Williams Martini Racing 2016 - Onko eväät jo syöty?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8979
Sijainti
Vantaa
Mclaren-Honda tehdastallikin kuulosti herkulliselta, Alonsolle nauretaan vieläkin. Tehdastalli Rellu joka ilmotti satsaavansa formuloihin lisää tulevaisuudessa oisi paras vaihtoehto Bottaksel.
Kenestä kuulosti? Alonso ajaa 3v projektia ja menestystä pitää tulla ensi kaudella. Tämähän oli koko teamin tavoite.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13841
Mahdotonta tietää, mitä yhteistyökumppaneita Williamskin voi vuoden-parin aikana saada, ja mahdollinen onnistuminen auton kanssa nyt teknisten muutosten myötä vielä edesauttaa niitä.
Myöskin Renault voi siksi nopeastikin harpata paljon. Siellä tosin autotehdas voi taas lopettaa panostuksen vaikka parin vuoden jälkeen.
Mahdollinen soppari kummalta tahansa, niin mielenkiintoista nähdä mihin sitten päädytään sijoituksissa radalla. Tallin/ympäristön vaihtamisen vuoksi toivon ehkä pikkuisen enempi Renault-sopimusta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7225
Saksalaisista lähteistä pukkaa sellaista huhua, että Williams käyttäisi huomenna vanhenevan optionsa Bottasiin ja jatkosoppari olisi kaksivuotinen. Massa sen sijaan on paljon epävarmemmilla vesillä. Mutta kuinka Lance Stroll ja Jenson Button mahtuvat samaan autoon?
Jos Button lopettaa tämän kauden jälkeen ongelma on ratkaistu ja Lance Stroll saa Massan paikan kisakuljettajana.

Buttonin kohdalla tilanne on joka tapauksessa se, että mikäli hän haluaa Williamssille on hänen suostuttava isoon palkan alennukseen, koska Williams ei pysty maksamaan niin paljoa kuljettajilleen palkkaa kuin McLaren.

Yksi vaihtoehto voisikin olla se, että Button päätyy uraa jatkaessaan Renaultille rahakkaamman sopimuksen perässä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Yksi vaihtoehto voisikin olla se, että Button päätyy uraa jatkaessaan Renaultille rahakkaamman sopimuksen perässä.
Button puhui jo ennen McLaren -sopimuksensa jatkamista, siitä että raha ei ole se ratkaiseva tekijä, vaan ihan muut asiat. Eikä Williamsillakaan varmasti ilmaiseksi joutuisi ajamaan. Ajovuosia ei Buttonilla montaa ole jäljellä enää millään ja Renault'n nousussa saattaa kestää, vaikka resurssit olisikin kunnossa, siksi Williams voi olla houkuttelevampi, jos nyt vielä jossain muussa tallissa haluaa jatkaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6120
Mahdotonta tietää, mitä yhteistyökumppaneita Williamskin voi vuoden-parin aikana saada, ja mahdollinen onnistuminen auton kanssa nyt teknisten muutosten myötä vielä edesauttaa niitä.
Kyllä musta vähän tuntuu, että auton maalaaminen Martinin väreihin rajoittaa aika paljon niin jäljellä olevaa sponsoritilaa kuin sitäkin, miten moni sponsori näkee järkevänä yrittää ujuttaa tarransa jonnekin sinne sekaan. Martini-sopimuksen mitätön arvo voi myös vaikuttaa sponsoreiden halukkuuteen maksaa suuria summia mitättömästä näkyvyydestä. Ilmeisesti talli saa Massan ajattamisen ansiosta brassipankilta melkein yhtä suuren summan rahaa vaikken itsekään edes muista, missä päin autoa kyseisen firman tarrat ovat.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
MTV:n toimittaja spekuloi Valtterin 2018 Mersu-kuviolla. Eli kaksi kautta Williamsille ja sitten Mersulle: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kommentti-bottas-asemoimassa-itsensa-mersu-siirtoa-varten/6051998

Toki Hamiltonin ja Rosbergin sopimukset päättyvät tuolloin, mutta millä todennäköisyydellä molemmat poistuvat tallista tuon jälkeen. Ja jos esimerkiksi Rosberg saa lähteä, miksi häntä ei korvattaisi Wehrleinillä tai Oconilla? Ovathan nämäkin jo keränneet tarpeeksi kokemusta kauden 2018 loppuun mennessä. Vain siinä tilanteessa näkisin Bottaksen palkkaamisen järkevänä, että molemmat Mersu-kuskit lopettavat/vaihtavat tallia 2018 jälkeen.

Ja mistä sen tietää, vaikka Mersun aikakausi päättyisi tässä parin kauden aikana. Jopa vielä kovempi riski kuin siirtyä nyt Renaultille. Sinne kahden vuoden sopimus ja katsomaan, miten talli kehittyy. Jos rämpii, niin pääseehän sieltäkin Mersulle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13841
Kyllä musta vähän tuntuu, että auton maalaaminen Martinin väreihin rajoittaa aika paljon niin jäljellä olevaa sponsoritilaa kuin sitäkin, miten moni sponsori näkee järkevänä yrittää ujuttaa tarransa jonnekin sinne sekaan. Martini-sopimuksen mitätön arvo voi myös vaikuttaa sponsoreiden halukkuuteen maksaa suuria summia mitättömästä näkyvyydestä. Ilmeisesti talli saa Massan ajattamisen ansiosta brassipankilta melkein yhtä suuren summan rahaa vaikken itsekään edes muista, missä päin autoa kyseisen firman tarrat ovat.
Juu, mutta myöskään ihan vähiten en ajatellut ns. tehdastukimoottoritoimittajaa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Jopa vielä kovempi riski kuin siirtyä nyt Renaultille. Sinne kahden vuoden sopimus ja katsomaan, miten talli kehittyy. Jos rämpii, niin pääseehän sieltäkin Mersulle.
Voi nimenomaan olla, että kilpailevan autovalmistajan leipiin siirtyminen nyt olisi haitaksi mahdollisille tuleville Mersu-kuvioille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6120
Voi nimenomaan olla, että kilpailevan autovalmistajan leipiin siirtyminen nyt olisi haitaksi mahdollisille tuleville Mersu-kuvioille.
Tuskinpa nyt kuitenkaan. Tallia voi vaihtaa sulassa sovussakin, se on normaalia bisnestä. Olisi kaiken lisäksi todella typerää jäädä pariksi vuodeksi huonoon soppariin pelkästään sillä odotuksella, että myöhemmin siitä saattaa olla jotain etua ylöspäin pyrkiessä. Jo ihan siitä syystä, että on aivan satavarmaa, että voimasuhteet tallien välillä kaudella 2018 ovat tällä hetkellä aivan auki. Renault'n ja Mersun välinen yhteistyö on sitä paitsi paljon läheisempää kuin ehkä minkään kahden suuren tallin aiemmin historiassa. Esteban Ocon on kummankin tallin yhteinen hedelmä ja hänen Manor-paikkansa on myös enemmän Renault-kuvioiden pohjustamista kuin osa Mersun junioriohjelmaa. Viime syksynä ja talvena huhuttiin jopa siitä, että Renault säilyttäisi osan Mersun moottoriteknologiasta käytössään tälle kaudelle.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Siis jos huhut pitävät paikkansa, niin se musta yksinomaan hienoa, että Valtterilla on ainakin kaksi vuotta aikaa ykkösissä. Toivottavasti se tallikaveri ensi vuonna tosiaan on Jenson. Jos hänet selvästi lyö, niin kyllä niihin kärkitalleihin vielä ehtii. Voi olla ettei siltikään natsaa, mutta komea ura jo nyt takana.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
MTV:n toimittaja spekuloi Valtterin 2018 Mersu-kuviolla. Eli kaksi kautta Williamsille ja sitten Mersulle: http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/kommentti-bottas-asemoimassa-itsensa-mersu-siirtoa-varten/6051998

Toki Hamiltonin ja Rosbergin sopimukset päättyvät tuolloin, mutta millä todennäköisyydellä molemmat poistuvat tallista tuon jälkeen. Ja jos esimerkiksi Rosberg saa lähteä, miksi häntä ei korvattaisi Wehrleinillä tai Oconilla? Ovathan nämäkin jo keränneet tarpeeksi kokemusta kauden 2018 loppuun mennessä. Vain siinä tilanteessa näkisin Bottaksen palkkaamisen järkevänä, että molemmat Mersu-kuskit lopettavat/vaihtavat tallia 2018 jälkeen.

Ja mistä sen tietää, vaikka Mersun aikakausi päättyisi tässä parin kauden aikana. Jopa vielä kovempi riski kuin siirtyä nyt Renaultille. Sinne kahden vuoden sopimus ja katsomaan, miten talli kehittyy. Jos rämpii, niin pääseehän sieltäkin Mersulle.
Wehlerleinin kuin myös Oconin on siihen mennessä näytettävä että ovat Mersun "arvoisia" kuljettajia. Mersulle tuskin kelpaa kumpikaan jos tulokset ovat sekundaa.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Komppaan edellistä. Kyllähän Formuloissa on joka vuosi todistettava olevansa paikkansa arvoinen kuljettaja, muuten ovi käy nopeaan. Poikkeuksena maailmanmestarit joiden status ei laske niin kovasti yhden huonon kauden jälkeen. Mutta kaikille muille laji on aika raadollinen ja tulosta pitää tulla, tai ainakin se tallikaveri on lyötävä mikäli mielii nousta parempiin tiimeihin. Pätee sekä Bottakseen että Mersun nuoriin lupauksiin. Mersun mahdollisesti 2018/2019 avautuva paikka ei ole tässä vaiheessa selviö kenellekkään.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Wehlerleinin kuin myös Oconin on siihen mennessä näytettävä että ovat Mersun "arvoisia" kuljettajia. Mersulle tuskin kelpaa kumpikaan jos tulokset ovat sekundaa.
Onko Bottas sitten Mersun arvoinen tällä hetkellä? Eiköhän sielläkin ole vielä näytettävää.

Wehrleinillä ja Oconilla on kaksi kautta aikaa näytää, keitä ovat miehiään. Jos Perez siirtyisi Renaultille, saattaisi Wehrleinillä olla sauma Force Indialle. Jos kovassa arvossa pidetyn Hülkenbergin päihittää, niin osakkeet nousevat.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Massa on juuri ilmoittanut tiedotustilaisuudessa lopettavansa tämän kauden jälkeen.
Varsin odotettu päätös loppujen lopuksi. Yhden aikakauden loppu.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Massa saa ainakin ansaitsemansa läksiäiset, toisin kuin esim. Barrichello, joka ei vielä viimeistä kisaansa ajaessaan tiennyt sen olevan viimeinen.
Eli varmasti yksi paikka auki Williamsilla nyt. En kyllä usko, että eläkeläinen korvataan toisella eläkeläisellä, eli Nappulalla.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei minulla sinänsä mitään Massaa vastaan ole, mutta ei kyllä jää ikävä häntä. Ei sitten yhtään.

Oli hyvin nopea aika-ajoissa Ferrari vuosiensa alkuvaiheessa, esim. Kimiä vastaan kun ajoi. Kisavauhti on hänellä ollut aina umpisurkeaa, onko vissiin kaksi kisaa voittanut ilman että on lähtenyt paalulta? Kummatkin olivat kaudella 2008, ensin Ranskassa kun Kimin auton pakoputki katkesi ja moottoritehot hävisi, tällöin tallimääräyksellä Massa pääsi edelle, ja samana vuonna Spassa kun Hamilton sai rangaistuksen kisan jälkeen.

Tämän lisäksi miehestä on viime vuosina huokunut ihan selvä pelko tätä lajia kohtaan. Kokoajan on äänessä kuinka tämä ja tuo on vaarallista, Halo on pakko olla ja turva-auto startit pitäisi varmaan saada kaikkiin kisoihin, vaikka olisi kuiva keli. En nyt ala tässä kiistelemään hänen mielipiteidensä kanssa, mutta nuo kaikki lausunnot ovat aina ristiriidassa niihin näkemyksiin ja mielipiteisiin mitä katsojilla ja ennen kaikkea mitä tämän hetken kärkikuskeilla on.

Ihan mukiinmenevä ura, enkä siis halua häntä tässä haukkua sen enempää, mutta itse olen ainakin kyllästynyt kuulemaan kisan jälkeen häneltä aina nuo samat "se oli liian vaarallista" ja "kisa olisi pitänyt keskeyttää" ja "turvallisuus on kaiken a ja o" jne.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Onko Bottas sitten Mersun arvoinen tällä hetkellä? Eiköhän sielläkin ole vielä näytettävää.
Kyllähän Bottakselta jo ihan kivasti näyttöjä löytyy, vaikka toki aina parantamisen varaakin on. Kovastihan sitä Ferrarillekin huhuiltiin silloin ennen Kimin jatkosopparia, ei kai sinnekään paljon vähemmillä meriiteillä olisi asiaa kuin Mersullekaan.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Veikkaan Massan päättäneen asiasta jo melko tovi sitten. Suoritustaso on ollut sellainen viimeisen parin kuukauden ajan, että jokin iso asia siellä on mielessä ollut. Ilmeisemmin tämä lopettaminen siis. Taisi Massallakin olla optio elokuun loppuun Williamsin puolella, minkä takia tiedotus jätettiin tähän ajankohtaan. Varmasti Williamsillakin haluttiin rauhoittaa kuskitilannetta, ettei jo kesäkuussa pyörisi nykyistäkin älyttömämpi huhuralli, kuka ajaa Massan paikalla ensi kaudella.

Asiasta toiseen. Mitä kauemmin kuluu aikaa Bottaksen option päättymisestä, sitä epätodennäköisemmältä Williams-soppari alkaa näyttää. Jos siitä ei tiedoteta Monzan viikonlopun aikana tai pian sen jälkeen, voipi olla, ettei se edes toteudu.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Toivottavasti Williams olisi lähellä podiumtaistoa Monzassa, kiva olisi nähdä Massa vielä podiumilla ja vieläpä Italiassa. :thumbup:
 
Ylös