Miguel
beagle
WIlliamsin FW26 povataan vahvimmaksi paketiksi ensi kaudelle. Moottori on ollut kieltämättä tehokkain, mutta ei välttämättä luotettavin. Kuinkahan uusi kone kestää koko viikolopun rääkin. Jos Williams joutuu antamaan periksi tehoissa luotettavuuden parantamiseksi, riittääkö runko ja aerodynamiikka vaudin ylläpitämiseen?
Suurin hyppäys viime vuoden autossa oli ilmeisesti tämä aerodynamiikan ja pidon parantuminen. Mulla on sellainen mielikuva, että Williamsin ideologia on ollut pärjääminen raa'alla moottoriteholla (vähän sama kuin kiistely Bee-ryhmän autojen kohdalla, "pelkkä teho riittää").
Suurin hyppäys viime vuoden autossa oli ilmeisesti tämä aerodynamiikan ja pidon parantuminen. Mulla on sellainen mielikuva, että Williamsin ideologia on ollut pärjääminen raa'alla moottoriteholla (vähän sama kuin kiistely Bee-ryhmän autojen kohdalla, "pelkkä teho riittää").
Williams vahvin mestariehdokas
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrari on voittanut viisi valmistajien ja neljä kuljettajien maailmanmestaruutta putkeen.
Englannissa ja Saksassa on päätetty, että italialaisten valtakausi formula ykkösissä saa päättyä tähän. Mutta kuka onkaan suurin suosikki uudeksi mestariksi?
McLaren ja Mercedes hallitsivat kenttää ennen Ferraria. Nyt näyttää, että seuraavat valtiaat olisivat Williams ja BMW.
Williams-BMW oli jo menneen kauden puolivälistä lähtien vahvin talli. Williams kokosi kahdeksassa viime kisassa 90 pistettä, Ferrari sai kasaan 76, McLaren 55 ja Renault 42 pinnaa.
Williamsin FW25 on kaikkein eniten yhden kauden aikana suoritustasoaan parantanut formula 1 -auto.
Ensi vuoden FW26 on siitä vielä terästetty painos. Jo viime kaudeksi auton akseliväliä lyhennettiin 14 senttiä. Nyt brittilähteiden mukaan suurimmat muutokset ovat sitten vihdoin valmistuva titaaninen vaihdelaatikko ja Sauberin ideoima etusiiven ns. kaksoiskiinnitys.
Uusi moottori testattu radalla
BMW:n moottorinsa puolesta auto voitaisiin heittää vaikka heti testiradalle. Ensi kaudella moottorin täytyy kestää koko Grand Prix -viikonlopun rasitukset. Tästä syystä baijerilaistehtaalla sen suunnittelu alkoi aiemmin kuin koskaan. Testipenkkiin päästiin heinäkuun lopussa ja radalle Italian GP-testeissä syyskuun alussa.
- Olemme enemmän kuin hyvin laadituissa aikatauluissa. Tavoitteemme on vähentää tehoja menneestä kaudesta mahdollisimman vähän. Varmasti tehoissa ei pitkästä aikaa päästä eteenpäin, mutta lasku jää etukäteen kaavailtua vähäisemmäksi, BMW:n F1-johtaja Mario Theissen tilittää.