Ai, mistä sitten on hyötyä?Etusiipien aerohipelöinnistä ei ole hyötyä kenellekään!
Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa.Ai, mistä sitten on hyötyä?
Mitähän haittaa siitä on lajille?Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa.
Totta hitossa tuosta hipelöinnistä on hyötyä F1-autolle, mutta siihen se jääkin! Muutoin siitä on vain haittaa lajille ja saavutettuja hyötyjä ei pystytä käyttämään hyödyksi oikein missään - ei ainakaan siviiliautoissa jne.
Asiat voi ymmärtää suppeasti ja siirtyä oletuksiin. Oma valinta.Mitähän haittaa siitä on lajille?
Taitaa olla haitta vaan henkilökohtainen närkästymisesi.
Joten se siitä "laajasta mittakaavasta".
Ja jos Formulat ois pelkkä siviiliautojen testialusta niin koko laji ois aika totaalisen erilainen kuin mitä se on ikinä ollut.
Raken suuruus on epäilemättä hyvin subjektiivinen visuaalinen kokemus johon liittyy mystiikkaa, pseudotieteitä ja uskomuksia.Red Bull on käyttänyt suurta lattian kulmaa (rake) jo ties kuinka monta vuotta. Varmaan Vettelin ekasta mestaruudesta alkaen. Toisesta ainakin väittäisin...
Muillakin se on kasvanut koko ajan eli ei ole ihan viime vuosien juttu. V6-moottoreiden ja muuttuneiden pakoputkisääntöjen myötä kulman piti pienentyä, mutta eipä käynyt niin... Ainakaan huomattavasti.
Pirulaiset ovat keksineet muita keinoja, kuin pakokaasut, pitää lattian sivut "suljettuina".
Ja todellakin, kaikki downforce mitä saadaan lattiasta eli pohjalevystä ja diffusta, on pelkkää plussaa. Ymmärtääkseni se ei lisää ilmanvastusta ollenkaan nääs, tai ainakaan "ollenkaan". Kun taas kaikki siivillä saavutettava downforce on aina myös ilmanvastusta.
Ongelma pohjalevyn kulumisessa koskee lattian etuosaa, joka väistämättä lähestyy asfalttia, jos perää nostetaan. Toisaalta sehän taas vaan vahvistaa downforcea, kun lattian etureunan ja maan välinen rako pienenee. Noin muuten ymmärtääkseni se isoin ongelma on juurikin saada ilmavirtaukset pysymään lattian alla perälle asti, eli siis "tiivistää" lattian reunat jotenkin estämään lattian vuotamisen (muistaakseni lontooksi käyttävät termiä "vuoto"). Tästä oli muuten juuri eilen telkkarissa juttua Super Tehtaat tv-sarjassa Gumbert Apollo auton kohdalla. Apollossa on etukulmissa pyörregeneraattori, joka Gumbertin inssien mukaan luo "minitornaadoita" auton lattian sivuille pitäen auton alla virtaavan ilman lattian alla. Auton allahan on alipaine, josta ilma tietenkin haluaisi tulla lyhyintä reittiä ulos, kun taas poistuminen auton perän diffun läpi on se pisin reitti.
Kyllä mun mielestä Mersulla on ollut hybridi-aikakauden suurin "rake", mutta en nyt mene tässä laittamaan päätäni pantiksi. Kääntäen, en ole huomannut Mersun olevan mitenkään vähemmän "kenossa" kuin muut...
Näin näkisin itsekin asian. Esim. Mersu voi todennäköisesti implementoida ainakin jossain määrin härpäkeinnovaatioitaan huippu-urheiluautoihinsa. Miksei Ferrarikin. Ja sehän tekee autoista hyötysuhteeltaan parempia, eli käytännössä ekologisempiakin.Näkisin, että formuloiden aerokehitys siirtyy muualle yhtä aikaa tulevana työkalujen kehityksenä (tuulitunneli ja CFD). Näitä voidaan sitten hyödyntää muuallakin.
Pohjan tulee olla suora. Itse asiassa se muodostaa kaksi tasoa (joiden tulee olla suoria). Varsinaisen pohjan ja sen "lankun" siellä keskellä.Pohjan ei ainakaan tietääkseni tarvitse olla suora, vaan sitä voi taivuttaa niin, ettei raken takia itsessään paniikkia pitäisi ilmetä.
No mille muulle F1-auton suunnittelusta pitää olla hyötyä kuin sille itselleen. Ei mua ainakaan liikuta mitenkään onko ykkösistä hyötyä henkilöautoiluun. Jos jonkun pitäisi sille toimia kehitysalustana niin WRC sopisi paremmin tarkoitukseen. Jos ja kun siviilipuolelle on jotain siirtynyt ykkösistä, se on ihan hyvä asia. Ei kilpa-autoilun kuninkuusluokassa suunnittelun tule perustua siihen että miten hiilikuituhärpäke hyödyttäisi henkilöautoja. Brändipuolella ne syyt on miksi autonvalmistajia ykkösissä on mukana.Tarkoitin laajemmassa mittakaavassa.
Totta hitossa tuosta hipelöinnistä on hyötyä F1-autolle, mutta siihen se jääkin! Muutoin siitä on vain haittaa lajille ja saavutettuja hyötyjä ei pystytä käyttämään hyödyksi oikein missään - ei ainakaan siviiliautoissa jne.
Mielenkiintoista. Muistan että taannoin, oisko ollut vielä Ferrari-Sumi kultavuosia, Ferrarin huhuiltiin tuovan jotain TODELLA mullistavaa auton päällipinnan suhteen. Jonkinlainen golf-pallo pinta oli vahvin veikkaus silloin. Sitä kait jossain määrin olivat ajatelleetkin, mutta se ei ollut toimiva tai muutoin toimiva/käyttökelpoinen.Red Bullin matta maali ei kuulemma ole vaan maali vaan aero pinnoite? Ja että jopa kuljettajien kypärät on `maalattu`samalla aineella!
Veikkaavat tuossa juutupepätkässä että kaikki tallit tulee vielä perässä! Jollain lisätietoa asiasta?
https://www.youtube.com/watch?v=1CJZpmVOB90 Pikkuisen hyviä Sky Sportsin pätkät! Vähän toista kun Mtv3 analyysit!
Jordan is back?