Uutta emolevy AMD-kokoonpanoon

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
OoPee sanoi:
Sori, tais unohtua Kingston listalta. Laatukamaa nekin!

ASUS A7N8X -E Deluxe nForce 2 ultra 400 on sen mun mainitseman deluxen seuraaja, ainoa ero kai on siinä, että tuossa on E-mallissa on yksi kappale gigaisia lanportteja, deluxessa ei niitä ole eli on itseasiassa hieman parempi.

Noi mun hinnat oli vedetty itävaltalaiselta hinnanseurantasivulta, mutta aikalailla samoissa hinnoissa näyttävät olevan sielläkin... tai noh ok... kympin ero, mikä sekin toki kertaantuu :rolleyes: Niin ja ne mun antamat hinnat siis olivat hieman pyöristettyjä (tosin ylöspäin) hintoja alimmista mahdollisista hinnoista. Kyllä sieltä listalta huomattavasti kallimpaakin myyjää löytyi.

Niin ja tuo 160 gigainen levy oli aikalailla hatusta repäisty, omien tarpeittesi mukaan valitset luonnollisesti sen koon, toisaalta 120 gigainen vastaava maksaa vain noin 10 euroa vähemmän, joten itse ottaisin ehdottomasti tuon suuremman.
Joo, kyllä taidan ottaa tuon 160 gigaisen kovalevyn. Jos kovalevyä alan pienentämään, sitten pienennän niin paljon että hintakin tippuu kunnolla. Ei minkään kympin takia kannata käydä vaihtamaan pienenpään. Aika hyvä juttu, jos toi -E deöuxe on jopa parempi kuin sun ehdottamasi.

Millainen kotelo tuo on? Tämän helvetin huonon kuvan perusteella kyseessä olisi ns. pöytäkotelo, ei siis tower? Riippuu tietysti hieman käytettävässä olevasta tilasta, mutta itse ottaisin ehdottomasti vähintään midi-towerin jo ihan senkin vuoksi, että niissä sitä volymia on sen verran, ettei käy ahtaaksi (ja samalla lämpöiseksi!) kun tunget sen koneen täyteen ide-kaapelieta ja muuta roipetta. Lisäksi pöytäkotelon laajennusmahdollisuudet ovat aikalailla rajalliset. Tuo raja tulee helposti vastaan, kun/jos joskus tulevaisuudessa hankit toisen kovalevyn ja polttavan dvd-aseman, Usein pöytämalleissa on tilaa vain kahdelle cd-/dvd-asemalle, joissakin jopa vain yhdelle :eek!:
Kyllä se ihan torni on. En edes harkinnut pöytämallia. Se myyjä tarjosi ekana 75 euroa maksavaa erikoiskevyttä "verkkopelaajalle" mallia, jossa ei ollu mitään kiinni. Se oli hopeinen ja siinä näky kaikki tilpehööri sivuseinän pleksin läpi. Tuossa Antec piano Blackissa, joka on muuten tyylikkään musta väriltään, oli 380 w virtalähde ja tuuletin paikoillaan, joten päädyin siihen.

Vanhemmilla olevassa MikroMikossa on päytäkotelo. Siitä jäi vähän huonoja kokemuksia, kun siinä ei riittänyt korttipaikat ja tila mihinkään, joten kyllä mäkin olen tullut siihen johtopäätökseen, että torni sen olla pitää.

IDE-kaapelita on muuten olemassa ns. air-flow mallia (pyöreitä niiden vanhojen leveiden ja litteiden sijaan), jotka eivät samalla tavoin ole esteenä ilman virtaamiselle kuin ne leveät. Ei nuokaan mielestäni enää paljoa maksa.
Se myyjä sanoi kanssa, että jotain sellaisia kaapeleita olisi olemassa. Taidankin seuraavalla reissulla kysellä niiden hintoja.

Samsungin putket ovat hyviä (löytyy itseltänikin), LG:stä ei ole kokemuksia, mutta mieti nyt tarkkaan, että kannattaako nykyään enää hankkia putkinäyttöä, kun litteidenkin näyttöjen hinnat ovat tulleet huimasti alaspäin. Ehkä odotat vielä hetken ellei uudelle näytölle ole suurta tarvetta?
Joo, mulle riittää tämä nykyinen LG 701B näytöksi vielä pitkäksi aikaa. Ostan uuden sitten kun siltä tuntuu ja litteiden näyttöjen hinnat vielä hieman tippuvat.

Tai sitten ostan cruzprokerilta käytetyn 19 tuuman Compaqin näytön 150 euron hintaan. Taitaa silti olla se LG:n 901B ja 200 euron hinta olla vielä kaikista kilpailukykyisin, ja vieläpä se on uusi.

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:
Nopeasti vilkaistuna juhiksen listaa, niin eikö yksi 512 mb:n kampa olisi viisaampi ja halvempi hankinta?

.
OoPee suositteli kahta kampaa, joten kysyin kahden kamman hintaa. Onko sinusta sitten yksi kampa parempi?

Observer, juuri tuo on se kotelo, jota katselin.

Ainii, ja se myyjä sanoi, että tuon tornin true power virtalähde on siitä hyvä, että se jakaa aina sen 380 w. Kuulemma joku virtalöhde jakaa asemille vain murto-osan sen tehosta...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Nopeasti vilkaistuna juhiksen listaa, niin eikö yksi 512 mb:n kampa olisi viisaampi ja halvempi hankinta?
Riippuu hieman siitä mitä haluaa ja mikä kuuluu lähitulevaisuuden suunnitelmiin. Tuo Asuksen nForce2-emolevy tukee dual channel moodia, joka toimiakseen edellyttää nimenomaan sitä, että sulla on täsmälleen kaksi kappaletta samansuuruisia muistikampoja (ja vielä asennettuna oikeisiin muistislotteihin, oliko nyt 1 ja 3 tai 2 ja 3, mutta ei 1 ja 2. Selviää kyllä emon manuskasta). Dual Channel moodissa muisti toimii nopeammin kuin Single Chanel Moodissa, joten jos nopeus on kriteerinä on fiksumpi hankkia 2 kappaletta 256 MB:n palikoita kuin yksi 512 palikka. Toisaalta jos lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu muistin tuplaamineen gigaan, on toki fiksumpaa ostaa nyt yksi 512 MB palikka ja myöhemmin samaa nopeutta oleva palikka (mieluiten ehkä täsmälleen sama).

Tuolta voi lukea asiasta lisää.

P.S. Juu, kieltömättä nämä ovat näitä hienosäätöjuttuja ;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Jos käydään hienosäätämään, niin totean, että itse en enää osta IDE-kovoa vaan S-ATA:a. Eivät enää paljoa maksa...

Ja taas emosta, niin ASUS on vaan pirun kallis. ABIT ja EPOX tarjoavat samoja ominaisuuksia (makuasia taas) huomattavasti halvemmalla...

Kotelosta sen verran, että osta vain kerralla kunnollinen, niinkuin näytät valinneenkin. Meinaan jossain vaiheessa käy koneen humina ärsyttämään. Kannattaa myös miettiä boxed-CPU:n sijaan erillistä tuuletinta. 25 eurolla saa kunnollisen cruz:sta. Ei tule mainittavasti kalliimmaksi näin erikseen hankittuna.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Jos käydään hienosäätämään, niin totean, että itse en enää osta IDE-kovoa vaan S-ATA:a. Eivät enää paljoa maksa...
Sulta on tainnu SAM jäädä lukematta nuo alkupään kommentit ;)

Ja taas emosta, niin ASUS on vaan pirun kallis. ABIT ja EPOX tarjoavat samoja ominaisuuksia (makuasia taas) huomattavasti halvemmalla...
Sieltä alkupäästä olisi myös käynnyt ilmi, että Abit oli toinen jota suosittelin lämpimästi. Silloin kun itse ostin emolevyn, oli Abit ja Asus melko tarkkaan samanhintaisia. En osaa sanoa syytä siihen, miksi Abit on nyt hieman edullisempi. Jokatapauksessa mulla on Asus ja tässähän nimenomaan haluttiin kokoonpanoa, joka on luotettava ja vakaa. Mulla on Asus, joka nuo kriteerit täytätä, joten paha mun on Abitistä mitään omakohtaista sanoa :)

Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Sulta on tainnu SAM jäädä lukematta nuo alkupään kommentit ;)

Sieltä alkupäästä olisi myös käynnyt ilmi, että Abit oli toinen jota suosittelin lämpimästi.

Mistäs nyt niin päättelit...:rolleyes:
Joo, niin jäi:( En näet ehtinyt tässä työn ohessa (seliseli).

Taidan lähestyä sua ensi viikolla kera privaisen viestin;)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Mulla on kokemuksia hyvin lukuisista Epoxeista, Abiteista sekä parista Asuksesta. Sitten olen kasastanut pari konetta vähemmän tunnetiulle emoille, mutta en lähtisi niitä suosittelemaan. Nuo kolme merkkiä tuntuvat pelittävän hyvin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Mulla on kokemuksia hyvin lukuisista Epoxeista, Abiteista sekä parista Asuksesta. Sitten olen kasastanut pari konetta vähemmän tunnetiulle emoille, mutta en lähtisi niitä suosittelemaan. Nuo kolme merkkiä tuntuvat pelittävän hyvin.
Niinkuin jo tuolla aiemmin totesin (;)), mulla on kokemusta merkkeinä sekä Asuksesta että Abitista, ei huonoa sanottavaa kummastakaan. Epoxia ei ole koskaan ollut.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Aikoinaan oli Abittia ja hyvin pelasi yhteen BE-6 mun Pentium III:n kanssa.

Sittemmin Abitin maine vähän karsi ainakin niistä VIA-sekoiluista. (Jolloin siis Abit+VIA oli kirosana). Nykyisin kait nuo ongelmat on jo selvitetty.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Noniin, kävin tilaamasta Cruz prokerilta kokoonpanon, ilman näyttöä ja Win Xp home edition käyttöjärjestelmällä hintaan 889 euroa. Käyttöjärjestelmä maksoi 99 euroa, muu paketti siis 790 euroa. Jäpikäinen antoi jopa 6 euroa alennusta.

Vaihdoin ne kaksi Kingstonin 256 mg muistikampaa yhteen 512 megaseen, hinta oli kolmisen euroa halvempi kuin kaksi kampaa ja myyjä sanoi, ettei toiminnan kannalta ole käytännössä eroa. Ja ajattelin että on helpompi sitten kasvattaa se gigaan kun ei tarvitse kuin yksi kampa tökätä kiinni

Osat saapuu ensiviikon maanantaina. Päätin koota koneen itse ja säästää liikkeen haluaman 50 euroa kokoamisesta. Ensimmäinen kerta kun kokoan koneen alusta asti, mutta joskushan sekin kannattaa oppia. Hyviä vinkkejä jos osaatte kertoa, niin niitä kuuntelen taatusti ja kavereille taidan joutua soittelemaan varmistaakseni että palikat menee oikein. Eikai se kokoominen kuitenkaan mitenkään ylivoimainen homma ole?

Kyselin vielä Samin ehdottamia Abitin ja Epoxin Emolevyjä, mutta hinnat olivat samaa luokkaa, viiden euron heiton takia en käynyt vaihtamaan. S-ata kiintolevy taas oli 20 euroa kalliimpi kuin Oopen ehdottama.

Ja alla se kokoonpano, ettei tarvitse muualta topicista sitä lähteä etsimään:

ASUS A7N8X -E Deluxe nForce 2 ultra 400 110 ,-
AMD Athlon 2500+ Boxed 95 ,-
Sapphire Atlantis Radeon 9600 XT Fireblade Edition 128 MB n. 170,-
Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB Cache n. 110,-
LG 52/32/52 CD-RW 40,-
LG DVD-Rom 36 ,-
Kingston 400 mhz 512 MB
Antec piano Black miditorni 135 ,-
Windows XP home edition FIN 99 ,-

Yht: 895 ,- alennus 6 euroa = 889 ,-

Operaatio jatkuu, kun osat saapuvat.

McMike

Guest
Ei se kokoaminen kovin mutkikas juttu ole, on tullut koottua koneita komponenteista varmaankin lähemmäs sata.
Kannattaa noudattaa tarkasti emolevyn mukana toimitettavaa ohjeistusta, josta selviää kaikki tarpeellinen tieto kokoamisesta ja kytkennöistä.

Pienten johtojen kytkennät on syytä laittaa tarkasti oikein ja emolevy ensin kiinni alustaansa ja sitten komponentteja laittelemaan. Myös biosin asetuksissa kannattaa olla tarkkana ja jos emossa on siltauskytkimiä niin niiden asennot kannattaa tarkistaa ja asentaa emolevyn ohjekirjan mukaisesti.

Kannattaa kysyä jos on epävarma jostain asiasta ennenkuin menee kokeilemaan.

Niin ja se prossun asentaminen, siinä pitää olla malttia ja tarkastaa että asentaa sen varmasti sillä ainoalla oikealla tavalla. Väkisin sitä ei kannata painella, jos kaikki pinnit ovat oikeissa kohdissa niin prossu menee paikalleen aika nätisti.

Kiinnityksessä hyvä apuväline on kestävä pitka kynä tai vastaava, mieluiten jotain muuta materiaalia kuin metallia; miksikö, no sitä voit kysyä jos siinä kysyttävää mieleen tulee.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Jepjep, hyviä vinkkejä on tullut jo useammastakin tuutista. Uskoisin, että kokoaminen onnistuu ilman ongelmia, ensimmäinen kerta on aina vaikein ja sen takia on kiva kuulla vinkkejä, jotta onnistuu välttämään hölmöimmät mokat.

Seuraavalle en viittinyt erikseen omaa toikkia perustaa, joten laitettakoon se tänne:

Vanhemmat osti Hewlet packardin psc 1110 all-in-one tulostin, skanneri ja kopiokone yhdistelmän hobby hallista 94:llä eurolla postikuluineen.

Kätevä peli! Kaikki mainostetut ominaisuudet toimii loistavasti, HP:n omalla ohjelmalla on älyttömän kätevä muokata skannattuja kuvia ja sitten tulostaa ne pihalle halutun kokoisena.

Tulostusjälkikin on mielestäni todella hyvä. Värit ei sotkeudu ja rajauksetkin näkyvät selkeästi, vaikkei laatu ainakaan normaalilla paperilla aivan valokuvalaatuun ylläkkään.

Toimii myös täysin kopiokoneena vaikkei olisi edes tietokoneessa kiinni. Painaa vain väri/musta -kopioi painiketta, niin se kopioi ja tulostaa sen kuvan.

Mielestäni tuo kone on hinta/laatusuhteelta todella hyvä. Toivottavasti musteet kun loppuu ei kaupassa tule iloista yllätystä ylisuuren laskun muodossa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juhis sanoi:

Mielestäni tuo kone on hinta/laatusuhteelta todella hyvä. Toivottavasti musteet kun loppuu ei kaupassa tule iloista yllätystä ylisuuren laskun muodossa.
Nopeasti katottuna Superstoressa isompi 3väripaketti 78e :D (pienempi 41 tms.)
Ett silleen!!!!!!!!!

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
jaska sanoi:
Nopeasti katottuna Superstoressa isompi 3väripaketti 78e :D (pienempi 41 tms.)
Ett silleen!!!!!!!!!
Ett silleen todellakin...
Aikamoista rahastusta. Värit maksaa enemmän kuin laite.

Toivottavasti tuo yksi värikasetti riittää edes jonkin aikaa, ettei jatkuvasti tartvitse kaupassa ravata.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Juhis sanoi:
Jepjep, hyviä vinkkejä on tullut jo useammastakin tuutista. Uskoisin, että kokoaminen onnistuu ilman ongelmia, ensimmäinen kerta on aina vaikein ja sen takia on kiva kuulla vinkkejä, jotta onnistuu välttämään hölmöimmät mokat.

Seuraavalle en viittinyt erikseen omaa toikkia perustaa, joten laitettakoon se tänne:

Vanhemmat osti Hewlet packardin psc 1110 all-in-one tulostin, skanneri ja kopiokone yhdistelmän hobby hallista 94:llä eurolla postikuluineen.

Kätevä peli! Kaikki mainostetut ominaisuudet toimii loistavasti, HP:n omalla ohjelmalla on älyttömän kätevä muokata skannattuja kuvia ja sitten tulostaa ne pihalle halutun kokoisena.

Tulostusjälkikin on mielestäni todella hyvä. Värit ei sotkeudu ja rajauksetkin näkyvät selkeästi, vaikkei laatu ainakaan normaalilla paperilla aivan valokuvalaatuun ylläkkään.

Toimii myös täysin kopiokoneena vaikkei olisi edes tietokoneessa kiinni. Painaa vain väri/musta -kopioi painiketta, niin se kopioi ja tulostaa sen kuvan.

Kootessa suurin vaara lienee prosessori tuulettimen asennus. Sen kanssa kannattaa olla TODELLA tarkkana. Ei nytkytellä sivusuunnissa ja koittaa saada se OHJEIDEN mukaan paikalleen. Jos näyttää että ei onnistu niin kysyä vaikka joltain joka noita on ennenkin laittanut. Onneksi nykyään taitaa nuo Titanit ylijäykät "core crusher" raudat jo poistuneen markkinoilta.

Oiskohan se rakennusjärjestys jotakuinkin tämä:
1. Kotelo auki ja kotelosta se levy irti mihin emolevy tulee kiinni.
2. Emolevyn ruuvaus levyyn.
3. Prosessorin asennus.
4. Prosessorituulettimen asennus.
5. Prosessorituulettimen virrat emolle.
6. Muistit emolle.
7. Jos piuhat yltää niin tässäv aiheessa voi jo kotelon reset, power, speaker, led, usb, yms. piuhat kytkeä emolevylle. Myös IDE-piuhat voi jo tässä vaiheessa laittaa emolevyyn kiinni.
8. Massa muistit koneeseen (tämä ennen kuin laitat emolevn levyinen takaisin koteloon).
9. Emolevy levyineen takaisin koteloon kiinni.
10. IDE-ja yms. kaapelointi, virtakaapeli powerista emolle.
11. Näytönohjain + muut väyläkortit sisään.
12. Kaapeledien kiinnitysten tarkistus (ja mahdollisesti niitä voi esim. kuminaruilla vähän sitoa etteivät miten tahansa siellä rempota tuuletusta estämässä (tämä siis leveämmille lattakaapeleille)
13. Kone käytiin ja BIOS-asetukset kuntoon.
14. Jos edellisessä ei ongelmia niin kopan lienee voi jo sulkea.
15. Käyttäksen asennus.

En nyt osaa sanoa unohtuiko jotain oleellista. Suurinpiirtein tuohon tapaan kuitenkin itse aikoinaan duunissa koneita rakentelin.

Onnea matkaan!

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
3. Prosessorin asennus.
4. Prosessorituulettimen asennus.
Noiden kahden kohdan välissä on sitten hyvä harkita mitä sinne prosessorin ja tuulettimen väliin tunkee ;) Eli sitä piitahnaa (vai mikä se nyt olikaan suomeksi) vaiko sellainen tuulettimen mukana tullut pad. Itse suosittelisin piitahnaa, koska on lämmönjohtavuudeltaan kuitenkin parempi vaihtoehto.