Sue_me
Well-known member
- Liittynyt
- 1.8.2005
- Viestit
- 27848
Tuossahan lähti vain rukkasesta.Ammattikuskeillakin joskus arviointikyky pettää .
Tässä oli arviointivirhe:
http://www.youtube.com/watch?v=8Z0cjfBsyAU
Tuossahan lähti vain rukkasesta.Ammattikuskeillakin joskus arviointikyky pettää .
Aika pyöreästi lähdet ensin hakemaan oikealta ajolinjaa tulevaan mutkaan, ja ehkä 2,5m? ennen tolppaa (kun Jaqessa kiinni) alat kääntämään vastaan eli vasempaan. Tolpan kohdalla jo pito irronnut. Kaikki tämä ainakin tapahtui reilusti alle puolessa sekunnissa. Veikkaan (itse kuvittelisin tekeväni) Jaqen nostavan kaasua melko nopeasti osumasta, muttei halua tehdä äkkinäistä suunnanmuutosta (oikeammalle jo lähes valliin kiinni ja kauas tulevan mutkan apexista) tai jarrutusta. Takana heti piraijoita. Ainakin sillä tuo olisi varmaan jäänyt tapahtumatta jos olisit ottanut vain suoremman linjan vasuriin. Toki et varmaan tiennyt Jaqen olevan siinä osin jo rinnalla. Jaqekin jo heti oikean jälkeen menossa viistoon kohti radan oikeaa reunaa. Sinä vain vielä jyrkemmin samoin. En näkisi yksinään kenenkään syyksi....Jacq ehti rinnalle. Ongelma on tuo puskeminen takakulmasta. Katoppa mun ratin asentoa. Pitkään tapissa oikealle (= vääärä suunta) eli pusku jatkui jatkui ja jatkui! Kontaktia oli usean metrin ajan ja siinä kyllä pitäisi ehtiä reagoimaan. Jos pusku olisi heti loppunut niin olisin saanut vielä käännettyä auton suoraan. Kyseessä oli vastustajan teilaus edeltä pois. Tuossa olisi pitänyt nostaa tai jarruttaa. Jatkamalla puskua sivuttain takakulmasta takaatuleva tiesi että edellä oleva pyörähtää kuin leffoissa. Aikaa on kyllä ruhtinaallisesti korjausliikkeisiin kun kyseessä on kiihdytys ja jacques ei ollut autojen pingpongina. Kaikkea muuta kuin normaali kisatilanne. Jos pusku olisi ollut yksi yksittäinen pusu (wilzku/jonkki) mistä auto olisi lähtenyt niin silloin olisi ok kisatilanne mutta tässä mut ajeltiin ulos edestä piiiitkällä puskemisella. Näin siis itse näen asian.
Haikki sanoi:Minä, 4stroke ja Timanfaya ei olla tulossa.
Muuttuu se mieli näköjään näinkin päin
Nuo olivat vahanukkeja.Muuttuu se mieli näköjään näinkin päin
Mysteerikuskin menoa..voisinkohan minä olla siinä? Ajelin kuitenkin aika yksinään punaisessa haalarissa.Tusinan verran valikoituja kuvia eiliseltä, laajakulmaobjektiivi ei ole paras mahdollinen urheilukuvaukseen, vaikka hauska lelu onkin. Linkki vie Flickriin.
Joko sinä tai tmoi, koska se on C tai D finaalista.Mysteerikuskin menoa..voisinkohan minä olla siinä? Ajelin kuitenkin aika yksinään punaisessa haalarissa.
Näyttää liian nopealta.Mysteerikuskin menoa..voisinkohan minä olla siinä? Ajelin kuitenkin aika yksinään punaisessa haalarissa.
Vähemmistöloikka oli melko mystinen (mm. mitähän Dickki tossa oikeen meinaa?).Tusinan verran valikoituja kuvia eiliseltä, laajakulmaobjektiivi ei ole paras mahdollinen urheilukuvaukseen, vaikka hauska lelu onkin. Linkki vie Flickriin.
Kiitoksia. Välitän kuvaajalle.Muutama erittäin hieno kuva
Mun mielestä mulla oli joku kokoajan hanurissa kiinni kolisuttelemassa, joten veikkaan kouvoaJoko sinä tai tmoi, koska se on C tai D finaalista.
Hieman samoilla linjoilla.Aika pyöreästi lähdet ensin hakemaan oikealta ajolinjaa tulevaan mutkaan, ja ehkä 2,5m? ennen tolppaa (kun Jaqessa kiinni) alat kääntämään vastaan eli vasempaan. Tolpan kohdalla jo pito irronnut. Kaikki tämä ainakin tapahtui reilusti alle puolessa sekunnissa. Veikkaan (itse kuvittelisin tekeväni) Jaqen nostavan kaasua melko nopeasti osumasta, muttei halua tehdä äkkinäistä suunnanmuutosta (oikeammalle jo lähes valliin kiinni ja kauas tulevan mutkan apexista) tai jarrutusta. Takana heti piraijoita. Ainakin sillä tuo olisi varmaan jäänyt tapahtumatta jos olisit ottanut vain suoremman linjan vasuriin. Toki et varmaan tiennyt Jaqen olevan siinä osin jo rinnalla. Jaqekin jo heti oikean jälkeen menossa viistoon kohti radan oikeaa reunaa. Sinä vain vielä jyrkemmin samoin. En näkisi yksinään kenenkään syyksi.
Näin, eli mulla huono lähtö ja Jacq ehti rinnalle. Ongelma on tuo puskeminen takakulmasta. Katoppa mun ratin asentoa. Pitkään tapissa vasemmalle eli pusku jatkui jatkui ja jatkui! Kontaktia oli usean metrin ajan ja siinä kyllä pitäisi ehtiä reagoimaan. Jos pusku olisi heti loppunut niin olisin saanut vielä käännettyä auton suoraan. Kyseessä oli vastustajan teilaus edeltä pois. Tuossa olisi pitänyt nostaa tai jarruttaa. Jatkamalla puskua sivuttain takakulmasta takaatuleva tiesi että edellä oleva pyörähtää kuin leffoissa. Aikaa on kyllä ruhtinaallisesti korjausliikkeisiin kun kyseessä on kiihdytys ja jacques ei ollut autojen pingpongina. Kaikkea muuta kuin normaali kisatilanne. Jos pusku olisi ollut yksi yksittäinen pusu (wilzku/jonkki) mistä auto olisi lähtenyt niin silloin olisi ok kisatilanne mutta tässä mut ajeltiin ulos edestä piiiitkällä puskemisella. Näin siis itse näen asian.
Tätä sisärata ajo ei voi olla ja mielestäni moni sukellus myös ansaitsisi arvioinnin b-ja c-finaaleissa.
Tottakai se hidastuksessa näyttää siltä että mä painaisin sua väkisin pois tieltä. Todellinen tilanne on kuitenkin tuo nopeampi kuva, ja tuo tilannehan meni ohi tosi nopeasti.Ei tarvi periksi antaa tietenkään, mutta tuuppaaminen on säännöissä kiellettyä. Sisäradalla voi aina tuolla tavoin työntää edellä olevan pois pelistä. Katso hidastusta kauanko mulla oli ratti väännettynä tuuppimiskulmaa vastaan, joten mistäään nopeasta tilanteesta ei oo kyse. Ja todella hyviä kuskeja KKWCS:ssä pitää ollakin!
En mielestäni puskenut puskemalla ketään ulos? Ei tuossa mun mielestä ollut paljoa mitään tehtävissä.. Jos mulle tuosta varoitus isketään, niin mites sitten tuo tilanne ekalla kierroksella, jossa bemari pistää vikassa mutkassa oven kiinni vaikka olen rinnalla sisämutkassa (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs 0:09)? Siinä oli lähellä ettei takaata päässyt joku kuittaamaan mua, kun mun vauhti kuoleentui. Nyt kävi niin että 4stroke ajoi mun perään ja domppari pääsi kuittaamaan 4stroken. Siis melkoinen ketjureaktio, jossa lopputulos olisi voinut olla toinenkin. Itse pidän kyllä sitäkin silti normaalina kisatilanteena, mutta törkeämpi liike toi bemarilta oli kuin multa tuo tilanne jossa bemari sattui spinnaamaan.Hieman samoilla linjoilla.
Mielestäni tuo on täys kopio mun ja Jussin kolarista taannoin, mä tein juuri kuten kuvailit:
heti kun kolahti taakse niin kaasu pois mutta auto tuli vauhdin takia vielä rinnalla hetken ja vahinko oli jo tapahtunut kun osumahetkellä kaverilla oli pyörät linkussa samaan suuntaan kuin mille puolen pusu tuli...
Iso ei osuma ollut tuolloinkaan, mutta melkein vastaavanlainen tapahtumana, Jussihan jäi myös soljottaan kohti vastaantulijoita tuolloin.
Penalttia en antaisi, mutta varoituksen kylläkin.
Ei se että "piranjoita" tulee takaa niin kuitenkaan riitä syyksi siihen että puskee kaverin tieltä ulos.
Kun ei kuitenkaan tahallinen teko ollut kyseessä niin siksi varoitus, ei penaltti. (IMHO)
NohNoh.Itse sanoisin tilanteesta: Normaali kilpailutilanne, jossa molemmat teki virheitä. Kisan jälkeen olin tilanteesta hyvin pahoillani, kun en tiennyt varmuudella mitä siinä tapahtui. Nyt kun tuon näki videolta, niin voisin sanoa että tuosta voi syyttää yhtä paljon mua kuin sua itseäsikin.
En niin sanonutkaan, vaan viimesessä lauseessa totean jopa että kun EI ollut tahallinen, niin siksi EI penalttia.En mielestäni puskenut tarkoituksella ketään ulos?
Juu sulkee oven sisäpuolellansa kyllä. Ei kun protesti vetämään jos siltä tuntuuJos mulle tuosta varoitus isketään, niin mites sitten tuo tilanne ekalla kierroksella, jossa bemari pistää vikassa mutkassa oven kiinni vaikka olen rinnalla sisämutkassa (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs 0:06)?
Jos? Miten niin Jos? Siis vastaavastahan ON JO jaettu varoitus aiemmin, eli mikään uus juttu tämä ei ole.Edit: Ja jos varoituksia tällaisista tilanteista jaetaan, niin olisi tietysti hyvä tietää linjaus siitä miten pitäisi ajaa tällaisella radalla? Aina kun varoituksia jaellaan, niin pitäisi myös tietää mikä on se oikea tapa, jotta varoituksesta olisi edes mahdollisuutta ottaa opiksi. Mikä sitten on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla? Ajella kuin köyhän talon porsaat toisen perässä, kun ohitus ilman kontaktia onnistuu vain jos edellä ajava tekee isomman ajovirheen. Ja jotta välttäisi kolaritilanteet pienissä ajovirhetilanteissa, niin sitten täytyisi myös pitää turvavälit. Oisko niinku 5m vai 10m? Ei sekään minusta kuulosta hyvältä.
En näe tuossa mitään epäselvää kun kerran tilanteen jatkona oli spinnaus, keltaiset valot + useemman sijan menetys.§7.1 sanoi:- jos kuljettaja syyllistyy tönimiseen, kontaktin ottamiseen yms. tavalla joka haittaa toisten kisaamista
(sijoitusten pudotuksia, kisan keskeytymisiä jne.) tullaan hänet välittömästi diskaamaan (DSQ) kilpailusta,
joko ratavirkailijoiden toimesta, tai sitten jälkikäteen KKWCS:n järjestäjien toimesta
Mihinköhän mä tossa tilanteessa sun mielestä voisin omaa ajolinjaani muuttaa? Jarrut pohjaan ja antaa koko letkan mennä mun ohi siksi, koska edellä ajava oli tehnyt ajovirheen ja missannut optimaalisen ajolinjan. eh..NohNoh.
Takaa tulevalla on aina väistövelvollisuus, ja edellä menevä saa valita ajolinjansa kuitenkin.
Joo mä tiedän kyllä tuon sun ja jussin tilanteen, oot siitä 107 kertaa jo maininnut. Silloin ei ollut videoja, joista olisi voinut tilanteen tarkistaa. En tiedä olisiko varoitus sitten ollut siinä aiheellinen edes?Mä sain prikulleen vastaavasta tilanteesta aikanaan varoituksen, ja ihan aiheesta.
Oma virhearvio johti keltasiin valoihin + tiimikaverin pyörähdykseen piikkipaikalta = ei selittelyille sijaa.
...
edit. + mulla oli IHAN sama tapahtuma aikanaan, siksi nyt kommentoin asiaa kun mun mielestä tuossa ei ole sen kummempaa selittelyä, virhearviointi takaa tulevalta, edessä menevä ei voi nähdä
takaa tulevien ajolinjoja eikä sitä siltä voi edes odottaa.
Ei siinä olis voinutkaan muuttaa ajoansa mitenkään, virhe tapahtui sillä että tunki nenänsä liian ahnaasti mutkaa varten lähelle, eli virhearvio.Mihinköhän mä tossa tilanteessa sun mielestä voisin omaa ajolinjaani muuttaa? Jarrut pohjaan ja antaa koko letkan mennä mun ohi siksi, koska edellä ajava oli tehnyt ajovirheen ja missannut optimaalisen ajolinjan. eh..
Siis tosiaan, jos varoitus tulee, niin otan sen toki vastaan, mutta se on osoitus siitä että mä oon tehnyt virheen tai virheitä. Tällöin haluan tietää mikä on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla. Jos kontakteja ei saa tulla ja syy on aina takana tulevassa, niin en mä tiedä huvittaako muakaan enää osallistua sisäratakisoihin. Kilpaa mä haluan ajaa.
Kyllä siinä oli varotus ihan aiheellinen. Kirosin jo kypärän sisällä tilannetta tuolloin, harmitti jo tiiminkin takia että tuhoo toisen kisan...Joo mä tiedän kyllä tuon sun ja jussin tilanteen, oot siitä 107 kertaa jo maininnut. Silloin ei ollut videoja, joista olisi voinut tilanteen tarkistaa. En tiedä olisiko varoitus sitten ollut siinä aiheellinen edes?
Miten sitten itse muutit ajoasi sen jälkeen kun sait varoituksen? Kai siitä aina jotenkin pitää opikseen ottaa.
Minä kokeilin yhdessä vaiheessa horjuttaa Dompparia tuolleen takakulmasta puskemalla (en tosin työntänyt kuin ehkä metrin matkalla) . Domppa kyllä seivasi hyvin, ei menettänyt vauhtia enkä päässyt ohi. Mullahan sen jälkeen menikin lisäpenkki vaaka-asentoon ja Domppari häipyi horisonttiin.Todella hyvä kuski pitäisi olla, jotta tuossa olisi kerinnyt tekemään mitään seivausta.