Kokeillaanpa tällaista
Kyseessä ei ole nopeuskilpailu, eikä googletuskilpailu. Kaikki vastaukset kirjoitetaan yhteen postaukseen, jota ei saa editoida jälkeenpäin. Edit-merkintä postissa aiheuttaa hylkäyksen, parin minuutin puskuri siinä on jota en voi mitenkään kontrolloida [1]. Toisilta lunttaaminen ei ole suotavaa, mutta milläpä minä sitä, tai googlausta kontrolloin...
Itsevaltaisena tuomarina toimin minä. Tavatkaa pistelaskusäännöt tarkasti ettette putoa huolimattomuuttanne kuoppaan.
Pelataan 3 erää, joissa kussakin 10 tunnistettavaa kohdetta sekä bonuskysymys. Kohteita on pyritty poimimaan kautta sotilasilmailun historian, eli huippupisteisiin vaaditaan muutakin kuin modernien mallien tuntemusta. Viilailen vaatimustasoa seuraaviin eriin tarvittaessa, haastetta pitää olla että voittaja selviää, mutta ei se liian vaikeakaan ole kivaa. 1. erä on helppo, mutta katsellaan miten homma etenee.
Pistelasku 1. ja 2. kierroksella:
- Pisteitä saa yhden (1) oikeasta vastauksesta. Oikeaksi vastaukseksi riittää tyyppinumero tai "kutsuhuuto". Versiotunnuksista (C-130A, C-130B jne.) ei saa lisäpisteitä, muttei myöskään miinuspisteitä.
- Mikäli vastauksessa on sekä tyyppinumero että kutsuhuuto ja toinen niistä on väärin, on koko vastaus väärin. Huomioikaa myös ettei kaikilla koneilla välttämättä ole tyyppinumeroa tai kutsuhuutoa.
- Plussan (+) saa täydellisestä vastauksesta, jossa ilmenee ilmailutyyliin valmistaja, tyyppinumero ja kutsuhuuto. Plussia lasketaan kuitenkin vain tasapistetilanteessa.
- Bonuskysymyksestä nettoaa oikealla vastauksella kaksi (2) pistettä, täydellisellä plussan (+) päälle.
Esimerkit pisteytyksestä:
Lockheed C-130 Hercules -> 1p +
C-130 Hercules -> 1p
C-130 -> 1p
Hercules -> 1p
C-107 Hercules -> 0p
C-130 Perkeles -> 0p
Olkaa siis tarkkoina.
Pistelasku kirikierroksella:
- Kirikierroksella oikeasta vastauksesta saa kaksi (2) pistettä, mutta väärästä menettää yhden (-1). Myös plussia saa kaksi (++), mikäli vastaus täyttää plussa-vaatimukset.
- Bonuskysymyksestä nettoaa oikealla vastauksella neljä (4) pistettä, väärällä menettää kaksi (-2). Täydellisestä vastauksesta jälleen ne plussat (++).
- Miinusplussia (-+) ei tunneta.
Muistutan tästä sitten kirikierroksen alkaessa vielä..
Voittajan ratkaiseminen tasapistetilanteessa:
Mikäli kolmannen kierroksen jälkeen kärkipaikka on vielä plussienkin jälkeen tasan, pelataan viiden kuvan ja bonuskysymyksen jatkoeriä kunnes voittaja selviää. Jatkoerissä jaetaan pisteitä kuten 1. ja 2. erässä. Jatkoerässä huomioidaan vain varsinaisen visan kärkipaikan jakaneiden hahmojen vastaukset, muut vastailevat lämpimikseen jos haluavat.
---
Vastaukset tuttuun tapaan valkoisella salailun ja piilomielisyyden korostamiseksi.
Vastausaikaa tasan vuorokausi, eli viimeinen hyväksytty vastausaika on 15.4.2010 klo 20.59
Virallisena ajanottolaitteena toimii forumin kello.
Ensimmäisen erän pähkinät ilmestyvät tuohon alle klo 21.00
Kyseessä ei ole nopeuskilpailu, eikä googletuskilpailu. Kaikki vastaukset kirjoitetaan yhteen postaukseen, jota ei saa editoida jälkeenpäin. Edit-merkintä postissa aiheuttaa hylkäyksen, parin minuutin puskuri siinä on jota en voi mitenkään kontrolloida [1]. Toisilta lunttaaminen ei ole suotavaa, mutta milläpä minä sitä, tai googlausta kontrolloin...
Itsevaltaisena tuomarina toimin minä. Tavatkaa pistelaskusäännöt tarkasti ettette putoa huolimattomuuttanne kuoppaan.
Pelataan 3 erää, joissa kussakin 10 tunnistettavaa kohdetta sekä bonuskysymys. Kohteita on pyritty poimimaan kautta sotilasilmailun historian, eli huippupisteisiin vaaditaan muutakin kuin modernien mallien tuntemusta. Viilailen vaatimustasoa seuraaviin eriin tarvittaessa, haastetta pitää olla että voittaja selviää, mutta ei se liian vaikeakaan ole kivaa. 1. erä on helppo, mutta katsellaan miten homma etenee.
Pistelasku 1. ja 2. kierroksella:
- Pisteitä saa yhden (1) oikeasta vastauksesta. Oikeaksi vastaukseksi riittää tyyppinumero tai "kutsuhuuto". Versiotunnuksista (C-130A, C-130B jne.) ei saa lisäpisteitä, muttei myöskään miinuspisteitä.
- Mikäli vastauksessa on sekä tyyppinumero että kutsuhuuto ja toinen niistä on väärin, on koko vastaus väärin. Huomioikaa myös ettei kaikilla koneilla välttämättä ole tyyppinumeroa tai kutsuhuutoa.
- Plussan (+) saa täydellisestä vastauksesta, jossa ilmenee ilmailutyyliin valmistaja, tyyppinumero ja kutsuhuuto. Plussia lasketaan kuitenkin vain tasapistetilanteessa.
- Bonuskysymyksestä nettoaa oikealla vastauksella kaksi (2) pistettä, täydellisellä plussan (+) päälle.
Esimerkit pisteytyksestä:
Lockheed C-130 Hercules -> 1p +
C-130 Hercules -> 1p
C-130 -> 1p
Hercules -> 1p
C-107 Hercules -> 0p
C-130 Perkeles -> 0p
Olkaa siis tarkkoina.
Pistelasku kirikierroksella:
- Kirikierroksella oikeasta vastauksesta saa kaksi (2) pistettä, mutta väärästä menettää yhden (-1). Myös plussia saa kaksi (++), mikäli vastaus täyttää plussa-vaatimukset.
- Bonuskysymyksestä nettoaa oikealla vastauksella neljä (4) pistettä, väärällä menettää kaksi (-2). Täydellisestä vastauksesta jälleen ne plussat (++).
- Miinusplussia (-+) ei tunneta.
Muistutan tästä sitten kirikierroksen alkaessa vielä..
Voittajan ratkaiseminen tasapistetilanteessa:
Mikäli kolmannen kierroksen jälkeen kärkipaikka on vielä plussienkin jälkeen tasan, pelataan viiden kuvan ja bonuskysymyksen jatkoeriä kunnes voittaja selviää. Jatkoerissä jaetaan pisteitä kuten 1. ja 2. erässä. Jatkoerässä huomioidaan vain varsinaisen visan kärkipaikan jakaneiden hahmojen vastaukset, muut vastailevat lämpimikseen jos haluavat.
---
Vastaukset tuttuun tapaan valkoisella salailun ja piilomielisyyden korostamiseksi.
Vastausaikaa tasan vuorokausi, eli viimeinen hyväksytty vastausaika on 15.4.2010 klo 20.59
Virallisena ajanottolaitteena toimii forumin kello.
Ensimmäisen erän pähkinät ilmestyvät tuohon alle klo 21.00
Viimeksi muokattu: