Visio fykkösten jakautumisesta kahteen sarjaan

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Nyt kun huhuillaan taas autonvalmistajien lähtemisestä FIA:n Formula 1 -sarjasta ja että he perustaisivat oman sarjansa tuli mieleen että minkälaisia sarjat jakautuessaan sitten ovat. Tuskin jaosta tulee kuitenkaan niin tuskainen kuin 1996 kun Tony George päätti luoda oman pelkästään ovaaleilla ajettavan sarjansa (ja paskat :wink: ) Mutta luulen että ameriikan mallissa on jotain samaa jota tulevaisuuden kahdessa sarjassa tulee olemaan, jota nyt ja ennen on/oli Indy Racing Leaguessa ja CART/Champ Carissa.
Yksi asia on varma. Molemmista sarjoista tulee paljon halvempia kuin nykyinen F1-sarja. Kilpailu teknisistä innovaatioista, jos ei nyt pysähdy niin vähenee paljon.
Autonvalmistajien sarja, jos eivät revi jostain paria uutta valmistajaa lisää eli WG ja vaikka tää uus kinukki merkki KIA, tulee olemaan aluksi 20 auton sarja eli kaikki viisi valmistajaa ajattavat neljää autoa. Tämä sarja tulee luultavimmin olemaan kuin DTM mutta Formula autoilla.
Sitten on "FIA presents Bridgestone Formula 1 powered by Ferrari"-sarja :tongue: jossa kilpailevat Ferrari, Red Bull, Midland, Minardi ja luultavimmin myös Williams.
Ikään kuin F1 palaisi "kultaiselle" 70-luvulle.
Sarjassa tultaisiin käyttämään yhtä, ehkä kahta, korkeintaan kolmea moottoria. Ferraria tietenkin mutta ehkä mukaan tulevat pienemmät "pajat" Cosworth ei ole mikään paja ja se takaisi ettei F1 olisi yksityyppi luokka. Mukaan kuvioihin voisi kutsua näön vuoksi FIA:n pienoisella avustuksella vaikka John Juddin pajan :cool:
Jo mainituista talleista Ferrari ja Williams olisivat taattuja rungon valmistajia ja epäilemättä Red Bull ja kaksi muutakin siihen pystyisivät.
Idea olisi kuitenkin että FIA:n alemmissa sarjoissa jo nyt olevat tallit ja taloudellisesti vankalla pohjalla olevat tulokkaat ostaisivat rungot valmiiksi käytettävissä olevilta valmistajilta. Näitä uusia talleja voisivat olla monet Gp2-tallit, Myös World Series by Renault -tallit (lähinnä Pons) ja...no kyllä ne jotka seuraavat muita sarjoja tietävät kenellä on resusseja kaikkeen muuhun "Champ Car/IRL"-tasoiseen toimiintaan resusseja euroopassa, muttei valmiuksia oman rungon suunnitteluun/valmistamiseen/kehittämiseen.
Myös tässä sarjassa nähtäisiin huomattava kustannuksien aleneminen. Ferrari, Williams, Red Bull ja Cosworth -ryhmältä vapautettaisiin henkilöstöä kilpailu toiminnalta uuteen ns. kattojärjestöön joka huolehtisi muidenkin tallejen moottori&rungon mahdollisien ongelmien ratkaisemisesta ja toinen puolisko laitettaisiin kilpatallin käyttöön. Esim. Ferrarin kilpatallin henkilöstö olisikin 100.
Sama varmastikkin Williamssilla ja Red Bullilla mutta uusilla talleilla ei olisi kuitenkaan varaa, eikä ehkä tarvetta kuin 50 (Pacific toimi 20 hengellä, kuten Champ Car tiimit nyt) henkilöstöön.
Kun renkaan valmistajat ovat kehitelleet renkaitaan näinkin paljon tulevat ne varmastikkin sopimaan renkaidensa käytöstä jommassa kummassa sarjassa. Ja näemme rengas sodan lopun. Ainakin toisessa sarjassa.

Että tälläinen ennustus... :alppu:
Nyt kun CART/IRL ovat näyttäneet minkälaisia virheitä EI pidä tehdä niin eiköhän jakautuminen olisi jo ajankohtaista nyt! (vaikka voisihan sitä visioida että mitä olisi tapahtunut jos FISA ja FOCA olisivat lähteneet eri tietä kulkemaha jo 80-luvun alussa :eek: )
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Uskon kyllä, että pitemmän päälle FIA:n valvonnassa oleva sarja pärjää, varsinkin kun autonvalmistajien tulevaisuus ei kyllä näytä kovinkaan ruusuiselta! Daimler-Cryslerkin oli tehnyt nyt ensi kertaa tappiota kolmeentoista vuoteen. Lisäksi WAG irtisanoo tuhansia työntekijöitä, eikä muillakaan Porshea lukuunottamatta ole helppoa, joten en usko, että tulevaisuudessa autotehtaillakaan on varaa syytää satoja miljoonia Formuloihin :nope: Paluu 1970-luvun tyyliin olisi kyllä mukavaa. Se nähdään!

Todennäköiseti kyllä tuossa jutussa saadaan aikaan jonkinlainen kompromissi :confused:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
No ei yksi tai kaksi tappiollista vuotta 13 vuodessa ole paha. Toki muuten autoalalla menee kehnommin.
Mutta muuten sopii mulle. Olisi taas "miehet rautaa" :thumbup:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mutku sanoi:
No ei yksi tai kaksi tappiollista vuotta 13 vuodessa ole paha. Toki muuten autoalalla menee kehnommin.
Mutta muuten sopii mulle. Olisi taas "miehet rautaa" :thumbup:
Näin on, mutta silti Mersu antaa kenkää 5000 työntekijälleen Saksassa, kun E-sarja ei mene kaupaksi niin kuin pitäisi! Audi A6 ja BMW:n 500-sarja myyvät paremmin!

Eikö Formuloista olisi ollut järkevämpi säästää, kuin pilata monen perheen elämä :thumbdown
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
312T4 sanoi:
Eikö Formuloista olisi ollut järkevämpi säästää, kuin pilata monen perheen elämä :thumbdown
Varmaan olisi, mutta nehän syytävät valtavat määrät rahaa näihin formuloihin, ym. moottoriurheiluun, että nuo siviiliautot myisivät enemmän, täten autotehtaalle virtaisi rahaa, panostuksen on tarkoitus tuottaa takaisin. Ideaali tilannehan olisi, että ihmiset suorastaan ryntäsivät Mercedes-kauppaan hakemaan omaa "persoonallisen" väristä (hopeista) E-sarjaa. Valitettavasti persoonaton paska (E-mallin taksi) ei myy edes McLarenin avulla...;)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
312T4 sanoi:
Näin on, mutta silti Mersu antaa kenkää 5000 työntekijälleen Saksassa, kun E-sarja ei mene kaupaksi niin kuin pitäisi! Audi A6 ja BMW:n 500-sarja myyvät paremmin!

Eikö Formuloista olisi ollut järkevämpi säästää, kuin pilata monen perheen elämä :thumbdown
Noh noh, kaikki liiketoiminta on aina epävarmaa, välillä tulee aina laskukausia ja välillä taas nousukausia. Vaakakupin toisella puolella olisi kaiken yritystoiminnan ja työntekijöille koituvien riskien välttäminen, lekoteltaisiin vain tekemättä mitään :wink: Kohtuus tietysti kaikessa, niissä kustannusleikkauksissakin, mutta en näkisi mitään syytä miksi niitä ei tehtäisi tai saisi tehdä niin kauan kuin maailma ei palaa takaisin vanhaan länsimaat vs. kehitysmaat-akselille, ja sinne tullaan tuskin enää palaamaan. Autoteollisuuden ahdinko on vain ilmiön yksi ulottuvuus. Toinen voisi olla kitsas elintarvikkeiden ostaja, joka suosii kehitysmaissa alhaisilla palkoilla tuotettuja elintarvikkeita ja taas toisaalta vaatii samaan aikaan kotimaassaan asioita joista ei ole kuitenkaan valmis todellisessa tilanteessa maksamaan. Se on sitä kilpailua, vapaata kilpailua. Se näkyy niin monessa asiassa nykyisin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
312T4 sanoi:
Eikö Formuloista olisi ollut järkevämpi säästää, kuin pilata monen perheen elämä :thumbdown
Jos autot ei myy, niin mitä järkeä pitää ihmisiä pyörittämässä peukaloitaan ? Eikö olisi järkevää koittaa edistää myyntiä, juuri esim. formuloiden avulla?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
jaska sanoi:
Jos autot ei myy, niin mitä järkeä pitää ihmisiä pyörittämässä peukaloitaan ? Eikö olisi järkevää koittaa edistää myyntiä, juuri esim. formuloiden avulla?
Kyl ne myy, mut ei tarpeeksi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
mn97 sanoi:
Kyl ne myy, mut ei tarpeeksi.
Toki! Lähinnä tarkoitan sitä, että jos E-sarja myy vaikka X kpl, ja tällä hetkellä on heeboja tekemään 1,07X -mersua, niin siinä on jonkin verran liikaa. Eikä noita kannata peukaloitaan pyörittämässä pitää!
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Williams on nyt vaihtanut "leiriä" eli ihan kuin visio/ennustus alkaisi käydä toteen...
 
Ylös