Lopettavat tallit ?

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Nyt alkaa olemaan aikuisten oikeasti kovaa peliä kun Ferrarikin jäämässä sarjasta pois jos noilla uusilla säännöillä ajetaan vuoden 2010 sarja.

Kyllähän sitä tosiaan pysyisi sarjan ajamaan noilla kolmella sitoutuneella ja 7 uudella tallilla, mutta olisiko se sitten enää autourheilun kuninkuusluokka?

Ei kyllä kiinnostaisi seurata ainuttakaan kisaa jos 3 nykytallia sarjassa jatkaisi.

Muutenkaan en ymmärrä MIKSI fia:n pitää olla joka ikinen vuosi muokkaamassa radikaalisti sääntöjä.
Lähivuosilta tulee merkittäviä muutoksia mieleen nopeasti ainakin:
- Renkaan vaihdon kieltäminen kesken kisan
- Renkaan vaihdot takaisin
- Kerssi
- Välitankkauksien poistuminen
- Aika-ajojen ränklääminen
- Sliksit
- Aerodynaamiset muutokset
- Budjettikatto
- Kahdet eri säännöt
- Pistelaskun arpominen
jne jne jne....

Osa muutoksista toki ihan OK mutta miksei noita sääntöjä voida rakentaa hieman pidemmälle tähtäimelle kuin max 1kausi, välillä ei edes sitä.

Nykyajan tyylillä joku keksii jonkun aivan "loistavan" säännön, otetaan se käyttöön seuraavaksi vuodeksi, parin kisan jälkeen joudutaankin miettimään homma uusiksi kun ei se toiminutkaan.:mad:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Omasta mielestäni nykyinen 10 tallia on hyvä määrä ja ehkä pari tallia siihen voisi lisää tulla mutta jos kohta tallin voi perustaa 20-25 miljoonalla niin talleja alkaa tupsahtelemaan joka reiästä.
Tallien määrä on rajattu, ei ole pelkoa.
Voisin perua tuon "korkea kulukatto" -ajatuksen ja sanoa suoraan että mielestäni sellaista ei tarvita ollenkaan.
No sitten siellä ei kohta ole enää sitä 10 talliakaan.
Veidt sanoi:
Nyt on kuulkaas silleen, että niente mondiale 2010.
Kyntensä tällä kaudella näyttänyt Ferrari tekee seuraavan taktisen virheen ja pelaa itsensä ulos 2010 MM-sarjasta. :thumbup:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kyntensä tällä kaudella näyttänyt Ferrari tekee seuraavan taktisen virheen ja pelaa itsensä ulos 2010 MM-sarjasta. :thumbup:
Onneksi on tulossa kovia osaajia tilalle kuten siitti, pablo racing, chrysler ja kuulemma joku paperiauto. Lähtee mtv3+ hyllylle, tätä aukkoa ei ihan star trek nyt kyllä paikkaa...
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Tallien määrä on rajattu, ei ole pelkoa.

No sitten siellä ei kohta ole enää sitä 10 talliakaan.

Kyntensä tällä kaudella näyttänyt Ferrari tekee seuraavan taktisen virheen ja pelaa itsensä ulos 2010 MM-sarjasta. :thumbup:
Olet ilmeisesti nykyisin joku tämän foorumin vastausautomaatti, mutta F1 ja Ferrari on ehkä hieman muutakin kuin kauden 2009 pari ensimmäistä kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
No sitten siellä ei kohta ole enää sitä 10 talliakaan.
Hyvinhän siellä ovat tähän astikin tallit pysyneet. Pudotetaan kustannuksia (ei kuitenkaan kulukatolla) ja päästään laman yli niin tuskin on ongelmaa.

Miksi halutaan rikkoa suht tasainen sarja epätasaiseksi? Jos annetaan kulukatto ja vapaat oikeudet auton kehittämiseen niin veikkaisin että parhaimmat tallit onnistuvat hyödyntämään rahansa parhaiten eikä siellä ole enää 5-6 tallia sekunnin sisällä.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Toyotan kommenteista ei kannata asiassa välittää, sillä talli lähtee viimeistään ensi kauden jälkeen formuloista pois.

Ferrarilla ei taas ole muuta paikkaa autourheilulle kuin F1, kilpailevaan sarjaan ei saada riittävästi osanottajia saati että koko sarjaa saataisiin edes suunnittelupöydältä toteutettua, eikä vakioautosarjoissa ole riittävästi glamouria ferkulle. Tietty ALMS olisi yksi vaihtoehto, mutta diesel-koneisen proton ajattaminen tuskin houkuttelee maranellon johtajia.

Mateschitz pysyy formuloissa tasan niin kauan kuin rahat riittää ja molemmat tallit hyötyisivät varmasti jonkin sortin kulukatosta. Mutta eiköhän tiimeille ostajat löydy, jos (ja kun) rahat tai kiinnostus sarjaan loppuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olet ilmeisesti nykyisin joku tämän foorumin vastausautomaatti, mutta F-1 ja Ferrari on ehkä hieman muutakin kuin kauden 2009 pari ensimmäistä kisaa.
Samalla tavalla minä täällä kommentoin kuin muutkin. Postausmäärien perusteella en ole sieltä ahkerimmasta päästä. Juu, Ferrari on muutakin, mutta juuri tällä kaudella virhearvioita on tullut toinen toisensa perään, joten tämä vetäytymisuhkaus sopii mainiosti sarjaan.
Timmyh sanoi:
Hyvinhän siellä ovat tähän astikin tallit pysyneet. Pudotetaan kustannuksia (ei kuitenkaan kulukatolla) ja päästään laman yli niin tuskin on ongelmaa.
Honda vetäytyi (ja Brawn tuli tilalle), Toyota vetäytyy ellei voita tällä kaudella, Renaultin poistumisesta on huhuttu ju pitkään ja Mateschitz on ollu luopumassa Toro Rossosta. Tulevaisuus 10 ei nykymenolla olisi mitenkään itsestäänselvä.

Se on nähty, etteivät tallit vapaaehtoisesti kulujaan pienennä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Itseasiassa olisi varsin hyvä idea perustaa oma sarja vain autonvalmistajille. Katsokoon sitä sitten ketä kiinnostaa.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Samalla tavalla minä täällä kommentoin kuin muutkin. Postausmäärien perusteella en ole sieltä ahkerimmasta päästä. Juu, Ferrari on muutakin, mutta juuri tällä kaudella virhearvioita on tullut toinen toisensa perään, joten tämä vetäytymisuhkaus sopii mainiosti sarjaan.
Jos palataan ajassa vähän taaksepäin eli aikaan ennen Todtin, Brawnin ja Schumin, niin nämä nykyiset sössimiset ei ole vielä mitään. Kuitenkaan talli ei ole poistunut silloinkaan sarjasta, vaikka lähellä se joskus olikin. Tai näin ainakin annettiin ymmärtää.

Joka tapauksessa uskon, että joku standardi "F1-halpissarja" ilman Ferraria tai McLarenia (vaikea uskoa että maccikään suostuisi ehdotettuun kulukattoon) ei olisi enää kiinnostavuudessaan lähelläkään nykyistä, vaan painisi sen jälkeen GP2:n, A1GP:n ym. kanssa.

Lähtökohtaisesti en voi myöskään ymmärtää, miten kaksi eläkeläisukkoa pystyy vuodesta toiseen kyykyttämään autotehtaita ym. mukana olevia tahoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos palataan ajassa vähän taaksepäin eli aikaan ennen Todtin, Brawnin ja Schumin, niin nämä nykyiset sössimiset ei ole vielä mitään. Kuitenkaan talli ei ole poistunut silloinkaan sarjasta, vaikka lähellä se joskus olikin. Tai näin ainakin annettiin ymmärtää.
En kyllä muista ihan tällaista mokien sarjaa. 1980 voi olla aika lähellä, ainakin tulostaso oli yhtä heikko.
Joka tapauksessa uskon, että joku standardi "F1-halpissarja" ilman Ferraria tai McLarenia (vaikea uskoa että maccikään suostuisi ehdotettuun kulukattoon) ei olisi enää kiinnostavuudessaan lähelläkään nykyistä, vaan painisi sen jälkeen GP2:n, A1GP:n ym. kanssa.
Niin no, kulukattosarja olisi vähemmän standardi kuin nykyinen. Kyllä se nopeimpana, kalleimpana ja teknisesti edistyneimpänä edelleen olisi kuninkuusluokka ja ainut uhka sille olisi jos poistuvat tallit perustaisivat oman sarjan, joka pystyisi haastamaan F1:n noissa asioissa ja parhaimmista kuskeista.
Lähtökohtaisesti en voi myöskään ymmärtää, miten kaksi eläkeläisukkoa pystyy vuodesta toiseen kyykyttämään autotehtaita ym. mukana olevia tahoja.
Helposti. He ovat vallankahvassa ja käyttävät sitä valtaa myös.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Forza Ferrari ! Nyt lyötiin FIA:lle pommi pöytään, nuo säännöt eivät varmaankaan voimaan tule, sillä kaikki tietää ettei F1 ole mitään ilman joka kausi mukana ollutta Ferraria.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Vaikka Bernie ja Max olisivat sitä mieltä, että F1 ei kaipaa Ferraria, niin veikkaan, että suuri yleisö ei jaa tuota näkemystä.
Varoitus on annettu, on mielenkiintoista nähdä FIA:n vastine.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Koska tulee McLadan virallinen kanta asiaan.. jos se on sama kuin Ferrarin niin viimeinen niitti on lyöty Maxin ja Bernien arkkuun.

Tää alkaa olla jo sen luokan juttu että kävi miten tahansa niin FIA:n johto menee uusiksi.

Mietitäänpä skenaariota McLaren ja Ferrari + pari muuta tallia pois formuloista.
1. Katsojamäärät romahtaa
2. FIA menettää uskottavuutensa
3. Bernien rahasampo vuotaa kuiviin
4. Jos rinnakkaissarja perustetaan katsojat siirtyvät sinne
5. FIA F1 kuolee tai kilpailee samoista katsojista GP2:n kanssa.
7. MTV MAX menettää katsojat :D

Mutta joo, tätä ei tule tapahtumaan. Ois kiva tietää miten pitkälle FOTA on miettiny tuota oman sarjan perustamista jo aikasemminkin. Onkohan siellä jotain valmiita suunnitelmia ollu jo. Joka tapauksessa ei ole ongelma löytää ratoja missä kilpailla (kun ei tarvi tehdä niin runsaasti voittoa) ja televisiointiinkin löytyy varmasti kiinnostuneita yhtiöitä. Periaatteessa ei tarvi kuin perustaa yhtiö jonka omistaa tallit ja johtaa tallien omistajat. Tuo yhtiö korvaisi Bernien yhtiön ja sopisi kilpailut + markkinoinnin (suurin osa F1:n katsojista siirtyis automaattisesti ilman markkinointia seuraamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
MTV3 sanoi:
Ferrari ei hyväksy sitä, että FIA jyrää läpi sääntöjä kuuntelematta F1-tallien tahtoa. Ferrarilla itsellään on voimassa FIA:n kanssa sopimus, jonka mukaan Ferraria pitäisi kuunnella sääntömuutoksia tehtäessä.

- Lajin johtamisen säännöt, jotka ovat edesauttaneet formula ykkösten kehittymistä viimeksi kuluneen 25 vuoden aikana, on jätetty huomioonottamatta, kuten myös sääntöjen vakauteen liittyvät sitovat sopimusvelvoitteet Ferrarin ja FIA:n välillä, italialaismerkki perusteli.

Ferrari vaatii tiettyjen ehtojen täyttymistä, jotta sen vuodesta 1950 asti jatkunut osallistuminen F1:n MM-sarjaa toteutuisi myös ensi kaudella.

- Samat säännöt kaikille talleille, sääntöjen pysyvyys, F1-talliyhdistys FOTA:n ajamat kustannusleikkauksiin tähtäävät suunnitelmalliset ja asteittaiset toimet sekä formula ykkösten hallinto ovat tulevaisuuden kannalta avainasemassa, Ferrari listasi.
Ei tuosta voi olla kuin samaa mieltä.

Helposti. He ovat vallankahvassa ja käyttävät sitä valtaa myös.
Saapa nähdä kumpi tämän väännön voittaa. Tallit ovat lopen kyllästyneitä tähän kyykytykseen ja rintama näyttää olevan aika yhtenäinen. Toivottavasti saadaan samat säännöt kaikille talleille, sääntöjen pysyvyys, F1-talliyhdistys FOTA:n ajamat kustannusleikkauksiin tähtäävät suunnitelmalliset ja asteittaiset toimet sekä uudistettu formula ykkösten hallinto.
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Itseasiassa olisi varsin hyvä idea perustaa oma sarja vain autonvalmistajille. Katsokoon sitä sitten ketä kiinnostaa.
Voi kun näin tapahtuisi. Ei voisi vähempää kiinnostaa halpis-standardi-F1. Toivottavasti tehdastallit lähtevät ja perustavat oman sarjan, siinähän sitten Bernie ja Max ihmettelisivät kuinkas tässä näin kävikään.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Itseasiassa olisi varsin hyvä idea perustaa oma sarja vain autonvalmistajille. Katsokoon sitä sitten ketä kiinnostaa.
Heikki Kulta on tietolähteineen aika radikaalilla linjalla:Mosleyn kasaama lista uusista talleista saa näillä näkymin joukkoonsa vain Williamsin, kun yhdeksän nykyistä tallia uhkaa lähteä omille teilleen kaavailemallaan omalla kilpasarjalla.

Uusi sarja, jossa ajaa 9 nykyistä tallia kuljettajineen tai sarja, jossa on Williams ja joukko uusia talleja. Kumpikohan kiinnostaa enemmän?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kullan mainitsema Mateschitzin lausunto kertoo aika hyvin sen, mistä on kysymys. Red Bull sitoi oman ratkaisunsa autonvalmistajien linjauksiin, eikä lähde mukaan sarjaan, jos siellä ei yhtään autonvalmistajia aja. Ei ole mitään järkeä panostaa kymmeniä ja kymmeniä miljoonia euroja markkinointiin, joka ei kiinnosta yleisöä ja ilman autonvalmistajia F1:ten mainosarvo putoaa.

Kullan väittämä Mersun aktivoituminen vaikuttaisi vielä Ferrarin linjaustakin enemmän, sillä Mersu on ilmeisesti puhunut Brawnin puolelleen ja sillä on hyvät mahdollisuudet saada myös FI irtoamaan Mosleyn tavoittelemasta pienten tallien rintamasta.

Kysymys ei enää ole siitä, että vetäytyvät tallit laitettaisiin myyntiinn. Vetäytyvät tallit valmistautuvat päinvastoin käyttämään omaa infrastruktuuriaan uuden formulaluokan autojen rakentamiseen. F1:iin haikailevat tallit joutuvat itse rakentamaan omat tehtaansa autonvalmistukseen.

Tilanne vaikuttaa olevan vahvasti menossa FOTA:n enemmistön haluamaan suuntaan. Toki Mosley voi vielä yrittää jotain uutta temppua ja uusi temppi hänen pitääkin keksiä, sillä tämä nyt yritetty ei toiminut.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:746:1:2009-05-12;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:610336,1:0:0:0:0:0:

FOTA:n oma ehdotuslista vaikuttaa erittäin järkevältä:

  • Uudet tekniset säännöt, jotka mahdollistavat kilpailukykyisen kauden 60 miljoonalla eurolla.
  • Ei budjettikattoa, ei kaksia eri sääntöjä, eikä FIA:n häirintää tallien tileihin.
  • Takeet, että jokainen valmistaja varustaa ainakin kaksi tallia vuodesta 2010 lähtien.
  • Mahdollisuus viiden vuoden sopimukseen FIA:n kanssa niin, että sääntöjä ei muuteta sinä aikana.
  • Paluu vakiintuneeseen tapaan sääntöjen laatimisessa niin, että ehdotukset tekee tekninen työryhmä, minkä jälkeen F1-komissio käsittelee ne ennen kuin viemistä FIA:n maailmanneuvoston vahvistettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eiköhän Max ole laitettu Ferrarin uhkauksen myötä lopullisesti polvilleen. Tallien rintama on sen verran yhtenäinen että nyt on hra. ruoskan vuoro taipua. Bernie voi myös olla seniili ja liian usein pihalla asioista, mutta tässä asiassa myös hänet on taatusti ravisteltu hereille eikä hän tule taatusti seuraamaan eleettömänä vierestä tilanteen kehittymistä enää pidemmälle.

Ferrarille ja FOTA:lle :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska tulee McLadan virallinen kanta asiaan.. jos se on sama kuin Ferrarin niin viimeinen niitti on lyöty Maxin ja Bernien arkkuun.

Tää alkaa olla jo sen luokan juttu että kävi miten tahansa niin FIA:n johto menee uusiksi.
En näe minkäänlaista uhkaa Maxin ja Bernien asemalle, vaikka tehdastallit lähtisivät omille teilleen. Mosley on valittu FIA:n presidentiksi ja jatkaa siinä hommassa kautensa loppuun. Hänhän oli lähdössä jo edellisen kauden jälkeen, mutta pyydettiin jatkamaan. Voi olla, että jää eläkkeelle kautensa jälkeen, voi olla, että ei. Berniellä taas on oma firmansa, eikä häntä oikein voi erottaa omasta firmastaan.
Mutta joo, tätä ei tule tapahtumaan. Ois kiva tietää miten pitkälle FOTA on miettiny tuota oman sarjan perustamista jo aikasemminkin. Onkohan siellä jotain valmiita suunnitelmia ollu jo.
Onhan sitä mietitty aika pitkälle, kun ei tästä niin monta vuotta ole, kun GPWC oli kovastikin tapetilla. En tosin ole kovin toiveikas sen suhteen, että tallit pääsisivät keskenään yksimielisyyteen.
Saapa nähdä kumpi tämän väännön voittaa. Tallit ovat lopen kyllästyneitä tähän kyykytykseen ja rintama näyttää olevan aika yhtenäinen. Toivottavasti saadaan samat säännöt kaikille talleille, sääntöjen pysyvyys, F1-talliyhdistys FOTA:n ajamat kustannusleikkauksiin tähtäävät suunnitelmalliset ja asteittaiset toimet sekä uudistettu formula ykkösten hallinto.
Pysyvät säännöt on täysin utopistinen ajatus. Ilman lisärajoituksia autot nopeutuvat sekuntikaupalla per vuosi, joten vauhtia on säännöin hillittävä käytännössä vuosittain. Kustannuksia ei leikata kuin pakkotoimin. Jos joitain asioita standardoidaan, isot tallit kuluttavat miljoonansa johonkin vielä rajoittamattomiin epäolennaisuuksiin. Kulukatto on ainut tapa leikata kustannuksia ja asettaa talleja edes jossain määrin samalle viivalle rahallisesti.
Voi kun näin tapahtuisi. Ei voisi vähempää kiinnostaa halpis-standardi-F1. Toivottavasti tehdastallit lähtevät ja perustavat oman sarjan, siinähän sitten Bernie ja Max ihmettelisivät kuinkas tässä näin kävikään.
Vähän toivon tätä itsekin. Siinähän sitten nähdään mikä ratkaisee sen kumpi sarja on se elinvoimaisempi ja seuratumpi.

-Edit- Käytännössä uskon kuitenkin kompromissiin. Jakautuminen ei ole kenenkään etu - ei tehdastallienkaan, vaikka niin jotkut uskovat.

Toinen mielenkiintoinen aspekti on se, että MTV3:n sopimus on muistaakseni katkolla tämän kauden jälkeen, joten sielläkin seurataan varmasti mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pysyvät säännöt on täysin utopistinen ajatus. Ilman lisärajoituksia autot nopeutuvat sekuntikaupalla per vuosi, joten vauhtia on säännöin hillittävä käytännössä vuosittain. Kustannuksia ei leikata kuin pakkotoimin. Jos joitain asioita standardoidaan, isot tallit kuluttavat miljoonansa johonkin vielä rajoittamattomiin epäolennaisuuksiin. Kulukatto on ainut tapa leikata kustannuksia ja asettaa talleja edes jossain määrin samalle viivalle rahallisesti.
Huomattavasti pelottavampi ajatushan se olisi jos autot vuosi vuodelta hidastuisivat sekuntikaupalla ;)

Mutta näin vakavasti puhuen, millä tavalla se on huono asia että autot hieman nopeutuvat? Ymmärtäisin huolen ja tarpeen jatkuvalle hidastamiselle jos esim. kaudessa ajettaisiin kehitystyön ansiosta n. 5-10 sekunnin parannuksia edelliskauteen verrattuna, mutta muussa tapauksessa tuo on täysin turhaa.
 
Ylös