Nyt kun huhuillaan taas autonvalmistajien lähtemisestä FIA:n Formula 1 -sarjasta ja että he perustaisivat oman sarjansa tuli mieleen että minkälaisia sarjat jakautuessaan sitten ovat. Tuskin jaosta tulee kuitenkaan niin tuskainen kuin 1996 kun Tony George päätti luoda oman pelkästään ovaaleilla ajettavan sarjansa (ja paskat :wink: ) Mutta luulen että ameriikan mallissa on jotain samaa jota tulevaisuuden kahdessa sarjassa tulee olemaan, jota nyt ja ennen on/oli Indy Racing Leaguessa ja CART/Champ Carissa.
Yksi asia on varma. Molemmista sarjoista tulee paljon halvempia kuin nykyinen F1-sarja. Kilpailu teknisistä innovaatioista, jos ei nyt pysähdy niin vähenee paljon.
Autonvalmistajien sarja, jos eivät revi jostain paria uutta valmistajaa lisää eli WG ja vaikka tää uus kinukki merkki KIA, tulee olemaan aluksi 20 auton sarja eli kaikki viisi valmistajaa ajattavat neljää autoa. Tämä sarja tulee luultavimmin olemaan kuin DTM mutta Formula autoilla.
Sitten on "FIA presents Bridgestone Formula 1 powered by Ferrari"-sarja :tongue: jossa kilpailevat Ferrari, Red Bull, Midland, Minardi ja luultavimmin myös Williams.
Ikään kuin F1 palaisi "kultaiselle" 70-luvulle.
Sarjassa tultaisiin käyttämään yhtä, ehkä kahta, korkeintaan kolmea moottoria. Ferraria tietenkin mutta ehkä mukaan tulevat pienemmät "pajat" Cosworth ei ole mikään paja ja se takaisi ettei F1 olisi yksityyppi luokka. Mukaan kuvioihin voisi kutsua näön vuoksi FIA:n pienoisella avustuksella vaikka John Juddin pajan
Jo mainituista talleista Ferrari ja Williams olisivat taattuja rungon valmistajia ja epäilemättä Red Bull ja kaksi muutakin siihen pystyisivät.
Idea olisi kuitenkin että FIA:n alemmissa sarjoissa jo nyt olevat tallit ja taloudellisesti vankalla pohjalla olevat tulokkaat ostaisivat rungot valmiiksi käytettävissä olevilta valmistajilta. Näitä uusia talleja voisivat olla monet Gp2-tallit, Myös World Series by Renault -tallit (lähinnä Pons) ja...no kyllä ne jotka seuraavat muita sarjoja tietävät kenellä on resusseja kaikkeen muuhun "Champ Car/IRL"-tasoiseen toimiintaan resusseja euroopassa, muttei valmiuksia oman rungon suunnitteluun/valmistamiseen/kehittämiseen.
Myös tässä sarjassa nähtäisiin huomattava kustannuksien aleneminen. Ferrari, Williams, Red Bull ja Cosworth -ryhmältä vapautettaisiin henkilöstöä kilpailu toiminnalta uuteen ns. kattojärjestöön joka huolehtisi muidenkin tallejen moottori&rungon mahdollisien ongelmien ratkaisemisesta ja toinen puolisko laitettaisiin kilpatallin käyttöön. Esim. Ferrarin kilpatallin henkilöstö olisikin 100.
Sama varmastikkin Williamssilla ja Red Bullilla mutta uusilla talleilla ei olisi kuitenkaan varaa, eikä ehkä tarvetta kuin 50 (Pacific toimi 20 hengellä, kuten Champ Car tiimit nyt) henkilöstöön.
Kun renkaan valmistajat ovat kehitelleet renkaitaan näinkin paljon tulevat ne varmastikkin sopimaan renkaidensa käytöstä jommassa kummassa sarjassa. Ja näemme rengas sodan lopun. Ainakin toisessa sarjassa.
Että tälläinen ennustus... :alppu:
Nyt kun CART/IRL ovat näyttäneet minkälaisia virheitä EI pidä tehdä niin eiköhän jakautuminen olisi jo ajankohtaista nyt! (vaikka voisihan sitä visioida että mitä olisi tapahtunut jos FISA ja FOCA olisivat lähteneet eri tietä kulkemaha jo 80-luvun alussa )
Yksi asia on varma. Molemmista sarjoista tulee paljon halvempia kuin nykyinen F1-sarja. Kilpailu teknisistä innovaatioista, jos ei nyt pysähdy niin vähenee paljon.
Autonvalmistajien sarja, jos eivät revi jostain paria uutta valmistajaa lisää eli WG ja vaikka tää uus kinukki merkki KIA, tulee olemaan aluksi 20 auton sarja eli kaikki viisi valmistajaa ajattavat neljää autoa. Tämä sarja tulee luultavimmin olemaan kuin DTM mutta Formula autoilla.
Sitten on "FIA presents Bridgestone Formula 1 powered by Ferrari"-sarja :tongue: jossa kilpailevat Ferrari, Red Bull, Midland, Minardi ja luultavimmin myös Williams.
Ikään kuin F1 palaisi "kultaiselle" 70-luvulle.
Sarjassa tultaisiin käyttämään yhtä, ehkä kahta, korkeintaan kolmea moottoria. Ferraria tietenkin mutta ehkä mukaan tulevat pienemmät "pajat" Cosworth ei ole mikään paja ja se takaisi ettei F1 olisi yksityyppi luokka. Mukaan kuvioihin voisi kutsua näön vuoksi FIA:n pienoisella avustuksella vaikka John Juddin pajan
Jo mainituista talleista Ferrari ja Williams olisivat taattuja rungon valmistajia ja epäilemättä Red Bull ja kaksi muutakin siihen pystyisivät.
Idea olisi kuitenkin että FIA:n alemmissa sarjoissa jo nyt olevat tallit ja taloudellisesti vankalla pohjalla olevat tulokkaat ostaisivat rungot valmiiksi käytettävissä olevilta valmistajilta. Näitä uusia talleja voisivat olla monet Gp2-tallit, Myös World Series by Renault -tallit (lähinnä Pons) ja...no kyllä ne jotka seuraavat muita sarjoja tietävät kenellä on resusseja kaikkeen muuhun "Champ Car/IRL"-tasoiseen toimiintaan resusseja euroopassa, muttei valmiuksia oman rungon suunnitteluun/valmistamiseen/kehittämiseen.
Myös tässä sarjassa nähtäisiin huomattava kustannuksien aleneminen. Ferrari, Williams, Red Bull ja Cosworth -ryhmältä vapautettaisiin henkilöstöä kilpailu toiminnalta uuteen ns. kattojärjestöön joka huolehtisi muidenkin tallejen moottori&rungon mahdollisien ongelmien ratkaisemisesta ja toinen puolisko laitettaisiin kilpatallin käyttöön. Esim. Ferrarin kilpatallin henkilöstö olisikin 100.
Sama varmastikkin Williamssilla ja Red Bullilla mutta uusilla talleilla ei olisi kuitenkaan varaa, eikä ehkä tarvetta kuin 50 (Pacific toimi 20 hengellä, kuten Champ Car tiimit nyt) henkilöstöön.
Kun renkaan valmistajat ovat kehitelleet renkaitaan näinkin paljon tulevat ne varmastikkin sopimaan renkaidensa käytöstä jommassa kummassa sarjassa. Ja näemme rengas sodan lopun. Ainakin toisessa sarjassa.
Että tälläinen ennustus... :alppu:
Nyt kun CART/IRL ovat näyttäneet minkälaisia virheitä EI pidä tehdä niin eiköhän jakautuminen olisi jo ajankohtaista nyt! (vaikka voisihan sitä visioida että mitä olisi tapahtunut jos FISA ja FOCA olisivat lähteneet eri tietä kulkemaha jo 80-luvun alussa )