Varikon nopeusrajoitus

Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Minä vuonna määrättiin F1-varikolle nopeusrajoitus, mietin pitkään ja en etes löytänyt googlettamalla vastausta jonka olisin ymmärtänyt...

Se kun on tämä Lontoo, melkein yhtä vahva kun tuo SAWO.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kekhän ajoi tätä asiaa jo 80-luvulla. Oli se aika hurjaa kun autot sai mennä varikolla sen mitä uskalsivat. Miksi sinne ei voi muuten laitaa näyttöä mistä kuskit ja yleisö näkisivät mikä on nopeus?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vanhat kisat ovat todellakin hurjaa katsottavaa. Varikolla kun painettiin samaa vauhtia kuin radalla ja mukavana lisänä juoksivat mekaanikot, virkailijat, tallipäälliköt....

:eek: :eek!: :nope:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Olikohan Doningtonissa(vai Silverstonessa) kun Senna aikanaan ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ajamalla varikon läpi... Varikkohenkilökunta ei ollut valmiina, joten Senna posotti varikkosuoran läpi täysillä, pysähtymättä :eek!:
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Pelottavaa edes ajatella kuinka f1 autot ovat kiitäneet yli 200km/h varikolla. Onneksi näitä turvallisuus seikkoja parannetaan kokoajan :ahem:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
mustavihannes sanoi:
Olikohan Doningtonissa(vai Silverstonessa) kun Senna aikanaan ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ajamalla varikon läpi... Varikkohenkilökunta ei ollut valmiina, joten Senna posotti varikkosuoran läpi täysillä, pysähtymättä :eek!:
Hurja juttu mutta tulisikohan siinä oikaisua hieman.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
mustavihannes sanoi:
Olikohan Doningtonissa(vai Silverstonessa) kun Senna aikanaan ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ajamalla varikon läpi... Varikkohenkilökunta ei ollut valmiina, joten Senna posotti varikkosuoran läpi täysillä, pysähtymättä :eek!:
Ettei nyt vaan olisi urbaani legenda :rolleyes:

Seuraavan jutun olen kyllä Doningtonista kuullut(1993). Siinä Senna päättää mennä vaihtamaan sclicsit alle. Kun hän kääntyy varikolle, alkaa kuitenkin hieman tihuuttaa vettä. Senna ajattelee, että sclicksit eivät ehkä sittenkään ole hyvä ajatus. Hän heiluttaa varikkomiehistölle ajaessan ohi. Varkkomiehistö heiluttaa takaisin. Senna suoritti varikonläpiajonsa hyvin nopeasti, eikä menettänyt paljon aikaa. Mutta ei tuo toki kilpailun nopein kierros ollut.

Hill, now in 2nd, reset fastest lap while Prost took Barrichello for 3rd. Senna, having gotten good service from his slicks, decided to go in for another set. As he entered pit lane it began to sprinkle, making more slicks look like not such a great idea after all. He waved to the crew and they to him as he motored right on by and back out on to the track. This maneuver cost him very little, and the lap 58 order was Senna from a very quick Hill from Prost.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Itse muistelisin tuosta Doningtonin tapauksesta kans, että sillä varikkokierroksella olis kirjaantunut nopein kierros koska silloin leikkasi maaliviivan aiemmin kuin varsinaisesti rataa kiertämällä. Eli varikon sisäänmenossa ilmeisesti säästi hieman aikaa mutta ulosmenossa vastaavasti menetti. En tiiä pettääkö tässä muisti kun onhan tuosta tapauksesta aikaa.

edit:
Senna too came in soon afterwards but the McLaren team was not ready and so he drove through the pits (this was later credited as the fastest lap of the race)
http://www.grandprix.com/gpe/rr535.html
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
JNF sanoi:
Itse muistelisin tuosta Doningtonin tapauksesta kans, että sillä varikkokierroksella olis kirjaantunut nopein kierros
Piru vie, sinulla on siis kuitenkin vielä parempi "muisti" kuin minulla ;) Miten pitkään olet muuten seuraillut näitä kisoja?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Doningtonissa taisi olla niin, että rata oli varikkosuoraa pitkin parisataa metriä lyhyempi kuin mitä rataa pitkin. Se auttoi Sennaa huomattavasti. Vastaavasti varikolla viimeinen mutka oli jonkun verran tiukempi.

Montreal on varmaan nykyradoista se, jolla tulee oikaistua parhaiten varikon läpi menemällä. Viime vuoden kisassa Giancarlo Fisichella oli kierroksen 6 jälkeen 2,5 sekuntia kärjestä ja kahta kierrosta myöhemmin 11,5 sekuntia kärjestä käytyään kärsimässä varikon läpiajorangaistuksen. Eroa siis noin yhdekstän sekuntia eli aika vähän sanoisin.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Törni sanoi:
Piru vie, sinulla on siis kuitenkin vielä parempi "muisti" kuin minulla ;) Miten pitkään olet muuten seuraillut näitä kisoja?
Taisin alkaa juuri tuona vuotena seuraamaan formuloita, mutta olin aika pieni vielä silloin enkä muista kisoista paljoakaan. Tuon jutun muistan lukeneeni jälkikäteen Vauhdin Maailmasta.
 
Ylös