Verotus autoilusta

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Itse kannatan käytön verotusta kanssa, miten se käytännössä toteutetaan on toinen asia....

mutta ongelma on ne, ketkä on ostanut auton kalliilla autoverolla, minun oikeustajun mukaan heitä ei voi verottaa kahdesti (ensin autosta ja sitten käytöstä) - vaikka näin Suomessa eittämättä tulee tapahtumaan.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
mutta ongelma on ne, ketkä on ostanut auton kalliilla autoverolla, minun oikeustajun mukaan heitä ei voi verottaa kahdesti (ensin autosta ja sitten käytöstä) - vaikka näin Suomessa eittämättä tulee tapahtumaan.
Totta, vaikka käyttömaksun porrastamisella "tuplaverotus" olisi helppo poistaa / pienentää epäkohtaa. Ongelmanahan on valtion verotuloissa tapahtuva tilapäinen lasku.

Itse pidän parhaana autoveron korvaavana yhdistelmänä käyttöveron korotusta ja pientä polttoaineveron nostoa.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Itse kannatan käytön verotusta kanssa, miten se käytännössä toteutetaan on toinen asia....

Se on sitten sen ongelma joka on ostanut kalliilla autoverolla.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Vehviläinen: Autoilun verot kilometrien mukaan

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) ehdottaa, että autoilijoita pitäisi verottaa ajettujen kilometrien mukaan. Auton ostamiseen ja omistamiseen liittyvä autovero ja vuotuinen ajoneuvovero poistettaisiin.

Energia-lehden haastatteleman Vehviläisen mukaan Suomi voitaisiin jakaa muutamaan kalleusluokkaan.

Ruuhkasompailu Helsingin keskustassa maksaisi reilusti enemmän kuin köröttely Kainuun selkosilla, hän kuvailee.
:thumbup:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Tuollainen kilometripohjainen verotus vielä yhdistettynä alueelliseen jaotteluun olisi tosi outoa. Ensinnäkin gps-pohjainen valvonta autojen liikkumisesta on isoveli-valvoo touhua. Toiseksi ruuhka-ajaminen kuluttaa enemmän polttoainetta, jolloin siitä maksetaan jo polttoaineveroja enemmän. Kolmanneksi saataisiin helvetinmoinen byrokratia aikaiseksi, koska silloin työajojen kilometrikorvauksienkin pitäisi olla sidottuja siihen missä ja milloin ajetaan.

Mangelo

Well-known member
Mikä vaan on oikeudenmukaista kunhan itsellä halpenee? :frank:

Minun mielestä kaikki nykyiset ja ehdotetut tavat verottaa autoilua ovat huonoja, vaikka suvaitsenkin autoilun verottamisen.

1) Käyttömaksu on huono kun sitä joutuu maksamaan vaikkei aja.
2) Autovero on huono kun joutuu ottamaan ison pankkilainan ja halvalla saa vaan romuja
3) Polttoaneveron korotusten myötä ajaminen tulee liian kalliiksi. Ei tarvii kuitenkaan laskea mielestäni.
4) Sateliittivero on turha kun polttoainevero on jo keksitty. Turhaa kallista tekniikkaa. Polttoainevero maksaa ruuhkassa ja nopealla tiellä enemmän, ja huomioi kuljettajan ajotyylin ja auton ympäristöystävällisyyden. Ehkä sähköautoille vois laittaa käyttömaksun tilalle sateliittiveron etteivät kokonaan luista tien kunnossapidosta.
5) Helsingissä vois pistää lisäveron vaikka nastarenkaiden käytölle. Ilmanlaatu paranis, tiet säästyis ja epävarmat kuksit siirtyisivät junaan.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Eikös autovakuutuksetkin ole hinnoiteltu jotenkin paikkakunnan mukaan?

Tietty kotipaikka mahdollistaa kikkailua, että asuu halvemmalla kesämökipaikkakunnalla "jalasmökillä" :D Mutta kokonaisuutena asuinpaikka tulisi huomioida.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Mikä vaan on oikeudenmukaista kunhan itsellä halpenee? :frank:
Voin kertoa maksavani sekä autoilusta että kaikesta muustakin yhteiskunnan ylläpidosta oman osuuteni korkojen kera.

Minun mielestä kaikki nykyiset ja ehdotetut tavat verottaa autoilua ovat huonoja, vaikka suvaitsenkin autoilun verottamisen.

1) Käyttömaksu on huono kun sitä joutuu maksamaan vaikkei aja.
2) Autovero on huono kun joutuu ottamaan ison pankkilainan ja halvalla saa vaan romuja
3) Polttoaneveron korotusten myötä ajaminen tulee liian kalliiksi. Ei tarvii kuitenkaan laskea mielestäni.
4) Sateliittivero on turha kun polttoainevero on jo keksitty. Turhaa kallista tekniikkaa. Polttoainevero maksaa ruuhkassa ja nopealla tiellä enemmän, ja huomioi kuljettajan ajotyylin ja auton ympäristöystävällisyyden. Ehkä sähköautoille vois laittaa käyttömaksun tilalle sateliittiveron etteivät kokonaan luista tien kunnossapidosta.
5) Helsingissä vois pistää lisäveron vaikka nastarenkaiden käytölle. Ilmanlaatu paranis, tiet säästyis ja epävarmat kuksit siirtyisivät junaan.
Jos/kun kaikki mallit ovat huonoja, niin pistähän ehdolle jokin hyvä versio. :ahem:

Mangelo

Well-known member
Voin kertoa maksavani sekä autoilusta että kaikesta muustakin yhteiskunnan ylläpidosta oman osuuteni korkojen kera.
En epäile sitä yhtään, mutta varmasti näin tekee joku Helsingin ruuhkassa ajamaan joutuvakin.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Tuosta gps-seurantaan perustuvasta verotuksesta vielä luulisin järjestelmän rakentamisen (sisältäen it-järjestelmät) maksavan vähintään satoja miljoonia, siihen vielä päälle ylläpitokulut.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Tuosta gps-seurantaan perustuvasta verotuksesta vielä luulisin järjestelmän rakentamisen (sisältäen it-järjestelmät) maksavan vähintään satoja miljoonia, siihen vielä päälle ylläpitokulut.
Vaikuttaa aika utopistiselta hommalta muutenkin. :ahem:

Mangelo

Well-known member
Toki. Sattuma niittää satoa! :wink:
Itse asiassa aika h**vetin moni. Pääkaupunkiseudulla muuten työmatkatkin ovat muuta Suomea pidemmät. Ja joutuvat myös maksamaan kalliimmasta asumisesta Kainuuseen verrattuna. Kolikon kääntöpuolella sitten ehkä parempi työllisyystilanne....

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ei. Täällä ei ole julkisia kulkuvälineitä. Tänne voi tulla nauttimaan ihan milloin vain tästä edullisuudesta.
Pääkaupunkiseudullekin voi tulla nauttimaan ihan milloin julkisista kulkuvälineistä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Itse asiassa aika h**vetin moni. Pääkaupunkiseudulla muuten työmatkatkin ovat muuta Suomea pidemmät. Ja joutuvat myös maksamaan kalliimmasta asumisesta Kainuuseen verrattuna. Kolikon kääntöpuolella sitten ehkä parempi työllisyystilanne....
Ei pääkaupunkiseudulla työmatkat varmaan pidemmät ole, kestävät kyllä ajallisesti huomattavasti kauemmin.

Makkonen

Guest
Jokaisen kansalaisen pitäisi maksaa samanruuruinen Automaksu. (vrt. mediamaksu)
Jokainen voisi sittten käydä tankkaamassa aina sen verran kun tarvii.