Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Meksikon kilpailun osalta järjestäjien turva-autona toimi siis lopulta valkoisen värinen Chrysler Phantom R/T 16V Turbo Edicion Especial. Autosta irtosi erikoistehokkaan 2,2 litran turbomoottorin ansiosta 225 hevosvoimaa ja auto kiihtyi 0-100 kilometriin vain 5 sekunnissa. Autolle arvioitiin tulevan järjestäjien puolelta hinnaksi 240 000 markkaa.

Kalliin hintapelon vuoksi Autodromo Hermanos Rodriguezin radalla oli järjestetty ennen kautta turva-autojen testejä järjestäjien osalta kilpailuun. Tuolloin Chrysler Phantom voitti sen parhaimman haastajan eli Ford Taurus SHO:n. Lisäksi tehoeroa selitti myös tavallista rikkaampi polttoaineseos jossa käytettiin 85 % metanolin ainesosien seosta turbopolttoaineeseen.

Chrysler Spirit R/T käytti vain hieman tavallista pumppubensaa rikkaampaa seosta autossa. Verrattuna jo Spiritin edellisen vuoden turva-autoon ja puhumattakaan sitten kilpailun mainosautosta niin kilpailuetu ratatestissä olisi ollut huomattava. Tosin mainosauto ei onnistunut ratatesteissä kuin vasta noin 10 sekunnissa kiihtymään sadan kilometrin tuntinopeuteen.

Näin Chrysler sai siis olla Meksikon kilpailussa 1992 turva-autona. Kaudeksi 1993 järjestäjät suunnittelivat tuovansa Meksikon kilpailun radalle käyttöön Dodge Stealthin, mutta kilpailua Meksikossa ei f1:sten osalta koskaan ajettu kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä kauden 1992 Safety Carien listaan. Enää ei paljon puutu autoja. Ainoastaan Montrealin, Spa-Francorchampsin, Monzan ja Estorilin autot yhä puuttuvat listasta.

Tässä järjestäjien toimittamia Safety Careja vuodelta 1992 listana:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom R/T 16V Turbo Edicion Especial

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth

Näiden lisäksi Medical Careina toimi kaudella 1992 F1:ssä seuraavia malleja:

Mexico City: Chrysler Sprit R/T

Interlagos: Ford Escort

Barcelona: Ford Escort

Imola: Opel Astra

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Ford Escort XR3i
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Chrysler Phantom oli Meksikossa valmistettu versio Chrysler LeBaronista. LeBaron olisi ollut alkuperäinen turva-auto 1987 Kanadan kilpailussa tai ainakin ehdokkaana Ford Sierran kanssa kilpailuun. Kilpailua ei kuitenkaan ajettu joten Chrysler LeBaron nähtiin sitten Indyssä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1990 Jerezissä turva-autona tai siihen aikaan Course Carina käytössä oli Opel Calibra ja Medical Carina toimi Opel Vectra. Lisäksi radanhuoltoautona toimi Volkswagen Combi. Kaikki autot nähtiin lähdön ohella myös Martin Donnellyn hengenvaarallisen onnettomuuden aikana radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1987 Jerezissä Course Carina nähtiin Porsche 928. Kauden 1987 Porschen turva-autoista 928 ja 944 pääsivät esiintymään molemmat kaksi kertaa radalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1986-1987 Ranskan kilpailuissa Medical Carina käytössä oli Porsche 911. Course Carina oli molempina vuosina käytössä Renault Alpine GTA.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Espanjan kilpailussa Course Carina toimi toista kertaa Mercedes-Benzin AMG-malli. Tuolloin autona oli Mercedes-Benz AMG 300 E32. Edeltävän kauden kilpailussa sama auto oli kilpailun mainosautona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Espanjan kilpailussa edeltävän kauden Course Car Porsche 928 toimi Medical Carina ja lisäksi samasta autosta oli tehty kilpailun mainosauto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Portugalin kilpailun Course Carina käytössä oli Alfa Romeo 164. Malli oli Alfa Romeon viimeinen itse suunniteltu ja tehty automalli. Tosin auton tullessa tuotantoon koko merkki oli Fiatin omistuksessa. Auto kehitti 192 hevosvoimaa ja se nähtiin riittävän hyvänä autona Course Carin tehtävään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1988 Estorilin kilpailussa Medical Carina toimi Alfa Romeo 75. Kyseinen automalli nähtiin sittemmin usein myös Imolan ja Monzan kilpailun Medical Carina ja jopa yhteisenä turva-autona molemmissa kilpailuissa kaudella 1990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Barcelonan kilpailussa kilpailun mainosautona toimi valkoinen Ford Escort RS Cosworth. Olisi kyllä voinut olla Tempran paikalla kilpailussa...:thumbfh:. Myöhemmin kaudella Ford Escort RS Cosworth mustan värisenä pääsi Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailujen turva-autoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1993 Barcelonan kilpailussa mainosautona toimi jälleen Ford. Tällä kertaa kuitenkin malli oli erilainen. Nimittäin tummanpunaisen värinen Ford Sierra sai kunnian toimia mainosautona.

Fordin automallit olivat kausien 1992-1993 f1-kilpailuissa usein käytössä niin turva-autona, lääkintäautona kuin mainosautoinakin. Mainosautoista Fordin käytetyin malli oli kuitekin Ford Fiesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan siis jälleen päivitystä kauden 1992 järjestäjien turva-autolistaan:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth

Vielä Montrealin, Span ja Monzan autot puuttuvat listasta.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan myös päivitystä kauden 1993 turva-autojen listaan järjestäjien puolelta:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Estoril: BMW M3

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore

Vain Montrealin, Span ja Monzan kilpailujen turva-autot puuttuvat listasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1991 turva-autoihin tulee lisäystä seuraavaksi:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan vielä kauden 1990 turva-autoja tähän väliin. Muutamasta kauden turva-autosta tulee myös kuvia jonkin ajan kuluttua. Nyt kuitenkin Course Careja vuodelta 1990:

Interlagos: Chervrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Paul Ricard: Renault R21

Hockenheim: Opel Vectra

Hungaroring: Tatra 613

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Mercedes-Benz AMG 300 E32

Jerez: Opel Calibra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Nissan NSVD Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuosien 1990-1993 aikana Opelin Medical Carit hallitsivat Estorilia. Vuosina 1990-1991 Opelin Medical Carina toimi Opel Calibra ja vuosien 1992-1993 aikana Medical Carina oli Imolan tapaan käytössä Opel Astra.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Imolan 1994 Opel Vectra Safety Carista:

Kun tuolla muidenkin automallien kohdalla on noita mallitarkenteita "AMG, Cosworth, Turbo" jne. niin voisi sen 1994 Imolan Opel Vectrankin kohdalla lukea "Opel Vectra Turbo 4x4" ettei jatkossa kukaan kuvittele sen olleen joku Vectran perusmalli. Tuo Turbo 4x4-malli nimittäin erosi hyvin paljon "tavallisesta" Opel Vectrasta, siinä oli mm. täysin erilainen pohjalevy ja jousitusratkaisu takana (samanlainen kuin mm. Opel Calibrassa, Opel Omegassa ja Holden Commodoressa ja muutamassa muussakin GM:n automallissa) nelivedon takia.

Kyseinen autohan oli sangen suorituskykyinen sen ajan 4-oviseksi perheautoksi (0-100 km/h 6,8 s, huippunopeus 240 km/h), siihen versioon kun oli tekniikka "lainattu" Opelin Calibra Turbo 4x4:stä jota oltiin tehty jo parin vuoden ajan ja vain huippunopeudessa se jäi vähän aerodynaamisemmalle Calibralle josta tekniikka oli "lainattu". Veikkaan että se Renault Laguna olisi ollut tuota Vectra Turbo 4x4:sta vielä paljon huonompi vaihtoehto safety cariksi, mutta ongelmana siinä Vectrassa oli se, että autossa oli vakiomallinen alusta ja jousitus, kun radalla olisi tarvittu jäykempää ja matalampaa alustaa, meinaan videomateriaalia siitä 1994 Imolan kisasta sillä silmällä katsoneena (ja vastaavanikäisen Opel Vectran ja Calibra Turbo 4x4:n omistajana). Jarrujen failaaminen saattoi olla vika kyseisessä autoyksilössä, jarruthan tuollaisessa olivat 295 mm jäähdytetyt levyt, mutta nekin olisi oikeasti varmaan kannattanut vaihtaa tehokkaammiksi safety car-käyttöä varten. Tuollaisessa nelivetoturbo-Vectrassa vakioteho oli 204 hv, ongelmana lähinnä liian pehmeä ja korkea jousitus ja mahdollisesti vika jarruissa tai kuskissa. Valmistusmäärä tälle erikoismallille oli tosiaan tässä ketjussa jo aiemminkin mainittu alle 2500 kpl. Ei muissakaan tuon ajan autoissa juuri tuon kummempia jarruja yleensä ollut, ei ainakaan siinä Lagunassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mahdollisesti tuossa Vectra Turbossa ongelma saattoi olla myös vääränlaisissa jarrutusnesteissäkin. Tavallisen Vectran tai sen malliin tarkoitetuilla nesteillä eli ns. Vakionesteillä ei ole ihmekään jos jarrut menevät.

Toki turbonesteilläkin on voinut tehdä tiukkaa, mutta tekninen vika jarruissa on saattanut olla tuon rajun hidastamisen taustalla. Kaksi ensimmäistä turva-auto kierrosta menee vielä varsin hyvin, mutta sitten hidastelu näkyykin jo enemmän.

Pitää tuokin malli korjata vielä jossakin vaiheessa noihin listoihin tai laittaa vaikka uusi lista kauden 1994 järjestäjien turva-automalleista.

Tuohon FIA:n Renaultin asiaan voi sanoa sen verran että vaikka Laguna oli käytetyin niin myös Alpine A610 Turbo ja Safrane ainakin kuuluivat FIA:n virallisiin autoihin tuohon aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1989 Belgian Grand Prixin turva-autona toimi Porsche 930. Punaisen värinen auto toimitti seuraavana vuonna Medical Carin virkaa kilpailussa kun Opel Senator otti sen paikan Course Carina kilpailuun.
 
Ylös