Onko tämä nyt sitä mitä tilattiin?

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Onko?

Kärjessä keikkuu muutama viime vuosien häntäpään talli. Podiumilla esiintyy säännöllisesti hahmoja, jotka on leimattu viime vuosina yleisesti menneiksi suuruuksiksi ja toisen käden kuljettajiksi. Miljoonatallit rämpivät pohjamudissa. Viime vuosien lahjakkaimmiksi nimetyt kuskit, jotka tienaavat yksin enemmän kuin kisojen koko podiumi, liukastelevat jälkijoukoissa eivätkä saa mitään aikaiseksi.

Eikö tämä ole nyt sitä kaivattua vaihtelua? Vai onko? Jutussa on muutama mutta. Suomalaiset kuljettajat ovat jälkijoukoissa. Supertähdet ovat entisiä suuruksia. Epäuskoisimmat toistelevat vielä monotonisesti, kuinka suurten tallien kehitystyö nostaa ne vielä takaisin kärkeen. Epäusko alkaa kuitenkin vallata mielialoja.

Mitä mieltä formuloiden uudesta suunnasta ollaan?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Rehellisesti sanottuna yksi parhaista kausista koskaan meneillään, oikeastaan en vieläkään voi uskoa todeksi miten kaikki on kääntynyt näin hyvin kohdalleen. Vain oma mielipiteeni, mutta viime vuosina olisin vain voinut uneksia tällaisesta alusta kauteen. Kaikki suosikkitallit kärjessä ja tapahtumia riittää.

Jatkuvat skandaalit ja oikeusjutut ainoa miinus.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Minä tykkään. :thumbup:
Ne, joille ainoa syy seurata fykkösiä on nähdä suomalainen menestymässä, ovat varmasti toista mieltä. Omat sukulaiset ovat juuri tätä porukkaa. Heidän mielestään viikonlopun kilpailu oli ihan täyspaska ja koko homma on mennyt aivan pilalle.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Minä tykkään. :thumbup:
Ne, joille ainoa syy seurata fykkösiä on nähdä suomalainen menestymässä, ovat varmasti toista mieltä. Omat sukulaiset ovat juuri tätä porukkaa. Heidän mielestään viikonlopun kilpailu oli ihan täyspaska ja koko homma on mennyt aivan pilalle.
Naapurihuoneesta kuuli junttipuhetta että nyt formulat on ihan naurettavaa pelleilyä ja että kärjessä on pelkkiä huijaritalleja :eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Viime vuosien huipputallit eivät vain ole nyt erityisen huippuautoa onnistuneet valmistamaan radikaalien sääntömuutosten myötä. Parhaat siellä tälläkin hetkellä kärkipäässä ovat. Mukavaa vaihtelua, ja jää F1-historiaan.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Edellisen kisan voitti yksi parhaista kuljettajista ja auton suunnittelija on ykkösten paras (Newey). Red Bullissa ei myöskään ole kaksoisdiffuusoria, joten siitäkään ei voi narista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ihan mielenkiintoinen kausi.:ahem:

Sikäli vaan harmi, että suomalaiskuskeilla on jäänyt musta pekka käteen kortinjaossa.:mad:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Rehellisesti sanottuna yksi parhaista kausista koskaan meneillään, oikeastaan en vieläkään voi uskoa todeksi miten kaikki on kääntynyt näin hyvin kohdalleen. Vain oma mielipiteeni, mutta viime vuosina olisin vain voinut uneksia tällaisesta alusta kauteen. Kaikki suosikkitallit kärjessä ja tapahtumia riittää.

Jatkuvat skandaalit ja oikeusjutut ainoa miinus.
Se on juuri näin. Tämän kauden alku on ollut ehdoton piristysruiske F1:lle. Ja se on annettu enemmänkin Berniestä ja Maxista huolimatta, kuin heidän takiaan. :thumbup:

Toivottavasti puhtaat Suomi-fanit saavat kohta korjaussarjan siihen menestyskrapulaansa, ja kauden puolivälin jälkeen saavutettavat palkintopallisijoitukset ovat yhtä kovia juttuja kuin joskus 12 vuotta sitten. :rolleyes:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Erittäin hienoa, että uusia nimiä on kärjessä, mutta sitten, kun saadaan jännittävää kilvanajoa niin tietenkään suomalaiset eivät niissä säännöllisesti näillä näkymin heilu.

Uusilla säännöillä taisi olla tarkoitus, että pikkutallit saavat suurempia kiinni, mutta menikin ohi ja kovaa. :eek:

Jokatapauksessa vaikkei suomalaisilla kulje niin kisoja tuntuu jaksavan katsella, kun ei ole hirveästi sitä perässäajelua ja tapahtumia riittää.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Tällaistahan moottoriurheilun kuuluisikin olla. Muissa sarjoissa usein onkin. F1:ssa vaan on totuttu siihen että ne yhdet ja samat joilla on eniten rahaa, menestyvät aina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tällaistahan moottoriurheilun kuuluisikin olla. Muissa sarjoissa usein onkin. F1:ssa vaan on totuttu siihen että ne yhdet ja samat joilla on eniten rahaa, menestyvät aina.
Tässä tulikin jo vähän viitettä miten tähän nykytilanteeseen on päädytty. FIA on huijannut kärjessä keikkuneet tallit hukkaamaan rahansa turhuuksiin.

1. KERS. Ei teekään autoja nopeammiksi, mutta kehittely maksaa miljoonia
2. Tupla diffuusori. Toisille kerrotaan että se on ok, toisille että ei. Saadaan kärjessä keikkuneet tallit hukkaamaan rahansa turhan suunitteluun, ja kilpailemaan hetkeksi kakkosluokan säännöillä
3. Testausrajoitukset. Vaikeutetaan auton parantamista kauden aikana. Väärät tallit saavat keikkua kärjessä pitkään.

Ei minulla sinänsä mitään vastaan että siellä kärjessä keikkuu eri talleja. Onhan FIA aina harrastanut pientä ohjailua sillä mitä teknisiä sovelluskia sallitaan ja mitä ei, ja kenelle annetaan minkäkinlaisia rangaistuksia.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Oikein hyvä kausi.

Ei voisi vähemmän kiinnostaa, ovatko suomalaiset kärjessä vai hännillä kunhan syntyy uutta oikeaa kilpailua. Huipputallit voivat vain syyttää itseään. Niillä varsinkin olisi ollut varaa kehitellä tupladiffuusorijuttuja ja muita sääntöjen rajamailla liikkuvia ratkaisuja ihan vain vaikka hyllyille kaiken varalta, mutta laiskottelivat ja nyt saavat nenilleen. Ihan oikein että innovatiiviset, röyhkeät pikkutallit vievät dinosauruksia nyt 6-0.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mulle ei ihan heti tule mieleen, milloin F1 olisi ollut kiinnostavampaa kuin nyt. Ei koskaan ainakaan sinä aikana, kun minä olen lajia seurannut.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Onko?

Kärjessä keikkuu muutama viime vuosien häntäpään talli. Podiumilla esiintyy säännöllisesti hahmoja, jotka on leimattu viime vuosina yleisesti menneiksi suuruuksiksi ja toisen käden kuljettajiksi. Miljoonatallit rämpivät pohjamudissa. Viime vuosien lahjakkaimmiksi nimetyt kuskit, jotka tienaavat yksin enemmän kuin kisojen koko podiumi, liukastelevat jälkijoukoissa eivätkä saa mitään aikaiseksi.
Ihan lottoomisekshan toi on mennyt. Kyllä sitä odottais että parhaiks vuosien varrella itsensä osoittaneet kuskit ja teamit ois siellä kärjessä. Suoraan sanottuna perseestähän tää on.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Minusta tämä on hyvää vaihtelua. Yksinkertaisesti siksi että tämä laittaa nyt miljoonissaan rypevät ylimieliset tallit ja monet (yli?)arvostetut kuskit kerrankin tekemään niskat limassa hommia.
Se ei ole oikein että osa talleista tulkitsee sääntöjä eri tavalla ja jää sen takia kehityksestä jälkeen, sääntöjen pitäisi olla ehdottoman selvät ja yksiselitteiset, mutta muuten tämä piristää lajia.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tämä on ehdottomasti yksi parhaista aluista F1-kaudelle ja erittäin jännittävä kausi on tätä menoa tarjolla. Suomalaisten menestyksen osalta ainoastaan Kovalaisen ensimmäisen kierroksen keskeytykset ovat jääneet harmittamaan, sillä ne menivät kuljettajan piikkiin. Muuten kysymys ei ole ollut siitä, että suomalaiset olisivat ajaneet huonosti tai edes tallikaveriaan huonommin.

Tallien voimasuhteisiin on jo pitkän aiaa kaivattu kunnon tuuletusta. Tämä tekee vain hyvää lajille.

Tupladiffuusori ei enää oikein kelpaa selitykseksi kauden alulle, kun Red Bull soitti kokonaispaketin ratkaisevan kuitenkin enemmän. KERS ei myöskään ole suurimmalle osalle talleista mikään ongelma, sillä ne eivät ole ottaneet vailinaista laitetta käyttöönsä. McLaren hyötyy Kers osaamisestaan jokaisessa kilpailussa aivan kuten on ollut tarkoituskin. Testikiellostakaan on turha hakea selitystä, sillä Brawnilla ei testejä uusien sääntöjen mukaisella autolla ajettu ennen kuin auto oli valmis.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse olen myös tyytyväinen tämän kauden tilanteeseen ja muutoksiin.

Mitä tulee näihin huippukuljettajiin jotka ovat nyt häntäpäässä ja niihin romuluksiin jotka ovat kärjessä: Itsehän me olemme tehneet jostakin kuljettajasta huippukuljettajan, ja itse me olemme menettäneet uskon niihin jotka on hännillä räpeltäneet.

Itse en esimerkiksi pidä Alonsoa sen kummempana huippukuljettajana kuin jotakuta muutakaan "ei kaksinkertaista maailmanmestaria". On vain mahdotonta todistaa, että hän ei ole sen parempi, kun toisella on heittää jotain vastalauseeksi nimittäin 2 maailmamestaruutta.

Tämä on myös tehnyt sen, että ollaan nähty tähdenlentoja joiksi myös Button luettiin. Ei varmaan lueta enää.

Eli kuka on huippukuljettaja? Varmaan Hamilton, Räikkönen, Alonso ja Massa on huippukuljettajia, mutta miksi Trulli, Button, Webber ei sitä olisi? Sen takia, että se huono auto joka "huippukuljettajilla nyt on" on näillä kuljettajilla ollut "10" vuotta?

Itse uskon, ettei edes tallikaverien välistä vertailua voida tehdä kauden osalta yksiselitteisesti. Kimi päihitti Massan -07, mutta ei -08, sama jako BMW kuskeilla. Eli kuka on oikiasti hyvä? Kimikin sanoi, ettei oikiasti koskaan saada tietää kuka on nopein, se kuitenkin tiedetään kuka on mestari ja voidaan ajatella että hän oli sen kauden paras tallinsa kanssa. Ja näin se on.

En pistä myöskään harmiksi sitä, että nämä pienet tallit jotka ovat sijoittaneet tähän kauteen (kenties viime kauden kustannuksella) ovat saaneet rahoilleen vastinetta. Koen, että lajille on terveempää, että hyvä työ ja hyvä auto palkitaan menestyksellä. Eikä niin että se jolla on suurin budjetti kuuluisi olla kärjessä. Tehokkuus arvoon.


Kuljettajien palkka taitaa tänäpäivänä tulla markkina-arvon mukaan, ei taitojen. Joidenkin kuljettajien osalta voidaan toki tehdä selkeä johtopäätös siitä, että tämä on toista parempi tai huonompi esim. Nelson. Tiedetään myös ne kuljettajat, jotka ovat voittaneet kilpailuja, heihin voi siinä mielessä luottaa ja maksaa myös "hyvää" palkkaa ja heidät uskalletaan ottaa voittavaan talliin kuljettajiksi.



Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen, että tallien voimasuhteet ovat kääntyneet päälaelleen ja siihen, että ne kuljettajat jotka on jo "haudattu" ovat nousseet voittajiksi uudestaan. Tämä viimeistään pitäisi osoittaa sen, että talli ratkaisee myös häntäpäässä eikä pelkästään kärjessä.

Fanina olen hieman pettynyt Ferrarin tuloksiin, mutta erittäin suurta lohtua saan siitä, että jos ei Kimi aja mestaruudesta niin ei siitä aja kukaan muukaan nykymestari tai tallikaveri. Se kieltämättä söisi jos Hamilton ajelisi helppoihin voittoihin Ferrarin rypiessä. Nyt molemmat rypee, joten tasan ollaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ainakin kauden alussa kävi selväksi, että nopeaan reagointiin ja henkilökunnan laatuun perustuen toiset tallit selvisivät paremmin uudistuksista kuin toiset. Voisi pelkistetysti sanoa, että Piquestä tulisi mestari jos hänellä tallissaan olisi Newey ja Brawn.

Tästä päästää taas siihen totuuteen, että kaluston merkitys on huomattava tässä lajissa. Vasta tasapäisin autoin rupeaa kuskin merkitys näkymään. Pitkällä kehityskaarella useinhan ainakin pari tallia on teknisesti tasapäisiä ja silloin on ollut pakko satsata kuskiin eron saamiseksi. Huomautettakoon, että määrätynlainen hyvä kuski tarvitsee myös otollisen ilmapiirin tallissa - joskus jopa toisen kuskin kustannuksella. Vielä hieman harvemmassa on ne arvostetut kuskit jotka pitävät ( ja jaksavat ) hyvän statuksensa siitä koko ajan taistelemalla.

Ottamatta kantaa onko eilisen unohdettujen kykyjen esiintyminen palkintopallilla nyt hyvä juttu - niin ainakin monta sattumaa uudet säännöt on lajiin tuoneet. Se että vielä hetki siten kovimpiin talleihin tiensä raivanneet huippukuskit nyt matelevat peräpäässä - se tietenkin syö suurempaa fanijoukkoa kuin mitä uudet sankarit tuo tullessaan. Mutta ne sattumat:

Diffuusoriselkkaus oli selkeästi epäkohta, koska se johtui huonoista säännöistä ja toi ansaitsematonta etua joillekin talleille. Tätä ei poista se seikka, että sadekelillä diffuusorin merkitys väheni. On kuitenkin selvää, että tämä epäselvä sääntöasia vain lisäsi kaluston merkitystä ja vähensi urheilullisuutta. Puhumattakaan nyt mitä se merkitsee budjeteille tai miten tuon säännön porsaanreijät tulivat vain joidenkin tallien käyttöön. Samalle tässä annettiin iso myönnytys ohitusten vaikeutumiseen - asiaan johon niin suurella vaivalla ja sääntömäärällä muka reagoitiin. Maaefekti suurimpana syynä mutta myös takana tulevien ilman sekoittaminen.

Kaikkein suurimpana epäkohtana pidän koko ajan huononevien renkaiden merkitystä kilpa-ajoon. Miten ketään palvelee alle 10 kierroksen kestävät renkaat jotka vain korostavat ja lisäävät keinotekoisesti taktiikan ja sattuman osuutta. Kun renkaat eivät ole juuri koskaan autolle ja radalle optimit tekee se auton säätämisen ikkunasta niin pienen, että vain osa talleista siinä kilpailukohtaisesti onnistuu ja testimäärien olemattomuuden vuoksi tässäkin sattumalla on suuri osuus. Näin katsojalle on kuin arvalla aina jokunen talli epäonnistuu kullakin radalla. Arpaonnea kirjaimellisesti on nykyrenkaiden suuret laadulliset heitot, joista katsoja ei saa minkäänlaista käsitystä kilpailun aikana - kuin vain toteamalla jonkun kisassa ykskaks putoavan. Se että Bridgestone yrittää tietenkin tehdä renkaansa taloudellisesti niin kun samalla sliksien myötä mekaanisen pidon merkitys kasvoi - tämä selvästi oli rengasvalmistajalle ylipääsemätön ongelma. Bernie tapansa mukaan tekee monopolirengastajan aseman kalliiksi. Nyt tuo imagomainosarvokin rupeaa kyllä kusemaan kintuille ( tai siis koirien tapaan renkaille ).

Kyllä kilpailun aikaan - vaikka se jakoikin renkaat kahteen kastiin ja näidenkin sisällä lievästi etuoikeutettuihin - niin silloin tehtiin niin hyviä renkaita kuin vain osattiin. Tallit saattoivat hioa autojaan näille ja keskittyä renkaiden hyödyntämiseen eikä niiden laatuvaihtelujen ymmärtämiseen.

Ja kukaan ei kai voi pitää Kersin runttaamista sarjaan onnistuneen episodina. Sekin omiaan nyt tuomaan kaluston sattumanvaraista merkitystä sarjaan.

Kun nyt siis otetaan yhtälöön Kers/Kersittömyys, Diffuuseri/Tuplasellainen, Enemmän/Vähemmän surkeat renkaat ja vielä lisätään alati sarjaa hämmentävät sanktiot niin lopputuloksena ei ainakaan kovin suoraan pysty lukemaan, etä maailmanmestaruutta tavoittelevat lähinnä parhaat ja lahjakkaimmat kuskit. No - tokko koskaan kuskia on voitu rankata erikseen huomioimatta kalustoa ja tiimiä mutta ainakin aiemmin kehitys on ollut johdonmukaista. Kirsikkana sarjan alkuun se aloitettiin vielä kaukoidän monsuuniradoilla.

Minusta henkilökohtaisesti tuntuu, että nykymeno puhuttelee paremminkin pintapuolista Formuloiden seuraajaa. Ollaan menty autourheilussa viihteen puolelle niin paljon kuin vain voidaan. Uskollisempi katsoja ei saa selkoa mikä muutos tai sääntö tahi laadullinen kommervärkki vaikuttaa mihinkin eikä näin osaa arvostaa uutta pistejärjestystä - ainakaan kun puhutaan henkilökohtaisista kuskien mestaruuspisteistä. Sekin ilo, että mm aika-ajoissa ollaan yli kymmenen auton voimin muutaman kymmenyksen sisässä jää saavuttamatta kun itse kisa menee kuitenkin rengas ja polttoaine ja muiden sattumien summaksi.

Vaikka Piquen tuossa mainitsinkin, niin edelleen lienee niin, että huono kuski ei MM voita. Sen sijaan edelleen vielä mestariakin parempi saattaa joutua seuraamaan sarjan voittamista voimatta tehdä asialle mitään ( paitsi toivoa onnistunutta tallisiirtoa ).
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Edellisen kisan voitti yksi parhaista kuljettajista ja auton suunnittelija on ykkösten paras (Newey). Red Bullissa ei myöskään ole kaksoisdiffuusoria, joten siitäkään ei voi narista.
Joo McLarenin MP4-18 oli oikea mestariteos:D
 
Ylös