Uusia talliprojekteja vireillä

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Formula ykkösiin on parhaillaan suunnitteilla useampiakin uusia talliprojekteja. Varteenotettavin niistä liittynee kilpa-autojen valmistajan Dallaran uuteen F1-hankkeeseen.

Dallara oli mukana formula ykkösissä edellisen kerran 1990-luvun alussa. Tuolloin talli tunnettiin Scuderia Italian nimellä. Suomen Jyrki Järvilehto ajoi F1-uransa ainoan palkintokorokesijoituksen juuri Dallara-autolla. Viime vuosina Dallara on rakentanut F3- ja IRL-kilpa-autoja. Vuonna 1999 se rakensi Hondalle F1-auton prototyypin. Uuden tallin olisi tarkoitus tulla mukaan MM-sarjaan kaudella 2006. Mukana projektissa on ilmeisesti Italian F3000-sarjassa toimiva Draco-talli. Tallin rahoituksesta vastaisi kenties joku venäläinen uusrikas oligarkki.

F-ykkösiin pyrkii myös F3000-mestaruuden kolmena edelliskautena voittanut Arden-talli. Sen päällikkö Christian Horner etsii parhaillaan Venäjältä rahoitusta F1-tallin perustamiseksi.

Gumball 3000 -rallin takana oleva brittiläinen liikemies Maximillion Cooper suunnittelee Autosport-lehden mukaan Gumball-tuotemerkin laajentamista F1-ympyröihin. Gumball tullee jo tällä kaudella mukaan formula ykkösiin jonkin tallin sponsoriksi, mutta tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu kokonaan oman tallin ostaminen. Gumball 3000 -ralli on raharikkaiden huvittelumuoto. Formuloissakaan ei olisi ilmeisesti tarkoitus tavoitella suurta menestystä, vaan enemmänkin pitää hauskaa. Tallin rahoitus kerättäisiin kokoon Gumball 3000 -rallin osallistujilta, joista osa kuuluu maailman äveriäimpien ihmisten joukkoon.

Näiden lisäksi F1-varikolla on jo pitkään huhuttu Jordan-tallin myymisestä arabisijoittajille. Viimeisimpien huhujen mukaan kauppa olisi kuin olisikin toteutumassa lähitulevaisuudessa.

(MTV3)



Hieno juttu jos tulis uusia talleja vormuloihin. BTW, Kuka omistaa oikeudet legendaariseen Lotukseen? Sen päivän kun näkis että Lotuksella kruisailtas Fykkösis... Äärettömän kurkoa.:ahem:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Uusia talleja ei ykkösiin ole tulemassa ellei FIA poista järjettömän korkeata ilmoittautumismaksua, tosin sen poistamisesta on ollut jotain huhua...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Eikös se ilmoittautumismaksu ole jonkinlainen takuumaksu mikä maksetaan pienissä erissä takaisin tallille, ja näin varmistetaan että uusilla talleilla on riittävän hyvä taloudellinen pohja pyörittää tallitoimintaa ykkösissä?
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Digru sanoi:

Hieno juttu jos tulis uusia talleja vormuloihin. BTW, Kuka omistaa oikeudet legendaariseen Lotukseen? Sen päivän kun näkis että Lotuksella kruisailtas Fykkösis... Äärettömän kurkoa.:ahem:
Eikös Lotuksen oikeudet omista malesialainen Proton. Korjatkaa jos olen väärässä.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Ehdottomasti uutta väriä kaivataan, saatasi minardille ja Jordanille pari uutta kilpailiaa, niin ois kisoissa taas jännittämistä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
hannu^ sanoi:
Eikös se ilmoittautumismaksu ole jonkinlainen takuumaksu mikä maksetaan pienissä erissä takaisin tallille, ja näin varmistetaan että uusilla talleilla on riittävän hyvä taloudellinen pohja pyörittää tallitoimintaa ykkösissä?
Summa vain on niin järjetön että saa auton edes lähtöruudukkoon ettei siinä ole mitään järkeä. Budjetti nousee suurtallien tasolle ensimmäisellä kaudella ja tuloksista ei ole mitään takuita. Yksikään yksityistalli ei ota tällaista riskiä vaikka rahaa olisikin, paljon halvemmaksi tulee ostaa Minardi ja käyttää rahat kilpailukyvyn parantamiseen mutta se ei lisää autoja lähtöruudukossa...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Niin mutta palautuuhan se raha niille takaisin kuitenkin, tosin sit pitäis olla vielä 50 miljoonaa lisäksi että sais alotettua edes Minardin tasoisella budjetilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hannu^ sanoi:
Eikös se ilmoittautumismaksu ole jonkinlainen takuumaksu mikä maksetaan pienissä erissä takaisin tallille, ja näin varmistetaan että uusilla talleilla on riittävän hyvä taloudellinen pohja pyörittää tallitoimintaa ykkösissä?
ei, vaan se on takuumaksu FIA:lle tallin rahotuksesta.... muistaakseni talli saa rahan takaisin oltuaan 2 vai 3v. ykkösissä, muutoin sen menettää...
eli uusi talli joutuu oottamaan jonkin aikaa rahojen takaisin saantia, tämä hidasti mm Zakspeedia ja kumppaneita tulemasta ykkösiin....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Proton on/oli mukana Lotuksen urheiluautobisneksessä, mutta F1-tallin nimen omistaa James Huntin veli, mikä nyt sitten olikaan nimi...

Venäläiseen rahaan tukeutuminen on aina venäläistä rulettia. Sebastian Lindholmkin yritti rallata Gazbromin rahoilla, mutta senhän kaikki tiesi jo alkuunsa, kuinka projekti tulisi päättymään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onpas jotensakin hämärä tuo kolmosen uutinen... Eivät tunnu oikein ymmärtävän F1-tallin ja runkovalmistajan eroa. Ja Italian F3000-sarja?

Se James Huntin veli taitaapi olla nimeltään David. Lotuksen urheiluautoilla ei tosiaan ollut F1-tallin kanssa loppuvaiheessa enää muuta yhteistä kuin nimi, eli nimen voi halutessaan tuoda ykkösiin ostamalla oikeudet. David Hunt on tuota käsittääkseni useampaankin otteeseen yrittänyt, edellisen kerran viime vuosikymmenen lopulla jos en vallan väärin muista.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Bobakki sanoi:

Se James Huntin veli taitaapi olla nimeltään David. Lotuksen urheiluautoilla ei tosiaan ollut F1-tallin kanssa loppuvaiheessa enää muuta yhteistä kuin nimi, eli nimen voi halutessaan tuoda ykkösiin ostamalla oikeudet. David Hunt on tuota käsittääkseni useampaankin otteeseen yrittänyt, edellisen kerran viime vuosikymmenen lopulla jos en vallan väärin muista.
OK. Kiitoksia tiedosta.
 

setelimies

Member
Liittynyt
5.9.2004
Viestit
17
Jordan-tallia tunnutaan olevan myymässä joka vuosi johonkin suuntaan, mutta mitään ei koskaan tapahdu. Taitaa olla hintalapussa aina hieman liian iso hinta. :wink:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mutku sanoi:
Mihin talliprojektiin se Stefan Johansson liittyi?
Heikki Kulta vastasi minulle:

Turun Sanomien tietojen mukaan ruotsalainen Stefan Johansson ja englantilainen Alan Jenkins ovat liittoutuneet. Kaksikon tavoitteena on polkaista jalkeille junioritalli McLarenille.

Johanssonin ja Jenkinsin kehittämässä projektissa olisi tarkoitus käyttää tämän vuoden McLarenin autoa ja Mercedeksen moottoria. :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Johansson + Jenkins = Onyx? :D

Tais olla talvella 90 VM:ssä otsikko: Onyx + Porsche = McLaren?
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
setelimies sanoi:
Jordan-tallia tunnutaan olevan myymässä joka vuosi johonkin suuntaan, mutta mitään ei koskaan tapahdu. Taitaa olla hintalapussa aina hieman liian iso hinta. :wink:
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=1&nid=99365
Multiple FIA F3000 champion Arden International may have switched its Formula One attentions from Jaguar to Jordan, according to reports in the British press.

The Daily Telegraph claims that team boss Christian Horner has already met with Eddie Jordan to discuss purchasing the Irishman's eponymous outfit, which had been thought a target of the Dubai royal family. Indeed, a deal between Jordan and the al-Maktoum family had been expected in the week before the Italian Grand Prix, but talks appear to have stalled on what would have been a £50million sale.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No helvata! Jos tässä on tulossa takaisin Onyx ja Dallara, niin kohta varmaan pukkaa Monteverdi ja JJ Lehtokin! Toivottavasti nyt ei kumminkaan.

Kyllähän näitä kuvioita on hauska rakennella, mutta kovin vakavia juttuja ne eivät taida olla vielä. Säännöt taitaa olla vielä suhteellisen epäselvät joiltain osin. Tuo Gumball 3000 homma nyt on täysin naurettava jo alkuunsa. Muistan kun tämä kaveri selitti pokkana Kari Lumikerolle Maikkarin ajankohtaisohjelmassa pikku pieruissa että "Gumball 3000 intends to be on the grid next year".

Itse toivoisin Lill-Löwisin hankkeen kumminkin toteutuvan, sen verran pitkän linjan motorsportti-mies kaveri on.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Nyt siellä johdossa pitäas oikeesti tehdä päätöksiä jotka tiputtavat kustannuksia tehokkaasti ja tasoittavat/helpottavat ohituksia. Samalla voisi tosiaan hyllyttää ton järjettömän takuusumman. Uusia talleja täytys saada ainakin 3 mukaan, olis hieman enemmän tapahtumaa radalla kun nyt. 26 autoa, jotka ovat tasaisempia kuin nyt = 10x enemmän toimintaa.
 
Ylös