Vuoden 2016 F1-autojen esittelyt/vertailut

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Noh testeissä voi vähän juksailla toisia. :ahem:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
2016: Maxin eka podium, ja Toron eka sitten vuoden 2008 :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ai, mistä sitten on hyötyä?
Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa. ;)

Totta hitossa tuosta hipelöinnistä on hyötyä F1-autolle, mutta siihen se jääkin! Muutoin siitä on vain haittaa lajille ja saavutettuja hyötyjä ei pystytä käyttämään hyödyksi oikein missään - ei ainakaan siviiliautoissa jne.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa. ;)

Totta hitossa tuosta hipelöinnistä on hyötyä F1-autolle, mutta siihen se jääkin! Muutoin siitä on vain haittaa lajille ja saavutettuja hyötyjä ei pystytä käyttämään hyödyksi oikein missään - ei ainakaan siviiliautoissa jne.
Mitähän haittaa siitä on lajille?

Taitaa olla haitta vaan henkilökohtainen närkästymisesi.
Joten se siitä "laajasta mittakaavasta".

Ja jos Formulat ois pelkkä siviiliautojen testialusta niin koko laji ois aika totaalisen erilainen kuin mitä se on ikinä ollut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitähän haittaa siitä on lajille?

Taitaa olla haitta vaan henkilökohtainen närkästymisesi.
Joten se siitä "laajasta mittakaavasta".

Ja jos Formulat ois pelkkä siviiliautojen testialusta niin koko laji ois aika totaalisen erilainen kuin mitä se on ikinä ollut.
Asiat voi ymmärtää suppeasti ja siirtyä oletuksiin. Oma valinta. ;)

Lajille haitta on se, että tuollaisen etusiiven suunnittelu, testaus ja valmistus maksaa varmasti merkittävän osan koko auton budjetista. Siihen ei ole varaa kuin muutamalla tallilla, mutta kaikkien on siihen kuitenkin pyrittävä. => haittaa lajille.

Ja haittaa lajille juurikin siksi, että hieman vähemmän monimutkainen etusiipi ei näkyisi yleisölle eikä se näkyisi kilpailullisissa asioissa. Nopeimmat voisivat olla pari kymppää hitaampia, mutta tuskin lopulta sitäkään. Lisäksi mitä monimutkaisempi etusiipi on, niin oikein toimiessaan se haittaa varmasti toisen auton seuraamista sitä enemmän (oma oletukseni).

Mulla ei ole mitään henkilökohtaista närkästymistä asiassa, mutta mielestäni jo pitkään etusiipi "trendit" ei ole olleet järkeviä saati loogisia. Autoista riisuttiin lähes kaikki härpäkkeet, jonka jälkeen jokainen härpäkeinsinööri on keskittynyt 95%:sesti etusiipeen ja lopputulos on nähtävillä. Eli sääntöjen henken mukaan kehitys ei ole ollut loogista.


Sanoiko joku että formuloiden pitäisi olla siviiliautojen testialusta? Ei sanonut.
Mutta ennen pitkää moni asia siirtyy jossain muodossa "vähemmän kehittyneisiin" käyttökohteisiin. Itse en näe, että monikaan F1-aerodynamiikan kehityksistä ikinä siirtyisi juurikaan mihinkään muuhun sovellukseen kisaratojen ulkopuolelle. Oletko Turboruuvi tästä oleellisesti eri mieltä?
Sen sijaan esim. puoliautomaattiset vaihteistot ovat siirtyneet, poltto- ja voiteluaineista varmasti moni asia valuu "alaspäin", nykyisistä hybridimoottoreista voidaan varmasti oppia paljon siviilipuolellekin jne...


Alkuperäinen pointtini vain oli, että aivan hyvin etusiiville voitaisiin laittaa vähän tiukemmat raamit. Nyt niissä on kokolailla jo 20 siipielementtiä per pääty. Vaikka puolet pois tms...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näkisin, että formuloiden aerokehitys siirtyy muualle yhtä aikaa tulevana työkalujen kehityksenä (tuulitunneli ja CFD). Näitä voidaan sitten hyödyntää muuallakin.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Red Bull on käyttänyt suurta lattian kulmaa (rake) jo ties kuinka monta vuotta. Varmaan Vettelin ekasta mestaruudesta alkaen. Toisesta ainakin väittäisin...
Muillakin se on kasvanut koko ajan eli ei ole ihan viime vuosien juttu. V6-moottoreiden ja muuttuneiden pakoputkisääntöjen myötä kulman piti pienentyä, mutta eipä käynyt niin... Ainakaan huomattavasti. :)
Pirulaiset ovat keksineet muita keinoja, kuin pakokaasut, pitää lattian sivut "suljettuina".

Ja todellakin, kaikki downforce mitä saadaan lattiasta eli pohjalevystä ja diffusta, on pelkkää plussaa. Ymmärtääkseni se ei lisää ilmanvastusta ollenkaan nääs, tai ainakaan "ollenkaan". Kun taas kaikki siivillä saavutettava downforce on aina myös ilmanvastusta.

Ongelma pohjalevyn kulumisessa koskee lattian etuosaa, joka väistämättä lähestyy asfalttia, jos perää nostetaan. Toisaalta sehän taas vaan vahvistaa downforcea, kun lattian etureunan ja maan välinen rako pienenee. Noin muuten ymmärtääkseni se isoin ongelma on juurikin saada ilmavirtaukset pysymään lattian alla perälle asti, eli siis "tiivistää" lattian reunat jotenkin estämään lattian vuotamisen (muistaakseni lontooksi käyttävät termiä "vuoto"). Tästä oli muuten juuri eilen telkkarissa juttua Super Tehtaat tv-sarjassa Gumbert Apollo auton kohdalla. Apollossa on etukulmissa pyörregeneraattori, joka Gumbertin inssien mukaan luo "minitornaadoita" auton lattian sivuille pitäen auton alla virtaavan ilman lattian alla. Auton allahan on alipaine, josta ilma tietenkin haluaisi tulla lyhyintä reittiä ulos, kun taas poistuminen auton perän diffun läpi on se pisin reitti.



Kyllä mun mielestä Mersulla on ollut hybridi-aikakauden suurin "rake", mutta en nyt mene tässä laittamaan päätäni pantiksi. Kääntäen, en ole huomannut Mersun olevan mitenkään vähemmän "kenossa" kuin muut...
Raken suuruus on epäilemättä hyvin subjektiivinen visuaalinen kokemus johon liittyy mystiikkaa, pseudotieteitä ja uskomuksia.

Yksi näistä uskomuksista mielestäni on se, että pohjan(lattian) etuosan raapii liikaa maata jos on suuri tai todella suuri rake. Tämän ongelman poistamiseen ei toisaalta rakettitiedettä tarvita, koska pohjan etuosan korkeutta voi säätää täysin rake-vapaasti ylös/alas-akselilla. Vaikka pohja olisi 45:n asteen kulmassa - suht suuri rake siis - ei pohjan tarvitse välttämättä etuosaltaan raapia maata.

Pohjan ei ainakaan tietääkseni tarvitse olla suora, vaan sitä voi taivuttaa niin, ettei raken takia itsessään paniikkia pitäisi ilmetä. Raken puutos on silti kauhea erhe, koska kuten Ghost Glove miettii, siinä olis hyvä DF:n lisäyskeino vailla auton ilmanvastuksen kasvamista.

Epäilemättä yksi raken silmittömän kasvattamisen haasteista sääntöjen lisäksi onkin alipaineen vuotaminen sivuilta vääriin suuntiin. Muuten kaikki käyttäisivät tietenkin 100 % rakea joka kilpailussa.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Näkisin, että formuloiden aerokehitys siirtyy muualle yhtä aikaa tulevana työkalujen kehityksenä (tuulitunneli ja CFD). Näitä voidaan sitten hyödyntää muuallakin.
Näin näkisin itsekin asian. Esim. Mersu voi todennäköisesti implementoida ainakin jossain määrin härpäkeinnovaatioitaan huippu-urheiluautoihinsa. Miksei Ferrarikin. Ja sehän tekee autoista hyötysuhteeltaan parempia, eli käytännössä ekologisempiakin.
 

Killer68

Member
Liittynyt
4.1.2014
Viestit
16
RedBullin mattapinta

Red Bullin matta maali ei kuulemma ole vaan maali vaan aero pinnoite? Ja että jopa kuljettajien kypärät on `maalattu`samalla aineella!
Veikkaavat tuossa juutupepätkässä että kaikki tallit tulee vielä perässä! Jollain lisätietoa asiasta?

https://www.youtube.com/watch?v=1CJZpmVOB90 Pikkuisen hyviä Sky Sportsin pätkät! Vähän toista kun Mtv3 analyysit!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pohjan ei ainakaan tietääkseni tarvitse olla suora, vaan sitä voi taivuttaa niin, ettei raken takia itsessään paniikkia pitäisi ilmetä.
Pohjan tulee olla suora. Itse asiassa se muodostaa kaksi tasoa (joiden tulee olla suoria). Varsinaisen pohjan ja sen "lankun" siellä keskellä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa. ;)

Totta hitossa tuosta hipelöinnistä on hyötyä F1-autolle, mutta siihen se jääkin! Muutoin siitä on vain haittaa lajille ja saavutettuja hyötyjä ei pystytä käyttämään hyödyksi oikein missään - ei ainakaan siviiliautoissa jne.
No mille muulle F1-auton suunnittelusta pitää olla hyötyä kuin sille itselleen. Ei mua ainakaan liikuta mitenkään onko ykkösistä hyötyä henkilöautoiluun. Jos jonkun pitäisi sille toimia kehitysalustana niin WRC sopisi paremmin tarkoitukseen. Jos ja kun siviilipuolelle on jotain siirtynyt ykkösistä, se on ihan hyvä asia. Ei kilpa-autoilun kuninkuusluokassa suunnittelun tule perustua siihen että miten hiilikuituhärpäke hyödyttäisi henkilöautoja. Brändipuolella ne syyt on miksi autonvalmistajia ykkösissä on mukana.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bullin matta maali ei kuulemma ole vaan maali vaan aero pinnoite? Ja että jopa kuljettajien kypärät on `maalattu`samalla aineella!
Veikkaavat tuossa juutupepätkässä että kaikki tallit tulee vielä perässä! Jollain lisätietoa asiasta?

https://www.youtube.com/watch?v=1CJZpmVOB90 Pikkuisen hyviä Sky Sportsin pätkät! Vähän toista kun Mtv3 analyysit!
Mielenkiintoista. Muistan että taannoin, oisko ollut vielä Ferrari-Sumi kultavuosia, Ferrarin huhuiltiin tuovan jotain TODELLA mullistavaa auton päällipinnan suhteen. Jonkinlainen golf-pallo pinta oli vahvin veikkaus silloin. Sitä kait jossain määrin olivat ajatelleetkin, mutta se ei ollut toimiva tai muutoin toimiva/käyttökelpoinen.
Eniveis, katsomatta ko. linkin videota, tuollaisen "aero-pinnoitteen" tulisi toimia jotenkin vastaavasti varmaankin...

Niin ja onpa Sky Sportsin pätkillä tosiaan eroa Maikkariin. Itse sillä saralla ihmettelen, olen ihmetellyt jo ainakin muutaman vuoden, sitä että miten Maikkarin tiimi voi saada VAIN noin kymmenen minuuttia TV-ohjelmaa aikaiseksi päivässä. Oskari Saari ja muut on täydet testipäivät testeissä paikalla ja saavat ulos yhden noin seitsemän minuutin lähetyksen klo 22.30 ulos päivässä!! Miten se on edes mahdollista. Kuka vaan meistä foorumilaisista saisi vasemmalle kädellä tunnin ohjelmaa päivää kohti. :thumbdown
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Renaultin mainosauto saanut uuden väristyksen. Jokohan on lopullinen kisaväritys? :tongue:

 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Buzzin' Hornets is back! Hienoa jos Rellun auto tosiaan on keltainen, keltainen näyttää aina hyvältä radalla ja erottaapahan paremmin McLarenistakin.
 
Ylös