Unkarin GP - Jälkipohdinnat

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Mä luulin että tuomaristolta meni tää Kimin tapaus jotenkin ohi silmien...
Mutta mutta asia onkin todella typerä. Joten ei voi kuin ihmetellä millaisia typeryksiä on autourheilun kuninkuus lajin tuomareina. Miten on mahdollista että juniori saa tehdä ihan mitä vaan ja "tuomarit" vaan pyörittelee silmiään...



"Do you expect a penalty for Verstappen?"
Arrivabene:"We informed Withing. It's clear he changed line 2 times but for the FIA it's all okay"


https://twitter.com/Gianludale27/status/757218335000059904
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Sitä olen joskus miettinyt että olisiko maaliviiva mahdollista sijoittaa sellaiseen paikkaan että ihan siihen maalilinjalle saataisiin kunnon taistelua? Nythän se on käytännössä jokaisella radalla niin että maaliviiva on siinä suoran alkupäässä jossa kiihdytetään vauhtia ja ohitukset tapahtuvat yleensä vasta siinä jarrutuksessa, ja aika monella radalla melkein ainoa ohituspaikka on siinä pääsuoran jarrutuksessa ja/tai parissa mutkassa sen jälkeen. Näinpä yleensä viimeinen mahdollisuus ohittaa on melkein siinä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ja jos siinä ei onnista niin sitten vaan ajellaan se viimeinen kierros peräkanaa maaliin asti. Maalilinja tietysti halutaan siihen pääkatsomon eteen mutta tuota tulee aina pohdiskeltua että voisiko tuota kehitellä sillä tavalla että takana tuleva pystyisi vielä tekemään kunnon ohitusyrityksen ihan siinä lopussa?
Sääntö on sellainen, että maaliviivan täytyy olla joko ennen kaikkia varikkopilttuita tai kaikkien varikkopilttuiden jälkeen. Tämän kauden radoista ainoastaan Melbournessa, Monacossa ja Montrealissa maaliviiva on varikon jälkeen.

Lähtö- ja maaliviiva on joillakin radoilla eri kohdissa ja ilmeisesti on sitten sovittu, että kun näin on, maaliviiva tulee olemaan ennen varikkoa, jolloin yhdestä kisakierroksesta (ensimmäisestä) tulee lyhyempi kuin muista.

Käytännössä siis maaliviiva voisi joissain tapauksissa olla sen reilut parisataa metriä kauempana, jos käytäntö olisi toisinpäin. Toki ihmeellisyyksiäkin radoista löytyy, esimerkiksi Monzassa maaliviivaa siirrettiin varikon alkuun, kun muinoin se oli varikon jälkeen. Sama juttu tapahtui myös Imolassa. Myös Mexico Cityn vanhoissa kisoissa maaliviiva oli varikon jälkeen, mutta viime vuonna ennen varikkoa.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Mä kyl tykkään tuosta Emmasta. Silloin kun on Suomen surkein kuski ohjelmassa...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9518
Sijainti
Helsinki
Tylsähkö kisa Verstappenin ja Kimin kahinaa lukuunottamatta. Eikö Max saa esittää rohkeita otteitaan?, samalla tavalla nousivat huipulle Schumi, Senna, Mansell ja monet muut.

Yhdyn muiden kommenttiin eli tuomaristoon pitäisi saada pysyviä jäseniä, jolloin tuomiot voisi tulla tasapuolisemmaksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Vielä maaliviivapointtiin laitan esiin kolme kuvakaappausta F1-radoilta.

Hockenheim, jossa lähtö- ja maaliviiva samassa paikassa ennen varikkoa
Montreal, jossa lähtö- ja maaliviiva samassa paikassa varikon jälkeen
Barcelona, jossa lähtö- ja maaliviiva eri paikassa
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Vielä maaliviivapointtiin laitan esiin kolme kuvakaappausta F1-radoilta.

Hockenheim, jossa lähtö- ja maaliviiva samassa paikassa ennen varikkoa
Montreal, jossa lähtö- ja maaliviiva samassa paikassa varikon jälkeen
Barcelona, jossa lähtö- ja maaliviiva eri paikassa
Hetken hämmennyin, ainakin mun ruudulla näkyy ensin Barcelona, ja kolmantena Hockenheim. Eli päinvastaisessa järjestyksessä nuo.
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Harmi juttu tuo osuma, muuten olisi varmaan ohi päässyt ennemmin tai myöhemmin. No ruudusta 14 unkarin radalla ajettuna pitää olla tyytyväinen rest of the best sijoitukseen. Kyllähän Kimi on aina ollut niitä harvoja kuskeja, jotka jaksaa tuolla radalla vääntää tiukasti alusta loppuun. Parempi lähtöruutu ni olis ajanut podiumille.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Hetken hämmennyin, ainakin mun ruudulla näkyy ensin Barcelona, ja kolmantena Hockenheim. Eli päinvastaisessa järjestyksessä nuo.
Jotenkin tulivat eri järjestyksessä ruudulle kuin olin tarkoittanut:rolleyes:
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tylsähkö kisa Verstappenin ja Kimin kahinaa lukuunottamatta. Eikö Max saa esittää rohkeita otteitaan?, samalla tavalla nousivat huipulle Schumi, Senna, Mansell ja monet muut.
Kyllä saa, ehdottomasti! Mutta silloin kun mennään sääntöjen vastaisesti niin tuomariston pitäisi puuttua tähän, kun näihin kolarointeihin nykyisin muutenkin niin herkästi puututaan. Ja samalla tavalla minua ärsytti aikoinaan Schumacherin, Sennan & kumppaneiden "sääntöjen venyttäminen" ja se että etenkin Schumacher tuntui aina selviävän näistä kuin koira veräjästä milloin milläkin verukeella. Sääntöjen pitäisi olla samat kaikille ja tuomaroinnin tasapuolista ja ennen kaikkea linjakasta. Tämä nykyinen tuomarointisysteemi ei ilmiselvästikään toimi ja yhtenäinen linja puuttuu täysin. FIA:n pitäisi siirtyä tästä kiertävien tuomareiden systeemistä johonkin vakiotuomaristoon. Silläkään tavalla tuomaroinnista tuskin saataisiin 100% tasapuolista mutta ehkä tuomaroinnissa olisi sitten edes joku yhtenäinen linja eikä se vaihtelisi niin paljon kisasta toiseen. Eihän tuolla tiedä enää kukaan mitä saa tehdä ja mitä ei kun välillä tulee rangaistuksia ihan merkityksettömistä pikkuasioista (vrt. Kimi Bakussa) ja välillä saa ajaa suorastaan härskisti ja vaarallisesti ja selviää ilman mitään rangaistuksia.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eli tuomariston mielestä Maxin liikkeet oli ok? Se tarkoittaa, että ohittaminen on käytännössä mahdotonta tän jälkeen, mutta eihän tuo paska organisaatio pidä sääntöjä samana kisasta toiseen. Uudella "tähdellä" omat säännöt.
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Vielä ole koneelta päässyt tihrustamaan tuota kolaria niin uskalla lähteä sitä kommentoimaan. Mietin vaan, että miten vaikea on saada incar kuvia, ei ole tainnut näkyä kuvaa verstappenin käsien liikkeistä..
Mut mut, mukava jännittää pitkästä aikaa tämän kaltaista kisaa Kimiltä. Ei yhden stopin säästelyä,vaan kunnon tykitystä, varsinkin nuo supersoft stintit. Nyt vaan lisää lämpimiä kelejä Ferrarille (y)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Maaliviivan pitää olla tuomariston kohdalla.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Vielä ole koneelta päässyt tihrustamaan tuota kolaria niin uskalla lähteä sitä kommentoimaan. Mietin vaan, että miten vaikea on saada incar kuvia, ei ole tainnut näkyä kuvaa verstappenin käsien liikkeistä..
Mut mut, mukava jännittää pitkästä aikaa tämän kaltaista kisaa Kimiltä. Ei yhden stopin säästelyä,vaan kunnon tykitystä, varsinkin nuo supersoft stintit. Nyt vaan lisää lämpimiä kelejä Ferrarille (y)
Ei ole rahaa laittaa jokaiseen autoon kameraa :p
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Gutierrezille viisi ruutua rankkua sinisten lippujen noudattamatta jättämisestä.

Hamilton oli noin kaksi sekuntia Rosbergin edellä kierroksen alkaessa ja seuraavalle kierrokselle enää 0,6 sekuntia. Gutierrezille näytettiin sinisiä lippuja ensimmäisen kerran kakkosmutkassa eikä päästänyt Hamiltonia ohi kuin vasta uuden kierroksen alkaessa. Eikös Gutierrez ole ennenkin ajanut aika kyseenalaisesti, vaikka siniset ovat heiluneet? Ihme kaveri kyllä.
Sitten vielä veti herneet, kun Hamilton näytti keskisormea pääsuoralla ja laittoi Twitterissä viestiä Lewikselle.
Jotain että "Vaikka olet maailmanmestari, niin ei sinulla ole oikeutta olla epäkunnioittava kilpakumppaneille."
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5631
Hamilton on uransa aikana tehnyt luultavasti tuhatkunta kierroksella ohittamista, joten jos hän kerran vilauttaa sormea jollekin urpolle, niin hyvin pitkälti vika on ollut siinä urpossa.
 
Viimeksi muokattu:

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Gutierrez on harrastanut tuota tällä kaudella tosi paljon. Toi tilannehan tuli suorana Gutierrezin perästä katsottuna ja Hamilton oli monta mutkaa ihan kiinni, mutta Gutierrez ei päästänyt ohi. Oikeutettu rangaistus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Gutierrezille viisi ruutua rankkua sinisten lippujen noudattamatta jättämisestä.

Hamilton oli noin kaksi sekuntia Rosbergin edellä kierroksen alkaessa ja seuraavalle kierrokselle enää 0,6 sekuntia. Gutierrezille näytettiin sinisiä lippuja ensimmäisen kerran kakkosmutkassa eikä päästänyt Hamiltonia ohi kuin vasta uuden kierroksen alkaessa. Eikös Gutierrez ole ennenkin ajanut aika kyseenalaisesti, vaikka siniset ovat heiluneet? Ihme kaveri kyllä.
Sitten vielä veti herneet, kun Hamilton näytti keskisormea pääsuoralla ja laittoi Twitterissä viestiä Lewikselle.
Jotain että "Vaikka olet maailmanmestari, niin ei sinulla ole oikeutta olla epäkunnioittava kilpakumppaneille."
Ei ole kyllä kovin usein ajanut. Hakemalla haettua rettelöä tietämättömiltä toisten maiden selostajilta/median edustajilta omasta mielestäni. Tosin en nähnyt tilannetta aivan kaikilta osin. Mikäli Esteban Gutierrez aivan todella oli noudattamatta koko tuon mainitun alueen ajan verran niin sitten pyörrän puheeni. Ja siitäkin näkisin melkein mielelläni videokuvaa ellei sopivasti taas FOM kääntänyt ohjaustaan muualle kun toisinaan joidenkin kuskien kohdalla tällä kaudella on tehnyt varsin useinkin sinisten lippujen aikana jolloin jotkut ohitusnäytöt kierroksella ohitettavan kuljettajan syyllisyydestä eri tilanteisiin ovat mielestäni olleet puutteellisia.

Muuten näin itse tilanteen vain parin viimeisen mutkan osalta ja silloin Gutierrez jo päästikin ohi ja Hamilton näytti keskisormeaan. Tosin nuo keskisormen näytöt olisi sinänsä voinut jäädä näyttämättä eikä Gutierrez edes ollut siellä ainoa jolla tätä käyttäytymistä esiintyi.

Pisteet annan meksikolaiselle siitäkin, että sanoo suoraan sen mitä ajattelee koska näillä joillakin sankareilla on suurin piirtein Ayrton Sennasta asti ollut suuria vaikeuksia ymmärtää myös niitä muita kuljettajia toisinaan joskin tuolloin myös sinisten lippujen raja oli pidempi ja oikeasti sallivampi kaikkia kohtaan kuin vain pelkästään kärkikuskeja kohtaan ja kohtuuton toisia kuljettajia ja heitä kohtaan.

Muun muassa tästä tapauksesta tuli mieleen Sennan ja Christian Dannerin välinen kierroksella ohituksen selkkaus takavuosilta. Sennakin alentui näyttämään keskisormia ja räyhäämään kisan jälkeen ja Danner antoi oman mielipiteensä tulla julki joskin jos olisi ollut vaikka Andrea de Cesaris tai Philippe Alliot kyseessä niin Senna olisi saattanut saada vaikka nenilleen siinä hommassa...

Toisaalta välillä ihan muutenkin kuin vain nyt tuo kolmen mutkan sääntö joillakin radoilla on kerta kaikkiaan liian lyhyt aika noudattaa sääntöä eikä aina edes oikein mahdollistakaan. Unkarissakin melko vaikea joskin toki helpompi kuin esimerkiksi Monacossa tai jollakin pitkällä radalla jossa tilaa ja aikaa antaa enemmän mahdollisuutta ohittaa kierroksella on olemassa, mutta sitten kierrosmatka tai välimatka muutoin tulee nousemaan liian pitkäksi.

Ja mikäli vanhoista ajoista puhutaan niin Sennan ja Dannerin aikaan raja oli vielä 3 kierrosta ja pysyikin sellaisena pitkään kunnes valitukset konkretisoituivat lopulta kierroksen mittaiseksi ajaksi ja siitä vielä kiitos nykyajan itkupillien ja kaikki mulle nyt-ajajasukupolven takia vain kolmeksi mutkaksi tai ilmeisesti myös suoranmitan mittaiseksi ajaksi.

Kierroksen mittainen aikakaan ei mikään hyvä ole, mutta sen tullessa muistaakseni juurikin Häkkisen Mikan ja Michael Schumacherin keskinäisten taistojen vuosina jossakin vaiheessa se ainakin oli edes hyvä kompromissi koska pystyi käyttämään sen kierroksen ja silloin oikeasti oli aikaa antaa tilaakin vaikkakin melko rajallinen määrä niin oli edes kuitenkin. Ja näitä sinisten lippujen ongelmia on ollut jo pitkän aikaa ja tämän kertainen kisa oli yksi surullinen esimerkki lisää.

Tässä lajissa kaikki on ollut näkökulmaan nähden suhteellisen hyvin. Oikeastaan ainoa asia joka todella saisi esimerkiksi minut lopettamaan tämän lajin seuraamisen muun kuin väsymisen takia niin olisi vain naurettavat tuomaristopäätökset joissa ei ole mitään linjaa kerta kaikkiaan, kerta kaikkiaan kamalin päättämättömyyden taso sitten varmaankin 1960-luvun lopun tai 1970-luvun alun lajissa ja sitten aivan naurettavat määrät rangaistuksia pikkuasioista, mutkien oikomisista surutta asvalttialueineen ilman mitään rangaistusta ja sitten nämä naurettavat lisärangaistukset jotka ovat ihan pelkää pullistelua tyyliin Kreivin ja Kreivin Oppipoika Balestren Pahan Päivän Puuskat.

Viime aikoina hyvin monelle kuljettajalle olisi kyllä riittänyt jo ne rangaistukset mitä tapahtui jo itse kisassa kuten Gutierrezille olisi riittänyt jo tämäkin kilpailu ja siitä saatu rangaistus. Ja onhan siellä ollut niitä muitakin sankareita, mutta niitä tunnutaan kohtelevan suorastaan silkkihansikkain.:wall:

Pitää jossakin välin isomminkin laittaa asiaa noista muista kilpailun tapahtumista. Sergio Pereziä ja Kevin Magnussenia harmittaa varmasti talliensa varikkokäyntien tuhriutuminen ainakin kerran kilpailun aikana joskin Perezin tilanteessa taidettiin olla valmiita, mutta pysähdyksen tullessa eri kierroksella ei oltu vain samassa valmiudessa. Ehkä puolinukuksissa olisi ollut parempi termi siitä puhua. Kimi Räikkönen olisi ilman pikku kolariaan, ilman Hungaroringin rataa ja huonoa aika-ajosijoitustaan todella korkealla.

Palkinnoilla jopa helpostikin ja ehkä jopa voitossa kiinni joskin olisi vaatinut aivan eturivin lähtöpaikkaa ja yksinkertaista sinnittelyä ylivoimaa vastaan kierros toisensa perään kun Mersun ylivoima tiedetään vauhdissa. Rosbergin Nicolle ivallisesti kakkosruutu olisi saattanut ehkä olla ykkösruutua parempi paikka lähteä koska Hamiltonin Lewis pystyi linjansa pitämään lähdössä ja jotenkin muutenkin kiihdyttämään paremmin. Toki Nico hoiti nyt pisteet kotiin, mutta MM-johto on menetetty.

Tosin en kyllä lähde vielä pitkään, pitkään aikaan sanomaan peliä hävityksi hänen osaltaan. Kausi on juuri ja juuri vasta puolivälissä tai sen yli ja vieläkin on pitkä matka edessä. Valtteri Bottas sen sijaan oli varjojen mailla, mutta vaikka olisi ollutkin niin Felipe Massa ajoi ehkä sitten aivan uran alkuaikojensa jälkeen ehkäpä uransa huonoimman kilpailun Unkarissa.

Aika-ajoissa tuli pahoja muistoja mieleen kun Massa kolaroi, mutta siihen sympatiat ja huolenpidot jäi. Muutoin jopa viime aikojenkin huonojakin kisoja vasten huonommin Massa ajoi Unkarissa. Bottaksen osalta Williams on nyt ollut vaisuna, mutta odottelen vielä 1-3 kisaa ennen lopullista tuomiota tältä kaudelta vaikka ei tällaiset tulokset paljoakaan tuo positiivista mielialaa ja ensi kaudelta on lopullisesti kerta kaikkiaan pakko vain tulla tulosta. Mieluusti toki myös loppukaudelta.

Mihinkään loppukauden jämäpistevauhtiin en sentään usko kun Williamsille on vielä onneksi tulossa joitakin ratoja joissa se on hyväkin. Ja voihan olla, että kilpailijatallien alamäki tulee vielä jatkumaan jossakin vaiheessa vaikka ne nyt aivan 2-3 edellistä kilpailua ovat ajaneet melko hyvinkin. Mikäli en Unkarin kilpailun osalta ehdi asiaa laittaa niin Saksan kisan aikaan tai sen jälkeen pitääkin tehdä isompi katsaus näiden eri kuskien tapahtumiin.

Saksan kisa on myös pieni kysymysmerkki siksi, että siellä ei ajettu viime vuonna. Kaksi vuotta sitten Nico Rosberg voitti siellä Bottaksen ollessa toinen ja Hamiltonin ollessa kolmas. Siten periaatteessa kaikki pienetkin yllätykset ja jopa Williamsin paraneminen vauhdillisesti siellä voi pitää paikkansa. Hockenheim onkin monessa mielessä näytönpaikka tietyllä tapaa lajille kun kaksi vuotta sitten siellä oli käytännössä katsojakato ja viime vuonna siellä ei ajettu lopulta lainkaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9518
Sijainti
Helsinki
Kyllä saa, ehdottomasti! Mutta silloin kun mennään sääntöjen vastaisesti niin tuomariston pitäisi puuttua tähän, kun näihin kolarointeihin nykyisin muutenkin niin herkästi puututaan. Ja samalla tavalla minua ärsytti aikoinaan Schumacherin, Sennan & kumppaneiden "sääntöjen venyttäminen" ja se että etenkin Schumacher tuntui aina selviävän näistä kuin koira veräjästä milloin milläkin verukeella. Sääntöjen pitäisi olla samat kaikille ja tuomaroinnin tasapuolista ja ennen kaikkea linjakasta. Tämä nykyinen tuomarointisysteemi ei ilmiselvästikään toimi ja yhtenäinen linja puuttuu täysin. FIA:n pitäisi siirtyä tästä kiertävien tuomareiden systeemistä johonkin vakiotuomaristoon. Silläkään tavalla tuomaroinnista tuskin saataisiin 100% tasapuolista mutta ehkä tuomaroinnissa olisi sitten edes joku yhtenäinen linja eikä se vaihtelisi niin paljon kisasta toiseen. Eihän tuolla tiedä enää kukaan mitä saa tehdä ja mitä ei kun välillä tulee rangaistuksia ihan merkityksettömistä pikkuasioista (vrt. Kimi Bakussa) ja välillä saa ajaa suorastaan härskisti ja vaarallisesti ja selviää ilman mitään rangaistuksia.
Vaikuttaakohan näihin eriarvoisiin rangaistuksiin kuskien markkina-arvo? Sennaa ja Schumia suosittiin rahan takia, sama homma nykyisin Hamiltonin ja Maxin kanssa. Tuohan on täysin pöyristyttävää, mitäs kilvanajoa tämä sit enään on, jos muilla on eri säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös