Monacon GP 2009 - Aika-ajot

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Mistä hitosta buttonille sitten löytyi niin paljon lisää vauhtia Q3:sta varten? :O
Toisen aika-ajon jälkeen valitteli radiossa hitaiden ja keskinopeiden mutkien ajamisen vaikeutta. LAittoivat sen asian kuntoon ja nopeutta löytyi.

Yks selitys vois tietenkin olla, että viimeiseen osioon asti säästeltiin konetta ja sitten vasta otettiin kaikki tehot esille. Ei katsos ole varaa koneisiin varmaan Brawnilla. Ei taida olla edes vara-autoa?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hah. Kerrankin veikkaukseni meni nappiin. Veikkasin Buttonia paalulle toisen aika-ajosession jälkeen. Kaveri löi vetoa ja hävisi. Mtv3:n selostajaosasto keuhkosi kakkossession jälkeen kaikista muista kuskeista, mutta ei Buttonista.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Sille varmaan tankattiin kisabensat heti alkuun ja aika sitten parani sitä mukaa, kun auto keveni. :D
Tuli vaan mieleen, että Kimillä säästyi yksi kierros kisaa varten, kun ei ajanut loppuun viimeistä mahdooollisuutta. Voi olla tarkeäkin juttu.

Turva-auto käy radalla varmaan useasti, jotta kyllä siinä on tuurilla merkitystä miten varikkokäynnit sattuvat. Pehmeämmillä kumeilla lähtevät varmaan kärkipään kuljettajat liikkeelle. Ainakin Kimin luulisi lähtevän. Kai ne kestää hyvin sen 22 kierrosta ja oletettavaa on saferty Carin vierailu radalla, niin eivät niin paljon kulu. Toisaalta keskipätkä kahdessa pysähdyksessä saattaa olla pitempi monella tallilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tyytyväinen olen bensoihin. Brawnit painavampia mutta ei kukaan muu ihan Kimin takana. Huomatkaa että Massa on Kimiä kevyempi.
No joo kyllähän Kimin taktiikka on aika optimaalinen. Vähän painavemmalla olis voinut epäonnistua pahasti. Vähän kevyemmälläkä ei olis välttämättä paalua tullu kun ei voi tietää millä BARit on. Nyt sentään pääsi monen kevyellä epäonnistuiden eteen, ja lisäks toisen valkoisen eteen, eli hyvin meni :ahem:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
JES! Ferrari kun alkaa kulkemaan niin Kimikin saa ''näkyviä'' tuloksia aikaan. Hyvinhän se tämän vuoden on jo muutenkin vetänyt, nyt toki tuli aika-ajossa ihan huippukierroksia. Kovalainenkin OLI hienossa vauhdissa, mutta...

Hamiltonille tuli naurettua, oli se vaan hienoa kun Mr. Perfect täräytti seinään ja tällä kertaa ei käynyt mieletöntä munkkia. Massalla sen sijaan kävi tietenkin tuuri, ettei auto sen pahemmin hajonnut. Brassit ottikin jokainen enemmän tai vähemmän kontaktia Monacon seiniin. Piquet'lta kuitenkin kenties kauden tyylipuhtain ja kaunein piruetti. Kehittyy se koko ajan, pakko myöntää.

Button on melkoinen rattimies ollut tänä vuonna. Ei voi kuin hattua nostaa tuollekaan kierrokselle minkä tänään kiskaisi. Ja Brawnit kulkee radallaan, ei niiltä sieltä suista mikään, kärjessä radalla kuin radalla, säällä kuin säällä. Taktiikatkin on toimineet loistavasti Brawneilla eli, vaikka Kimi onnistuisikin lähdössä voitto olisi kiven takana. Podium-paikkaan olisin todella tyytyväinen, voitto olisi jo jotain uskomatonta. Voitto vain mielessä Kimi tietysti lähtee niin kuin pitääkin.

Kirottu KERS näytä nyt ja muutu taivaan lahjaksi huomenna. :alppu:

Yhdet upeimmista aika-ajoista ikinä. Hamilton seinään, Ferrarin ja Kimin comeback, suomalaiset kärjessä Q2:ssa, hienot maisemat ja aurinko paistaa, mutta Q3 toki hieman harmittaa. Vaivaiset 25 tuhannesosaa ja Heikki ei onnistu taaskaan sitten loppujen lopuksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistä hitosta buttonille sitten löytyi niin paljon lisää vauhtia Q3:sta varten? :O
Koska eivät ole vaaravyöhykkeellä, eivät ota autosta viimeisiä Q1:ssä ja Q2:ssa. Itse epäilen kierrosluvun alempaa rajoittamista.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Hah. Kerrankin veikkaukseni meni nappiin. Veikkasin Buttonia paalulle toisen aika-ajosession jälkeen. Kaveri löi vetoa ja hävisi. Mtv3:n selostajaosasto keuhkosi kakkossession jälkeen kaikista muista kuskeista, mutta ei Buttonista.
Joo, noh.. jos tuolle linjalle lähdetään niin check this out (SSL):
[16:21:05] <YSP> tripla 147,36x2e trio 12,59x2e
[16:21:21] <YSP> molemmista hynät himaan :alppu:
Lotto vielä niin olis hattutemppu.. ;)

---

Kisan suhteen ei ole mitään syytä huoleen.. ainakaan vielä. Jos vaan Ferkun propellipäät pitää palikkansa hanskassa niin huomenna on odotettavissa vähintään tyydyttävä tulos. Mitään ihmeitä ei uskalla povata, kun ei tuo luotto taktiikkapuoleen mikään järin suuri ole.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Huomenna käydään kova taistelu kimin, buttonin ja ruupenin välillä. Kimillä vähän kevyempi auto, mutta myös se etu puolella että voi lähdössä ottaa isompia riskejä kuin MM-mies buttoni. Ja kait startissa hieman kevyempi auto irtoaa viivalta paremmin? Ei tää peli oo pojat viellä hävitty, kaikkea muuta. Kisa elää (C) j.j.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Huomenna käydään kova taistelu kimin, buttonin ja ruupenin välillä. Kimillä vähän kevyempi auto, mutta myös se etu puolella että voi lähdössä ottaa isompia riskejä kuin MM-mies buttoni. Ja kait startissa hieman kevyempi auto irtoaa viivalta paremmin?
Noin pieni painoero ei Monacon ekaan mutkaan päästessä paina mitään. Button hyötyy puhtaasta sisälinjasta sen verran että ihmettelen jos Kimi pääsee yrittämään vakavasti lähdössä. Suurin työ taitaa olla Barrichellon torjuminen. Jos Nappi ei tössi lähtöä aivan täysin niin parempi on jäädä peesaamaan ja säästää menovettä jos siihen on mahdollisuus. Sitten ekalla stopilla tankata muutama kierros suunniteltua enemmän jotta toisella stopilla voitaisiin yrittää taikatemppua.
Ohittamisen varaan on aivan turha laskea mitään kun ajetaan Monacossa..

edith: toki siihen taikatemppuun sitten vaaditaan se että Kimi/Ferrari -yhdistelmä on tällä radalla absoluuttisessa nopeudessa Button/Brawn -yhdistelmän edellä

Asiassa on monta muttaa ja jossia. Katotaan nyt ja pidetään jalat maassa.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Noin pieni painoero ei Monacon ekaan mutkaan päästessä paina mitään. Button hyötyy puhtaasta sisälinjasta sen verran että ihmettelen jos Kimi pääsee yrittämään vakavasti lähdössä. Suurin työ taitaa olla Barrichellon torjuminen. Jos Nappi ei tössi lähtöä aivan täysin niin parempi on jäädä peesaamaan ja säästää menovettä jos siihen on mahdollisuus. Sitten ekalla stopilla tankata muutama kierros suunniteltua enemmän jotta toisella stopilla voitaisiin yrittää taikatemppua.
Ohittamisen varaan on aivan turha laskea mitään kun ajetaan Monacossa..
Vettelhän nyppäsee kevyenä Ruubenin paikan. Kimi saattaa nyppästä Buttonin?
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Aivan varmasti yrittää kovalla riskillä. Buttonilla on menetettävänä maailmanmestaruus, Kimillä ja Ferrarilla ei tässä vaiheessa oikeestaan mitään. Totta kai Ferkku ottaisi mielellään varmaan sen "hopeankin" näin vaikean alkukauden jälkeen, mutta uskon että Brawnilla ja Buttonilla on kyllä enemmän hävittävää, jossa ekassa mutkassa kolaroitaisiin. Siellä kuitenkin Buttonin tämän hetken kovimmat kilpakumppanit, Vettel ja Barichello ovat myös ihan kärjen tuntumassa kyttäämässä, joten jos ekaan mutkaan tulevat rinnakkain Kimi ja Nappi, niin Nappi antaa tilaa.
Hmm...vai antaako sittenkään? :doubtful: Ei,kyllä se antaa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Vettelhän nyppäsee kevyenä Ruubenin paikan.
Näin voi käydä, ja se saattaa auttaa Kimiä siinä mielessä että Rubensille tulee muuta mietittävää.. tosin saattaa haitatakin jos Vettel päättää nyppiä Kimiäkin.

Kimi saattaa nyppästä Buttonin?
painoerot
Vettel vs Barrichello 17kg
Kimi vs Button 3,5kg

Ei ollenkaan vertailukelpoisia. Ei, en näe mahdollisena sitä että Kimi nyppäisi Buttonin, mikäli Buttonin lähtö onnistuu normaalisti.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ei Button ole kuin Hamilton joten uskon että 90% varmuudella antaa tilaa jos autot rinnan ekaan mutkaan tultaessa. Button + Brawn tuntuu olevan sen luokan pelimiehiä molemmat että järki on päässä koko ajan. :rolleyes:

Ei malta oottaa huomiseen, hitto tää kausi on kaikesta turhasta politiikasta huolimatta jännää katsottavaa :cool:
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Suurin työ taitaa olla Barrichellon torjuminen. Jos Nappi ei tössi lähtöä aivan täysin niin parempi on jäädä peesaamaan ja säästää menovettä jos siihen on mahdollisuus. Sitten ekalla stopilla tankata muutama kierros suunniteltua enemmän jotta toisella stopilla voitaisiin yrittää taikatemppua.

edith: toki siihen taikatemppuun sitten vaaditaan se että Kimi/Ferrari -yhdistelmä on tällä radalla absoluuttisessa nopeudessa Button/Brawn -yhdistelmän edellä
Ja myös siihen taikatemppuun vaaditaan se että Barrichello ei pysy Buttonin ja Kimin vauhdissa,jota en kyllä usko.Rubenshan tankkaa Kimiä myöhemmin ja näin ollen pääsee Kimistä ohi jos Kimille tankataan enemmän.
 

Riki Sorsan veli

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
60
Tyytyväinen olen bensoihin. Brawnit painavampia mutta ei kukaan muu ihan Kimin takana. Huomatkaa että Massa on Kimiä kevyempi.

Buttonistahan on aina puhuttu että on "helppo ohitettava".

Massa oli 500 GRAMMAA kevyempi, kyllä on Massafanien kaivettava kiven silmästä nämä positiiviset uutiset.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Hamiltonin bensamäärä vähän ihmetyttää. Ei kai ne oikeesti luule että se pystyy ohittelemaan tuolta perältä?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hamiltonin bensamäärä vähän ihmetyttää. Ei kai ne oikeesti luule että se pystyy ohittelemaan tuolta perältä?
Jos Heikki olis tuolla sille ne olis laittanut raskaimman lastin. Hamiltonhan ei voi näyttää huonolta vaikka bensa loppus...
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Hamiltonin bensamäärä vähän ihmetyttää. Ei kai ne oikeesti luule että se pystyy ohittelemaan tuolta perältä?
Ei ne lähekkään ohituksia yrittämään, vaan sitä, että pääsisivät ennen ekaa varikkostoppia mahdollisimman korkealle tuloslistalla ja sen jälkeen sitte taas etää muut tulee edestä varikolle, mutta se on ennenkin nähty, ettei se yhen stopin taktiikka vältämättä Monacossa toimi, kärki pääsee karkuun ja nuo yhellä pysähdyksellä olevat peränpitäjät jää sinne junnaamaan, kunnes eteenpäin on jo se +25 sekkaa, joten siihen se sitte kyrvähtääkin... :tongue:
 
Ylös