Uutta emolevy AMD-kokoonpanoon

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Wilpuri sanoi:
Täytyy tähän väliin kehua Oopeen ja kumppanien antamaa informaatiota. Jahka tässä itsekin tulee kohta uutta konetta katseltua, niin pitää selailla näitä tietokoneosaston asiaan liittyviä otsikoita sillä silmällä.
Jos se sun "kohtas" kestää kauemmin kuin pari kolme kuukautta, niin silloinhan tää info on jo taas täysin vanhentunutta :D

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Hämeessä Tampereella syntyneenä toiminkin ripeästi :p.

Kyllähän tosiaan kompuutterilaitteiden suhteen kuukaudessakin tuntuu välillä tapahtuvan vaikka mitä kehitystä. Mutta jotain sellaista rautaista kertausta lähimenneisyydestä näistä kyllä saa hieman myöhempänäkin ajankohtana, ja kun siihen päälle sitten vielä tutkiskelee tilannetta itse omien mieltymysten pohjalta, niin hjuva tulloo.

Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Wilpuri sanoi:
Hämeessä Tampereella syntyneenä toiminkin ripeästi :p.
Tietokonehommissa odottelussa on se hyvä puoli että tietää että tekniikka kehittyy ja hinnat laskevat koko ajan.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Kiitokset Oopeelle aika kattavasta paketista. Täytynee tulostaa toi lista ja kävellä kauppaan sen kanssa kanssa ja kysyä löytyykö heiltä kaikki. Observerinkin vinkit otetaan huomioon toki.

Itse en paljoa pelailen, ainakaan mitään uusimpia superhyperräiskintöjä, jotain GP Legendsiä saatan pelailla mutta siihen se jääneekin. Tosin pikkuveli varmasti pelaa uusimpia hitteja aina käydessään luonani, joten pitää sen pelatessakin toimia. Ja ehkä itse innostun veljen kanssa pelaillessa itsekkin pelaamaan enemmän.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tuosta Samsung SpinPoint P80:sta on olemassa Serial-ATA -versiokin, maksaa muutaman euron enemmän. Eikä tuo Samsung nyt mikän ehdoton suositus ole, olen kuitenkin kuullut niistä paljon hyvää. Itselläni on Seagaten leyvt. Seagaten SATA tosin on pikkusen turhan äänekäs verrattuna IDE-versioon.

Jos ostat SATA-levyn, niin muista että ne käyttävät eri virtapistoketta kuin IDE-laitteet. Eli joko ostat virtalähteen, joka tuota tukee, tai vaihtoehtoisesti osat adapteripiuhan muutamalla eurolla (kuten minä tein). Tämä siis tiedoksi, jotta säästät yhden ylimääräisen reissun komputterikauppaan ;)

Sanomattakin selvää, että myös laudasta on löydyttävä SATA-kontrollerit.

Kuten jo ylempänä mainitsin, toinen hyvä vaihtoehto tuolle Asukselle on se jo mainitsemani ABIT NF7-S V2.0. Kummastakin löytyy karvalakkimallit, jos et niitä kalliimman version ominaisuuksia tarvitse. Niin ja sittenhän on vielä Abitin uudempi ABIT AN7, joka on nForce2 lauta, kuten nuo toisetkin.

Ettei vaan menis liian helpoksi ;)

Observer

Well-known member
Ehkä ois helpompi listata paskoja tuotteita kuin hyviä. :p En tiiä miten asia on nykyään mutta muutama vuosi sitten IBM:n kiintolevyissä oli pahoja ongelmia. Kulkevat nykyisin Hitachin nimellä, ei ole kyllä tietoa miten nämä nykyiset mallit toimivat.

Itellä on 80gt Seagate ja se oli ainakin siihen aikaan kun ostin (syksy 2002) parasta ja hiljasinta mitä rahalla (n.135€) saa Tomshardwaren mukaan. Maxtorin pitäis kanssa olla varsin hyvä valinta.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Observer sanoi:
Ehkä ois helpompi listata paskoja tuotteita kuin hyviä. :p En tiiä miten asia on nykyään mutta muutama vuosi sitten IBM:n kiintolevyissä oli pahoja ongelmia. Kulkevat nykyisin Hitachin nimellä, ei ole kyllä tietoa miten nämä nykyiset mallit toimivat.

Itellä on 80gt Seagate ja se oli ainakin siihen aikaan kun ostin (syksy 2002) parasta ja hiljasinta mitä rahalla (n.135€) saa Tomshardwaren mukaan. Maxtorin pitäis kanssa olla varsin hyvä valinta.
Maxtoreilla on joskus ihmeellisiä kiintolevyn osioimisongelmia.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:

Ibarin DTLA-sarja oli susi tehtaalta lähtiessään. Itselläni oli 46 gigainen juuri tuota sarjaa ja se hajosi reilun puolen vuoden käytön jälkeen, niinkuin erittäin moni muukin tuota samaa sarjaa ollut tekele. Lähetin levyn Hollantiin ja muutaman viikon kuluttua tuli tilalle toinen suoraan Malesiasta. Mikä mua pikkusen häiritsi oli se, etten saanut täysin uutta levyä vaan hajonneiden kovalevyjen ehjistä palasista kootun levyn (tästä ilmoittava tarra oli liimattu levyn päälle ja myös naarmuista ja muista kulutusjäljistä näki, ettei kyseessä ollut uusi kotelo). Jokatapauksessa tuossa levyssä oli uudempi firmware-versio, joka ilmeisesti korjasi sen DTLA:n perusvian, sillä tuo levy toimii vielä tänäkin päivänä (sain sen syksyllä 2000), ei tosin enää minun koneessani.

Seagaten IDE-levyt tosiaankin olivat ja ovat kai edelleenkin todella hiljaisia. Omaa Barracuda nelosta ei tosiaankaan kuule vaikka yrittäis. Nyt kuitenkin on niin, että Seagate päätti nostaa noiden SATA-levyjen nopeutta sillä, että poisti niistä AAM:n (automatic acustic control), jolloin levyistä tosiaan tuli hieman nopeampia mutta samalla levyhauista tuli äänekkäämpiä. Yleensähän kovalevyissä on tuo AAM:n jonka voi halutessaan deaktivoida ja näinollen hieman nopeuttaa niiden toimintaa, mutta jostain syystä Seagate poisti SATA:sta AAM:n kokonaan (vetosivat joihinkin lisenssiongelmiin) :confused: Tämä koskee 7200.7 sata sarjaa, en tiedä mikä on tilanne uudempien SATA-levyjen kohdalla. Lisäksi tuo oma Seagaten SATA käy aika helvetin kuumana, mikä tietenkään ei ole optimaalista koko compuutterin lämpötiloja ajatellen vaikka itse levy ei noista näpinpolttokuumuuksista kärsisiskään.

Niinkuin jo aikaisemmin totesin, Samsungin levyistä olen lukenut viimeaikoina sen verran paljon hyvää (nopeita, viileitä, äänettömiä, kestäviä ja suht edullisia), että todennäköisesti itse ostaisen sellaisen. Tuskin ne muutkaan kuitenkaan oleellisesti huonompia ovat.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Unohdin muuten sanoa Juhikselle, että tokihan on olemassa vielä on sekin optio, että siirryt samantien 64 bittiseksi käyttäjäksi ;) Halvin 64-bittinen AMD (3000+ ilman tuuletinta) maksaa kuitenkin vähintään 200 euroa, joten tekee hieman tiukkaa tuon budjettisi kanssa ;) Lautaankin joutunet investoimaan parikymppiä lisää.

Eri asia on sitten kannattaako tuohon vielä tässä vaiheessa investoida, koska 64 bittistä softaa ei juurikaan ole vielä tarjolla, mutta toisaalta yksi mahdollisuus on sekin, että hankit tässä vaiheessa edullisen (vaikkapa tuo em. ASRock) 32-bittisen kokoonpanon, jonka kanssa poljet sitten vuoden pari ja siirryt tämän jälkeen 64 bittiin. Compuutterinostossa on ongelmana aina se, ettei täysin optimaalista ostohetkeä ole olemassakaan, aina on tulossa jotain uutta ja enemmän tai vähemmän mullistavaa :rolleyes:

Joko mä nyt onnistuin lopullisesti sekoittamaan pään? :D

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Huhhuh aikoja sitten.

Mulle riittää hyvin 32 -bittinen. Sanoisin, että vähän tehottomammallakin kokoonpanolla kuin mitä ehdotit selviäisin monta vuotta etiäpäin. Ainakin kehitystä jos vertaa tähän mun muinaismuistoon.

Mulle on tärkeintä koneessa, että se varmasti toimii ja ettei joudu tappelemaan viikkotolkulla että saa sen toimimaan. Sen takia on hyvä lukea joidenkin asiaan hieman perehtyneiden kokemuksista. Kaupan myyjiin ei aina nimittäin kannata luottaa silla monesti tuntuu, etteivät hekään täysin tiedä miten joku toimii ja he haluavat myydä väkisin kalliimpaa, vaikka se olisi huonompi laatuista halvempaan verrattuna. Monesti tuntuu, että merkki tuo hintaa paljon lisää.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Huhhuh aikoja sitten.

Mulle riittää hyvin 32 -bittinen. Sanoisin, että vähän tehottomammallakin kokoonpanolla kuin mitä ehdotit selviäisin monta vuotta etiäpäin. Ainakin kehitystä jos vertaa tähän mun muinaismuistoon.

Mulle on tärkeintä koneessa, että se varmasti toimii ja ettei joudu tappelemaan viikkotolkulla että saa sen toimimaan. Sen takia on hyvä lukea joidenkin asiaan hieman perehtyneiden kokemuksista. Kaupan myyjiin ei aina nimittäin kannata luottaa silla monesti tuntuu, etteivät hekään täysin tiedä miten joku toimii ja he haluavat myydä väkisin kalliimpaa, vaikka se olisi huonompi laatuista halvempaan verrattuna. Monesti tuntuu, että merkki tuo hintaa paljon lisää.
Jep, jos olisit heti alkuun kertonut mitä, mitä sä sillä koneella haluat tehdä, niin olisi toetenkin ollut helpompi lähteä suosittelemaan ;)

Tuo mun suosittelema kokoonpano on omien kokemusteni mukaan vakaa, ehkä tosin hieman ylimitoitettu jollekulle, joka ei juurikaan pelaile eikä harrasta muitakaan enemmän vääntömomenttia vaativia aktiviteetteja (kuvan-/videon-käsittelyä yms.). Toisaalta musta ei ehkä ole fiksua ostaa systeemiä, joka juuri ja juuri täyttää tämänhetkiset tarpeet, toisaalta liian paljon "varastoonkaan" ei kannata tehoa hankkia, koska hardware kuitenkin vanhenee nopeasti ja toisaalta hinnatkin putoavat (avainsana: kultainen keskitie). Prosessori on tästä loistava esimerkki, halvemmalla pääset kun jätät sen kaikkein nopeimman CPU:n kaupan hyllylle ja ostat kerran 1-1.5 vuodessa sen pikkasen alta sata euroa maksavan prosessorin (olettaen että vanha lautasi sitä tukee). Sama pätee näytönohjaimiinkin, tosin siellä se raja liikkuu tuossa 150-170:n euron hujakoilla. Emolevyissä tilanne on ehkä hieman toinen, sillä niiden hinnat eivät yleensä putoa romahdusmaisesti vanhemmissakaan malleissa, niitä vain ei yhtäkkiä enää saa mistään. Eri asia tietysti jos ostat samantien halvempaa mallia ja valmistajaa olevan tekeleen ja tyydyt siihen. Merkki tottakai tuo hintaan paljonkin lisää, vaikea kuvitella että esim. Asus olisi noin paljon parempi kuin ASRock, toisaalta mulla ei ole kokemuksia SiS-piirisarjoista (sehän tuossa em. ASRockin laudassa on), nForce kakkosesta taas on ja tiedän että se on vakaa, joten tyydyn suosittelemaan sitä. Mun aikaisemmessa Abitissa oli Via:n piirisarja, jossa tunentusti oli omat vikansa. Mikä tilanne on Via:n nykyisten piirisarjojen kanssa, on sitten eri asia, mulla ei ole tietoa eikä sen paremmin kokemustakaan. Uskoisin että ovat parantuneet selvästi.

Observer

Well-known member
Itellä on 8K9AI Epoxissa VIAn KT400 ja ihan hyvin toimii niinkuin edellisenkin 8K3A Epoxin VIA KT333. :ahem:

Itse en ehkä ihan noin usein päivittelisi konettani kuin OoPee vaan haluan enemmän eroa entiseen uusiessa (Celeron 366@458 -> Athlon XP1900+ ;) ) mutta tämä on tietysti sitten jokaisen päätettävä miten tuoreita laitteita haluaa käyttää ja rahaa harrastukseensa upottaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Itellä on 8K9AI Epoxissa VIAn KT400 ja ihan hyvin toimii niinkuin edellisenkin 8K3A Epoxin VIA KT333. :ahem:

Itse en ehkä ihan noin usein päivittelisi konettani kuin OoPee vaan haluan enemmän eroa entiseen uusiessa (Celeron 366@458 -> Athlon XP1900+ ;) ) mutta tämä on tietysti sitten jokaisen päätettävä miten tuoreita laitteita haluaa käyttää ja rahaa harrastukseensa upottaa.
Vanhassa Abit kt7a-raidissa oli VIA KT133A ja sen kanssa oli aluksi pikkusen ongelmia. Esim. USB ei suostunut skulaamaan aluksi kunnolla (pätki sen verran, että esim. USB-skanneriä ei voinnut käyttää). Vika oli yleisessä tiedossa, mutta ainakaan siinä vaiheessa Abitilla sen paremmin kuin VIA:llakaan ei ollut tarjota toimivaa ratkaisua (tarjos ne kaikenmaailman USB-filttereitä yms. mutta eivät auttaneet). Vittuunnuin ja hankin Haman USB-kontrollerin ja ongelmat katosivat samantien. Joskus viime keväänä usean BIOS-updaten jälkeen aktivoin piruuttani tuon laudan oman USB-kontrollein ja kas, sehän toimi :) Muuten tuo lauta kyllä toimi suhtkoht kivasti. Sain jopa 2000 plussan toimimaan siinä vaikkei lauta sitä virallisesti edes tukenut.

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Nonii, kävin Joutsenon Cruz prokerilla vähän hiillostamassa myyjää Oopeen listan kanssa.

Tälläisiin osia löytyi varastosta, yhtään ei ollut hyllyssä:

ASUS A7N8X -E Deluxe nForce 2 ultra 400 110 ,- (ei siis V2.0 Deluxe)
AMD Athlon 2500+ Boxed 95 ,-
Sapphire Atlantis Radeon 9600 XT Fireblade Edition 128 MB n. 170,-
Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB Cache n. 110,-
LG 52/32/52 CD-RW 40,-
LG DVD-Rom 36 ,-
Kingston 400 mhz 256 MB 50 ,- x2

Koteloita kun ihmeteltiin, päädyin siihen, että Antec piano Black kotelo olisi paras. Hinta 135 ,-, sisältää 380 W truepower virtalähteen, tuuletin oli aika isokokoinen ja etupuolella oli luukun takana mm.USB -portti. Miltä kotelo kuulostaisi?

Näytöksi se jäbä ehotti samsung Suncmaster 959 NE:tä hintaan 300 euroa. 19 tuumainan ja tasainen kuvaputki. Mun mielestä aika kova hinta, kun LG myy 19 tuumaisia 200 euroon. Taidan muutenkin ostaa näytön vasta myöhemmin.

Paketin hinta ilman näyttöä olisi siis 796 euroa.

Onko noista Kingstonin muisteista minkalaisia kokemuksia? Oopeen ehdottamia muisteja ei löytynyt ollenkaan, joten se ehdotti noita Kingstoneja. Sama oli LiteOnin CD-RW:ssä ja DVD-romissa, joten päätin vaihtaa ne LG:hen.

Polttavat DVD asemat oli 150 euron luokkaa, oli kuulemma hinnat romahtaneet.

OoPee oli aika tarkkaan noi hinnat laittanut tuohon. Liikkeessä oli hinnat 10 euroa enemmän jokaisessa tuotteessa. Ilmeisesti jotain voittoakin haluavat. Mistä katoit noi hinnat? Jos 50 euroa saisi hinnasta pois ihan vain sillä että ostaa muualta, niin tottakai ostan muualta kuin joutsenon Cruz prokerilta.

Sitten joutuisin vielä investoimaan windows XP:hen, koska tässä vanhassa on Win 98. Home editioni maksaisi kuulemma 99 euroa. Tai sitten pitää laittaa jollekin kaverille tilaus venäjänmaalta...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juhis sanoi:

OoPee oli aika tarkkaan noi hinnat laittanut tuohon. Liikkeessä oli hinnat 10 euroa enemmän jokaisessa tuotteessa. Ilmeisesti jotain voittoakin haluavat. Mistä katoit noi hinnat? Jos 50 euroa saisi hinnasta pois ihan vain sillä että ostaa muualta, niin tottakai ostan muualta kuin joutsenon Cruz prokerilta.
Oisko mahollista, että OoPeen hinnat on Itävallasta?
Ett silleen!!!!!!!1

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Nonii, kävin Joutsenon Cruz prokerilla vähän hiillostamassa myyjää Oopeen listan kanssa.

Tälläisiin osia löytyi varastosta, yhtään ei ollut hyllyssä:

ASUS A7N8X -E Deluxe nForce 2 ultra 400 110 ,- (ei siis V2.0 Deluxe)
AMD Athlon 2500+ Boxed 95 ,-
Sapphire Atlantis Radeon 9600 XT Fireblade Edition 128 MB n. 170,-
Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB Cache n. 110,-
LG 52/32/52 CD-RW 40,-
LG DVD-Rom 36 ,-
Kingston 400 mhz 256 MB 50 ,- x2

Koteloita kun ihmeteltiin, päädyin siihen, että Antec piano Black kotelo olisi paras. Hinta 135 ,-, sisältää 380 W truepower virtalähteen, tuuletin oli aika isokokoinen ja etupuolella oli luukun takana mm.USB -portti. Miltä kotelo kuulostaisi?

Näytöksi se jäbä ehotti samsung Suncmaster 959 NE:tä hintaan 300 euroa. 19 tuumainan ja tasainen kuvaputki. Mun mielestä aika kova hinta, kun LG myy 19 tuumaisia 200 euroon. Taidan muutenkin ostaa näytön vasta myöhemmin.

Paketin hinta ilman näyttöä olisi siis 796 euroa.

Onko noista Kingstonin muisteista minkalaisia kokemuksia? Oopeen ehdottamia muisteja ei löytynyt ollenkaan, joten se ehdotti noita Kingstoneja. Sama oli LiteOnin CD-RW:ssä ja DVD-romissa, joten päätin vaihtaa ne LG:hen.

Polttavat DVD asemat oli 150 euron luokkaa, oli kuulemma hinnat romahtaneet.

Sitten joutuisin vielä investoimaan windows XP:hen, koska tässä vanhassa on Win 98. Home editioni maksaisi kuulemma 99 euroa. Tai sitten pitää laittaa jollekin kaverille tilaus venäjänmaalta...
Sori, tais unohtua Kingston listalta. Laatukamaa nekin!

ASUS A7N8X -E Deluxe nForce 2 ultra 400 on sen mun mainitseman deluxen seuraaja, ainoa ero kai on siinä, että tuossa on E-mallissa on yksi kappale gigaisia lanportteja, deluxessa ei niitä ole eli on itseasiassa hieman parempi.

Noi mun hinnat oli vedetty itävaltalaiselta hinnanseurantasivulta, mutta aikalailla samoissa hinnoissa näyttävät olevan sielläkin... tai noh ok... kympin ero, mikä sekin toki kertaantuu :rolleyes: Niin ja ne mun antamat hinnat siis olivat hieman pyöristettyjä (tosin ylöspäin) hintoja alimmista mahdollisista hinnoista. Kyllä sieltä listalta huomattavasti kallimpaakin myyjää löytyi.

Niin ja tuo 160 gigainen levy oli aikalailla hatusta repäisty, omien tarpeittesi mukaan valitset luonnollisesti sen koon, toisaalta 120 gigainen vastaava maksaa vain noin 10 euroa vähemmän, joten itse ottaisin ehdottomasti tuon suuremman.

Millainen kotelo tuo on? Tämän helvetin huonon kuvan perusteella kyseessä olisi ns. pöytäkotelo, ei siis tower? Riippuu tietysti hieman käytettävässä olevasta tilasta, mutta itse ottaisin ehdottomasti vähintään midi-towerin jo ihan senkin vuoksi, että niissä sitä volymia on sen verran, ettei käy ahtaaksi (ja samalla lämpöiseksi!) kun tunget sen koneen täyteen ide-kaapelieta ja muuta roipetta. Lisäksi pöytäkotelon laajennusmahdollisuudet ovat aikalailla rajalliset. Tuo raja tulee helposti vastaan, kun/jos joskus tulevaisuudessa hankit toisen kovalevyn ja polttavan dvd-aseman, Usein pöytämalleissa on tilaa vain kahdelle cd-/dvd-asemalle, joissakin jopa vain yhdelle :eek!:

IDE-kaapelita on muuten olemassa ns. air-flow mallia (pyöreitä niiden vanhojen leveiden ja litteiden sijaan), jotka eivät samalla tavoin ole esteenä ilman virtaamiselle kuin ne leveät. Ei nuokaan mielestäni enää paljoa maksa.

Samsungin putket ovat hyviä (löytyy itseltänikin), LG:stä ei ole kokemuksia, mutta mieti nyt tarkkaan, että kannattaako nykyään enää hankkia putkinäyttöä, kun litteidenkin näyttöjen hinnat ovat tulleet huimasti alaspäin. Ehkä odotat vielä hetken ellei uudelle näytölle ole suurta tarvetta?

LG:n asemat ovat kaiketi nekin ihan päteviä, joten tuskin tuossa kovin suurta virhettä teet.

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Nopeasti vilkaistuna juhiksen listaa, niin eikö yksi 512 mb:n kampa olisi viisaampi ja halvempi hankinta?

Minä hankin koneeni Malminkartanon Cruz:lta, joten tuskin tuo Joutsenon sivuliike huono valinta on ;) Uskoisin hintojen olevan kilpailukykyisiä ja kun ostaa paikallisesta liikkeestä, on ongelmien sattuessa helpompi valittaa: takuu toimii luotettavasti ja nopeasti.