Uudistuksia sarjaan

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Kolme kautta tahkonneena kaipaisin uudistuksia Forum GPL sarjaan, näin saataisiin kisoihin enemmän taktikointia ja samat sällit eivät kiikkuisi kisasta toiseen paalupaikalla tai palkintopallilla niinkuin nyt...

1. Auton valintaa ja tallien muodostamista muutetaan siten että kukin talli ajaa pisteitä tallinimen alle ja nyt kun tulevassa kalenterissa on 14 kisaa, autot valitaan siten että kullakin automerkillä pitää ajaa 2 kilpailua omavalintaisesti. Näin kisoihin saadaa taktikointia, jättääkö nopeat autot loppukauden kisoihin ja yrittää ratkaista mestaruus siten yms...

2. Aika-ajoihin formulamainen uudistus, vain yksi nopea kierros per kuski, hosti ohjaa kuskeja kuka milloikin menee radalle ja muut pällistelee tv:stä toisen ajoa. Näin lähtöruudukkoon saataisiin todellista vaihtelua, kovalla riskillä voisi huonollakin autolla päästä paalulle tai sitten aloittaa epäonnistuneen yrityksen takia ruudukon loppupäästä, tätä ainakin kokeillaan harkkakisoissa!
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Kolme kautta tahkonneena kaipaisin uudistuksia Forum GPL sarjaan, näin saataisiin kisoihin enemmän taktikointia ja samat sällit eivät kiikkuisi kisasta toiseen paalupaikalla tai palkintopallilla niinkuin nyt...
Heh... Itsehän uskon, että kovat jätkät erottuu systeemillä ku systeemillä loppujen lopuksi, mutta...

1. Auton valintaa ja tallien muodostamista muutetaan siten että kukin talli ajaa pisteitä tallinimen alle ja nyt kun tulevassa kalenterissa on 14 kisaa, autot valitaan siten että kullakin automerkillä pitää ajaa 2 kilpailua omavalintaisesti. Näin kisoihin saadaa taktikointia, jättääkö nopeat autot loppukauden kisoihin ja yrittää ratkaista mestaruus siten yms...
...kyllähän yksittäisiin kisoihin vois kieltämättä saada randomia tolla. Autovalinnaltaan kai siis suunnilleen sama systeemi ku FGPLC:llä, mutta oliko ajatuksena, että siis tallin sisällä aina samalla autolla per kisa, ja kuskeilla olisi omakin pistepussi?
Kai totakin vois koittaa, mutta kai keväällä kuitenkin ajetaan se merkkikisasarja, josta oli puhetta, tasotuskauden irvikontrastiksi?

2. Aika-ajoihin formulamainen uudistus, vain yksi nopea kierros per kuski, hosti ohjaa kuskeja kuka milloikin menee radalle ja muut pällistelee tv:stä toisen ajoa. Näin lähtöruudukkoon saataisiin todellista vaihtelua, kovalla riskillä voisi huonollakin autolla päästä paalulle tai sitten aloittaa epäonnistuneen yrityksen takia ruudukon loppupäästä, tätä ainakin kokeillaan harkkakisoissa!
Tätä mä joskus fantisoin käydessäni nukkumaan ku FIA:n päätös ens kauden F1-säännöistä oli tullu... :)
Jos vaikka seuraava lähtee lämmittelykiekalle nopeeta vetävän kuskin perään, ni puol tuntia aika-ajoa pitäis riittää mainiosti. Pitemmillä radoilla tietty joku puolentoista minsan puskuri kuskien väliin tai jotain.
Tolla sais kyllä väriä lähtöjärjestyksiin ja jo pelkällä ehjällä kiekalla oltais varmaan korkeella. Useilla täällä vaan varsinainen tuntuma radalle haetaan nimenomaan aika-ajoissa, joten ylimääräsille harkoille joutuu tekemään tilaa. Lisäksi ite varmaan ainakin hermoon, jos joku kattoo "olan yli". :)
Vois kyllä joskus vetää tosiaan jonkun kokeilun.

Vaihteluhan tietysti aina virkistää... Kesä 2003? wink
 

Hënkka

Guest
Tuota autovalintajuttua juuri nyky FGPLC:n tyyliin voidaan sitten miettiä seuraaviin sarjoihin, se on ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Mutta kevään sarja vedetään samoilla, jotta saatas nuo kolarit vähenemään. Samat jarrutusmatkat ja olemattomat autojen erot luovat vähemmän yllättäviä tilanteita ja näin ollen lisää turvallisuutta.

Aika-ajohomma kyl kiinnostaisi. Juuri tuohon tyyliin kuten edellä ehdotitte. :) Mitä mieltä muut?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
ton aika-ajon toteutuksen vois tehdä ennemminkin niin että on radasta riippuen esim. 5-15min aikaa ja jokainen voi käydä sen yhden nopean ajamassa milloin haluaa. yksitellen jos vedetään, niin aika-ajo on yhtä odottelua ja sit jos menee jossain käymään välissä nii on oma vuoro mennyt tai kisa alkanut
 

Hënkka

Guest
VJR:
ton aika-ajon toteutuksen vois tehdä ennemminkin niin että on radasta riippuen esim. 5-15min aikaa ja jokainen voi käydä sen yhden nopean ajamassa milloin haluaa. yksitellen jos vedetään, niin aika-ajo on yhtä odottelua ja sit jos menee jossain käymään välissä nii on oma vuoro mennyt tai kisa alkanut
Just näin. Vois olla vaikka 15 min reenit ja sen yhen nopean voi vetässä missä välissa haluaa.

<small>[ 29-11-2002, 18:19: Message edited by: Henkka ]</small>
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Joo tuossa 15 min on vaan se että sitten tulee 'hidastelijoita' eteen ja yritys on siinä, mikäli ajetaan kukin puhtaalla radalla niin voi vain spekuloida itsensä kanssa...

Mutta hostataan joku harkkakisa kummallakin tavalla ja sitten katsotaan uudestaan...
 

Ken Lie

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
183
Sijainti
Lahti
Marko:
Joo tuossa 15 min on vaan se että sitten tulee 'hidastelijoita' eteen ja yritys on siinä, mikäli ajetaan kukin puhtaalla radalla niin voi vain spekuloida itsensä kanssa...

Mutta hostataan joku harkkakisa kummallakin tavalla ja sitten katsotaan uudestaan...
tai 10 minuuttia? 15 on jo aika pitkä aika, siinä kerkee vetää jo vaikka kuinka monta kiekkaa... ja eikö se tyhjän radan etsiminen voisi ollakin mukana? sehän se juuri toisi randomia wink
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
En lämpene kyllä yhtään tuolle aika-ajo idealle. Aika-ajoissa nykyisellään on juuri hyvä hakea hieman tuntumaa kisasäätöihin varsinkin jos viikolla on hieman vähemmäksi jäänyt tuo testailu. Lisäksi ei kyllä yhtään kiinnosta pällistellä toisten ajoa ruudusta ja odotella omaa vuoroaan. Nykyisellään aika-ajot on ihan hyvät. Jos nopeimmat on kärjessä niin juuri näinhän sen pitää ollakin. Tuo yksi nopea saa vain pakan enemmän sekaisin ja se taas lisää tilanteita kolareille. Näin voisi ainakin kuvitella...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ihan ulkopuolisena kysyn vaan että miksi lähteä muuttamaan toimivaa aika-ajojärjestelmää? Mikä siinä entisessä oli niin huonoa että se pitäisi pistää kokonaan uusiksi?
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
ihan tälleen peränpitäjänä sanon että ei aika-ajoilla sitä kisaa voiteta (tää oli niinku rklle).

ja olishan hienoo saada uutta aika-ajoihinki. mä kannatan jotai tollasta yhen kierroksen systeemiä. sehän toisaalta erottaa hyvät huonoista paremmin. koska silloin tarvii ajaa niin sanotusti vielä paremmin koska se kaikki on laitettava yhdelle kierrokselle.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Duunari:
ihan tälleen peränpitäjänä sanon että ei aika-ajoilla sitä kisaa voiteta (tää oli niinku rklle).
Ei tuosta minun viestistä kyllä mitään tuommoista voi lukeakaan. Kuten sanoin pakan sekoittuminen aa:ssa lisää vain kolaririskiä. AA:n tarkoitushan on juuri, että nopeimmat pääsevät heti ajamaan kisan voitosta. Kaikki muu on vain keinotekoista jännityksen lisäämistä mikä ei kuulu moottoriurheilun huipulle (eikä edes meidän sarjaan :D )
 

Hënkka

Guest
Kyllä tässä on kallistuttava myös RK:n kannalle. Menee aika-ajot vaan turhaksi kikkailuksi tuollaisella systeemillä. Koitetaan nyt selvitä näistä kisoista mahdollisimman vähillä ylimääräisillä järjestelyillä. Ehkä ajan voisi lyhentää 20 minuuttiin?

<small>[ 03-12-2002, 07:30: Message edited by: Henkka ]</small>
 
Ylös