USA:n pikkuformulat

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nyt kun suomalaisia on menossa kaksin kappalein Atlanticiin, voisi varmaan olla syytä päivittää tietoja Atlantin takaisista juniorisarjoista. Itselläni ei ainakaan ole kovin selvää kuvaa eri sarjojen tasosta (tai edes olemassaolosta).

Itselle ei nyt tule yhtäkkiä mieleen kuin IRL:n mukana kiertävä Indy Pro, Champcarin Atlantic ja Star Mazda jonka kalenteriin kuuluu Champcar- ja ALMS-kisoja.

Mahtaisikohan vaikka CARTerilta löytyä tietoa tai valistunutta arvausta missä sarjassa on kovin taso noin kuljettajien osalta ja minkä verran autoja eri sarjoissa on viivalla?

Autojen speksejä jossain järjestyksessä. Saa täydentää ja jatkaa listaa:

Indy Pro Series

Dallara
n. 650 kg (ilman kuljettajaa)

Nissan (Speedway Motors)
3,5l V8 450hv

**

Cooper Tires Presents The Champ Car Atlantic Championship Powered by Mazda

Swift 016.a
n. 640kg (kuljettajan kanssa)

Mazda MZR (Cosworth)
2,3l 300hv

**

Star Mazda Series

Star Race Cars
493 kg (ilman kuljettajaa??)

Mazda Renesis
1,3l wankel 240hv
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Champ Car Atlantic on ehdottomasti Amerikan koulutusluokista kovatasoisin. Se on Mazdan kuljettajaohjelman keskiaskelma, joka alkaa Star Mazdasta ja päättyy Champ Car – sarjaan. Kalkhoven ja Forsythe uudistivat sarjan kolme vuotta sitten ja esittelivät uuden auton, joka toi mukaan paljon uusia talleja. Huonot ovat nyt karsiutuneet pois, mutta Long Beachin lähtöviivalle odotetaan vähintään 25 autoa. Kuljettajia on uudistuksen jälkeen tullut jokaisesta maanosasta, joillakin takanaan jo A1GP- tai GP2-kokemusta, joten Niemelä sopii hyvin tähän joukkoon. Sarjassa on ollut mukana myös Champ Car - talleja, joista Conquest tullee kauden mittaan kaikkein tutuimmaksi. Myös Paul Newmanilla, Jerry Forsythellä ja Jimmy Vasserilla on omat yhteytensä sarjan talleihin NWR:n, FCR:n ja Genoan väreissä.
Kun kauden alku lähestyy, niin voin taas kirjoittaa kausiennakon niistä ketä kannattaa pitää silmällä. Star Mazda – mestaria Dane Cameronia Sierra Sierralla nyt ainakin.

IndyProssa taisi olla viime vuoden alkupuoliskolla 25 autoa, mutta loppua kohden pari tippui pois. Kilpailu kärjessä on viime vuosina ollut IRL-sarjassa halvaantuneen Sam Schmidtin tallin ja Brian Stewart Racingin välistä. Andretti-Greenillä ja Ganassilla on sarjassa omat tallit mukana ja Bobby Rahal on yhteistyössä pitkään pikkuformuloissa mukana olleen Andersen Racingin kanssa, koska mikäli IRL-tallilla on juniorjoukkue saa se lisää testikilometrejä vuoden aikana. Hinch kertoili joskus, että IndyProssa kauden ajaminen olisi halvempaa kuin Atlanticissa, mutta mahdollisine kolarivaurioineen Atlantic tulisi halvemmaksi. Sarjan kärki oli viime vuonna erittäin taitavaa sakkia, ei siis ihme, että Ganassi kiinnitti Alex Lloydin koulutusohjelmaansa ja Honda varmisti Mutohlle paikan AGR:ltä. Ennen sarja oli IRL:n kanssa ainoastaan ovaaleilla, joten taso ei ollut kovin kaksista. Tästä kertonee paljon se, että sarjan mestareita ovat nimet kuten A.J. Foyt VI tai Thiago Medeiros. Nykyään kalenterissa on kuitenkin kaikki IRL:n monimutkaradat ja peräti kahdesti. Sarja, joka oli tarkoitettu tasoittamaan nuorten amerikkalaisten tietä Indyyn on siis muuttunut viime vuosina täysin. Mikäli poikakuninkaalla olisi laillinen oikeus, olisi tämän sarjan nimi voinut jo kauan olla Indy Lights, sillä mikä ihme on IndyPro? "My IndyPro was really good and I'm really pro in IndyPro Series" :tongue:

Star Mazda – sarja on todella suosittu ja tässä sarjassa opitaan todella ajamaan kilpaa. Autoilla ajetaan paikallisia sarjoja ympäri Yhdysvaltoja, mutta parhaat kuljettajat kiertävät pääsarjaa, joka vierailee myös Kanadassa. Mestariksi tässä pääsarjassa on ajanut mm. Scott Speed, Michael McDowell, Raphael Matos ja Adrian Carrio. Star Mazda-auto on sellainen, jossa lähes kaikki pohjoisamerikkalaiset formulanuoret istuvat uransa aikana. Marco Andretti ja Graham Rahal kohtasivat Star Mazda - sarjassa toisensa vuonna 2005 ja James Hinchcliffe ja Jay Howard ylsivät samana vuonna osakilpailuvoittoihin. Olen ymmärtänyt, että pääsarjan ajaminen liikkuu jossain 200,000 - 400,000 dollarin välillä.

Sitten on tietenkin vielä Amerikan Formula BMW-sarja, Barber-Dodge- ja F2000-luokat, mutta ne ovat erittäin hajanaisia ympäri Yhdysvaltoja. F2000:n Pasific-sarjan voittajalle on ainakin luvattu Atlantic-testi. Kansainvälisesti ajateltuna nämä luokat eivät BMW:tä lukuun ottamatta tarjoa muuta kuin hyvän aloitusmahdollisuuden Amerikan mantereen kuljettajille. Kansainvälisiltä radoilta Amerikkaan tulevien kannattaisi minusta katsoa ensin Star Mazdaan päin, jonka jälkeen olisi vielä aikaa päättää haluaako ajaa ympyrää ovaalilla vai moottoriradoilla ja kaduilla.
 
Ylös