Uusi rataluokka?

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Uusin Vauhdin maailma sivu 42. : eek!
on ilmeisesti lobbaus alkanut??

Jos ne tuon luokan hinaa tänne niin ei ole itku kaukana :(
Vaikkakin väittävät että ei Suomeen rantaudu..........

Toivottavasti maahantuoja on yhtä positiivisella :p asenteella kuin VW:n vastaava :p :p :p
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sekö on ihannetila että ketään automaahantuojaa ei rata-autoilu kiinnosta ??

edit: Mitä siinä VMssä on? Lehti tuli vaan en kerenny lukee ennen töihinlähtöö.

<small>[ 05-07-2002, 16:07: Message edited by: ettelbruck ]</small>
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Niin, nämähän ovat vaihtoehtoja tällä foorumilla hakutulle Sport2000 -luokalle. Jos S2000 autot ovat "kauppakasseja" eräiden mielestä, niin mitäs nämä Yarikset ovat?! Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää pitää pystyssä seuraavia luokkia; Sport 2000, F3, Legends (mukaan tourille).
Näiden lisäksi voitaisiin ajatella tourille tuoda uusi merkkiluokka, esim. tämä Yaris -luokka.
Ei voi ajatella, että tuodaan uusi merkkiluokka ja siitä lähtee taas suomen rata-autoilu nousuun. Kun viimeaikoina on ollu haisteltavissa, että myös Sport2000 -luokan tila on vähintääkin "vakava" sekä samaanaikaan haetaan uutta Formula luokkaa suomeeen. Kyllä ennen kaikkea tänne tarvitaan toimiva paketti, jota pystyy myymään suurelle yleisölle.

Toimiiko AKK Sports Oy sittenkään liiketalouden periaatteiden mukaan (niin kuin he itse kunniakkaasti esittävät)? Mitä niihin periaatteisiin tulee, niin mielestäni seuraavat seikat ovat liiketalouden peruspilareita; Toiminnan tuloksellisuus (sisältää myös muuta kuin taloudellisen tuloksen, eikö), toiminnan kehittäminen (tarkoittaa muutakin, kuin ulkoistamisen), asiakastyytyväisyys (siis käsittää myös katsojien lisäksi kuljettajat) ja laatu.

Minkälaisia huomioita on kertynyt tämän kauden kuluessa:
-VIP-palvelut ulkoistettu,
-lehdistöpalvelut ulkoistettu,
-"Lypsylehmistä"(mm. Sport2000) ei tehdä enään tähtiä, vaan ajetaan alas.
-kustannukset nousee, mutta palvelutaso laskee.

Okei, tässä vain mielipiteitäni uudesta luokasta ja vanhojen kohtalosta. Kuuluuko sitten nämä kommentit tänne palstalle, en tiedä!
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Digi:
Niin, nämähän ovat vaihtoehtoja tällä foorumilla hakutulle Sport2000 -luokalle. Jos S2000 autot ovat "kauppakasseja" eräiden mielestä, niin mitäs nämä Yarikset ovat?! Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää pitää pystyssä seuraavia luokkia; Sport 2000, F3, Legends (mukaan tourille).
Näiden lisäksi voitaisiin ajatella tourille tuoda uusi merkkiluokka, esim. tämä Yaris -luokka.
Ei voi ajatella, että tuodaan uusi merkkiluokka ja siitä lähtee taas suomen rata-autoilu nousuun. Kun viimeaikoina on ollu haisteltavissa, että myös Sport2000 -luokan tila on vähintääkin "vakava" sekä samaanaikaan haetaan uutta Formula luokkaa suomeeen. Kyllä ennen kaikkea tänne tarvitaan toimiva paketti, jota pystyy myymään suurelle yleisölle.

Toimiiko AKK Sports Oy sittenkään liiketalouden periaatteiden mukaan (niin kuin he itse kunniakkaasti esittävät)? Mitä niihin periaatteisiin tulee, niin mielestäni seuraavat seikat ovat liiketalouden peruspilareita; Toiminnan tuloksellisuus (sisältää myös muuta kuin taloudellisen tuloksen, eikö), toiminnan kehittäminen (tarkoittaa muutakin, kuin ulkoistamisen), asiakastyytyväisyys (siis käsittää myös katsojien lisäksi kuljettajat) ja laatu.

Minkälaisia huomioita on kertynyt tämän kauden kuluessa:
-VIP-palvelut ulkoistettu,
-lehdistöpalvelut ulkoistettu,
-"Lypsylehmistä"(mm. Sport2000) ei tehdä enään tähtiä, vaan ajetaan alas.
-kustannukset nousee, mutta palvelutaso laskee.

Okei, tässä vain mielipiteitäni uudesta luokasta ja vanhojen kohtalosta. Kuuluuko sitten nämä kommentit tänne palstalle, en tiedä!
Yksi asia mikä AKK;lta puuttuu on että säännöt pysyisivät pitkään samanlsisina...maassa kun ei ole rahaa niin silloin kestää kilpurin rakentaminen pitkään..kaikki ei saa kevään aikana autoa valmiiksi joten voipi ola että projektit ei ala edes...

Liiketalouteen perustuu myös jatkuvuus...Sitä AKK ei ole pystynyt takaamaan sarjoille vaa nkun alka näyttää huonolta ajetaan ales (taidatte olla liiketaloudessa 10v trendistä perässä...)

Yaris, uusi formula luokka ,S2K:n huolestuttavat huhut että teamit alkaavaat saamaan tarpeekseen rahastuksesta, SS luokan alas ajo ja paljon muuta.... ei hyvältä näytä...
:mad: Ihmeellistä tuulen mukaan heilumista ilman päätä eikä häntää....
:confused: Ketä tästä kaikesta kantaa vastuun ??????
eN TURHAAN PERÄÄNKUULUTA AMMATTILAISTA KEHIIN hoitamaan hommat jota AKK/sports ei pysty.

Yaris ja uusi formula luokka on suorastaan perseestä jo alkujaan. yuck
Eli jättäkää ostamatta moiset niin ei rantaudu.
Ja kyllä nämäkin asiat tänne kuuluu.

<small>[ 05-07-2002, 17:35: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mad-Mike:
Yksi asia mikä AKK;lta puuttuu on että säännöt pysyisivät pitkään samanlsisina...maassa kun ei ole rahaa niin silloin kestää kilpurin rakentaminen pitkään..kaikki ei saa kevään aikana autoa valmiiksi joten voipi ola että projektit ei ala edes...
Lopulta aika harvassa rata-autoluokassa säännöt pysyy samanlaisina vuodesta toiseen ??

Jos ajatellaan vaikkapa kuus vuotta taaksepäin (S2K lanseeraus) niin on monien maiden sarjoissa käynyt isoja muutoksia.

Käykääs muuten vilkaisemassa aikanaan niin kehutun British Touring Car Championshipin nettisivuja:
http://www.btcc.co.uk
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
BTCC voi erinomaisen hyvin. Viime ja tänä vuonna touring-luokassa on vauxhallit hallinneet ikävän dominoivasti, mutta sarja elää ja kehittyy.
Paremman linkit (ymmärrän kyllä vitsin) ovat:
www.btccpages.com
www.tocatour.co.uk

Ruotsissa (www.stcc.se) on muuten ensi vuodesta lähtien sama malli kuin BTCC:ssäkin. Super 2000 (englannissahan ei touring täysin vastaa super 2000-säännöstöä, mutta sinne päin) ja Super production autot samassa lähdössä. Outoa on se että ruotsissa valmistetut autot saa varustaa sekventiaalivaihteistolla ja painoa saa pudottaa, jotta tiimien omat tekeleet olisivat kilpailukykyisiä tehdaspelien rinnalla... tärkeintä ja hyvä esimerkki suomenkin radoille on se että ajetaan kahta eri tasoista luokkaa samoissa lähdöissä, jolloin autojen yhteismäärä on suuri ja kummatkin ajavat omista mestaruuksistaan ja yleisöllä on katsomista. Miten olisi sport 2000 nykysäännöillä ja vuoden 2000 säännöillä (eli touring saloon) samoihin lähtöihin...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
BTCC:tä ei ole telkassa täälläpäin näkynyt, kiitos ITV-diilin. Onhan tuolla autoja ja tulosten valossa kai joskus kilpailuakin mutta aika vaatimaton on nimilista siihen nähden mitä se joskus oli (Tarquini, Winckelhock, Soper, Rydell etc)

STCC puolestaan näkyy hienosti SVTEuropelta ja Race on hyvä ohjelma. Jotain siellä onkin keksittävä ettei autot lopu kesken, tällä kaudella suurimmillaan 12 autoa viivalla. Ajotyyli edelleen uskomattoman jokkismainen.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
<strong>
Yksi asia mikä AKK;lta puuttuu on että säännöt pysyisivät pitkään samanlsisina...maassa kun ei ole rahaa niin silloin kestää kilpurin rakentaminen pitkään..kaikki ei saa kevään aikana autoa valmiiksi joten voipi ola että projektit ei ala edes...

Liiketalouteen perustuu myös jatkuvuus...Sitä AKK ei ole pystynyt takaamaan sarjoille vaa nkun alka näyttää huonolta ajetaan ales (taidatte olla liiketaloudessa 10v trendistä perässä...)

Yaris, uusi formula luokka ,S2K:n huolestuttavat huhut että teamit alkaavaat saamaan tarpeekseen rahastuksesta, SS luokan alas ajo ja paljon muuta.... ei hyvältä näytä...
:mad: Ihmeellistä tuulen mukaan heilumista ilman päätä eikä häntää....
:confused: Ketä tästä kaikesta kantaa vastuun ??????
eN TURHAAN PERÄÄNKUULUTA AMMATTILAISTA KEHIIN hoitamaan hommat jota AKK/sports ei pysty.
---Juuri näin se suurin pulma on juuri raha , tätä maata on turha verrata naapureihin , edes Viroon joka on lähtenyt noususuhdanteeseen niin että kohisee!!!!
siellä menee (hetken , ei ikuisesti) KAIKKI läpi mitä esitetään , saadaan sponssit luokille kuten Yäris (ja juuri sponsseilla ja palkintorahoilla se RULLAA!!)
Tätä koitettiin Suomessa jo ja se ei toiminut.....tarkat analyysit jätän muille kun en ole loistossaan nähnyt noita Suba-sportteja.....

Ainoa asia mikä TOIMII ja tulee TOIMIMAAN on oma-alotteinen autojen teko/virittely , kaikki luokat joissa sallitaan tekniset innovaatiot ovat pysyneet joten kuten pystyssä.
muut vaikuttavat tekiät ovat:
1. kilpailun tasaisuus (joka on loppujen lopuksi se viimeinen asia)
2. kilpailukustannukset (tämä on valta artikkeli juuri SM/cup kisoissa ajaville luokille)
3. Mielenkiintoiset autot (tämä on melkeinpä SS-juttu)

Toki esim. Legendsien helppo saatavuus , halpa hinta ja varsinkin hinta/huolto edukkuus veti autoja alkurynnistyksessä Suomeen , mutta onko tullut yhtään sen jälkeen? (oikeasti en tiedä , tämä on todellinen kysymys)

Ja mikä tämä uusi formula luokka juttu nyt sitten on? eikös juuri muutama vuosi sitten vaihdettu siivellisiä nopeampiin? (taas oikea kysymys?)

Kaikkein huolestuttavin on juuri Sport-2000 luokan kuskien/tiimien tyytymättömyys , juuri saatiin hillittömän rummutuksen kanssa homma pelaamaan ja automäärä vakiintui , kuskeja oli tuloillaan lisää yms.
Sitten alkaa rahastusrumba kasvaa , kaikesta-raha-pois-periaate lisääntyy (tämä on johtopäätös jutuista , ei edelleenkään omaa tietoa)
Siitä vasta itku alkaa jos Sportit kaatuu , autot eivät kai ole sen tasoisia (siis sijat 7-loppupää) että niistä saa mitään (käytännössä omia pois , edes lähelle)ulkomaille myynnissä , ellei mene Viroon/Venäjälle jonne rallimiehet vanhan vermeet nykyään myy........(tämä taas arvio , ei tieto)

Korjatkaa ihmeessä jos jotain olettamuksista on pielessä?!?!

<small>[ 06-07-2002, 00:44: Message edited by: Miikka ]</small>
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Siis oma-aloitteisuutta ja omia "virityksiä":
Jokkis , sprintti , rallicrossi , harrasteautot , SS :cool: , rekat , F-ryhmä , off-roadit.........jne. jne.

Lisäksi tähän vielä minit , ladat , fiatit joihin voi hiukan vielä sattua mottiinkin (eikös??)

Sitten meneekin jo alustan hiomis hommaksi ja lopulta sportteihin alusta+osto koneen osat......

Tästä on melko helposti vedettävissä viiva niihin sääntösuuntiin joilla Suomessa pysyy hommat pystyssä , vai?

Ja monta väi varmaan poiskin kun äkäseen kirjoitin tän......(tarttee mennä varmaan nukkuun tai rupee polla käymään ylikierroksilla yuck wink
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
ettelbruck:
Mad-Mike:
Yksi asia mikä AKK;lta puuttuu on että säännöt pysyisivät pitkään samanlsisina...maassa kun ei ole rahaa niin silloin kestää kilpurin rakentaminen pitkään..kaikki ei saa kevään aikana autoa valmiiksi joten voipi ola että projektit ei ala edes...
Lopulta aika harvassa rata-autoluokassa säännöt pysyy samanlaisina vuodesta toiseen ??

Jos ajatellaan vaikkapa kuus vuotta taaksepäin (S2K lanseeraus) niin on monien maiden sarjoissa käynyt isoja muutoksia.

Käykääs muuten vilkaisemassa aikanaan niin kehutun British Touring Car Championshipin nettisivuja:
http://www.btcc.co.uk
Ei tarvii mennä pidemmälle kuin HRF roadsportit niin siellä on säänöt ollut samanlaisia jo 4 vuotta.
Muutenkin HRFn kaikki luokat ovat pysyneet aisoissa monta vuotta ja KESKEN kauden ei ole tullut sääntömuutoksia.

SS Luokka nimenomaan on mielestäni HARRASTAJA luokka ja S2K on taasen enemmänkin ammattilaistasoinen..(sen mitä suomessa pystytään), ikävää vaan on että tässä maassa intressit kadun tallajalla on tulla katsomaan ERIKOISIA autoja ja HYVIÄ skaboja ja niitä ei ole ollut kuin oikeastaan Keimolassa Interseriet, Camaro Cup ja 84 Ahveniston Vauhtipäivät (Henri Toivonen Porsche 962).
Ja täytyy muistaa että sillä normaalilla kaduntallajalla voipi jossain vaiheessa olla sen verran paksu lompakko että oikein kysyttynä se voidaan saada ja pysymään suopeana Rata-autoilulle eikä koe olevansa rahastuksen kohde miten käy kun maksaa lipun vaikka Sport2000 touriin.
Eli yhden kielteisen kokemuksen takia se voipi jättää väliin myös Neste Rallin ja jäädä katselemaan Hockey Nightia ja F1:stä.

Kyllä Fakta on että Suomen Rata-autoilulla on turha elvistellä kun maa on puhtaasti jääkiekko Drag Racing ja Rallikansaa pääasiassa...katsokaa vaikka monestikko firmoissa on ralli vs. kiihdytys vs. rata-auto yleisömagneettina.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
ettelbruck:
Lopulta aika harvassa rata-autoluokassa säännöt pysyy samanlaisina vuodesta toiseen ??
Vuodesta -78 asti Mineissä on pääpiirteittäin noudatettu samoja sääntöjä. Ajan myötä on tullut uusi rengasmerkki entisen vaikean saatavuuden takia, levyjarrut jne. Muutokset ovat olleet vuosittain erittäin pieniä ja innovaatiota voidaan kohtuullisen paljon käyttää moottoripuolella, rajoitetusti sielläkin kustannusten pitämiseksi kohtuullisina. Nykyiset osallistumismäärät kertonee onko tälläinen toiminta malli hyvä.
Hrf:n toiminnasta on havaittavissa samantyylisiä piirteitä ainoastaan he vielä järjestävät kisansa itse( ISO hatun nosto).
Mielestäni kattojärjestön alla toimiva oma harrasteorganisaatio voisi olla paikallaan. Onhan Hrf:n toiminta hyvä esimerkki.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Miikka:
ettelbruck:
Vai että Honda ?
--- mitähhäh?
www.akkry.fi

AKK Sports Oy ja Caracing ovat sopineet yhteistyöstä Honda Civic -merkkiluokan koemarkkinoinnista. Tavoitteena on saada vähintään 20 ennakkotilausta luokan autoista Marraskuun loppuun mennessä. Honda Challenge -kilpuri on näytteillä Alastaron Truck Race -kilpailussa, jossa uusi luokka myös lanseerataan. Lisätietoja luokasta saa kuitenkin jo nyt Caracingistä, Christian Aspenströmiltä, GSM 0400 851 635.

Tätämitähäh. Ja saunankiuasta ve........
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No mikäs siinä, jos maahantuoja on innokas. MUTTA, eikö Civic oo turhan hinnakas perusauto? Mun mielestä merkkiluokan tulisi (nykyään) olla tuota Polo, Clio ja Yaris -kokoa, vaikkakin toki ns. Golf-luokan kokoiset autot on näyttävämpiä.
 

Koiranleuka

Well-known member
Liittynyt
19.7.2002
Viestit
125
Onko Civic merkkiluokassa mitään järkeä?

Eikö se tosiaan ole turhan kallis ja toiseksi eikös se muistuttaisi liikaa Sport2000 luokkaa kokonsa ja ulkonäkönsä puolesta.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Eikös pelkän auton hinta liikkunut jossain 17500€ tuntumassa?! Siihen vielä turvavarusteet jne..., eli ainakin 3000€ päällensä. Pelkän kaluston hinnaksi tulee yli 20000€....!

Nuorien kuljettajien täytyy usein myös hankkia kuljetuskalustoa (voi tietysti myös vuokrata), työkaluja, varikkoasuja jne...! Auton hinta on yksi pieni osa kokonaiskustannuksista.

Mutta alkaa varmasti yrityksiin tulla paljon kyselyjä sponsorirahoista, jos ajatellaan että yhden kuljettajan rahantarve ensimmäiselle kaudelle on n. 30000€ ja kerrotaan se väh. 20 autolla, tekee se yhteensä 600 000€, eli yli 3,5milj.FIM.

Hyvä, että saivat nyt jotain uutta suomalaiseen rata-autoiluun, mutta toivottavasti vanhat eivät kuole uuden kustannuksella.
 
Ylös