Uusia automerkkejä Sport 2000:siin?

Stobe

Member
Liittynyt
15.12.2000
Viestit
10
Motorforumissa sanottiin että on tulossa mielenkiintoisia autoja kesken kautta Sport 2000:siin. Tietääkö kukaan minkä merkkisiä on tuloillaan? Olisipa uusi 190+ hp 1,8 Celica tulossa (lienekö edes luokiteltu?) pistämään Integrat kuriin..
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Ei ole uudella celicalla ainakaan FIA-luokitusta, tuosta DMSB-luokituksesta en tiedä... löytääkö jostain luettelon autoista joilla on tuo DMSB-luokitus ryhmään ONS-2000?

Miten muuten celican ja myös integran kohdalla tuo muuttuva venttiilien ajoitus sopii yhteen seuraavan sääntökohdan kanssa: "Muuttuvalla ajoituksella varustetut nokka-akselit ovat kiellettyjä. Jos auto on luokiteltu tällä systeemillä, tulee se purkaa tai lukita pois toiminnasta."? En tunne tarkemmin VVT-I ja VTEC systeemien toimintaperiaatetta... onko ne poistettava käytöstä?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Spyder:
<STRONG>Ei ole uudella celicalla ainakaan FIA-luokitusta, tuosta DMSB-luokituksesta en tiedä... löytääkö jostain luettelon autoista joilla on tuo DMSB-luokitus ryhmään ONS-2000?

Miten muuten celican ja myös integran kohdalla tuo muuttuva venttiilien ajoitus sopii yhteen seuraavan sääntökohdan kanssa: "Muuttuvalla ajoituksella varustetut nokka-akselit ovat kiellettyjä. Jos auto on luokiteltu tällä systeemillä, tulee se purkaa tai lukita pois toiminnasta."? En tunne tarkemmin VVT-I ja VTEC systeemien toimintaperiaatetta... onko ne poistettava käytöstä?</STRONG>

Ainakin Toyotassa on vakio- ja "kiree nokka", joista paremmin tilanteeseen sopiva on kohdallaan. Uskon, että Hondalla on periaatteessa sama systeemi.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Hondasta on poistettu VTEC uusien saantojen mukaan. Integra ei edes kay kunnolla matalilla kierroksilla juuri tasta syysta.

Integralle vastuksen hakeminen uusista autoista tuntuu hassulta, koska Suomen ulkopuolella Hondalla ei edes voiteta missaan. BMW on Eurosarjassa ja Saksassa ylivoimainen. Myos Ford, Opel, Alfa ja Nissan pesevat vajaakokoisella moottorilla varustettuja Hondia mennen tullen. Syita on haettava aivan muualta kuin paperilta, jos
Sporteissa Integrat voittavat kisoja.

Esimerkiksi Salmimaki pysyy Ullakon vauhdissa monta vuotta vanhalla ja vanhan mallisella laitteella. Jos Joonas koittaisi Ohtlan E46:sta, ajaisi han yli sekunnin pohjia.
 

Stobe

Member
Liittynyt
15.12.2000
Viestit
10
No Toyota-miehenä on ehdotettava, että miten olisi Toyota Altezza RS200, alias BMW 320-replica- eli Japanin kotimarkkinoiden versio Lexus IS200:sesta, mutta 6-pykäläisellä nappivaihteistolla, 2-litraisella VVT-IL-koneella (220 JIS-hepppaa, eli varmaankin 190+ DIN:iä näinä päivinä) varustettuna pyssynä. Ratapalikkaakin löytyy myös Jaappanista, kun noilla on jo ratoja kierrelty siellä useamman vuoden.. Eiköse se olisi aika hyvä idea jollekin automerkkiä pähkäilevälle? Markkinointikikkanakin Toyotan osalta se toimisi tyhmemmille (jotka ei erota kutosen ääntä nelosesta) :) Harmi vaan että Suomen Toyota on niin köyhä, ettei pysty sponssata ketään kunnolla - vrt. Toyota Racing Team Finland (IMO).
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Maurille tiedoksi, että autojen menestys eri Euroopan sarjoissa perustuu aika suurelta osin siihen, miten paljon tehtaat ja maahantuojat panostavat oman merkkinsä menestykseen juuri siinä sarjassa. Privaattiteamilla ei ole juuri mahdollisuuksia lyödä kymmenien miljoonien markkojen budjeteilla pyöriviä tehdasteameja, jotka saavat ensimmäisenä käsiinsä myös kaikki kehityspalikat. Hondan menestys on tällä hetkellä kai lähinnä juuri näiden yksityisteamien varassa (, jotka saavat toki jotain tukea maahantuojilta). Tosiasiassa esim. Ullakon ja Ruohorinteen Honda Integroista revitään tehoja nykysäännöillä todennäköisesti selvästi yli 230 hv, jolla pärjää minkä muun merkin kanssa tahansa hevosvoimakilpailussa sport 2000:ssa (produktion saloonissa). Menestys taitaa löytyä muista tekijöistä: ajettavuudesta, testaamisen tehokkuudesta ja tietenkin kuskeistakin.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Nuokin Integrat on ymmärtääkseni ostettu osaavalta pajalta (PSI-motorsport) vain hienosäätöjä vailla(?), joten virityspalikat taitavat olla kohdallaan.

Mutta mille tasolle voi yksityistiimi itse auton rakentaa ja onko se edes taloudellisestikaan kannattavaa... Haaparannan citikkahan esimerkiksi on nopea auto kun vain toimii. Mielenkiintoinen kysymys kuuluukin, että mistä autosta voi rakentaa kohtuullisin resurssein, ja mitkä vaativat miljoonapanostuksen (ja maahantuojan tuen).
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mähän en asiasta mitään tiedä, mutta kun oikein ajattelemaan rupesin, niin tulipa tuossa mieleeni, että tuo uusi merkkihän voisi olla vaikkapa Volvo S40...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Niin tai vaikkapa Clio Sport. Ralliin on tulossa.
 

deku

Member
Liittynyt
5.2.2000
Viestit
11
Sijainti
Helsinki, Finland
Kyllä, Integrat (Ullakko & Ruohorinne) ovat (vm00) ostettu PSI-motorsportilta (saksa) lähinnä siitä syystä että autot ovat runkon ja kaarien osalta valmiit sekä auton painojakautuma huomattavasti tasaisempi sekä alempi kuin aikaisemmassa (Palttala-Ullakko-Ruohorinne) autossa (Westergård Mororsport, Suomi), ensimmäinen suomessa rakennettu.

Saksasta ja Englannista autot eivät sovi suoraan suomen radoille, perävälitys on yleensä vaihdettava heti kättelyssä. Kalliomäen Integra (Ruokosen vanha) on rakennettu 1998 englanissa (en muista kuka sen rakensi, mutta paja oli sama joka rakensivat Tehdastuetut BTCC Accordit 90-luvulla).

Se että Integrat nyt kulkee, johtuu siitä että kyseisissä honda-talleissa ovat vieläkin samoja tausta henkilöitä jotka ovat testanneet ko. honda mallia alusta asti (1998), ja herrat keskustelevat testi tuloksista toisilleen.

Luostarisen ajaama Integra (TuningWorld (Team Honda Finland), Suomi) on 3:as suomessa tehty Integra rata-ajoon. Kyseisellä autolla Matti Alamäki ajoi vuonna 1999, sittemmin autossa on istunut 11 eri kuljetajaa testaamassa autoa. Autossa on alusta asti ollut ns. "Musta Boxi" joten ajotietoja on kertynyt runsaasti. Kyseinen auto on voittanut myös rallissa 2000.

Virtasen käyttämä Integra (TuningWorld) oli 2 suomessa rakennettu rata-ajoon, nykyään se on "ralli-auto".

Kolmas, Prévostin Integra (TuningWorld) on tallissa, iskukunnossa päivän varauksella.

Honda-Maahantuojan tuki on "hyvä ystävä"-tyyppinen EI suora mutta ilmatteksi varaosia mukaan kunnes niitä tarvitan.

Muuta:
VTEC-toiminto (vaihtuva nokka akseli - pidempi käyttö alue) on poistettu Integroissa sääntöjen mukaan. Vaikka kisa-ajossa alempi nokkaa ei käytetä. Ruokonen hylättiin Alastarolla 1998 koska alempaa akselia ei löytynyt mootori tilasta, sita kun ei saanut poistaa...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Älkää viekö mitään kaasaripelejä Japelle (TuningWorld) säätöön, koska mielenkiinto on riittämätön. Vain raha kelpaa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by v10:
<STRONG>Älkää viekö mitään kaasaripelejä Japelle (TuningWorld) säätöön, koska mielenkiinto on riittämätön. Vain raha kelpaa.</STRONG>
Kokemukseni päinvastainen. Minin kaasari suoraan jostain 40 luvulta ja mielenkiinto oli samaa luokkaa kuin nykyaikaisissa ruutta peleissä. Samoin ainakin äffäläisten kaasaripelejen suhteen. Suositussa ja hyvässäkin pajassa tulee joskus huonoja päiviä. Ei ainakaan vielä kohdalleni vain ole sattunut tässä pajassa sellaista.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Jamppa Maijala:
<STRONG>
Kokemukseni päinvastainen. Minin kaasari suoraan jostain 40 luvulta ja mielenkiinto oli samaa luokkaa kuin nykyaikaisissa ruutta peleissä. Samoin ainakin äffäläisten kaasaripelejen suhteen. Suositussa ja hyvässäkin pajassa tulee joskus huonoja päiviä. Ei ainakaan vielä kohdalleni vain ole sattunut tässä pajassa sellaista.</STRONG>
Hyvä niin. Voihan se olla, että sopivia seosputkia ei vaan silloin ollut. Joka tapauksessa uusiksi meni ja toisaalla onnistui ja saatiin aluetta kivasti lisää.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Mauri:


Esimerkiksi Salmimaki pysyy Ullakon vauhdissa monta vuotta vanhalla ja vanhan mallisella laitteella. Jos Joonas koittaisi Ohtlan E46:sta, ajaisi han yli sekunnin pohjia.[/QB]

Autohan on sama millä Ullakko ajoi debyyttinsä ja Welin voitot viime kesänä joten kyllä auto on nopein bemari ainakin paperillakin.
Syytäkin voi hakea mm. kyseisen auton jäykästä korista.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Kyllä kyseisessä BMW:ssä on vielä paljon potentiaalia, jota ei ole ainakaan vielä hyödynnetty (viitaten kauden 2001 sääntömuutoksiin). Käytännössä auto lienee vielä lähes täysin viime vuoden sääntöjen mukainen. Näyttääpä tuolla silti ehtivän aika mukavasti muiden vauhtiin ja pääasiassa vähän edellekin.

kik
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Katsotaan miten Grönthal pärjää Carly Motorsportin rakentamalla BMW 320i E46:lla. Alkukausi Golfilla on ollut pettymys, kun Simonen on ajanut paremmin Grönthalin entisellä bemarilla.
Jos mies on päässyt yhtään uuden auton makuun, niin veikkaan että ainakin paalukisassa on mukana, mutta paalulle pääsyyn en vielä Jurvassa usko (kenties podiumille kuitenkin).
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Eikös se neloskoppanen golffi maksanut hieman alle 900k mk ja nyt kaveri ostaa CMS:n rakentaman BMW:n...! Siellä voi nuoria poikia sapettaa, kun äijillä on pistää tuollaisia summia kalustoon kiinni.

BMW on pärjännyt erittäin hyvin euroopassa ja ihmettelen jos Kari G. ei nappaa voittoja näistä viimeisistä lähdöistä...., on meinaan sen verran kova peli. Useimmissa kisoissa (euroopassa) kärki kymmenikkö on ollut yhtä/kahta alfaa lukuunottamatta BMW E46 merkkisiä autoja.

Onko tietoa kenelläkään, kuka ajaa sitä Kari G:n vanhaa neloskoppasta VWtä?! Ja oliko tämä hankittu BMW E46 aivan uusi, vai jonkun vanha?!
 

Anna H

New member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
4
Originally posted by Digi:
<STRONG>
Onko tietoa kenelläkään, kuka ajaa sitä Kari G:n vanhaa neloskoppasta VWtä?! Ja oliko tämä hankittu BMW E46 aivan uusi, vai jonkun vanha?!</STRONG>
Huhujen mukaan kyseessä olisi Aiviksen viime vuotinen BMW.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Näin täytyy olla. Jos meinaa saada tämän vuoden CMS:n rakentaman BMW:n, maksaa se jo hivenen enemmän mitä niistä on totuttu maksamaan.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Niin tiedä sitä sitten, onko se ikinä näillä herroilla ollut rahasta kiinni! Eli eiköhän sellaiseen uuteenkin olis ollu varaa, mut ei varmaan enään saa tässä vaiheessa kautta!

Onko tullut tarkempaa tietoa, minkä vuoksi juuri nyt auton vaihto oli ajankohtainen?! Eli eikö LMS saanut autoa kulkemaan? Eikös viimevuonnakin Kalliomäki lopetellut samoihin aikoihin....., niin ja vielä samalla autollakin!
 
Ylös