Kolme vuotta sitten toteutimme pienellä kaveripiirillä pitkäaikaisen haaveemme tehdä pitempi rundi Euroopassa ja käydä katsomassa sekä MotoGP- että F1 -kisat.
Peräkkäisinä viikonloppuina ei kovin lähellä toisiaan ollut kuin elokuiset Tsekin MotoGP ja Unkarin F1 (no, ehkä Briteissä oli). Tilasimme liput ja painelimme omalla autollamme Via Baltiaa pitkin Brnoon, Tsekkiin. Lippuja emme saaneet Suomeen, joten sovimme mistä ne saa paikan päällä. Sekoilua oli tietysti, eikä lippuja olisi tarvinnut Suomesta käsin tilata muutenkaan, vapaita lippuja löytyi. Liput saimme ja majoituimme to-iltana läheiselle leirintäalueelle.
Jäimme lopulta itäsaksalaispoppoon keskelle nauhojen taa. Eka yönä oli kauhea älämölö, jota ei voinut selvinpäin kuunnella. Pe ja la kiersimme kaunista ja vaihtelevaa rataa, kuvasimme ja videoimme. Kolmen MM-luokan ohessa oli BMW-boxer-cup, jossa myös nimimiehiä mukana (mm. Randy Mamola). Tapahtumaa riitti, mahtavaa :thumbup: Mieleen jäi (ja videolle) etenkin Ducatien kiihdytys takaosan ylämäkeen - mustaa jälkeä ja moottorin huutoa!
Su kisassa olimme paikoillamme katsomossa. Luonnonkatsomot olisivat olleet lähes yhtä hyviä (Hungaroringin tapaan). Kallion Mika ajoi ekan kisansa KTM:llä - ja heti neljäs! MotoGP-startti oli todella jännittävä, Rossi vei sen niukasti. Jäähdyttelykierroksella Vale pelleili taas yleisön riemuksi.
Illalla leirintäalueen kuppiloissa vielä hurjempi meno kuin aiempina iltoina! Rammstein, AC/DC, Alice Cooper ym. jytkivät mukavasti. Italialaiset äimistelivät takinkääntökykyäni, kun olin Biaggin lippikseen liimannut Rossi-tarran! Eräs britti sanoi, että jos samanlaiset kemut olisivat heillä tai Ranskassa, olisi mellakkapoliisi jo paikalla. Eikä mitään rähinää näkynyt, pelkkää hauskanpitoa.
Seuraavana aamuna heräsimme taas MotoGP-pyörän jytinään (äänestä päätellen oli Protonin 5-sylinterinen), testiajot alkoivat. Rossi kykeni kuulemma vasta ip ajopuuhiin.. Kampsut kasaan ja baanalle.
--------
Majoitus välillä hotellissa ja taas to leirintäalueelle, nyt Hungaroringiin. Ensin piti saada liput matkatoimistolta, ja siinä meinasi tulla ongelmia. Olimme matkalla Budapestiin sovittuun hotelliin, kun soitimme matkatoimistolle. Lippujen tuoja oli unohtanut ne Suomeen! Oli hermot mennä, mutta saimme onneksi toiset tilalle samasta katsomosta.
To oli eka kertaa pit auki. yleisöä ei ollut onneksi liikaa, pääsi katsomaan läheltä F!-mekaniikkojen touhuja - ja sai muutaman kosketuspinnan F1-autosta. Leirintäalueella oli nyt lähinaapureina itävaltaisia, jotka olivat kyllä aika hukassa. Onnittelin heitä la Friesacherin F3000-voitosta (jännä kisa, jossa Liuzzi näytti huimia otteita), mutta äijät näyttivät vaan:thumbdown Kaljaa kyllä tarjosivat. Rata-alueella ei päässyt muihin katsomoihin, eikä aidan viereen voinut mennä kuvaamaan ollenkaan. Turvamiehiä oli 10m välein. Jäi aika ikävä maku moisesta.
Aika-ajot ja kisa olivat radalle harvinaisen jännittäviä. Alonso vei eka voittonsa. Ohittaessaan Schumin kierroksella punanuttuja lukuunottamatta katsomo räjähti riemuun! Kimi ajoi hienon kisan, mutta Ralf oli sankariohittelija.
Illalla tietenkin remuamista ja seurustelua. Schumi/Ferrari -fanien kanssa pystyi keskustelemaan ihan järkevästi. AC/DC-pikkuanniskelupaikka oli sympaattisin ottola. Halutessaan sai tiskin yli harjanvarren ilmakitaraksi! Hiki tuli riehuessa slovakkipoppoossa! Yksi alue oli omistettu tuhmille tytöille, asuntovaunut heiluivat iloisesti!
Ma taas roippeet kasaan ja pikkuhiljaa Suomeen.
----------
Yhteensä keikkaan meni reilut 3 viikkoa, 900 eur/lärvi. Halpuuteen vaikutti etenkin telttamajoitukset. F1 oli hinnaltaan liki 10-kertainen MotoGP:n verrattuna. Kaikki oli kalliimpaa, mutta myös tasoltaan parempaa. Brnon leirintäalueellamme oli 1 suihku, johon joutui jonottamaan 2h, Hungarorongillä taas nuo palvelut pelasivat hienosti. Tosin tuona vuonna oli kai vähiten katsojia pitkään aikaan, kun Schumi ei ollut ylivoimainen ja punanutuilla oli muitakin paikkoja minne mennä katsomaan. Näki että F1-kisoja oli saapunut seuraamaan hivenen varakkaampaa väkeä kuin MotoGP:hin.
MotoGP:ssä oli enemmän katsottavaa, säpinää riitti. Tosin nyt F1-kisojen yhteydessä ajettavat GP2-pippalot tasoittavat tilannetta.
MotoGP oli leppoisampaa. Yksi jäsenistämme oli vähän varautunut saksalaisten suhteen, mutta kun pe tulimme radalta leirintäalueelle ja saimme sakutytöiltä tuopit kylmää olutta ja pusut poskille niin kummasti ennakkoluulot hävisivät! Suomenlippumme sai aikaan kannustusta meille muilta katsojilta: yleisin kannustushuuto oli tietenkin Mika Kallio, mutta myös Häkkinen, Räikkönen, Saarinen, Imatra ja Neste-Rally tulivat esille.
Sen sijaan F1:ssä Suomen lippu ei paljon myötätuntoa saanut. Suomalaisia oli siellä tietenkin aika paljon, eivätkä kaikki käyttäydy siivosti. Yksi finski-jengi piti kovaa meteliä ennen starttia, mutta meteli hiipui startin myötä - sammuivat raukat! Yhdessä vaiheessa yksi äijistä heräsi ja kysyi: "Mishä se toinen punanen auto on?" Barrichellohan oli keskeyttänyt ajat sitten! Maksaa itsensä kipeäksi ja nukkua kisan aikana, no huvinsa kullakin. Olikohan F1-forumilaisia :doubtful:
Kaikenkaikkiaan aivan loistava keikka, josta jäi hienot muistot! MotoGP vei plus-miinus-tilanteet huomioon ottaen voiton F1:stä, mutta makuasioista voi aina tapella!
Peräkkäisinä viikonloppuina ei kovin lähellä toisiaan ollut kuin elokuiset Tsekin MotoGP ja Unkarin F1 (no, ehkä Briteissä oli). Tilasimme liput ja painelimme omalla autollamme Via Baltiaa pitkin Brnoon, Tsekkiin. Lippuja emme saaneet Suomeen, joten sovimme mistä ne saa paikan päällä. Sekoilua oli tietysti, eikä lippuja olisi tarvinnut Suomesta käsin tilata muutenkaan, vapaita lippuja löytyi. Liput saimme ja majoituimme to-iltana läheiselle leirintäalueelle.
Jäimme lopulta itäsaksalaispoppoon keskelle nauhojen taa. Eka yönä oli kauhea älämölö, jota ei voinut selvinpäin kuunnella. Pe ja la kiersimme kaunista ja vaihtelevaa rataa, kuvasimme ja videoimme. Kolmen MM-luokan ohessa oli BMW-boxer-cup, jossa myös nimimiehiä mukana (mm. Randy Mamola). Tapahtumaa riitti, mahtavaa :thumbup: Mieleen jäi (ja videolle) etenkin Ducatien kiihdytys takaosan ylämäkeen - mustaa jälkeä ja moottorin huutoa!
Su kisassa olimme paikoillamme katsomossa. Luonnonkatsomot olisivat olleet lähes yhtä hyviä (Hungaroringin tapaan). Kallion Mika ajoi ekan kisansa KTM:llä - ja heti neljäs! MotoGP-startti oli todella jännittävä, Rossi vei sen niukasti. Jäähdyttelykierroksella Vale pelleili taas yleisön riemuksi.
Illalla leirintäalueen kuppiloissa vielä hurjempi meno kuin aiempina iltoina! Rammstein, AC/DC, Alice Cooper ym. jytkivät mukavasti. Italialaiset äimistelivät takinkääntökykyäni, kun olin Biaggin lippikseen liimannut Rossi-tarran! Eräs britti sanoi, että jos samanlaiset kemut olisivat heillä tai Ranskassa, olisi mellakkapoliisi jo paikalla. Eikä mitään rähinää näkynyt, pelkkää hauskanpitoa.
Seuraavana aamuna heräsimme taas MotoGP-pyörän jytinään (äänestä päätellen oli Protonin 5-sylinterinen), testiajot alkoivat. Rossi kykeni kuulemma vasta ip ajopuuhiin.. Kampsut kasaan ja baanalle.
--------
Majoitus välillä hotellissa ja taas to leirintäalueelle, nyt Hungaroringiin. Ensin piti saada liput matkatoimistolta, ja siinä meinasi tulla ongelmia. Olimme matkalla Budapestiin sovittuun hotelliin, kun soitimme matkatoimistolle. Lippujen tuoja oli unohtanut ne Suomeen! Oli hermot mennä, mutta saimme onneksi toiset tilalle samasta katsomosta.
To oli eka kertaa pit auki. yleisöä ei ollut onneksi liikaa, pääsi katsomaan läheltä F!-mekaniikkojen touhuja - ja sai muutaman kosketuspinnan F1-autosta. Leirintäalueella oli nyt lähinaapureina itävaltaisia, jotka olivat kyllä aika hukassa. Onnittelin heitä la Friesacherin F3000-voitosta (jännä kisa, jossa Liuzzi näytti huimia otteita), mutta äijät näyttivät vaan:thumbdown Kaljaa kyllä tarjosivat. Rata-alueella ei päässyt muihin katsomoihin, eikä aidan viereen voinut mennä kuvaamaan ollenkaan. Turvamiehiä oli 10m välein. Jäi aika ikävä maku moisesta.
Aika-ajot ja kisa olivat radalle harvinaisen jännittäviä. Alonso vei eka voittonsa. Ohittaessaan Schumin kierroksella punanuttuja lukuunottamatta katsomo räjähti riemuun! Kimi ajoi hienon kisan, mutta Ralf oli sankariohittelija.
Illalla tietenkin remuamista ja seurustelua. Schumi/Ferrari -fanien kanssa pystyi keskustelemaan ihan järkevästi. AC/DC-pikkuanniskelupaikka oli sympaattisin ottola. Halutessaan sai tiskin yli harjanvarren ilmakitaraksi! Hiki tuli riehuessa slovakkipoppoossa! Yksi alue oli omistettu tuhmille tytöille, asuntovaunut heiluivat iloisesti!
Ma taas roippeet kasaan ja pikkuhiljaa Suomeen.
----------
Yhteensä keikkaan meni reilut 3 viikkoa, 900 eur/lärvi. Halpuuteen vaikutti etenkin telttamajoitukset. F1 oli hinnaltaan liki 10-kertainen MotoGP:n verrattuna. Kaikki oli kalliimpaa, mutta myös tasoltaan parempaa. Brnon leirintäalueellamme oli 1 suihku, johon joutui jonottamaan 2h, Hungarorongillä taas nuo palvelut pelasivat hienosti. Tosin tuona vuonna oli kai vähiten katsojia pitkään aikaan, kun Schumi ei ollut ylivoimainen ja punanutuilla oli muitakin paikkoja minne mennä katsomaan. Näki että F1-kisoja oli saapunut seuraamaan hivenen varakkaampaa väkeä kuin MotoGP:hin.
MotoGP:ssä oli enemmän katsottavaa, säpinää riitti. Tosin nyt F1-kisojen yhteydessä ajettavat GP2-pippalot tasoittavat tilannetta.
MotoGP oli leppoisampaa. Yksi jäsenistämme oli vähän varautunut saksalaisten suhteen, mutta kun pe tulimme radalta leirintäalueelle ja saimme sakutytöiltä tuopit kylmää olutta ja pusut poskille niin kummasti ennakkoluulot hävisivät! Suomenlippumme sai aikaan kannustusta meille muilta katsojilta: yleisin kannustushuuto oli tietenkin Mika Kallio, mutta myös Häkkinen, Räikkönen, Saarinen, Imatra ja Neste-Rally tulivat esille.
Sen sijaan F1:ssä Suomen lippu ei paljon myötätuntoa saanut. Suomalaisia oli siellä tietenkin aika paljon, eivätkä kaikki käyttäydy siivosti. Yksi finski-jengi piti kovaa meteliä ennen starttia, mutta meteli hiipui startin myötä - sammuivat raukat! Yhdessä vaiheessa yksi äijistä heräsi ja kysyi: "Mishä se toinen punanen auto on?" Barrichellohan oli keskeyttänyt ajat sitten! Maksaa itsensä kipeäksi ja nukkua kisan aikana, no huvinsa kullakin. Olikohan F1-forumilaisia :doubtful:
Kaikenkaikkiaan aivan loistava keikka, josta jäi hienot muistot! MotoGP vei plus-miinus-tilanteet huomioon ottaen voiton F1:stä, mutta makuasioista voi aina tapella!