Gutierrezille viisi ruutua rankkua sinisten lippujen noudattamatta jättämisestä.
Hamilton oli noin kaksi sekuntia Rosbergin edellä kierroksen alkaessa ja seuraavalle kierrokselle enää 0,6 sekuntia. Gutierrezille näytettiin sinisiä lippuja ensimmäisen kerran kakkosmutkassa eikä päästänyt Hamiltonia ohi kuin vasta uuden kierroksen alkaessa. Eikös Gutierrez ole ennenkin ajanut aika kyseenalaisesti, vaikka siniset ovat heiluneet? Ihme kaveri kyllä.
Sitten vielä veti herneet, kun Hamilton näytti keskisormea pääsuoralla ja laittoi Twitterissä viestiä Lewikselle.
Jotain että "Vaikka olet maailmanmestari, niin ei sinulla ole oikeutta olla epäkunnioittava kilpakumppaneille."
Ei ole kyllä kovin usein ajanut. Hakemalla haettua rettelöä tietämättömiltä toisten maiden selostajilta/median edustajilta omasta mielestäni. Tosin en nähnyt tilannetta aivan kaikilta osin. Mikäli Esteban Gutierrez aivan todella oli noudattamatta koko tuon mainitun alueen ajan verran niin sitten pyörrän puheeni. Ja siitäkin näkisin melkein mielelläni videokuvaa ellei sopivasti taas FOM kääntänyt ohjaustaan muualle kun toisinaan joidenkin kuskien kohdalla tällä kaudella on tehnyt varsin useinkin sinisten lippujen aikana jolloin jotkut ohitusnäytöt kierroksella ohitettavan kuljettajan syyllisyydestä eri tilanteisiin ovat mielestäni olleet puutteellisia.
Muuten näin itse tilanteen vain parin viimeisen mutkan osalta ja silloin Gutierrez jo päästikin ohi ja Hamilton näytti keskisormeaan. Tosin nuo keskisormen näytöt olisi sinänsä voinut jäädä näyttämättä eikä Gutierrez edes ollut siellä ainoa jolla tätä käyttäytymistä esiintyi.
Pisteet annan meksikolaiselle siitäkin, että sanoo suoraan sen mitä ajattelee koska näillä joillakin sankareilla on suurin piirtein Ayrton Sennasta asti ollut suuria vaikeuksia ymmärtää myös niitä muita kuljettajia toisinaan joskin tuolloin myös sinisten lippujen raja oli pidempi ja oikeasti sallivampi kaikkia kohtaan kuin vain pelkästään kärkikuskeja kohtaan ja kohtuuton toisia kuljettajia ja heitä kohtaan.
Muun muassa tästä tapauksesta tuli mieleen Sennan ja Christian Dannerin välinen kierroksella ohituksen selkkaus takavuosilta. Sennakin alentui näyttämään keskisormia ja räyhäämään kisan jälkeen ja Danner antoi oman mielipiteensä tulla julki joskin jos olisi ollut vaikka Andrea de Cesaris tai Philippe Alliot kyseessä niin Senna olisi saattanut saada vaikka nenilleen siinä hommassa...
Toisaalta välillä ihan muutenkin kuin vain nyt tuo kolmen mutkan sääntö joillakin radoilla on kerta kaikkiaan liian lyhyt aika noudattaa sääntöä eikä aina edes oikein mahdollistakaan. Unkarissakin melko vaikea joskin toki helpompi kuin esimerkiksi Monacossa tai jollakin pitkällä radalla jossa tilaa ja aikaa antaa enemmän mahdollisuutta ohittaa kierroksella on olemassa, mutta sitten kierrosmatka tai välimatka muutoin tulee nousemaan liian pitkäksi.
Ja mikäli vanhoista ajoista puhutaan niin Sennan ja Dannerin aikaan raja oli vielä 3 kierrosta ja pysyikin sellaisena pitkään kunnes valitukset konkretisoituivat lopulta kierroksen mittaiseksi ajaksi ja siitä vielä kiitos nykyajan itkupillien ja kaikki mulle nyt-ajajasukupolven takia vain kolmeksi mutkaksi tai ilmeisesti myös suoranmitan mittaiseksi ajaksi.
Kierroksen mittainen aikakaan ei mikään hyvä ole, mutta sen tullessa muistaakseni juurikin Häkkisen Mikan ja Michael Schumacherin keskinäisten taistojen vuosina jossakin vaiheessa se ainakin oli edes hyvä kompromissi koska pystyi käyttämään sen kierroksen ja silloin oikeasti oli aikaa antaa tilaakin vaikkakin melko rajallinen määrä niin oli edes kuitenkin. Ja näitä sinisten lippujen ongelmia on ollut jo pitkän aikaa ja tämän kertainen kisa oli yksi surullinen esimerkki lisää.
Tässä lajissa kaikki on ollut näkökulmaan nähden suhteellisen hyvin. Oikeastaan ainoa asia joka todella saisi esimerkiksi minut lopettamaan tämän lajin seuraamisen muun kuin väsymisen takia niin olisi vain naurettavat tuomaristopäätökset joissa ei ole mitään linjaa kerta kaikkiaan, kerta kaikkiaan kamalin päättämättömyyden taso sitten varmaankin 1960-luvun lopun tai 1970-luvun alun lajissa ja sitten aivan naurettavat määrät rangaistuksia pikkuasioista, mutkien oikomisista surutta asvalttialueineen ilman mitään rangaistusta ja sitten nämä naurettavat lisärangaistukset jotka ovat ihan pelkää pullistelua tyyliin Kreivin ja Kreivin Oppipoika Balestren Pahan Päivän Puuskat.
Viime aikoina hyvin monelle kuljettajalle olisi kyllä riittänyt jo ne rangaistukset mitä tapahtui jo itse kisassa kuten Gutierrezille olisi riittänyt jo tämäkin kilpailu ja siitä saatu rangaistus. Ja onhan siellä ollut niitä muitakin sankareita, mutta niitä tunnutaan kohtelevan suorastaan silkkihansikkain.:wall:
Pitää jossakin välin isomminkin laittaa asiaa noista muista kilpailun tapahtumista. Sergio Pereziä ja Kevin Magnussenia harmittaa varmasti talliensa varikkokäyntien tuhriutuminen ainakin kerran kilpailun aikana joskin Perezin tilanteessa taidettiin olla valmiita, mutta pysähdyksen tullessa eri kierroksella ei oltu vain samassa valmiudessa. Ehkä puolinukuksissa olisi ollut parempi termi siitä puhua. Kimi Räikkönen olisi ilman pikku kolariaan, ilman Hungaroringin rataa ja huonoa aika-ajosijoitustaan todella korkealla.
Palkinnoilla jopa helpostikin ja ehkä jopa voitossa kiinni joskin olisi vaatinut aivan eturivin lähtöpaikkaa ja yksinkertaista sinnittelyä ylivoimaa vastaan kierros toisensa perään kun Mersun ylivoima tiedetään vauhdissa. Rosbergin Nicolle ivallisesti kakkosruutu olisi saattanut ehkä olla ykkösruutua parempi paikka lähteä koska Hamiltonin Lewis pystyi linjansa pitämään lähdössä ja jotenkin muutenkin kiihdyttämään paremmin. Toki Nico hoiti nyt pisteet kotiin, mutta MM-johto on menetetty.
Tosin en kyllä lähde vielä pitkään, pitkään aikaan sanomaan peliä hävityksi hänen osaltaan. Kausi on juuri ja juuri vasta puolivälissä tai sen yli ja vieläkin on pitkä matka edessä. Valtteri Bottas sen sijaan oli varjojen mailla, mutta vaikka olisi ollutkin niin Felipe Massa ajoi ehkä sitten aivan uran alkuaikojensa jälkeen ehkäpä uransa huonoimman kilpailun Unkarissa.
Aika-ajoissa tuli pahoja muistoja mieleen kun Massa kolaroi, mutta siihen sympatiat ja huolenpidot jäi. Muutoin jopa viime aikojenkin huonojakin kisoja vasten huonommin Massa ajoi Unkarissa. Bottaksen osalta Williams on nyt ollut vaisuna, mutta odottelen vielä 1-3 kisaa ennen lopullista tuomiota tältä kaudelta vaikka ei tällaiset tulokset paljoakaan tuo positiivista mielialaa ja ensi kaudelta on lopullisesti kerta kaikkiaan pakko vain tulla tulosta. Mieluusti toki myös loppukaudelta.
Mihinkään loppukauden jämäpistevauhtiin en sentään usko kun Williamsille on vielä onneksi tulossa joitakin ratoja joissa se on hyväkin. Ja voihan olla, että kilpailijatallien alamäki tulee vielä jatkumaan jossakin vaiheessa vaikka ne nyt aivan 2-3 edellistä kilpailua ovat ajaneet melko hyvinkin. Mikäli en Unkarin kilpailun osalta ehdi asiaa laittaa niin Saksan kisan aikaan tai sen jälkeen pitääkin tehdä isompi katsaus näiden eri kuskien tapahtumiin.
Saksan kisa on myös pieni kysymysmerkki siksi, että siellä ei ajettu viime vuonna. Kaksi vuotta sitten Nico Rosberg voitti siellä Bottaksen ollessa toinen ja Hamiltonin ollessa kolmas. Siten periaatteessa kaikki pienetkin yllätykset ja jopa Williamsin paraneminen vauhdillisesti siellä voi pitää paikkansa. Hockenheim onkin monessa mielessä näytönpaikka tietyllä tapaa lajille kun kaksi vuotta sitten siellä oli käytännössä katsojakato ja viime vuonna siellä ei ajettu lopulta lainkaan.