V10:n tehot

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vanhaa "tietoa" siis. MSa julkisti viikon takaisessa lehdessään Dr. Enrico Benzingin omalla systeemillään tehnyt arviot moottoritehoista Monzan kisasta. En tiedä onko tällä foorumilla joku joskus kertonut Benzingin kehittämästä systeemistä, mutta asiantuntijat pitävät arvioita parhaina mitä saa (koska moottoritoimittajat eivät niitä anna). Äijä on mittaillut ja simuloinut tehoarvioita jo useita vuosia. Alla lueteltuna tiimit tehojärjestyksessä (suluissa viime vuoden arvot).

- MacLaren-Mercedes 917 heppaa (ei viimevuotista)
- BAR-Honda 914 (895)
- BMW-Williams 906 (905)
- Toyota-Toyota 905 (860)
- Ferrari-Ferrari 904 (898)
- Renault-Renault 899 (853)
- Red-Bull-Cosworth 880 (870)
- Sauber-Ferrari 878 (875)
- Jordan-Toyota 860
- Minardi-Coswort 842 (800)

Tuon mukaan kunnon nousijoita ovat olleet Toyota ja Renault. Ihmetyttää Ferrarin ja Sauberin välinen iso ero.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Minusta FIA:n pitäisi pakottaa tallit julkistamaan moottoriensa teho- sekä vääntökäyrät ja myöskin kulutuksen, niin ei tarvitsisi arvailla. Kyllä FIA siihen pystyisi, jos vaan halua olisi. :alppu:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jaha. Cosworth on ottanut tuon perusteella takapakkia moottorikehityksessä. Minardilla on moottorissaan vähemmän tehoa kuin RBR:n (Jaguarin) viime vuotisessa... Ja sama juttu Ferrari-Sauber kuviossa.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
jupla sanoi:
Ihmetyttää Ferrarin ja Sauberin välinen iso ero.
Pienempihän tuo on kuin Toyotan ja Jordanin myllyjen ero. Ei kai nyt kukaan asiakaskoneina samoja myllyjä jaa kuin tehdastallilla on käytössä.. Pääsee samalla kätevästi eroon nurkkiin jääneistä "vanhan speksin" koneista. :wink:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Razah sanoi:
Pienempihän tuo on kuin Toyotan ja Jordanin myllyjen ero. Ei kai nyt kukaan asiakaskoneina samoja myllyjä jaa kuin tehdastallilla on käytössä.. Pääsee samalla kätevästi eroon nurkkiin jääneistä "vanhan speksin" koneista. :wink:
Niin. Niin pääsee joo, mutta kun esim. Jordanin kone on sama kuin Toyotalla alkukaudesta, herää epäilys josko Toyolla tosiaan oltaisiin saatu 45 hummaa lisää kauden aikana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Otto Hokkanen sanoi:
Niin. Niin pääsee joo, mutta kun esim. Jordanin kone on sama kuin Toyotalla alkukaudesta, herää epäilys josko Toyolla tosiaan oltaisiin saatu 45 hummaa lisää kauden aikana.
Voisko olla kyse siitäkin, että asiakastiimin kalusto ei ole yhtä hyvin koneen ympärille suunniteltu, minkä takia kierroksia joudutaan pudottamaan?
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Bobakki sanoi:
Voisko olla kyse siitäkin, että asiakastiimin kalusto ei ole yhtä hyvin koneen ympärille suunniteltu, minkä takia kierroksia joudutaan pudottamaan?
Ainakin täällä foorumilla oli jotain puhetta, että Jordanin jäähdytys ei ole tarpeeksi tehokas.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
IS Veikkaajassa sanottiin ennen Suzukan kisaa, että Honda tuo Suzukaan Suzuka Special-moottorin, josta on testipenkissä saatu 1000 hevosvoimaa, autoon asennettuna ehkä parikymmentä vähemmän. Ja tämä on Hondan itsensä ilmoittama asia. Ja varmasti se Renault-Renaultin Kiinan GP:ssä käyttämä mylly kirnusi enemmän tehoa kuin Mersun mylly.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Renessanssinero sanoi:
IS Veikkaajassa sanottiin ennen Suzukan kisaa, että Honda tuo Suzukaan Suzuka Special-moottorin, josta on testipenkissä saatu 1000 hevosvoimaa, autoon asennettuna ehkä parikymmentä vähemmän. Ja tämä on Hondan itsensä ilmoittama asia. Ja varmasti se Renault-Renaultin Kiinan GP:ssä käyttämä mylly kirnusi enemmän tehoa kuin Mersun mylly.
Olen jo aiemmin tästä maininnutkin!
Niin Hondasta kuin myös Rellusta! :ahem:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
312T4 sanoi:
Kaipaan niitä aikoja, kun turbomoottoreista irtosi 1980-luvulla 1500 hevosvoimaa :D Semmoista se oli silloin :thumbup:
Kisoissa taidettiin ottaa "vaan" lähemmäs 1000 hevosta, eli aika lähelle menee näihin viimeisiin V10 -myllyihin verrattuna, paitsi että V10:t oli paljon ajettavampia.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Piquetin BMW:ssä näytti ahtomittari kisassa 5.5 baaria eli tehoja laskennallisesti 1400hp. Virallisesti penkissä mitattuna ei ollut kuin noin 1000hp kun penkki loppui kesken.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eli tuon listan mukaan suureksi hyppäykseksi kehuttu cosworthin uusi kone olikin sitten aika laimea. Mjoo, no saatiinhan kerrankin spekulaatioihin Mersu ykköseksi - ihan hyvää mainosta.

312T4 sanoi:
Kaipaan niitä aikoja, kun turbomoottoreista irtosi 1980-luvulla 1500 hevosvoimaa :D Semmoista se oli silloin :thumbup:
No, ainakin koneet paukkuivat silloin kuin Mersuja nykyisin :). Ja muistankos oikein, että tämä 1500 hp lähti liikkeelle siitä kun joku kuski huomasi ahtopainemittarin heilahtaneen uusiin huippuihin. Siitä sitten laskettiin teho.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Cosworth itse antoi tietoja moottoristaan:

"The Series 12 engine introduced exclusively with Red Bull Racing at the U.S. Grand Prix (17th-19th June) represented the biggest performance gains Cosworth has ever delivered as a mid-season upgrade (+30BHP & +700RPM) to take peak power to well over 900BHP throughout the races & maximum engine speed to 19000RPM."

Että eiköhän nuo arviot ihan puhdasta hihastaravistettua kukkua ole.
 
Ylös