Urheilun sponsorointi....

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Onko tämä unelmaa, vai alku jonkun suuremman....
Tuoreimmassa M&M lehessä oli julkastu tutkimus, jossa 1500, tai siihen suuntaan ihmistä oli haastateltu, jos he sais päättää, ni mihin suuntais sponsorointirahoja....

Muuten tulokset oli odotettuja
- Urheilu ykkönen, pikkasen pienentyneellä %-määrällä
- Urheilussa painoa enemmän nuoriin, kuin kilpaurheiluun...
-Mutta futis ohitti kääkän suosituimpana harrasteena!

Futishan on pelatuin laji - alkaisiko pikkuhiljaa se näkyä....

Toki artikkelissa myönnettiin, että summat on vielä ihan eri luokkaa .... mutta muutos lähteee mielipiteistä!!!!!!
Ett silleen!!!!!!!!
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Se on Suomessa aina sama juttu. Liittotasolla homma kusee vahan joka lajissa. Ennen kun sinne karkeen saadaan yritysmaailmasta kannuksia hankkineita kovan luokan kundeja, ei menestysta kannata odottaa. Hyva jos SM-liiga voitetaan wink

TS tanaan, 30.8.2003:

Nykyjohto ei kykene muuttamaan Suomen jalkapallon kurssia

- Suomalaiseen jalkapalloperinteeseen on viime aikoihin asti kuulunut vaikeista asioista vaikeneminen, kritiikin pelko ja orastavan keskustelun vaientaminen. Rohkeat Don Quijotet, jotka ovat uskaltaneet kysyä tai kyseenalaistaa Suomen jalkapallon tilaa ovat olleet harvassa, toteaa pelaaja-agentti Ari Masalin.
Masalin vastaa Suomen Palloliiton puheenjohtajalle Pekka Hämäläiselle, joka puolusti Turun Sanomissa (27.7.) jalkapallon nykyistä asetelmaa. Masalin haluaisi kehittää jalkapalloa ja jatkaa sen vuoksi keskustelua.

Huuto ei kanna
nurmelta torniin
Masalin kertoo tapaavansa lajin parissa paljon valmentajia ja seurojen johtohenkilöitä, joilla on runsaasti ideoita ja ehdotuksia. He eivät kuitenkaan uskalla avata suutaan peläten Palloliiton vastuuhenkilöiden reagointia - tai sen puutetta.
- Avaintekijät jalkapallon kehittymiselle ovat rehellinen tilanteen arviointi, avoimuus ja myönteinen kriittisyys. Ja toisaalta Suomen jalkapallon tila ei ole kymmenien jalkapalloihmisten mielestä hyvä, hän painottaa.
- Puutteet eivät ole mielestäni joidenkin tiettyjen ihmisten syy tai vika, vaan syyt löytyvät olemassa olevista rakenteista, jotka eivät vanhanaikaisuudessaan pysty pitämään suomalaista jalkapalloa kilpailukykyisenä muiden lajien kanssa. En henkilökohtaisesti usko, että positiivista muutosta tapahtuu ilman rakenteiden ja toiminnan painopisteiden uudelleen arviointia ja muutosta.
Mutta mistä löytyisivät ne ihmiset, joilla olisi kyky ja taito aloittaa visiointi ja myös rohkeus ja kovuus viedä uudistukset läpi?
- Uskon, että aktiivisessa työelämässä olevalla sukupolvella, 30-50-vuotiailla, on tarvittava osaaminen ja yhteiskunnallinen kontaktipinta tämän tehtävän suorittamiseen. Uskon myös näiden ihmisten löytyvän mikäli niin halutaan, Masalin painottaa.
Masalinin mukaan suurin ongelma vain on se, että monet lahjakkaat vaikuttajat ja johtajat on jo vedetty mukaan muihin lajeihin, kuten jääkiekkoon.
- Suomalaisen jalkapallon imago on sen verran heikko, ettei kukaan halua tulla toimintaan mukaan. Tähän olisi saatava suuri muutos. Muutosta on tosin haettu jo parikymmentä vuotta. En usko, että muutosta on luvassa, jos suomalaisen jalkapallon johtamiskulttuuri säilyy ennallaan. Tuoretta verta tarvitaan, Masalin pohtii.

Parhaat palat
ulkomailta
Organisaatioasiat eivät ole ainoa asia, jossa suomalaisessa jalkapallossa on Masalinin mukaan parantamisen varaa. Valmennukseen ja valmentajakoulutukseen sekä käytännön juniorityöhön olisi suunnattava enemmän resursseja.
- Rahavirtojen muutos tekisi hyvää. Vähemmän byrokratiaa ja enemmän käytännön työtä, Masalin sanoo.
- Jos ajatellaan vaikkapa pelaajien fyysistä valmennusta - joka Suomessa on lapsenkengissään - voitaisiin mallia ottaa ulkomailta. Esimerkiksi Venäjällä fyysinen valmennus ja koulutus on yliopistotasoista.
Masalin pistäisi pystyyn tutkimusprojektin, jonka avulla verrattaisiin suomalaista valmennusta ulkomaiseen. Ulkomailta voitaisiin ottaa sitten parhaat palat ja siirtää ne kotimaiseen työhön.
- Hollanti on erinomainen esimerkki siitä, miten tuotetaan hyviä pelaajia maan omaan liigaan ja myydään ne sitten eteenpäin ulkomaisiin huippuseuroihin. Myös Tanska ja Ruotsi ovat tässä asiassa Suomea reilusti edellä, Masalin sanoo.
Hän painottaa, että kehitys ottaa aikaa ja vaatii pitkäjänteistä työtä.
- Suomalaisen jalkapallon tasoa ei nosteta yhdessä vuodessa. Puhutaan ehkä kymmenestä vuodesta. Mutta keskustelu ja kehitystyö pitäisi saada käyntiin nyt, hän toteaa.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Potkupalloilijoiden on aivan turha vaatia lisää täppiä. Nimittäin. Brasiliassa kakarat pelaavat kaduilla ilman kenkiä millon milläkin pallon tapaisella, jonka sattuvat löytämään ja siitä maasta sentään tulevat maailman parhaat futarit! doubtful
 

Kortteen Topi

Well-known member
Liittynyt
21.1.2000
Viestit
5673
Sijainti
Manse
jaska:
-Mutta futis ohitti kääkän suosituimpana harrasteena!
Harrasteen tasolle jäänytkin kaikkialla maassamme.

<small>[ 31-08-2003, 09:14: Message edited by: Kortteen Topi ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kortteen Topi:
jaska:
-Mutta futis ohitti kääkän suosituimpana harrasteena!
Harrasteen tasolle jäänytkin kaikkialla maassamme.
Itse asiassa kirjotin väärin, tarkoitin suosituimpana sponssikohteena...

Suosituin harrastus se on ollut jo ikuisuuden. Lisenssipelaajia yli 100 000....

Mitä tohon Noppiksen postaamaan tekstiin tulee, niin se pitää kyllä harvinaisen hyvin paikkansa... Mielestäni idea, että Pöllöliiton pomoa Pekka Hämäläistä ei edes haasteta puheenjohtaja skabassa. Vaikka hommma ei ole mennyt eteenpäin (en tarkoita pelillisesti) vaan näkyvyydellä ja taloudellisesti...
Ett silleen!!!!!!!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuo vanhanaikainen hallintotapa ym. sopii kuin nenä naamaan noin vanhanaikaiseen peliin :D
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam:
Tuo vanhanaikainen hallintotapa ym. sopii kuin nenä naamaan noin vanhanaikaiseen peliin :D
On se kyllä harmillista, että jalkapallossa ei keksitä uusia rahanansaitsemistapoja, kuten esim. pesäpallossa. Sopupelit vaan pystyyn!
Ett silleen!!!!!!1
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Johan me kauden alussa sovittiin PohjanAkan kanssa finaaliparista :)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
LOISTAVAA NOKIA!

Oikeeseen lajiin alkaa firma panostaa. Pitäisiköhän sittenkin hankkia ko. firman puhelin!!!!
LÄhteenä toimii digitoday.fi!

African Cup sai Nokian nimen

Helsinki (11.09.2003) - Nokian panostukset kehittyvien maiden markkinoille saa yhtä näkyvämpiä muotoja. jakelukanavien rakentamisesta se on siirtymässä laajaan markkinointiin. Torstaina Nokia julkisti tehneensä sopimuksen Afrikan jalkapallocupin sponsoroinnista.

Joka toimen vuosi pelattava arvoturnaus on nyt nimeltään Nokia African Cup of Nations.

- Jalkapallo on Afrikan suosituin urheilulaji ja Nokia African Cup –turnaus yhdistää mannerta, valtioita ja ihmisiä mukaansatempaavalla ja viihdyttävällä tavalla, sanoi Pekka Rantala, Nokia Mobile Phonesin markkinointipalvelujen Euroopan ja Afrikan johtaja.

- Sponsorointi on luonnollinen jatke Nokian uusien markkinoiden fokukselle, Rantala sanoi. Äskettäin Nokia julkisti kokonaisen verkkolaitteiden ja matkapuhelinten sarjan uusille, pienien kuukausimaksujen markkinoille.

Tavanomaiseen tapaansa Nokia ei ole tyytynyt pelkästään yksittäisen tapahtuman sponsorointiin vaan se on kytkenyt siihen monissa Afrikan maissa pyörivän nuoriso-ohjelman.

Afrikan Cupin arvonta tapahtuu Tunisin kaupungissa 20. syyskuuta. 16 mukaan selviytynyttä joukkuetta aloittaa pelit 24. tammikuuta Tunisiassa ja loppuottelu pelataan 14. helmikuutta.
Ett silleeen!!!!!!!1
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Joo, hyvä esimerkki Nokian linjasta. He panostavat sinne missä maksavat ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Joskushan joku uikutti Nokiaa takaisin F1iin... :rolleyes: Kuinkahan monella kisoissa kävijällä ja TVn katselijalla (esim Euroopassa) se puhelin jo on? Ja ennen kaikkea, kenellä on ITSEmaksettu puhelin, ei työsuhdepuhelin?? :rolleyes: :rolleyes:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Luulisi että F1:ssä pyörisi juuri niitä jotka päättävät mitä puhelimia duunareille hankitaan.

Mutta varmasti hinta-hyöty suhde on toinen.

Nokia on muutenkin "kuuluisa" markkinointitempauksistaan ja siitä kuinka se esim. on "edullisesti" varannut messujen ajaksi bussikatokset tms. ulkomainonnan tai pistää heeboja kuljeskelemaan kadulle mainosmiehinä jolloin huomio on taattu ja rahaakin palaa vain kohtuullisesti...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mä oon aina käsittänyt ton F1ssä sponsoroinnin kaks piikkiseks haarukaks :D

Eli toki tulee näkyvyyttä ja brändi iskeytyy kuluttajiin katu-uskottavalla tavalla wink

Joku lukemani sponsoroinnin teoreettinen määritelmä menee suunnilleen "Sponsorointi on tapahtuman/urheilijan jne. imagon vuokraamista yrityksen käyttöön..."

Eli suomennettuna kun sponssaat F1:ssä ni firmojen brändi tavote on saada sut assosioimaan brändi samoihin asioihin kun sä assosioit F1:t...

Toinen koko ajan tärkeempi on päästä tuonne varikkosuoralle "täysvaltasena" jäsenenä...ja sitä kautta syntyvät yhteistyö sopparit. Miettikää hyötyä Nokialle, joka sais diilin esim. Fordin kanssa, että niiden autoihin rakennetaan johonkin lokeroon plugi, johon Nokian puhelin menee suoraan kiinni ja integroituu audiojärjestelmään... tuommosista on helppo jutella rennosti varikolla...

Sitähän Finlandian markkinointipomo sano jossain haastattelussa, että tuo oli suurin syy sponssata Mäcciä...
Ett silleen!!!!!!!1
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Siis Altian suurin syy mainostaa Finlandiaa McLarenin kautta oli puhtaasti nimeltään Pohjois-Amerikka sekä markkinaeron kiinni kutominen Absolutiin nähden. Juuri tämän takia Finladiaa markkinoitiin kaikkein näkyvimmin Monacon ja Kanadan kisoissa, joissa oheisohjelmaa (siis sitä mitä TV-kuvista ei välity tavalliselle katsojalle) oli järjestetty "enemmän kun tarpeeksi". Muutaman vuoden diilin jälkeen yhtiö huomasi sen saman kun Nokiakin: väärä laji, väärä media. Ei kannata. Markkinat on muualla.

Mutku, käypäs kysymässä firmasi "puhelinvastaavalta" (niin, juuri sieltä akkavaltaselta henkilöstö- ja hallinto-osastolta wink ), montako kisaa hän on nähnyt a) tv:stä ja b) paikan päällä wink
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Eli Finlandian markkinointipomon mielestä pitäisi sponsoroida Voorttia, että niiden autoihin rakennetaan johonkin lokeroon plugi, johon Finlandia-vodkapullon saa kätevästi integroitua?
 
Ylös