Williams FW26

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
WIlliamsin FW26 povataan vahvimmaksi paketiksi ensi kaudelle. Moottori on ollut kieltämättä tehokkain, mutta ei välttämättä luotettavin. Kuinkahan uusi kone kestää koko viikolopun rääkin. Jos Williams joutuu antamaan periksi tehoissa luotettavuuden parantamiseksi, riittääkö runko ja aerodynamiikka vaudin ylläpitämiseen?

Suurin hyppäys viime vuoden autossa oli ilmeisesti tämä aerodynamiikan ja pidon parantuminen. Mulla on sellainen mielikuva, että Williamsin ideologia on ollut pärjääminen raa'alla moottoriteholla (vähän sama kuin kiistely Bee-ryhmän autojen kohdalla, "pelkkä teho riittää").

Williams vahvin mestariehdokas

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrari on voittanut viisi valmistajien ja neljä kuljettajien maailmanmestaruutta putkeen.
Englannissa ja Saksassa on päätetty, että italialaisten valtakausi formula ykkösissä saa päättyä tähän. Mutta kuka onkaan suurin suosikki uudeksi mestariksi?
McLaren ja Mercedes hallitsivat kenttää ennen Ferraria. Nyt näyttää, että seuraavat valtiaat olisivat Williams ja BMW.
Williams-BMW oli jo menneen kauden puolivälistä lähtien vahvin talli. Williams kokosi kahdeksassa viime kisassa 90 pistettä, Ferrari sai kasaan 76, McLaren 55 ja Renault 42 pinnaa.
Williamsin FW25 on kaikkein eniten yhden kauden aikana suoritustasoaan parantanut formula 1 -auto.

Ensi vuoden FW26 on siitä vielä terästetty painos. Jo viime kaudeksi auton akseliväliä lyhennettiin 14 senttiä. Nyt brittilähteiden mukaan suurimmat muutokset ovat sitten vihdoin valmistuva titaaninen vaihdelaatikko ja Sauberin ideoima etusiiven ns. kaksoiskiinnitys.

Uusi moottori testattu radalla

BMW:n moottorinsa puolesta auto voitaisiin heittää vaikka heti testiradalle. Ensi kaudella moottorin täytyy kestää koko Grand Prix -viikonlopun rasitukset. Tästä syystä baijerilaistehtaalla sen suunnittelu alkoi aiemmin kuin koskaan. Testipenkkiin päästiin heinäkuun lopussa ja radalle Italian GP-testeissä syyskuun alussa.
- Olemme enemmän kuin hyvin laadituissa aikatauluissa. Tavoitteemme on vähentää tehoja menneestä kaudesta mahdollisimman vähän. Varmasti tehoissa ei pitkästä aikaa päästä eteenpäin, mutta lasku jää etukäteen kaavailtua vähäisemmäksi, BMW:n F1-johtaja Mario Theissen tilittää.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Toyotan Andersson: Täysillä vasta aika-ajossa
31.10.2003 11:47

Toyotan tallipäällikön Ove Anderssonin mukaan F1-tallit eivät aja ensi kaudella perjantain ja lauantain harjoituksissa täyttä vauhtia. Tämä johtuu uudesta moottorisäännöstä, minkä takia tallien on säästeltävä moottoriaan harjoitusjaksoilla.

Yhden moottorin on ensi kaudella kestettävä koko kisaviikonlopun ajan. Jos moottori joudutaan vaihtamaan kesken viikonlopun, pudotetaan kuljettajan lähtöruutua kymmenen pykälää taaksepäin.
- Uskon, että perjantain ja lauantaina harjoituksissa moottorin suorituskykyä hieman rajoitetaan. Näin täytyy menetellä, koska kaikki haluavat luonnollisesti saada parhaan suorituksen irti aika-ajossa ja kisassa. Niitä ennen ajetaan vain sen verran kuin on tarpeen auton säätämisen kannalta, Andersson ennakoi ensi kautta Atlasf1-sivuston haastattelussa.

Rajoitetuilla kierroksilla ajaminen pidentää moottorin käyttöikää.
- Moottorin suorituskykyä ei voi kuitenkaan rajoittaa liikaa, koska silloin ei saisi täyttä ymmärrystä siitä, kuinka renkaat tai luistonesto toimii, Andersson täsmensi.

(MTV3)

Ja näin me säästämme moottoria tosi koitoksiin. Mikään ei muuttu (paitsi pe ja la aamu erittäin tylsäksi mateluksi) ja kulut vaan jatkavat kasvamista...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williams tai McLaren tulee viemään ensi vuonna mestaruudet! Ferrari ja Renault voittanevat myös kisoja, mutta mestaruudesta taistelevat Mäcci ja Williams! :)

McLaren on ensi kaudella vahva, näin ennustan. BNW:ltä on kaapattu moottoriosaamista Mersulle! McLaren saa ensimmäisenä huipputallina autonsa radalle!

Williams on myös vahva. Heillä oli hyvä auto, jota voidaan edellleen parantaa!

Ferrarin on keksittävä jotain, uutta! Eväät vanhassa ovat loppuneet! Ferrari menetti myös tärkeän henkilön organisaatiossaan, kun se aerodynamiikka kaveri lähti vapaille markkinoille. Ei olisi yllätys jos miehen uusi osoite olisi sarjan tuleva hallitsija eli McLaren-Mercedes! :cool:
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Ei muuten taida Mersunkaan kone kovin myöhässä aikataulussa olla, jos meinaavat neljän viikon sisällä ajaa testejä jo uudella autolla.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mäkki ja Williams näyttävät olevan aikataulussa uusien autojen kanssa, mutta kuinka on Ferrarin tilanne?
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Pete:
Ei muuten taida Mersunkaan kone kovin myöhässä aikataulussa olla, jos meinaavat neljän viikon sisällä ajaa testejä jo uudella autolla.
Ei kannata vielä toivoa liikoja, jäihän se menneen kauden uusi autokin näkemättä itse kilpailuissa...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mity:
Pete:
Ei muuten taida Mersunkaan kone kovin myöhässä aikataulussa olla, jos meinaavat neljän viikon sisällä ajaa testejä jo uudella autolla.
Ei kannata vielä toivoa liikoja, jäihän se menneen kauden uusi autokin näkemättä itse kilpailuissa...
joo ja kausikin meni ihan penkin alle vanhalla autolla.

aerodynamiikan osuus kai korostuu ens kaudella kun moottoria ei ihan kympillä uskalla viilailla. williamsin irtopeileillä voi ehkä ratketa tarvittavat sadasosat! eek!
 

Riikka

Banned
Liittynyt
29.10.2003
Viestit
815
Kimi oli MM-kakkonen ja jäi lopulta vain harmilliset kaksi pistettä mestaruudesta!

Siinä mielessä aika hassua spekuloida tässä vaiheessa ensi kautta ajatellen, kun ei mitään uutta tietoa ole tullut, yhtäkään testikilometriä ei ajettu, eikä yksikään talli esitellyt autoaan, jonka aerodynaamisista ratkaisuista joku tosi viisas voisi jotain suuntaa-antavia päätelmiä tehdä. Heikki Kullankin pitää vain kirjoitella, että saisi jotain kirjoitetuksi.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Jotenkin tuntuu, että vaikka Williamsilla olisi paketti muuten kasassa ensi kaudella, ovat kuskit jonkinlainen kysymysmerkki. Siis lähinnä sen takia, että Montyn osakkeet lienevät laskussa McLaren-huhujen takia, eikä Ralffin menestystä voi edes ennustaa koska hänellä homma voi sujua ihan miten tahansa. Lisäksi he syövät jatkuvasti toisiltaan pisteitä, kun taas Mäcillä Kimi on nopeutensa ansiosta selkeä ykkönen, ja Ferrarilla Schumi on jo valmiiksi ykkösen asemassa. Joten Williams lienee heikoimmilla kuskimestaruudesta taistellessa.

Riikka:
Siinä mielessä aika hassua spekuloida tässä vaiheessa ensi kautta ajatellen, kun ei mitään uutta tietoa ole tullut, yhtäkään testikilometriä ei ajettu, eikä yksikään talli esitellyt autoaan, jonka aerodynaamisista ratkaisuista joku tosi viisas voisi jotain suuntaa-antavia päätelmiä tehdä. Heikki Kullankin pitää vain kirjoitella, että saisi jotain kirjoitetuksi.
Niinhän se on, mutta toisaalta foorumi olisi melko hiljainen paikka off-seasonin aikana mikäli mistään ei spekuloitaisi. wink

<small>[ 09-11-2003, 02:14: Message edited by: Mustaerkki ]</small>
 
Ylös