Kannattaa seurata sitä Moottori-lehden palstaa. Itse olen seurannut näitä selvityksiä jo useamman vuoden ajan. Niistä jutuista saa aivan eri käsityksen kuolonkolareista kuin iltapäivälehtien uutisoinneista, joissa ollaan keskitytty vain erityisen huomiota herättäviin juttuihin, usein pääkaupunkiseudulla.
Lisäksi kannattaa välttää liikenneturvan propagandaa. Sille koneistolle musta on valkoista ja valkoinen mustaa.
Moottori-lehdessä kaikki kuolonkolarit on kerrottu tasa-arvoisesti ja siitä kyllä tulee ilmi, että rattijuopot, sairaat, ajotaidottomat, väärällä renkaalla liikkuvat, autovarkaat ja muut moniongelmaiset ovat vastuussa reilusti yli 50% liikennekuolemista.
Oikeastaan aika tyypillinen tapaus on sellainen että: 20-vuotias ajokortiton sekatyömies ajaa varastamalla autollaan poliiseja pakoon sekavassa mielentilassa ja huumeiden ja alkoholin vaikutuksen alaisen järjetöntä vauhtia ja kuolee ajaessaan ulos kun turvavyö ei ollut käytössä. Samalla kuolee mukana olleet muut moniongelmaiset.
Otsikoissahan kerrotaan kuolonkolareista varsin pintapuolisesti, tyyliin: "Mies menehtyi törmättyään kuorma-autoon tuntemattomasta syystä". Tällainen tapahtuma ei juuri lööppejä nostata.
Onko tässä kuolonkolarin syynä sitten ylinopeus? Ainakin liikenneturvan mielestä asia on näin. Julkisuudessakin tunnutaan kirjoiteltavan herkästi kaahareista. Samaan hengenvetoon sanotaan, että tällaisten onnettomuuksien välttämiseksi tulisi nopeusrajoituksia tiukentaa ja valvontaa pitäisi lisätä.
Millään ei uskota, että reilusti yli puolet kuolonkolareista johtuu sellaisista asioista, joilla ei ole välttämättä liikenteen kanssa mitään tekemistä. Yhteiskunnan eri ongelmat näkyvät vain ikävästi liikenteessä. Autolla tehdyt itsemurhat näkyvät tilastoissa sarakkeen "Liikennekuolemat"-alla, kun oikea paikka olisi sarake "Itsemurhat". Tällaisia kuolemia on arvioni mukaan vuosittain n. 50 kpl. Tutkijalautakunta ja moottori-lehti muistuttavat, että tässä on kyseessä vakava yhteiskunnallinen ongelma, jota ei voi korjata liikenteen sääntöjä muuttamalla tai valvontaa kiristämällä.
Kuitenkin monet tahot ummistavat silmät tältä ongelmalta. Liikenneturva on yksi monien joukossa.
Mielelläni näkisin tällaisen Bombers-touhuilun tapahtuvan suljetulla alueella ja että tapahtumassa noudatettaisiin kaikkia turvamääräyksiä.
On kuitenkin syytä muistuttaa, että tämä porukka ei ole liikenteen suurin ongelma.