Varikkotaktiikka Unkariin?

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heräsipä vaan tuossa kysymys et mikä mahtais olla kätevin varikko taktiikka?

McLaren on käyttänyt aika usein sellaista taktiikka et heillä on hieman enemmän löpöä kuin muilla, ja ehkä osittain siksi kärsinyt sijoituksissa!

Nyt jos ajattelee että tämä rata ei juuri ohituspaikkoja tarjoa, niin eikö olisi kätevin taktiikka lähteä hieman kevyemmällä autolla?

Tämän lyhyen ensimmäisen pätkän aikana pitäis toki sit vetää sopivasti kaulaa muihin että pystyy tankkaamaan riittävästi kahden stopin taktiikkaan! Koska mielestäni kolmen stopin taktiikka ei yleensä ottaen ole toiminut tänä vuonna!

Poikkeuksena toki Montoya saksassa mut siitä puuttuikin kolme muuta jotka olisivat varmasti haastaneet Montoyan huomattavasti tiukemmin mitä DC ja Trulli!

Eli mun mielestä paras taktiikka on kaks stoppia ensimmäiset kaks "stinttiä" lyhyitä ja niiden aikana kaulaa muihin ja sit viimeinen olis hieman pidempi!

Toinen vaihtoehto toki on ajaa sillä hieman painavammalla kärryllä, siinä on kuitenkin riski! Jos ei pääse heti kuuden kärkeen, vaan jää hitaampien, kuten Toyo, Jagge tai Renu taakse, niin Williamsit ja Ferrarit menee menojaan! Eli jos lähtee sillä hieman painavammalla taktiikalla, niin pitäisi kuitenkin heti startissa päästä kahden kärkitallin kantaan!

Suuri riski, ei siis kannattava!

<small>[ 21-08-2003, 11:13: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

markoj

Guest
Kolme stoppia on kait yleensä ollu nopein taktiikka Unkarissa, mutta aika harva sitä on uskaltanut käyttää. Ei tuu mieleen ku Sumin -98(?) voitto menestyneestä kolmen stopin kisasta viime vuosilta. Nyt tuntus, että se vois olla suurimman osan taktiikkana. Tuskin kovin painavia autoja näkyy startissa kärkisakin joukossa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
mun mielestä McLaren on siirtynyt jatkuvasti yhä kevyempiin autoihin paremman lähtöpaikan toiveessa.

Ja lähtöpaikka Unkarissa on tärkeä, joten voisi olettaa aika kevyitä autoja aika-ajoissa
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Veikkaan kaikkien ajavan kisan kolmella stopilla. Lähtöpaikka (ja lähtö) on sen verran oleellinen Unkarissa. Myös renkaat joutuvat koville, joten siksikin kolme stoppia on tarpeen.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
On vaikea uskoa, että kukaan lähtisi kisaan niin kevyellä autolla että ehtisi vielä ekan varikkokäynnin jälkeen palata letkan kärkeen. Ja jos ja kun tämä ei onnistu, niin taitaa olla aika se ja sama millä taktiikalla kisaan lähtee. Se riippuu kuitenkin niin paljon muista autoista ja jopa tuurista. Mutta mutta, nämä ja edellisten esittämät jutut perustuvat siihen historiaan, että Unkarissa ei ohitella. Nythän rataa on muutettu ja väitetään että sieltä löytyy ohituspaikkoja. Ja silloinhan taktiikkakysymys menisi ihan samoin kuin muissakin kisoissa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
markoj:
Kolme stoppia on kait yleensä ollu nopein taktiikka Unkarissa, mutta aika harva sitä on uskaltanut käyttää. Ei tuu mieleen ku Sumin -98(?) voitto menestyneestä kolmen stopin kisasta viime vuosilta. Nyt tuntus, että se vois olla suurimman osan taktiikkana. Tuskin kovin painavia autoja näkyy startissa kärkisakin joukossa.
Schumillahan oli näihin aikoihin huomattavasti nopeemmat kierrosajat keskimmäisten stinttien aikana. Olisiko ollut syynä se, että Schumin autossa oli maaliin tullessa esimerkiksi 20kg löpöä ja auto painoi siinä tilassa vaadittavan painon ja näin Schumi pääsi ajamaan keskimmäisen stintin alipainoisella autolla? Kesken kisanhan ei autoa voi punnita.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
En oikein nyt tiedä, mutta ainakin teoriassa varmaan mahdollista. Ei autoja punnita, eli porsaanreikä saattaisi ollakin mahdollinen.

<small>[ 21-08-2003, 16:34: Message edited by: Hannub ]</small>
 

Juh@

Member
Liittynyt
11.5.2001
Viestit
6
Sijainti
Florida
Eikohan kaikki lahde kisaan kolmen pysahdyksen taktiikalla, jolloin ensimmainen pysahdys on aikaisin. Tottakai taktiikkaa voidaan muuttaa 2 stopin taktiikaksi, kuten usein on nain kaynytkin. Jos aika ajoihin lahtee bensamaaralla, joka olisi 2 stoppia heti alussa, eli tankkaus kierroksella 23 (kisa 70 kierrosta ?) on auttamatta ulkona aika ajossa. Kisassa ei juuri ohittelemaan paase ja jos jonkun Sauberin taakse jaa aika ajossa ja joutuu kisa 10-15 ekaa kiekkaa cruisailemaan hitaamman takana, on myos kisa silta osaa ohi. Uskon etta renkasvalmistajat tuovat erittain pehmeat kiekot Unkariin, jolloin voi olla, etta 2 stopin taktiikka ei renkaiden puolesta onnistu.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Radalla on niin paljon jarrutus/kiihdytys paikkoja että painava bensalasti maksaa aikaa. Todennäköisin taktiikka on kolmen pysähdyksen taktiikka, varikkotiekään ei liene suurensuuri.
 
Ylös