Uusi Citroen C5

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Jep... Toivoa ei ole vielä menetetty Citroenin muotoiluosaston suhteen. Ensimmäinen C5 näytti niin karmealta möhköltä Xantian jälkeen että se on pakko jättää väliin. Onneksi Citroenin hinta putoaa käytettynä nopsaan, joten eiköhän tuolla Xantialla pärjänne siihen saakka kunnes tommoseen uuskoppaiseen C5:een on varaa. Toivottavasti auton uutena hankkivat ymmärtävät jättää ne vieterialustaiset karvalakkiversiot kauppaan jotta käytettyjen markkinoilla on jotain hankittavaa. ;)

Luotettavuuden suhteen ei ainakaan tuosta Hdi-moottorillisesta Xantiasta ole mitään pahaa sanottavaa. Kaikin puolin asiallinen laite varsinkin hintaansa nähden. Ensimmäisiä C5:ia on pidetty heikkolaatuisempina, mutta eipähän tuo esim. saksalaisten tutkimusten mukaan ole sen vikaherkempi kuin esim. Skoda Octavia :p
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Xantiasta,

muuten hyvä auto(todella hyvä ajaakin hintaluokassaan=pehmeää kyytiä,ja kuten todettua,citikoissa hinta putoaa kuin lehmän häntä,eli hyviäkin voi saada tosi halvalla). Mutta piiiiiiitkä miinus siitä hiton hydraulisäätöisestä alustasta,johon sai olla joka vuosi vaihtamassa niitä palloja(muutaman euron zipale merkkihuollossa muuten..),ja sittenkin laski aina neonvihreän lätäkön nestettä alleen yön aikana. Ja aamulla auto saattoi olla ihan missä asennossa tahansa:rolleyes: Mutta muuten hyvä peli.Tosin näissä ranskattarissa on selkeästi alimitoitetut osat kestävyydeltään ainakin alustan ja jarrujen osalta(liekö tehty pariisissa kurvailuun pariksi vuodeksi kerrallaan ennemminkuin kovaan ajoon autbaanalle siis): Xantiassa sai olla vaihtamassa jarrulevyjä ja koiranluita sadan tonnin välein,siinä missä esim. V8 Bemarilla tuli ajettua 270 tkm kun meni ekan kerran jarrulevyt vaihtoon.. Siinä tulee helposti hintaa huollolle pitkällä aikavälillä enemmän vaikka osat olisivatkin halvempia.

Joku pösö voiskin olla fiksu valinta perheen pikkuautoksi: saa citikan hyvät puolet ilman hydrauliikkoja:thumbup:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
No jaa... Toi jousitus ei oo lähellekään niin ongelmallinen kuin pelätään. Oon ajanu Xantioilla viitisen vuotta ja hydrauliikkaöljyä ei ole tarvinnut vuotojen takia lisätä litraakaan (pl. nesteiden vaihto joka tehtävä vuoden välein). Vuodoista on päästy eroon kiristämällä vuotavat liitokset --> ilmaiseksi. Se on totta että esim. BXissä joissa putket ei olleet vielä muovitettuja oli vuotoja paljon enemmän. Rautajousisiin autoihin on vaihdettava iskareita ja välillä jousiakin. Jousipallot kaasunestejousitettuun Citikkaan maksaa 40€/kpl ja vaihtotyö koko autoon kestää noin puoli tuntia. Ehkä hieman halvempaa kuin McPherson -iskareiden vaihto? Pallot kestää 3-5 vuotta ajomäärästä riippumatta kunnes paine katoaa joten tuo vuosittain vaihtaminen on kyllä aivan liioittelua. Toki 5-vuotiailla palloilla kyyti on kuin rautajousilla jolloin vaihto onkin ehdottoman ajankohtaista. :D

V8 Bemarin ja Xantian vertailu ei liene mielekästä, kuitenkin hieman eri luokan autoista kyse? Pösössä menettää mielestäni Citikan hyvät puolet ellei nyt sitten HDi-moottorista ole kyse. :thumbup: Nuo koiranluut tuntuu olevan kulutustavaraa aika monessa merkissä nykyään, eikä niiden hinta tai vaihtotyön kustannukset päätä huimaa.

Jos Citroen joskus luopuu kaasunestejousituksesta niin eipä sitten ole enää syytä sitä ostaa, siinä vaiheessa ei ole enää oikein mitään mikä erottaisi merkin muusta harmaasta massasta. Ja jälleenmyyntiarvokin varmaan voisi sitten kohota kun ei olisi erikoista pelättävää tekniikkaa. :eek:
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Toimisi vaan talvella paremmin kuin edeltäjänsä, niin mainio biili olisi tuo.
 
Ylös