Uusi BMW-ratasarja kaudelle 2011?

SimoS

New member
Huomasin, että kehitteillä on uusi BMW-ratasarja 2011 alkavaksi. Vissiin hanke on lähtenyt bemarikerholaisten keskuudesta käyntiin.

Suurin ero Extremeen ja muihin sarjoihin näyttää olevan se, että säännöt mahdollistaa ajaa vaikka millä bemarilla, siis iästä riippumatta. Jollain tavalla rakentelua on kuitenkin rajoitettu (en ehtinyt kahlata sääntökirjaa läpi), mutta kolme luokkaa siinä on (vakio-, muunnellut- ja erikoisautot).

Itse olen tässä viritellyt ajatusta Roadsportista, mutta siinä on rakentaminen rajattu ennen -85 rakennettuihin autoihin. Ei jaksa enää turata noiden vanhempien kanssa, vaan mielenkiinto on E36 M3:ssa.

Oletteko kuulleet tästä mitään, missä mennään? Sivujen perusteella toiminta on ainakin päällä eli voi lähettää kilpailuhakemuksia sisään?

sivut oli www.brcf.fi

Boyracer

Well-known member
Huomasin, että kehitteillä on uusi BMW-ratasarja 2011 alkavaksi. Vissiin hanke on lähtenyt bemarikerholaisten keskuudesta käyntiin.

Suurin ero Extremeen ja muihin sarjoihin näyttää olevan se, että säännöt mahdollistaa ajaa vaikka millä bemarilla, siis iästä riippumatta. Jollain tavalla rakentelua on kuitenkin rajoitettu (en ehtinyt kahlata sääntökirjaa läpi), mutta kolme luokkaa siinä on (vakio-, muunnellut- ja erikoisautot).

Itse olen tässä viritellyt ajatusta Roadsportista, mutta siinä on rakentaminen rajattu ennen -85 rakennettuihin autoihin. Ei jaksa enää turata noiden vanhempien kanssa, vaan mielenkiinto on E36 M3:ssa.

Oletteko kuulleet tästä mitään, missä mennään? Sivujen perusteella toiminta on ainakin päällä eli voi lähettää kilpailuhakemuksia sisään?

sivut oli www.brcf.fi
Jou,

Jep, BMW Club Finlandin porukka on ajatuksen takana ja homma on tarkoitus järjestää emokerhon alaisuudessa eli samalla myös kansainvälisen BMW kerho-organisaation alla. Itse olen yksi alusta asti mukana olleista joten jonkinlaista näkemystä asiasta siis on.

Ajatus on se että autoa saa rakentaa enemmän kuin Endurancessa tai Extremessä ja annetaan tosiaan tilaisuus vähän vaikka minkänäköisille bemareille ajaa kilpaa. Esimerkiksi juuri nuo E36 M3:t on olleet pahasti paitsiossa oikeiden kisojen suhteen ja niitä autojahan alkaa olla jokaisella rataleluna nykyään. Oikeastaan vain ahtaminen on ehdottomasti kiellettyjen juttujen listalla :)

Aikaisemmin sama porukka on järjestänyt parin kesän ajan omia ratapäiviään ja nyt hommaa laajennetaan kilpailemiseen. Yhdistys ottaa jo vastaan jäseniä ja kilpailujoiden ilmoittautumisia, ohjeet löytyy noilta www.brcf.fi sivuilta.

Kyselkääpä jos on jotain mielen päällä niin koetan vastailla :eek:

Pärre

Well-known member
Sijainti
Lahti
Hyvä! Kansalaisaktiivisuus on tässäkin asiassa riemastuttavaa. En minä tiennytkään, että BMW-hepuilta löytyy näinkin väkeviä aloitteita. Kun itse tekee niin hyvää tulee, sanotaan.

Onko tässä vaiheessa mitään käsitystä, paljonko teitä on liikkeellä ja missä sekä milloin ajetaan? Vai onko vielä liian aikaista pekuleerata? Nice.

Don Vito

Sekakäyttäjä
Sijainti
Event horizon
Kai sentään orggis (tai lähes-sellaiselle) 2002 Turbolle on jätetty sääntöihin sopiva porsaanreikä... Jos ny jollakulla sellainen sattuisi olemaan...

Boyracer

Well-known member
Kai sentään orggis (tai lähes-sellaiselle) 2002 Turbolle on jätetty sääntöihin sopiva porsaanreikä... Jos ny jollakulla sellainen sattuisi olemaan...
Kaverilta löytyy alkuperäinen 2002 Turbo mutta tuskin alkaa sillä kisaamaan missään tapauksessa :tongue:

Bensaturbot on kategorisesti kielletty. Dieselmoottoreita saa ahtaa mutta vain jos ne on FIA luokiteltuja ja tälläisiä ei taida BMW:llä pahemmin olla, olisikohan vain M47 jolla voitettiin Nurburgringin 24 h kisa vuonna 1998. Saattoi kyllä olla one off ilman hyväksyntääkin kun kyseessä ei tainnut olla FIA:n alainen kisa?

Bensakoneiden ahtamiseenhan tuo BMW:kin on siirtymässä mutta odotellaan nyt sinne asti että kalusto halpenee ennenkuin säannöt muuttuu.

Jari Nuoramo

Member
Sijainti
Vantaa
Kaverilta löytyy alkuperäinen 2002 Turbo mutta tuskin alkaa sillä kisaamaan missään tapauksessa :tongue:

Bensaturbot on kategorisesti kielletty. Dieselmoottoreita saa ahtaa mutta vain jos ne on FIA luokiteltuja ja tälläisiä ei taida BMW:llä pahemmin olla, olisikohan vain M47 jolla voitettiin Nurburgringin 24 h kisa vuonna 1998. Saattoi kyllä olla one off ilman hyväksyntääkin kun kyseessä ei tainnut olla FIA:n alainen kisa?

Bensakoneiden ahtamiseenhan tuo BMW:kin on siirtymässä mutta odotellaan nyt sinne asti että kalusto halpenee ennenkuin säannöt muuttuu.
Tällä hetkellä voimassa olevia FIA:n luokituksia on ainakin E46 330d ja E87 120d.
Vanhentuneista luokituksista en osaa sitten mennä sanomaan mitään.

Boyracer

Well-known member
Tarkistinpa asian tuoreimmista säännöistä ja vaatimus FIA hyväksynnästä näyttää joko poistuneen tai sitten oma muisti teki tenän.

Turbodieseleillä saa ajaa, eri luokissa sallitut muutokset riippuu moottorin tilavuudesta sekä palotilan venttiilien lukumäärästä. Eli esimerkiksi pieniä kaksiventtiilisiä saa virittää miten huvittaa kun taas 3 litraista neliventtiilikonetta ei saa oikeastaan edes avata.

Hmmmmm... alle 2000 cm3 M47 diesel yhdistettynä johonkin kevyeen koriin voisi olla ihan viihdyttävä laite. Samaa konseptia BMW käytti jo 1998 ja voitti Nurburgringing 24h kisan:

Nykyään taitaa tuollaisesta M47:sta jatkokehitetty N47 moottori antaa suoraan tehtaalta jo 204 hv / 400 Nm :eek!:

SimoS

New member
Sarja näköjään pyörähti käyntiin ja viimeinen kisa näyttäisi olevan 28.8. Tuli kurkittua ensimmäistä kisaa paikan päällä ja hauskaa näytti olevan...ensi vuonna sitten kun auton saa nippuun...:)