V12 moottorit

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Pidän sitä harmillisena että säännöt kieltävät muunlaisten kuin 10 sylinteristen koneiden käytön. Miksi tähän ratkaisuun päädyttiin ? Oliko suurin syy raha ? Muistaakseni ainakin Toyota oli suunnitellut 12 sylinterisen koneen ja Ferrari myös. Oliko muilla vastaavia projekteja meneillään ? Millaisja tehoja nuista koneista nytten saataisiin ja olisivatko ne kilpailukykyisijä kymppien kanssa ?
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
MaranelloRed sanoi:
Pidän sitä harmillisena että säännöt kieltävät muunlaisten kuin 10 sylinteristen koneiden käytön. Miksi tähän ratkaisuun päädyttiin ? Oliko suurin syy raha ? Muistaakseni ainakin Toyota oli suunnitellut 12 sylinterisen koneen ja Ferrari myös. Oliko muilla vastaavia projekteja meneillään ? Millaisja tehoja nuista koneista nytten saataisiin ja olisivatko ne kilpailukykyisijä kymppien kanssa ?
Tehojen repimisessä optimi on V10. V12 taidetaan saada se etu kuitenkin että painopiste tippuu alemmaksi. Koneen suhteen antaisin FIA:na aika vapaat kädet tiimeille. V12/V8/V6 kieltäminen on mielestäni harmillista ja turhaa. Niinkuin on myös beryleumin kieltäminen... ;)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni ne ratifioitiin aikaan jolloin kaikilla oli V10 käytössä... V8 ei tuottanu tarpeeksi tehoa vastaamaan V10:n lukemia, ja toisaalta välitankkaamisen ansiosta se painoetu jonka sai V8:n pienemmän kulutuksen kauttakin meni pois...
V12 taas aikanaan luovuttiin sen kapean käyttö alueen takia (söi takarenkaita kuulemma tehokkaasti) ja isomman bensansyönnin takia... (enempi aikaa tankkaukseen ja auto hieman aina painavampi...)
V10 siis oli 90-luvulla se optimi kone, ja sitten kun Toyota suunnitteli V12konetta niin FIA:lle tuli kiire ratifioida kone tyyppi... kuulemma kustannuksien kasvun välttämiseksi jos oikein muistan :)
V12 koneella kuulemma olis saatu hyötyjä Toyotan mukaan tänä päivänä, mm. tehoa tietty enempi jne... muista + puolista ne ei pahemmin puhunu... tehoa uskosin olevan 40-80hv enempi kuin V10 koneessa jos tuollaisen joku huipuista nyt rakentaisi...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Re: Re: V12 moottorit

Finn75 sanoi:
Koneen suhteen antaisin FIA:na aika vapaat kädet tiimeille. V12/V8/V6 kieltäminen on mielestäni harmillista ja turhaa. Niinkuin on myös beryleumin kieltäminen... ;)
Totta, osa 90-luvun alun viehätyksestä oli kun tiimeillä oli eri kone tyyppejä käytössä :) kannatetaan ajatusta että banni pois eri tyypeiltä ja berylliumilta myös ;)

Edit: pitkästä aikaa muuten kunnon topiccikin taas, siitä hyvästä :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kiellettiin muut sen takia, että huipputallit rakentaisivat muuten Monacoihin ja muihin V8:t, joihinkin V10:t ja sitten Monzaan tai vast. V12 motit. Pikkutallit ei taaskaan pystyis vastaamaan ja jäisivät lisää jälkeen.

Ja kustannuksissa tätä kautta säästää ainakin rikkaat.
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ferrarihan poistui kaudella 1996 V12- koneista, kun ne oli niin pirun painavia ja syöppöjä. Kaksi sylinteriä enemmän painaa enemmän ja syö enemmän! Kokemusta on: rivikuutonen syö ja painaa enemmän kuin rivinelonen eli singeri!!!:thumbdown
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Spam sanoi:
Kiellettiin muut sen takia, että huipputallit rakentaisivat muuten Monacoihin ja muihin V8:t, joihinkin V10:t ja sitten Monzaan tai vast. V12 motit.
Onneksi kellään ei tullut mieleen, että tämän olisi voinut estää sanomalla säännöissä, että kaikkien kauden aikana käytettyjen moottorien pitää omata sama sylinterimäärä.
 
Ylös