V8

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mickey sanoi:
Jospa joku kertoisi, miksi huipputallit käyttää vielä V10 -moottoreita?

Joku tässä haisee...
Jaa, ei mielestäni. Ainakin Renault'lla tilanne on se, ettei uusi moottori sovi vanhaan autoon kun on sylinterikulmaltaan eri. B.A.R taas käyttää vanhaa moottoria muutamissa talvitesteissä, nyt ja tammikuussa Barrichellon ensitestissä mikäli tiimin testi-insinööri Mark Ellisin juttuja oikein tavasin. Tuo vanhan motin käyttäminen on ihan perusteltua, muuta testiohjelmaa ei haluta vaarantaa uuden myllyn mahdollisilla luotettavuusongelmilla.

Joku kun naureskeli tuolle B.A.R:lle, niin talli itse näkyy käyttävän edelleen vanhaa nimeään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bobakki sanoi:
Jaa, ei mielestäni. Ainakin Renault'lla tilanne on se, ettei uusi moottori sovi vanhaan autoon kun on sylinterikulmaltaan eri. B.A.R taas käyttää vanhaa moottoria muutamissa talvitesteissä, nyt ja tammikuussa Barrichellon ensitestissä mikäli tiimin testi-insinööri Mark Ellisin juttuja oikein tavasin. Tuo vanhan motin käyttäminen on ihan perusteltua, muuta testiohjelmaa ei haluta vaarantaa uuden myllyn mahdollisilla luotettavuusongelmilla.

Joku kun naureskeli tuolle B.A.R:lle, niin talli itse näkyy käyttävän edelleen vanhaa nimeään.
No ei tässä muuta syytä voi olla kuin ettei haluta vaarantaa muuta testiohjelmaa, mutta samalla tulee testattua vähemmän V8, jonka voi ajatella taas kostautuvan kauden alussa...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Anteeksi jos mainitsin asiast :D

Muualla kyllä käytetään jo jonnin verran ainakin Honda nimitystä:
- Meanwhile Honda ran Anthony Davidson with its V8 engine - he finished tenth.
- Jenson Button got Honda's
- Jne jne... Ehkä tieto tule perämetsän pohjolaan myöhässä :D :wink:

Hondahan se nykyään on, mutta nimeä ei ole uutisoitu kaikkien tietoon.
BAR Hondan sivut ovat vanhat ja vuodenvaihteessa tulloo käsityksen mukaan päivitys sinnekkin...
No ei pitänyt olla kovin vakava kommentti.. :wink:

(BAR Honda) :D tulee ajelemaan testejä alkuunsa sekä että V8 & V10 koneilla, jotta saa suoriuduttua mahdollisimman pitkälti kaikesta testauksesta hyvin.

Siirtyvät V8 pariin täysin "myöhemmin".

R.B saa vielä V10 kun pääsee testaamaan, jotta voi ottaa tuntua autoon ja verrata sitä viime vuoden Fefeen...
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei millään pahalla, sä taidat olla tämän forumin merkkifanaattisin henkilö, jää Ferrari4ever(?) ja muut toiseksi.. ;)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Black Leopard sanoi:
Ensimmäisessä testissä Barcelonassa kauden 2004 jälkeen Badoer ajoi parhaalla 1.17,676 ajokkina 05 sääntöihin muokattu Ferrari.Yleensä ajat pyörivät ennen joulua ajetuissa testeissä 1.17-1.18-1.19 tasolla.Kieltämättä melkoisen sekavaa tutkia aikoja kun toiset olivat mukana 2004 aerodynamiikalla, toisilla 04/05 sekoitus ja vielä yhtenä ryhmänä nuo oikeat eli 2005-versiot :alppu: :)
Eli nyt näyttäisi aikojen perusteella siltä, että ensi kaudella voitaisiinkin mennä kovempaa kun kaudella -05.

Ja testeissä ajetaan vahoilla autoilla muutamasta eri syystä:

1. Uusia autoja ei ole vielä ehditty/haluttu kasata varmiiksi
2. Saadaan aikoihin ja käyttäytymiseen tunnettu referenssi
3. Tiettyjä osia on parempi testata vanhassa tunnetussa autossa, jolloin niiden erot huomataan helpommin. Testaajan kannalta paras on sellainen jossa testataan yhtä asiaa tunnetulla kalustolla -> selkein tulos.

On aivan normaalia että tiimit testailevat vielä suht pitkäänkin vanhemmalla rungolla.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Heh :D .

Sanotaan näin, että seuraan Hondan tekemisiä jonkun verran.
Fanaattisuuttakin siten varmaan juu on :) .

Vaikka fanaattinen olenkin, silti realistinen pitää olla :) ..
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
312T4 sanoi:
Ferrarillakin taisi olla vielä 1995 V12 :ahem:
Jeps.Viimeisenä joukosta.Litratilavuuttahan pudotettiin tuolle kaudelle 3,5 -> 3,0 sääntömuutoksen takia.

Kymppiinhän Ferrari vaihtoi kaudelle 1996.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Hondan nimi ? FIA:n listalta:

"LUCKY STRIKE HONDA RACING F1 TEAM"
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pedro ei diggaa kaseista.....

De la Rosa haukkui V8-moottorit

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/

F1-sarjassa kilpailevan McLaren-tallin testikuljettaja Pedro de la Rosa pitää V8-moottoreita liian helppoina ajettavina.

Ensi kaudella formula ykkösissä siirrytään käyttämään 2,4 litraisia V8-moottoreita. Nykyiset V10-myllyt ovat sallittuja enää vain tehoiltaan rajoitettuina versioina. Espanjalaiskuskin mielestä V8-moottorilla varustetun F1-auton kuljettaminen ei vaadi enää huippukuskin taitoja.

- Ajaminen on nyt paljon helpompaa, fyysisesti huomattavasti vähemmän vaativaa. Sadan testikierroksen ajaminen ei tunnu juuri missään. [..] Adrenaliini ja formula 1 -auton ajamiseen vaadittava tekniikka ovat poissa. Minusta auto tuntuu nyt enemmänkin GP2-autolta, laukoi de la Rosa espanjalaiselle Marca-lehdelle.

De la Rosan mielestä uuden moottorisäännön myötä myös hauskuus on kadonnut auton ajamisesta.

- Mikäli tehohävikki kulkisi käsi kädessä downforcen (autoa tien pintaan painava voima) kanssa, auto olisi edelleen hauska ajettava. Mutta jos auto pysyy muuten samanlaisena ja 200 hevosvoimaa otetaan pois, ajaminen on todella helppoa. Tehojen karsimisessa on menty liian pitkälle. Myös downforcea olisi pitänyt samalla vähentää 20 prosenttia. Aivan kuin ajaisi iilimadolla, kuvaili de la Rosa tilannetta värikkääseen sävyyn.

Testeissä osa talleista on vielä käyttänyt V10-moottoreita, joiden tehoja on rajoitettu. De la Rosa ei siksi pidä testiaikoja vertailukelpoisina.

- Tällä hetkellä vertailu on mahdollista ainoastaan Ferrarin ja Toyotan kanssa. Selvää on, että meillä on vielä paljon töitä edessä. Olemme urakoineet melkoisesti luotettavuuden eteen ja sen suhteen olemme melko tyytyväisiä, de la Rosa kommentoi.

(MTV3)
-------------------
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Black Leopard sanoi:
De la Rosa haukkui V8-moottorit

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/

F1-sarjassa kilpailevan McLaren-tallin testikuljettaja Pedro de la Rosa pitää V8-moottoreita liian helppoina ajettavina.

Ensi kaudella formula ykkösissä siirrytään käyttämään 2,4 litraisia V8-moottoreita. Nykyiset V10-myllyt ovat sallittuja enää vain tehoiltaan rajoitettuina versioina. Espanjalaiskuskin mielestä V8-moottorilla varustetun F1-auton kuljettaminen ei vaadi enää huippukuskin taitoja.

- Ajaminen on nyt paljon helpompaa, fyysisesti huomattavasti vähemmän vaativaa. Sadan testikierroksen ajaminen ei tunnu juuri missään. [..] Adrenaliini ja formula 1 -auton ajamiseen vaadittava tekniikka ovat poissa. Minusta auto tuntuu nyt enemmänkin GP2-autolta, laukoi de la Rosa espanjalaiselle Marca-lehdelle.

De la Rosan mielestä uuden moottorisäännön myötä myös hauskuus on kadonnut auton ajamisesta.

- Mikäli tehohävikki kulkisi käsi kädessä downforcen (autoa tien pintaan painava voima) kanssa, auto olisi edelleen hauska ajettava. Mutta jos auto pysyy muuten samanlaisena ja 200 hevosvoimaa otetaan pois, ajaminen on todella helppoa. Tehojen karsimisessa on menty liian pitkälle. Myös downforcea olisi pitänyt samalla vähentää 20 prosenttia. Aivan kuin ajaisi iilimadolla, kuvaili de la Rosa tilannetta värikkääseen sävyyn.

Testeissä osa talleista on vielä käyttänyt V10-moottoreita, joiden tehoja on rajoitettu. De la Rosa ei siksi pidä testiaikoja vertailukelpoisina.

- Tällä hetkellä vertailu on mahdollista ainoastaan Ferrarin ja Toyotan kanssa. Selvää on, että meillä on vielä paljon töitä edessä. Olemme urakoineet melkoisesti luotettavuuden eteen ja sen suhteen olemme melko tyytyväisiä, de la Rosa kommentoi.

(MTV3)
-------------------
Luotettavuus testit ja sen tulokset kuulostavat hyvältä :ahem:
Ehkäpä Mclarenin ensi kauden ase onkin luotettavuus ja nopeus :ahem:
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Turun Sanomat sanoi:
De la Rosalta iloista infoa Räikköselle

F1-sähkeet 8.12.

McLarenin MP4-21 tulee tarkoituksella vasta myöhään, jotta kilpailijat eivät pääsisi sitä kopioimaan. Testit alkavat vasta esittelypäivänä, joka ilmeisesti on vasta 31.tammikuuta.

Uusia komponentteja McLarenin autossa on melkoisesti nyt jo Jerezin testissä.

Erityisesti Mercedeksen uusi moottori miellyttää suorituskyvyltään vastustajiin verrattuna alusta asti V8-kehitystyöhön osallistunutta Pedro de la Rosaa.

TS uteli de la Rosalta, onko Kimi Räikkönen kysellyt kuulumisia auton kehitysnäkymistä.

- Ei ole, mutta taidanpa soittaa Kimille saman tien, espanjalainen testipilotti puhahti innoissaan.

Jerez/Heikki Kulta
Vielä tämmöistä :wink:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Black Leopard sanoi:
De la Rosa haukkui V8-moottorit

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/

F1-sarjassa kilpailevan McLaren-tallin testikuljettaja Pedro de la Rosa pitää V8-moottoreita liian helppoina ajettavina.

Ensi kaudella formula ykkösissä siirrytään käyttämään 2,4 litraisia V8-moottoreita. Nykyiset V10-myllyt ovat sallittuja enää vain tehoiltaan rajoitettuina versioina. Espanjalaiskuskin mielestä V8-moottorilla varustetun F1-auton kuljettaminen ei vaadi enää huippukuskin taitoja.

- Ajaminen on nyt paljon helpompaa, fyysisesti huomattavasti vähemmän vaativaa. Sadan testikierroksen ajaminen ei tunnu juuri missään. [..] Adrenaliini ja formula 1 -auton ajamiseen vaadittava tekniikka ovat poissa. Minusta auto tuntuu nyt enemmänkin GP2-autolta, laukoi de la Rosa espanjalaiselle Marca-lehdelle.

De la Rosan mielestä uuden moottorisäännön myötä myös hauskuus on kadonnut auton ajamisesta.

- Mikäli tehohävikki kulkisi käsi kädessä downforcen (autoa tien pintaan painava voima) kanssa, auto olisi edelleen hauska ajettava. Mutta jos auto pysyy muuten samanlaisena ja 200 hevosvoimaa otetaan pois, ajaminen on todella helppoa. Tehojen karsimisessa on menty liian pitkälle. Myös downforcea olisi pitänyt samalla vähentää 20 prosenttia. Aivan kuin ajaisi iilimadolla, kuvaili de la Rosa tilannetta värikkääseen sävyyn.

Testeissä osa talleista on vielä käyttänyt V10-moottoreita, joiden tehoja on rajoitettu. De la Rosa ei siksi pidä testiaikoja vertailukelpoisina.

- Tällä hetkellä vertailu on mahdollista ainoastaan Ferrarin ja Toyotan kanssa. Selvää on, että meillä on vielä paljon töitä edessä. Olemme urakoineet melkoisesti luotettavuuden eteen ja sen suhteen olemme melko tyytyväisiä, de la Rosa kommentoi.

(MTV3)
-------------------


Noin poijjjaaat! On se vaan niin hauskaa kun tämä natsi-Mosley onnistui tuhoamaan F1:t. Mitä "kuniinkuusluokasta" on jäljellä? Teknologian keulakuva, ha, ha, sallikaa nauraa. Ei se ole ihme että McLarenin inssitkin ovat lähtökuopissa, eihän niillä ole enää mitään tekemistä kun ykkösissä kohta ajetaan vuoden vanhoilla GP2-autoilla! Ei muuta kuin kaikki rajoitukset helvettiin; ei mottorirajoituksia, ei rengasrajoituksia, aika-ajomyllyt takaisin ja autot vauhtiin! No, kyllähän täällä joku alkaa jo heti itkemään että turvallisuus kärsii. Kärsiköön, ei sinne ketään pakoteta ajamaan. Jokainen kuski tietää riskit (ehkä Satoa lukuunottamatta). :jaska: ;)
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
azai sanoi:
McLarenin MP4-21 tulee tarkoituksella vasta myöhään, jotta kilpailijat eivät pääsisi sitä kopioimaan. Testit alkavat vasta esittelypäivänä, joka ilmeisesti on vasta 31.tammikuuta.
Kuuluisat viimeiset selitykset :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
HÖYNÄ sanoi:
Noin poijjjaaat! On se vaan niin hauskaa kun tämä natsi-Mosley onnistui tuhoamaan F1:t. Mitä "kuniinkuusluokasta" on jäljellä? Teknologian keulakuva, ha, ha, sallikaa nauraa. Ei se ole ihme että McLarenin inssitkin ovat lähtökuopissa, eihän niillä ole enää mitään tekemistä kun ykkösissä kohta ajetaan vuoden vanhoilla GP2-autoilla! Ei muuta kuin kaikki rajoitukset helvettiin; ei mottorirajoituksia, ei rengasrajoituksia, aika-ajomyllyt takaisin ja autot vauhtiin! No, kyllähän täällä joku alkaa jo heti itkemään että turvallisuus kärsii. Kärsiköön, ei sinne ketään pakoteta ajamaan. Jokainen kuski tietää riskit (ehkä Satoa lukuunottamatta). :jaska: ;)

Luistonesto pois ja V10 takasin!!!!! :mad_old: :mad_old: Siinä sitä todellista taitoa tarvitaan kun ei renkaat sudi koko aikaa tai lähde perä pois alta. Viimeksi tällasta herkkua nähtii turbokaudella..?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Otto Hokkanen sanoi:
Viimeisimmässä julkisessa versiossa säännöistä sanotaan näin:

"For 2006 and 2007 only, the FIA reserves the right to allow any team to use an engine complying with the 2005 engine regulations, provided its maximum crankshaft rotational speed does not exceed a limit fixed from time to time by the FIA so as to ensure that such an engine will only be used by a team which does not have access to a competitive 2.4 litre V8 engine."

Eli tuota rajaa voidaan säätää koska tahansa, jotta V8 pysyy varmasti kilpailukykyisenä. Ilmeisesti FIA on nyt antanut talleille/moottorivalmistajille jonkin ehdotuksen rajoituksesta, jolla kausia aloitettaisiin. Itse en tätä rajaa ole missään nähnyt, vaan valitus on kohdistunut nimen omaan ehdotettuun rajoitukseen sitä sen tarkemmin määrittelemättä.
Spekuloin. "Parempi" talli aloittaa kauden V8:lla, mutta kohtaa jatkuvia teknisiä ongelmia. Voiko talli siirtyä takaisin V10:iin halutessaan? Ja taas takaisin V8:iin?

Tai vaikka tallin V8 toimisikin, mutta osoittautuisi, että kuristettu V10 olisi parempi, tulisi "teknisiä vaikeuksia" ja siirtyisivät kymppiin. Voiko FIA mitään ja pitäisikö voidakaan?
 
Ylös