Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Formuloiden uusi suunta tuntuu jakavan mielipiteitä. Suuri osa tuntuu olevan tämän uuden suuntauksen kannalla.

Seuraavaksi olisi ehkä syytä pohtia mihin kaikki tämä johtaa. Lienee selvää, että kustannuksia tullaan leikkaamaan edelleen. Ne supersopimukset, joita on tehty viime vuosina itsensä hupputalleihin raivanneille kuljettajille, tullaan varmasti purkamaan. Ns suureten tallien rahallinen panostus tulee pienenemään. Jos rahalla ei saa enää menestystä, ei rahaa kannata tuhlata.

Mutta mihin tämä kaikki johtaa?
En minä niinkään olisi huolissani kuskien palkkatasosta vaan siitä, että jos jos lajissa menestykseen ei pääse työnteolla ja panostuksella vaan tulemalla toimeen FIAn kanssa ja arvaamalla sääntö/rengas ym muutokset niin laji arvaamattomuudessaan karkottaan muutenkin talousahdingossa olevat autonvalmistajat pois. Samaten pelkään sitä, että jos laji ei täytä kuninkuusluokaksi kutsumisen profiilia ja ole edelläkävijä niin sitä ei kohta siksi mielletäkään - vaan katse siirtyy haastaviin lajeihin. Esimerkiksi tahallaan huonoksi tehdyt renkaat ei nyt kuulosta tekniikan viimeisimmältä annilta automaailmalle.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Suurin osa suomalaisista ei varmasti katso formuloita jos Suomalaisen suosikkikuskin talli rämpii suossa... Joten kumma väite jos joku kuvittelee että suurin osa suomalaisista olisi nykyisen meiningin kannattajia. F1 forum kun ei ole sama asia kuin suomen kansa ,joka maksaa kiltisti MTV3 max pakettia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Seuraavaksi olisi ehkä syytä pohtia mihin kaikki tämä johtaa. Lienee selvää, että kustannuksia tullaan leikkaamaan edelleen. Ne supersopimukset, joita on tehty viime vuosina itsensä hupputalleihin raivanneille kuljettajille, tullaan varmasti purkamaan. Ns suureten tallien rahallinen panostus tulee pienenemään. Jos rahalla ei saa enää menestystä, ei rahaa kannata tuhlata.

Mutta mihin tämä kaikki johtaa?
Luultavasti siihen, mihin on tarkoituskin, eli ettei F1 enää ole tehtaiden omima leikkikenttä, vaan että oikeat kilpatallitkin pystyvät taistelemaan mestaruudesta. (*) Ferrari on tietysti poikkeus, jonka ei haluta poistuvan, mutta se nyt ei ole välitön uhkakaan. Ferrari tarvitsee F1:tä yhtä paljon kuin F1 Ferraria.

Mitä kuskien "supersopimuksiin" tulee, niin terve järki on heitetty romukoppaan jo vuosia sitten ja on vain hyvä, jos palkat pikku hiljaa palaisivat edes jossain määrin vastaamaan saavutettua hyötyä (kilpailullisesti kuin rahallisestikin).

*) -Edit- Nyhän tilanne oli kääntynyt takavuosiin nähden jokseenkin päälaelleen. Yksityistalleista oli tullut "pakollisia" mukanaolijoita kisassa, jossa tehdastallit taistelivat kärkisijoista. Tämä kausi onneksi iloisesti sekoitti tuon pakan.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Suurin osa suomalaisista ei varmasti katso formuloita jos Suomalaisen suosikkikuskin talli rämpii suossa... Joten kumma väite jos joku kuvittelee että suurin osa suomalaisista olisi nykyisen meiningin kannattajia. F1 forum kun ei ole sama asia kuin suomen kansa ,joka maksaa kiltisti MTV3 max pakettia.
Kyllä suomalaiset seurasiavat F1-lähetyksiä jo Keken aikoina, silloin kun niitä onnettomia lyhennelmiä lähettiin. samaten Järvilehdon ja Häkkisen uran alkuaikoina, jolloin menestys ei kovin kummoista ollut.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kyllä suomalaiset seurasiavat F1-lähetyksiä jo Keken aikoina, silloin kun niitä onnettomia lyhennelmiä lähettiin. samaten Järvilehdon ja Häkkisen uran alkuaikoina, jolloin menestys ei kovin kummoista ollut.
Mutta silloin ei sitä menestystäkään ollut tullut kuin nimeksi. Nyt ollaan oltu menestyskrapuloissa viimeiset kymmenen vuotta eikä tahti tunnu juuri laantuvan. Sekään ei kamalasti auta, kun eräs TV-kanava lyö lisää vettä myllyyn markkinoimalla omaa kanavapakettiaan suomalaiskuljettajien voitokkailla huippusuorituksilla eikä niinkään moottoriurheilulla. Sitten kun ei nähdäkään sitä huikeaa ylivoimaista dominointia josta on maksettu, alkaa keskivertofanilla mennä kuuppa jumiin.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Kyllä suomalaiset seurasiavat F1-lähetyksiä jo Keken aikoina, silloin kun niitä onnettomia lyhennelmiä lähettiin. samaten Järvilehdon ja Häkkisen uran alkuaikoina, jolloin menestys ei kovin kummoista ollut.
Totta, mutta Mikan menestyksen myötä suomalaisista tuli ns. Formulakansaa. Kimin lopettaessa on vain loogista ajatella, että suosio laskee, ellei sitten Heikki aloita hurjaa voittoputkea tai joku uusi tulevaisuudenlupaus ilmesty kuvioihin mukaan.

Sinällään ihmetyttää, että näinkin suuri osa pitää hyvänä vallanvaihtoa. Tosiasia kuitenkin on, että tämä ja viimeistään seuraava vuosi on aika, jolloin nykyisten suomalaisten pitäisi onnistua. Nimittäin uusia tilaisuuksia voittaa mestaruus ei välttämättä sitten tulekaan moneen moneen vuoteen, ja se suomalainen moottoriurheiluylpeys alkaa vajota unholaan.

Tänäänhän Oskari taisi sanoa, että onhan se melkein noloa kävellä lehdistötilaisuuteen, kun suomalaiset pitävät peräpaikkaa... sormilla osoittavat ja nauravat :D
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kyllähän se ihan varmasti suomalaisesta näkökulmasta kiinnostusta vähentää, että Kimillä ja Heikillä on vaikeaa ja viimeistään sitten, kun Kimi lopettaa.

Oma lajin seuraaminen tuskin vähenisi, vaikka suomalaiset pärjäisivät jatkossakin heikosti, mutta myönnänkin olevani hardcore-fani. Perussuomalainen penkkiurheilija ei ole urheiluhullu, vaan menestyshullu.

Kihlatun isäntä katselee kans maxilta kisat ja on kuulemma vähän maku mennyt koko touhuun ja Kiinan kisakin oli ihan tyhmä. Että näin.. :rolleyes:

Ainoa syy, miksi formulat tulivat aikoinaan telkkariin, oli nimenomaan Keken menestys. Eipä taideta suomen kanavilla paljoa lajeja näyttää, joissa ei olisi edes jonkin tasoista suomalaismenestystä. Noh, rapakon takaa ehkä Nascar ja NBA, mutta muuten se on sitä mäkihyppyä sun muuta enemmän tai vähemmän typerää lajia.

Tulihan meistä hetkeksi curling-kansaakin olympiahopean jälkeen. Laji, jota kaikki seurasivat ennenkin sitä niin tiiviisti.:eek:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Suomi on yksi kissanpaska koko formulamaailmassa. Böönille (ja kaikille muillekin) on aivan sama tuleeko tuomesta yksi, kaksi kolem tai ei yhtään kuljettajaa. Sanoisin jopa että Böönin harras toivomus olisi ettei tulisi yhtään. Miksi? Suomi on yksi kissanpaska koko formulamaailmassa ja markkinataloudessa, jolla on oikeasti merkitystä.

Ja Törni heitti hyvän avauksen, jota olen yrittänyt tässä saada aikaiseksi kuskien palkkavertailulla ja saavutetuilla pisteillä yms. Mihin kaikki johtaa? Kun on käynyt kisoja seuraamassa paikan päällä, voi helposti todeta mikä on vallitseva väri katsomossa - se on punainen. Toisena on ollut harmaa. Kisayleisöä edustaa toki fanaattisimmat, mutta se kertoo kuitenkin jonkun jakauman kannatuslukemista. Häviävän pieni osa on ollut muita kannattajia ja mielenkiintoista olisi päästä tekemään vertailua nyt. Tuleeko kannattajien uusjako? SItä on varmasti jo tapahtunut. Kilpailu kiinnostaa ja uudet tähdet loistavat, mutta kuinka kauan ja mitä tapahtuu vanhoille?

"Huipputallien" dominointi ja massiivisten budjettien aika taitaa olla ohi, vai onko? Uskon, että nykytilanne on väliaikaista ja raha tulee aina näyttämään paikkansa jo tämän kauden aikana. Mutta nyt on jo nähty, että muutoksilla saadaan aikaan suurimmat innovaatiot ja pienelläkin budjetilla voidaan päästä tulokseen ja toisaalta suurella syömään sitä itseään, koiranpaskaa. Kuitenkin hienosäätö ja viimeisten kymmenysten hakeminen maksaa taas paljon rahaa ja ennemmin tai myöhemmin isot tallit valtavine budjetteineen tulee jyräämään pikkutallit "takaisin sinne minne ne kuuluu". Raha ratkaisee, on aina tehnyt niin ja tulee aina tekemään niin. Mutta mistä raha tulee tulavaisuudessa? Onko sitä tulevaisuudessa yhtä paljon käytettävissä? Pieneneekö tallien väliset erot merkittävästi vai tuleeko iso ja paha FIA ja käskee. Nyt eletään taantumaa tai jopa lamaa, joka varmasti vaikuttaa rahan saantiin, ainakin tilapäisesti. Kun nousukausi koittaa, tullaan taas näkemään suurempia budjetteja, ehkä? Vai tuleeko viherpipertäjien liito-oravanpelastusoperaatiot syömään Räikkösten ja Buttonien hampurilais- ja venerahat? Kiinnostaako tulevaisuuden sponsoreita enemmän vihreät arvot ja energian säästön ja luontoon panostaminen. Muuttuuko ihmismassan arvot laman aikana ja tuleeko ykkösistä ja koko moottoriurheilusta sponsorien hylkimä saastuttava vähemmistön sirkushuvi? Rahan määrä pienenee ja näin ollen yleinen kiinnostavuus laskee, vai riittääkö sirkushuvin jännitysmomentti keräämään magneetin lailla rahaa puoleensa?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Keke teki toki monessa mielessä pohjatyön mutta kyllä päivänselvää on se, että vasta Häkkinen oli se, joka oikeasti nosti formulat koko kansan mielenkiinnon kohteeksi ja todelliseksi eturivin viihteeksi. Mielestäni tästä ei voida edes keskustella. Sitä hurmaa, mitä Suomessa oli vuosina 98-98 ei ollut aiemmin nähty eikä olla nähty sen jälkeenkään. Uskallan myös väittää, ettei tulla näkemään enää koskaan. Syynä ihan yksinkertaisesti se, että sitä ensimmäisen kerran huumaa ei koskaan pysty uusimaan. Keken voi tässä kohtaa jättää pois laskuista.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Keke teki toki monessa mielessä pohjatyön mutta kyllä päivänselvää on se, että vasta Häkkinen oli se, joka oikeasti nosti formulat koko kansan mielenkiinnon kohteeksi ja todelliseksi eturivin viihteeksi. Mielestäni tästä ei voida edes keskustella. Sitä hurmaa, mitä Suomessa oli vuosina 98-98 ei ollut aiemmin nähty eikä olla nähty sen jälkeenkään. Uskallan myös väittää, ettei tulla näkemään enää koskaan. Syynä ihan yksinkertaisesti se, että sitä ensimmäisen kerran huumaa ei koskaan pysty uusimaan. Keken voi tässä kohtaa jättää pois laskuista.
Siis kuka sen Häkkisen nosti huipulle? Kekeä ei olla jättämässä pois laskuista!
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Mutta silloin ei sitä menestystäkään ollut tullut kuin nimeksi. Nyt ollaan oltu menestyskrapuloissa viimeiset kymmenen vuotta eikä tahti tunnu juuri laantuvan. Sekään ei kamalasti auta, kun eräs TV-kanava lyö lisää vettä myllyyn markkinoimalla omaa kanavapakettiaan suomalaiskuljettajien voitokkailla huippusuorituksilla eikä niinkään moottoriurheilulla. Sitten kun ei nähdäkään sitä huikeaa ylivoimaista dominointia josta on maksettu, alkaa keskivertofanilla mennä kuuppa jumiin.
Absofuckinglutely true.Siis näinhän se menee.Eipä itsekään jaksa innostua niin paljon kuin menneinä vuosina.Mutta kuitenkin..
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
En minä niinkään olisi huolissani kuskien palkkatasosta vaan siitä, että jos jos lajissa menestykseen ei pääse työnteolla ja panostuksella vaan tulemalla toimeen FIAn kanssa ja arvaamalla sääntö/rengas ym muutokset niin laji arvaamattomuudessaan karkottaan muutenkin talousahdingossa olevat autonvalmistajat pois. Samaten pelkään sitä, että jos laji ei täytä kuninkuusluokaksi kutsumisen profiilia ja ole edelläkävijä niin sitä ei kohta siksi mielletäkään - vaan katse siirtyy haastaviin lajeihin. Esimerkiksi tahallaan huonoksi tehdyt renkaat ei nyt kuulosta tekniikan viimeisimmältä annilta automaailmalle.
Kyllähän noiden sääntömuutosten arvaamista on käyttänyt esim. Renault, sillon kuin Alonso voitti eka mestaruuden, siitä oli joskus jossain uutinen, kun Flavio sanoi heidän arvailleen miten säännöt muuttuu ja suunnittelivat auton sen mukaan, silloin heidän arvaukset oli osunu kohdalleen...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Luultavasti siihen, mihin on tarkoituskin, eli ettei F1 enää ole tehtaiden omima leikkikenttä, vaan että oikeat kilpatallitkin pystyvät taistelemaan mestaruudesta.
Mielenkiintoinen näkemys. Nimittäin tehtaiden leikkikenttänä F1 on noussut siihen loistoon jossa se tänä päivänä on. Se on juuri ollut se seikka, joka on erottanut F1:n kaikista muista vakioautoluokista

Enkä minä ole välttämättä ole eri mieltä kanssasi. Pohdin vain sitä, että miksi F1:n nykyiseen loistoon nostaneen sapluunan romuttaminen voisi olla pelastus lajille?

Loogisesti ajatellen se kuulostaa omituiselta.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kuullostaa aika idioottimaiselta että talleilta vaaditaan säästöjä mutta Eccelstone saa pumpata rahaa kisajärjestäjiltä aivan järkyttäviä määriä...kuinkahan moni kisa tätä nykyään tekee voittoa:thumbfh:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kuullostaa aika idioottimaiselta että talleilta vaaditaan säästöjä mutta Eccelstone saa pumpata rahaa kisajärjestäjiltä aivan järkyttäviä määriä...kuinkahan moni kisa tätä nykyään tekee voittoa:thumbfh:
Ei Eccelstone mitään pumppaa. Bahrainin valtio esimerkiksi aivan oma-aloitteisesti haluaa investoida öljyrahansa Ecclestonin kukkaroon.

Mitä tulee F1:n kukoistukseen, koko 2000-luvun tv-katsojaluvut ovat menneet alaspäin eli kyllä F1:n loisto saavutettiin ihan jollain muulla kuin autotehtaiden esiinmarssilla. Formulat eivät ole poikenneet muista siitä, että siellä on autotehtaita, vaan siitä, että suunnittelu on ollut jokseenkin vapaata ja yksilöllistä muiden ollessa enemmän vakioautokamaa.

Tämä konsepti toimi aikansa, mutta autotehtaiden tullessa miljooniensa kera kustannukset karkasivat täysin pilviin ja tiputti talleja toisensa perään. Käytännössä viimeiset 10 vuotta f1:ssä on pyörinyt 2-3 täysin täytetallia, jotka ovat olleet mukana vain siitä syystä, että saadaan 20 autoa lähtöviivalle.

Ensi vuodeksi on mahdollisesti tulossa 3 uutta tallia ja ehkä joksus saamme nähdä vanhoja kunnon esikarsintoja.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei Eccelstone mitään pumppaa. Bahrainin valtio esimerkiksi aivan oma-aloitteisesti haluaa investoida öljyrahansa Ecclestonin kukkaroon.
No miks sitten monet kisajärjestäjät on kusessa kun tuottavat joka vuosi tappiota ja puhun nyt länsimaisista valtioista esim. Saksan molemmat kisat, Ranska, Englanti, Kanada, Australia ja taitaa itse asiassa koskea melkein jokaista Euroopan kisaa...
EDIT: Ranska ei edes halunut täksi kaudeksi kisaa kun ei ollut varaa ja Kanadahan potkittiin pois ku ei ollu maksaa sitä järkyttävää 50 miljoonaa:nope:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No miks sitten monet kisajärjestäjät on kusessa kun tuottavat joka vuosi tappiota ja puhun nyt länsimaisista valtioista esim. Saksan molemmat kisat, Ranska, Englanti, Kanada, Australia ja taitaa itse asiassa koskea melkein jokaista Euroopan kisaa...
EDIT: Ranska ei edes halunut täksi kaudeksi kisaa kun ei ollut varaa ja Kanadahan potkittiin pois ku ei ollu maksaa sitä järkyttävää 50 miljoonaa:nope:
Koska muuten Bernie vie kisat jonnekin kuuhun, koska kuu on lupautunut maksamaan enemmän kisasta. Esimerkiksi Bahrain maksaa jotain yli 60 miljoonaa(vai mitä?) siitä, että sen maaperällä ajatetaan formuloita. Bernie vie kisat sinne, mistä sille maksetaan eniten.

Euroopassa valtiot eivät tue kisoja, koska valtiot ajattelevat , että ne eivät tuo mitään valtiolle. Sen sijaan valtiot Euroopassa kyllä satsaavat humanitääriseen maahanmuuttoon, koska valtio näkee, että se tuo valtiolle jotain. Kuten saamme nähdä, ei ole varaa järjestää kisoja, joten kisat siirtyvät sinne, missä on varaa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Koska muuten Bernie vie kisat jonnekin kuuhun, koska kuu on lupautunut maksamaan enemmän kisasta. Esimerkiksi Bahrain maksaa jotain yli 60 miljoonaa(vai mitä?) siitä, että sen maaperällä ajatetaan formuloita. Bernie vie kisat sinne, mistä sille maksetaan eniten.

Euroopassa valtiot eivät tue kisoja, koska valtiot ajattelevat , että ne eivät tuo mitään valtiolle. Sen sijaan valtiot Euroopassa kyllä satsaavat humanitääriseen maahanmuuttoon, koska valtio näkee, että se tuo valtiolle jotain. Kuten saamme nähdä, ei ole varaa järjestää kisoja, joten kisat siirtyvät sinne, missä on varaa.
Eli Bernie ajattelee vaan itseään/firmaansa eikä faneja:yuck:
 
Ylös