Uusien F1-moottorien tekniikka

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kun tuo edellinen ketju oli niin järkyttävässä tolassa, niin jatketaan täällä. Tässä ketjussa keskustellaan vain teknisestä näkökulmasta, ääniväännöt käydään tuolla.
 
Viimeksi muokattu:

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Kyllä on surkean kuuloista ininää ja tuhinaa näissä uusissa moottoreissa.

Jos tehoa on, pitää se myös kuulua. :)

Asiaa voisi merkittävästi korjata löyhentämällä nykyisiä polttoainerajoituksia.

Onko tehty äänianalyysiä paljonko noita kierrätetään?

Moottoreiden mekaaninen kestävyys lienee melko hyvällä tolalla, onhan niitä ajettu paljon penkissä.
Et lukenut avausta?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Oletko joku mode vai?


Miten penkityksessä simuloidaan rataolosuhteita?
Ihan ok näpäytys/muistutus näin ketjun alkuun, varsinkin ku toikki on perustettu sen vuoksi ku edellinen pääsi rönsyileen liikaa. Jos nyt keskityttäis siihen tekniikkapuoleen :alppu: Itsellä ei tälläerää ole mitään annettavaa, mut palaillaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Kun tuo edellinen ketju oli niin järkyttävässä tolassa, niin jatketaan täällä. Tässä ketjussa keskustellaan vain teknisestä näkökulmasta, ääniväännöt käydään tuolla.
Kyllä on surkean kuuloista ininää ja tuhinaa näissä uusissa moottoreissa.

Jos tehoa on, pitää se myös kuulua. :)

Asiaa voisi merkittävästi korjata löyhentämällä nykyisiä polttoainerajoituksia.

Onko tehty äänianalyysiä paljonko noita kierrätetään?


Moottoreiden mekaaninen kestävyys lienee melko hyvällä tolalla, onhan niitä ajettu paljon penkissä.
Kas kun et ryhtynyt kertoilemaan mitä syöt parhaillaan tai millaista unta on tullut nähtyä, kun noin hyvin on aloitusviesti luettu/ymmärretty. :doubtful: :rolleyes: :nope:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
edellisestä ketjusta
Käsittääkseni nelitahtimoottorissa (jota nämä formulamyllytkin on?) mäntä työntää pakokaasut pois sylinteristä pakoventtiilin kautta, eli ne eivät poistu ns. isessään palamisen lämpoenergian voimasta.
Väärä tieto. Pakotahdin lopussa sylinterissä on parikymmentä baria painetta joten pakoventtiilin aukaisu aiheuttaa äänennopeudella lähtevän shokkivirtauksen ulospäin jota energiaa turbon turbiini hyödyntää. Männän ylösnousu työntää vain jäännöskaasut pois mahdollista pakoputkiston vastapainetta vasten pois, ja esimerkiksi vapaastihengittävässä moottorissa tuon poistuvan shokkiaallon perässään jättämää alipainetta hyödyntäen imetään vielä imupuolelta reiluhko määrä ilmaa sylinteriin.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onko säännöissä kielletty ettei MGU-K:ta voi käyttää starttina tai mahdollisesti työntöstartin voimanlähteenä?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tämä on kyllä kurja kielto. Olisi kiva kun voisivat startata omin voimin. Vielä hienompaa olisi jos tämä olisi pakollista ja ennen lähtöä olisi juhlava kuulutus- Ladies and gentlemen start your engines.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tehokkaasti pysyi ainakin tässä kilpailussa bensankulutus hallussa eikä mitään bensanloppumisia tai varsinaisia ehtymisiä tuntunut olevan edes uhkana olevan tämän päivän kilpailussa. Taisi tuo kovin tehopiikki moottorin osalta kierrosluvuissa olla Perezin harjoituksissa ajama 12 600 kierrosta hetken aikaa repinyt kone. Keskimäärin Melbournen rataprofiilin ja moottorirajoitusten takia keskiverto kierrosluku vaihteli 11 000-12 000 kierroksen väliltä vaikka välillä se ylittikin 12 000 kierroksen rajan. Taitaa tuo 15 000 kierrosta tulla vasta Monzassa vastaan jos edes sielläkään.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
edellisestä ketjusta


Väärä tieto. Pakotahdin lopussa sylinterissä on parikymmentä baria painetta joten pakoventtiilin aukaisu aiheuttaa äänennopeudella lähtevän shokkivirtauksen ulospäin jota energiaa turbon turbiini hyödyntää. Männän ylösnousu työntää vain jäännöskaasut pois mahdollista pakoputkiston vastapainetta vasten pois, ja esimerkiksi vapaastihengittävässä moottorissa tuon poistuvan shokkiaallon perässään jättämää alipainetta hyödyntäen imetään vielä imupuolelta reiluhko määrä ilmaa sylinteriin.
Oikeahan tieto tuo tavallaan on. Sytytystulpan räjäyttämä kaasuseos aiheuttaa paineen joka työntää mäntää kyllä, mutta voiman ja vastavoiman lakien mukaisesti pakoventtiilin auetessa mäntä myös työntää kaasua sieltä ulospäin. Ensisijaisesti toki painen on syntynyt sylinteriin siinä palotapahtumassa, mutta kyllä mäntäkin sitä painetta työntää pakoventtiilin auetessa. Jos siis pakoventtiili ei aukeaisi, tapahtuisi sylinterin U-muotoinen edestakaisinmenevä liike.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
edellisestä ketjusta


Väärä tieto. Pakotahdin lopussa sylinterissä on parikymmentä baria painetta joten pakoventtiilin aukaisu aiheuttaa äänennopeudella lähtevän shokkivirtauksen ulospäin jota energiaa turbon turbiini hyödyntää. Männän ylösnousu työntää vain jäännöskaasut pois mahdollista pakoputkiston vastapainetta vasten pois, ja esimerkiksi vapaastihengittävässä moottorissa tuon poistuvan shokkiaallon perässään jättämää alipainetta hyödyntäen imetään vielä imupuolelta reiluhko määrä ilmaa sylinteriin.
Kiitos korjauksesta. Ei ole koskaan tullut niin kovin syvällisesti perehdyttyä polttomoottoritekniikan hienouksiin. Silti pidättäydyn mielipiteessäni, että sanan heat käyttö on harhaanjohtavaa. Kaasujen liike-energia sitä turbon turbiinia kuitenkin pyörittää eikä lämpö. Markkinointi termistöjähän nuo taitaa muutenkin olla. Onko sellaista tekniikka olemassakaan, mikä pystyisi millään järkevällä hyötysuhteella muuttamaan lämpöä suoraan sähköksi?

Melko huvittava ketjun avaus taas kerra. Yksi mokaa ja tietyt urpot taas heti leikkimässä modea, sen sijaan että antaisivat heidän hoitaa hommansa. Rangaistuksitta tietenkin... Samat säännöt kaikille ja vi....:thumbdown
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kaasujen liike-energia sitä turbon turbiinia kuitenkin pyörittää eikä lämpö.
Kaikki turbiinilla varustetut generaattorit siis perustuu liike-energiaan ? :rolleyes: Sehän on kätevää, ku voi tästedes ydinvoimaaki mainostaa paljon egologisemmalla nimellä. Tai hiilivoimalaa. Kaasuthan siellä liikkuu.. liike-energiavoimaloita ne on! Se on kuule kineettistä a.k.a liike-energiaa vasta siinä vaiheessa ku turbiini pyörii. Liike-energia itsessään ei turbiinia pyöritä. Turbiini pyöriessään sisältää liike-energiaa. tottahan kaasuillaki liike-energiaa on.. molekyylitasolla. Mut puhutaan kuitenkin termodynaamiikasta ja siellä on omat lait.. mm. paine-energia. Lukiossa kai näitä käsiteltiin, että voi olla, että aika on tehnyt tehtävänsä ja puhun iha shaissea.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kiitos korjauksesta. Ei ole koskaan tullut niin kovin syvällisesti perehdyttyä polttomoottoritekniikan hienouksiin. Silti pidättäydyn mielipiteessäni, että sanan heat käyttö on harhaanjohtavaa. Kaasujen liike-energia sitä turbon turbiinia kuitenkin pyörittää eikä lämpö. Markkinointi termistöjähän nuo taitaa muutenkin olla. Onko sellaista tekniikka olemassakaan, mikä pystyisi millään järkevällä hyötysuhteella muuttamaan lämpöä suoraan sähköksi?
Polttomoottorissa muutetaan nimenomaan lämpöenergiaa mekaaniseksi työksi, samoin tekee turbon turbiini eli muuttaa kaasujen lämpöenergiaa mekaaniseksi työksi. Samalla pakokaasujen lämpötila laskee ja moottorin terminen hyötysuhde nousee. Liike-energia on vain yksi välimuoto tuossa jota käytetään jotta mäntämoottorin ja turbiinien ominaisuudet saadaan toimimaan yhdessä suuremmin toisiaan haittaamatta.
 
Ylös