Lopettavat tallit ?

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Nyt tulee koko ajan uutisia lukuisista uusista talli-projekteista, mutta myös kommentteja nykyisten tallien edustajilta, että jos ensi kauden budjetti- ja "tupla-luokka" -sääntöihin ei tule muutoksia, he eivät osallistu enää Formula ykkösiin. Seuraavien kommenttien lisäksi ainakin Renaultin jatkosta tuntuu liikkuvan huhuja koko ajan. Maxhan tunnetusti haluaa tehdastallit pois ja yksityistiimejä tilalle.

Vaikuttaako näiden tallien* korvaaminen USGPE:illä, Super Agureilla ja iSporteilla mihinkään? (*mainittu alla)

ja ovatko tallit oikeasti lähdössä vai antavatko vain painetta FIA:n suuntaan?


Red Bull
Dietrich Mateschitz, the owner of the drinks company which backs the team, wants the FIA, the governing body, to change its rules which would place a ceiling of 45 million euros ($102.8 million) on each team in a drive to slash the sport's huge costs.

"If the proposed rules for 2010 stay unchanged, we will not take part in the 2010 championship," Mateschitz told the Salzburger Nachrichten newspaper.

"Teams of manufacturers will no longer take part. Of the teams now, only two or three will remain," added the Red Bull chief who also runs sister team Toro Rosso.
http://www.nzherald.co.nz/motoring/news/article.cfm?c_id=9&objectid=10571601


Toyota( John Howett)
"Under the rules as they are published, we cannot submit an entry," he told AUTOSPORT in an exclusive interview.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75164


BMW
- Kahdessa luokassa kilpailtava F1 ei ole BMW:lle houkutteleva vaihtoehto, kommentoi Theissen.
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2009/05/872881
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Hyvä että yks yksityistallikin läks jo mukaan tähän tallirintamaan FIA:aa vastaan.. mielestäni tärkeä asia. :thumbup:

Tohon jos vielä McLada liittyy niin on aivan varmaa että säännöt ei mene läpi (tosin on jo aika varmaa tälläkin hetkellä).
 

Makkonen

Guest
Kyllähän talleilla (FOTA:lla) on sen verran painoarvoa puheillaan, että ei mene budjettikatto läpi jos niin päättävät. Viimeisin esimerkki lienee nykyisen pistelaskujärjestelmän pitäminen myös ensi kaudella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Arvovaltakiistassahan tässä lähinnä on kyse. Kulukatto tulee joka tapauksessa, pienellä uhittelulla FOTA vain haluaa siihen omana Eskon puumerkkinä korkeamman katon. Suurin närästyksen aihe on tuplasäännöt, joten ilmeisesti tallit mielummin ottavat pakkokaton, kunhan se on riittävän korkealla.

Jotkin tallit, Toyota etunenässä saattavat lähteä joka tapauksessa. Itseäni ei haittaisi, että kilpailemassa olisivat oikeat kilpatallit tehtaiden sijaan. Muutoksia se tietysti toisi, mutta jos F1 kesti tehtaiden tulon, niin kestää se niiden lähdönkin. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Arvovaltakiistassahan tässä lähinnä on kyse. Kulukatto tulee joka tapauksessa, pienellä uhittelulla FOTA vain haluaa siihen omana Eskon puumerkkinä korkeamman katon.

Jotkin tallit, Toyota etunenässä saattavat lähteä joka tapauksessa. Itseäni ei haittaisi, että kilpailemassa olisivat oikeat kilpatallit tehtaiden sijaan. Muutoksia se tietysti toisi, mutta jos F1 kesti tehtaiden tulon, niin kestää se niiden lähdönkin. ;)

Minua ei kyllä kiinnostaisi pätkääkään seurata ykkösiä, joissa ajaa ympyrää Williams, Intian Force ym. jämätallit. Eikö sinusta tehdastallit ole sitten oikeita kilpatalleja?

Mielestäni F1 on (tai pitäisi olla) ehdoton kuninkuusluokka, niin nopeudessa, teknisesti, kuin rahallisesti. Ei tekniset innovaatiot ole tällä tasolla ilmaisia. Jos tallit ovat valmiita käyttämään rahaa, antaa niiden käyttää sitten.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Varmaan tässä vaiheessa ainakin vain uhkaillaan ja painostetaan FIAa parempiin päätöksiin, mutta sittehän totuuden näkee kun tallit joutuvat oikeasti päättämään mitä meinaavat ensi vuonna tehdä ja missä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Red Bull: Kulukatto aiheuttaisi joukkopaon F1:stä
11:45
STT

Rata-autoilun F1-sarja näivettyisi muutaman tallin väliseksi kisailuksi, jos kansainvälisen autoliitto FIA:n ehdottama tallien 45 miljoonan euron budjettikatto tulee ensi kaudella voimaan, Red Bull -tallin omistaja Dietrich Mateschitz uskoo.

– Vain kaksi tai kolme nykyisistä talleista jatkaisi mukana, Mateschitz kertoi Salzburger Nachrichten -lehdessä maanantaina.

– Jos säännöt pysyvät suunniteltuina, emme ota osaa MM-sarjaan vuonna 2010, Mateschitz jatkoi.

Energiajuomamiljardööri Mateschitzin omistukseen kuuluu Red Bull -tallin lisäksi myös Toro Rosso. Myös Toyota, BMW ja Ferrari ovat harkinneet sarjasta vetäytymistä, jos kulukatto toteutuu nykyisen suunnitelman mukaan.

Kuluva kausi on toistaiseksi ollut Red Bullin historian menestyksekkäin. Talli on valmistajien MM-pisteissä kakkosena Brawnin jälkeen. Tallin kuljettajat Sebastian Vettel ja Mark Webber ovat viiden kilpailun jälkeen kuljettajien MM-sarjassa kolmantena ja neljäntenä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Puheet ovat ymmärrettävästi kovia ennen FOTA:n ja Mosleyn palaveria. Kulissien takana käytävät neuvottelut ratkaisevat sen, onko joku oikeasti lähdössä ja millaisia sääntömuutoksia tehdään. Budjettikatto ei ole mitenkään selvä sen enempää pakollisena kuin FIA:n ehdottamana vapaaehtoisena versiona.

Veikkaukseni on, että ainakin Ferrari yritetään ostaa uusien sääntöjen taakse. Jos Mosley ei siinä onnistu, hän joutuu tinkimään tavoitteistaan. Siinä vaiheessa, kun Ferrarin tuki (muokatuille) uusille säännöille on saatu, mitataan se kuinka tosissaan muut tallit ovat sarjasta vetäytymisuhkailujensa kanssa.

Toinen epätodennäköisempi vaihtoehto on se, että tallit yksinkertaisesti sanelevat Mosleylle oman säästöohjelmansa. Jos talleja ihan oikeasti vetäytyy 8-9 kappaletta mukaan lukien kaikki nykyiset moottorintoimittajat, ei nykyisen kaltaista F1-sarjaa pystytä jatkamaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uhkailulla yrittävät selvästikin parantaa niiden tallien asemaa, jotka eivät suostu kulukattoon. Moxleyhän on kaavaillut että kulukattoon suostuvat tallit ajavat kovimmin mestaruudesta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kyllähän talleilla (FOTA:lla) on sen verran painoarvoa puheillaan, että ei mene budjettikatto läpi jos niin päättävät. Viimeisin esimerkki lienee nykyisen pistelaskujärjestelmän pitäminen myös ensi kaudella.
Sori pieni OT, mutta voittojärjestelmän vaivihkaa poistuminen ensi vuoden säännöistä saattaa hyvinkin johtua Buttonin dominoinnista. Ei tämän kauden sarja olisi ainakaan yhtään sen jännittävämpi, jos tilanne olisi tällä hetkellä Button 4, Vettel 1, Muut 0.

Itse asiaa kommentoiden, en usko yhdenkään tallin jäävän pois ensi kaudelta. Isommat tallit vain haluavat korotusta nyt esitettyyn kulukattoon ja varmasti onnistuvatkin siinä vielä.

EDIT.
Tuli mieleen, että mitä iloa isoille talleille on hilata kulukattoa ylöspäin, jos eivät kuitenkaan pääse sen alle. Tämähän antaa sääntöetuja saaville talleille lisää etulyöntiasemaa, kun budjetissa on enemmän varaa kehittämiselle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö sinusta tehdastallit ole sitten oikeita kilpatalleja?
Eivät sanan varsinaisessa merkityksessä. Ne eivät ole mukana puhtaasti kilpailullisin tavoittein, vaan niillä on myös kaupalliset intressit. Eli ovat tavallaan tehtaiden markkinointiosastojen jatkeita. Toki BMW Sauber ja Renault ovat "oikean kilpatallin" pohjalle rakennettuja ja Ferrarilla taas tehdas on rakennettu kilpatallin ympärille. Mutta eivät ne mitään Williamseja, Tyrrelleitä tai Brabhameja ole.
Mielestäni F1 on (tai pitäisi olla) ehdoton kuninkuusluokka, niin nopeudessa, teknisesti, kuin rahallisesti. Ei tekniset innovaatiot ole tällä tasolla ilmaisia. Jos tallit ovat valmiita käyttämään rahaa, antaa niiden käyttää sitten.
F1 olisi kaikkea tuota myös kulukaton alla. Nimeä formulaluokka, joka ylittäisi F1:n nopeudessa, rahassa tai tekniikassa?

(Omasta mielestäni protopuolella saa olla oma kuninkuusluokkansa. MM takaisin ja tehtaat sinne kilpailemaan.)
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Vaikea paikka.

Jos kulukattoa ei tule, ei tule uusia talleja ja pienet tallit katoavat. Jos taas katto tulee, suuret tallit lähtevät.

Eli joka tapauksessa talleja katoaa, ellei kaikki taas kerran ole formulapoliitikkojen silmänlumetta. Eipä olisi ensimmäinen kerta.

Mutta jos nyt on pakko valita kahdesta pahasta se vähemmän paha, niin täytyy miettiä, että mitä laji kaipaa eniten? Tehdastalleja, jotka tulevat ja menevät miten sattuu riippuen siitä, pitääkö nykyinen johto Formuloita hyvänä markkinointikikkana, vai yksityistallit, joiden omistajat pistävät kaikkensa likoon, jotta voisivat olla mukana sarjassa vaikka menestystä ei näytä olevan tulossa lähivuosina, jos koskaan. Esimerkkeinä Minardi, Jordan, ja nykypäivän Williams.

Ongelma on vain Ferrari. Ilman sitä mikään ei toimi.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Renault'n F1-tallin päällikkö Flavio Briatore on huolissaan formula ykkösten arvon laskemisesta, mikäli mukaan päästetään pienellä budjetilla toimivia talleja.

Kansainvälinen autoliitto FIA haluaisi laskea F1-tallien budjetit jo ensi kaudella 45 miljoonaan euroon.

- Meidän täytyy varmistaa, ettei kuka tahansa sellainen, jolla on 20-25 miljoonaa euroa vuodessa pysty pyörittämään F1-tallia, Briatore latasi Welt am Sonntag -lehdelle.

- Jos sellainen tulisi mahdolliseksi, ei formula ykkösten tavaramerkillä olisi enää arvoa. Se olisi sama kuin jos hienolle ostoskadulle asettuisi yhtäkkiä halpahalleja, Briatore vertaili.
Mielestäni tämä on totta. Pyrittäisiin vain pitämään ne nykyiset tallit mukana ja sarja tasaisena niin se riittäisi. Ei siellä tarvita sataa uutta pikkutallia.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
En usko että Bernien ja Maxin Ferrarin lahjominen enää onnistuisi vaikka yrittäisivätkin. Ferrarillahan oli pykälä niissä ehdoissa että sääntöjä laatiessa niillä on valtaa, mutta nyt tuo ohitettiin täysin. B & M puukottivat selkään ja Maranellon ori on nyt hyvin hyvin vihainen :mad_old:

Kahdet eri säännöt ei voi toimia. Budjettitallit tulis menemään pienestä budjetista huolimatta älyttömän kovaa verrattuna isojen tallien autoihin. Todennäkösesti ekalla kaudella osa tehdastalleista lopettas kesken nähtyään toivottoman tilanteen. Kyllä tässä pitäs lähtä FOTA:n ehdottamilla tavoilla laskea kustannuksia liikkeelle.

Itseä ei ainakaan kiinnosta kattoa pätkääkään F1-sarjaa jossa kilpailee minardin tasoset tallit keskenään. Perustaisvat nyt tehdastallit jo sen oman sarjan ni ei tarvis vuodesta toiseen seurata tätä kulissipaskaa. Se johtaisi varmaan Maxin ja Bernien tuhoon ja F1-nimike siirtyis kohtapuoleen siihen uuteen sarjaan vaikka Bernien anelemana. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itseä ei ainakaan kiinnosta kattoa pätkääkään F1-sarjaa jossa kilpailee minardin tasoset tallit keskenään.
Heh. Jos siellä on 10 tallia sekunnin sisällä, niin mitä väliä sillä on katsojalle onko ne Minardin tasoisia vai ei? Eipä tuo Ferrarin räpellys paljon paremmalta näytä, vaikka vauhtia lopulta löytyikin.
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Eivät sanan varsinaisessa merkityksessä. Ne eivät ole mukana puhtaasti kilpailullisin tavoittein, vaan niillä on myös kaupalliset intressit. Eli ovat tavallaan tehtaiden markkinointiosastojen jatkeita. Toki BMW Sauber ja Renault ovat "oikean kilpatallin" pohjalle rakennettuja ja Ferrarilla taas tehdas on rakennettu kilpatallin ympärille. Mutta eivät ne mitään Williamseja, Tyrrelleitä tai Brabhameja ole.

F1 olisi kaikkea tuota myös kulukaton alla. Nimeä formulaluokka, joka ylittäisi F1:n nopeudessa, rahassa tai tekniikassa?

(Omasta mielestäni protopuolella saa olla oma kuninkuusluokkansa. MM takaisin ja tehtaat sinne kilpailemaan.)

Puhtaasti pelkästään kilpailullisin tavoittein ei ole yksikään talli mukana, jokainen yksityistallikin on liikeyritys, jonka tavoitteena on tehdä rahaa. Toisilla sitä massia vain on enemmän.

Kulukatosta sen verran, että me ei tiedetä sitä mihin suuntaan F1-autojen kehitys on menossa, puhunkin tämän hetken tilanteesta. Selvää on ainakin se että takapakkia kehityksessä tulee, jos kaikki suostuisivat orjallisesti tuohon kulukattoon. Sen verran hurja on tuo pudotus rahamäärissä n~300ME -->50ME
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Puhtaasti pelkästään kilpailullisin tavoittein ei ole yksikään talli mukana, jokainen yksityistallikin on liikeyritys, jonka tavoitteena on tehdä rahaa. Toisilla sitä massia vain on enemmän.
Joskaan McLarenia lukuunottamatta F1-tallit eivät ole olleet voitollisia. Ja taitaa McLareninkin tapauksessa olla kyse koko konsernista.
Kulukatosta sen verran, että me ei tiedetä sitä mihin suuntaan F1-autojen kehitys on menossa, puhunkin tämän hetken tilanteesta. Selvää on ainakin se että takapakkia kehityksessä tulee, jos kaikki suostuisivat orjallisesti tuohon kulukattoon. Sen verran hurja on tuo pudotus rahamäärissä n~300ME -->50ME
Tulevista sääntökäänteistä on paha spekuloida, mutta nyt ehdotetuilla säännöillä autot nopeutuisivat nykyisestä. Myös tekninen kehittäminen olisi nykyistä vapaampaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Itse kannatan budjettikattoa (tosin kyllä tuon 40 miljoonaa puntaa vois mieluummin kaksinkertaistaa), varsinkin kun iso osa nykyisistä typeristä kehityksen jarruttimista kuten testikiellot, moottorin kehityksen jäädyttäminen yms. poistuvat. Luotan myös siihen että Maxi tietää sentään miten kattoa valvotaan.

Toivottavasti nykytallit vain uhkailevat, eivätkä ryhdy sanoista tekoihin.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Lisää talleja vaan uhkailemaan lopettamisella, erityisesti Mclaren, sillä Ferrari ja Mclaren ovat olleet erittäin suuri osa fykkösiä jo vuosikaudet.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Budjettikaton avulla sääntöihin saataisiin luotua luonnollinen jatkumo, eikä pakkaa tarvitsisi hämmentää joka vuosi älyttömillä sääntömuutoksilla. Pienemmillä talleilla olisi realistisemmat mahkut taistella kärkisijoista ilman, että isommilta talleilta pyritään katkomaan jalkoja muuttamalla sääntöjä joka vuodeksi.

Budjettikaton kautta saataisiin enemmän talleja lähemmäksi samaa viivaa. Katon suuruudesta olen kuitenkin FIA:n nykylinjauksen kanssa melkoisen eri mieltä. Katto pitäisi rakentaa vaiheittain vaikkapa kolmen vuoden siirtymäajalla ja lopullinen katto voisi olla jossain 50-100 miljoonan välillä, rippuen vähän mitä kaikkea siihen lasketaan. Lopullisen rajan tulisi olla ehdoton, eikä mitään etupelleilyjä. Siirtymäajalle voisi etuja antaa, jotta se kannustaisi tavoittelemaan alempaa budjettia jo ennen lopullista kattoa.

Jos autonvalmistajat pelkäävät kilpailua ilman budjettiylivoimaa, niin siinäpähän lähtevät kävelemään. Ferrari ja McLaren ovat ainoat tallit, joita laji jäisi todella kaipaamaan, mutta kummankaan poistumiseen en usko. Parin vuoden päästä kukaan ei muistelisi kaihoten Bemaria tai Toyotaa. Pienessäkin yksityistallissa on sata kertaa enemmän karismaa, kuin megabudjettia pyörittävässä autonvalmistajassa.
 
Ylös