Monacon GP 2009 - Aika-ajot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hamiltonin bensamäärä vähän ihmetyttää. Ei kai ne oikeesti luule että se pystyy ohittelemaan tuolta perältä?
Tuskin. Mutta jos ennen ensimmäisiä stoppeja tulee SC tai kaksi, ero kärkeen ei karkaa ja sitten ollaankin kärjen stoppien jälkeen tilanteessa, jossa täyteen tankatut ovat kärjessä kevyitä ja vähemmän tankatut raskaita näiden takana.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tuo on oikeastaan paras strategia radalla jolla ei voi ohittaa ja jossa nähdään mahdollisia safety careja.
Komppaan vielä se verran, että tuo on tollainen tuuritaktiikka. Toivotaan vaan paljon turva-autoja radalle. Monacossa kuitenkin raskas auto on julmetun hidas.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Olisin lyönyt vaikka mitä vetoa että Kovalaisella oli raskas kuorma, vaikea muuten ymmärtää 6 kymmenyksen huononnusta yhtäkkiä. Ehkä ei saanut kunnon kierrosta jostain syystä?
Kärkiautoilla käytännössä sama taktiikka.. Ajamalla joutuvat ilmeisesti kisan ratkaisemaan tällä kertaa. Nippuhan tosin kerätään turva-autolla kokoon viimeistään siinä vaiheessa kun piquet jr. ajaa seinään. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Komppaan vielä se verran, että tuo on tollainen tuuritaktiikka. Toivotaan vaan paljon turva-autoja radalle. Monacossa kuitenkin raskas auto on julmetun hidas.
Julmetun hidas auto ei ehkä haittaa, sillä ohittaminen on joka tapauksessa kortilla. Paitsi startissa.

Ja ne potentiaaliset safety carin aiheuttajat ovat luonnollisesti kolariherkkä Nakajima ja spinni-Piquet. Force Indiat voivat myös aiheuttaa lähtösumaa kun noin korkealla startissa ovat.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Jotenkin on semmonen kutina, että lähdössä kaikki neljä kärkimiestä lähtevät taistelemaan ihan kärkisijoista. Jolloin Massalle jää hyvää aikaa ottaa oikea linja, kun edessä olevat kaverit blockkivat toisiaan. Sitten tunnellissä kersillä ohi.

Vaikka olen optimisti en usko, että Kimi ottaisi Napin päänahan ainakaan lähdössä. Kimi on kuitenkin herrasmies myös radalla ja ei tee Hamiltonin kaltaisia kamikaze-syöksyjä vaan varmasti pitää tyytyväisenä kakkospaikkansa, jos pystyy pitämään, koska Rubens lähtee puhtaalta. Kerssiä ei lähdössä kannatta käyttää joten siihen argumenttii perustaen ei tule hullua hurskaamaksi.

Huomemisen vetoon lähti rivi Massa-Räikkönen-Rubens. Makoisalla kertoimella :)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ilman yllätyksiä palkintopallikuskit ovat Brawnit ja Kimi, mutta Monacossahan niitä yllätyksiä aina saadaan. Toivotaan, ettei mene Buttonin näytökseksi. Kimi lähtee varmaan sellaisella raivolla ekaan mutkaan, että Button saattaa joutua taipumaan. Sillä on kuitenkin paljon enemmän hävittävää ja on hyvät mahkut voittoon, vaikka Kimi kiilaisikin kärkeen lähdössä.

JJ vähän epäili, että startti on liian lyhyt KERSin hyödyntämiseen ja ekan kurvin jälkeinen nousu olisi se paikka, jos pääsee kurvista hyvin kantaan. Vähän epäilen kuitenkin mahkuja ohittaa nousun jälkeisessä loivassa kurvissa. Viivalta jos lähtee hyvin, niin pystyy ehkä pakottamaan Buttonin väistöliikkeeseen. Monacon ekassa kurvissa ei vain ole hirveästi tilaa väistöille.

Saas nähdä miten käy. Startti kutittelee jo nyt mukavasti vatsanpohjia.:alppu:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
JJ vähän epäili, että startti on liian lyhyt KERSin hyödyntämiseen ja ekan kurvin jälkeinen nousu olisi se paikka, jos pääsee kurvista hyvin kantaan. Vähän epäilen kuitenkin mahkuja ohittaa nousun jälkeisessä loivassa kurvissa. Viivalta jos lähtee hyvin, niin pystyy ehkä pakottamaan Buttonin väistöliikkeeseen. Monacon ekassa kurvissa ei vain ole hirveästi tilaa väistöille.
Jos Räikkönen saa hyvän lähdön ja pääsee Buttonin rinnalle, niin Button joutuu pitämään sisälinjan ekaan mutkaan tullessa ja Räikkönen saa ulkolinjalta paremmat vauhdit mutkasta. Tällöin voisi olla mahdollisuus ohittaa Button jo ylämäen aikaa käyttämällä Kersiä.

:) <-- Huom. linkki
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Ei taida olla startissa Kimillä saumoja kuluneilla rengailla Napin uusia renkaita vastaan.:doubtful:
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Luulisi, että hieman kuluneemmilla renkailla lähtö lähtisi paremmin kuin uusilla?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hamiltonin bensamäärä vähän ihmetyttää. Ei kai ne oikeesti luule että se pystyy ohittelemaan tuolta perältä?
Kyllä se varmaan vähintään muutaman auton ohittaa alussa ellei aja seinään. Ellei ohittaminen onnistu, voidaan se ottaa sisään aikaisessa vaiheessa ja panna hieman pidemmälle keskimmäiselle vedolle. Hoitaa saman asian kuin että starttaisi sikaraskaalla perältä, paitsi että kumit on paremmassa kunnossa siinä vaiheessa kun suurin osa tulee varikolle.

Nopeahan McLaren on että nyt pitää vaan pelata se peli oikein ;)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ohitusmahdollisuudet on melkein siinä, että tuleeko turva-auto radalle sopivasti.

Lähtöhän kaartuu oikealle ja ensimmäinen lähtee vasemmalta puolelta rataa, ymmärsinkö oikein. Rinnalle olisi päästävä aika pian, jos aikoo ohi lähdössä.
Tai sitten ulkokautta ohi pikkasen myöhemmin.

Jos Button on kärjessä, niin ajaa varmasti niin kovaa, että kolme kärkimiestä karkaavat muilta ja ehtinevät takaisin radalle ennen painavia autoja.

Se se olisi, jos siinä keulassa joku pyörähtää alussa, niin romua tulee aika paljon... uusintalähtö helposti sellasessa tapauksessa. JA sitten tyhjää on lähtöruudukossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei taida olla startissa Kimillä saumoja kuluneilla rengailla Napin uusia renkaita vastaan.:doubtful:
Enemmän mietityttää radan likainen puoli. Aika-ajosta huolimatta en usko Ferrarin kisavauhdin riittävyyteen Brawnia vastaan. Tietenkin voi yrittää roikkua Buttonin perässä kovalla riskillä, Button tuksin suurella riskillä ajaa jos saa kärkipaikan lähdössä.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Kimi kerssillä karkuun:ahem:kyllä se on button joka antaa ekassa mutkassa periksi:thumbup:
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Button ajattelee jo nyt pisteitä. Niitä pitää saada joka kisasta että mestaruus varmistuisi mahdollisimman aikaisin. Kimi ajaa vain voitosta eikä mitään hävittävää ole. Minusta on selvää että Button ei ota lähdössä tyhmiä riskejä vaan antaa Kimin mennä menojaan jos Kimi saa paremman lähdön. Buttonilla vaan on niin paljon enemmän hävittävää ja kakkos sija on ihan riittävän hyvä tässä vaiheessa.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Veikkaan että Button haluaa silti väkisin voittaa, Monacon voitto on aina Monacon voitto. Buttonillahan ei varsinaisesti mitään paniikkia vielä ole ton pistejohdon kanssa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Buttonin aika-ajot/kilpailut Monacossa:

00: 14./kesk. (moottori)
01: 17./7.
02: 8./kesk. (kolari)
03: 20./ei startannut (ulosajo)
04: 2./2.
05: ei osallistunut (kilpailukielto)
06: 13./11.
07: 10./11.
08: 11./11.
09: 1./?

Eli varsin mollivoittoinen on brittikuljettajan saldo ruhtinaskunnassa. Kymmenen kauden aikana vain kerran pisteille (ja podiumille) ja kahdesti on koko kisa jäänyt ajamatta ensin johtuen rajusta ulosajosta harkoissa ja kahta vuotta myöhemmin tallin kilpailukiellon takia. Maaliintuloprosentti on kuitenkin ihan hyvä ja itse kisassa ainoa hairahdus oli kolarointi Olivier Panisin kanssa kaudella 2002. Tasapaksuus vähän vaivaa noita viime vuosien suorituksia, kolmena edellisvuotena 11. sija kisassa. Tähän varmasti saadaan muutos, mutta millainen? Millaisia paineita britti kokee MM-sarjan johdossa? Entä miten sujuu tällä kaudella useamman kerran tökkinyt startti? Kimi voi laittaa menemään käytännössä vailla paineita ja takaa hönkivät niskaan MM-haastajat Barrichello ja Vettel.

Tekniikka tuskin Jensonia pettää, mutta saattaa olla että kaide kutsuu. Kimi hyökkää heti aggressiivisesti lähdössä ja Button toisaalta vetänee avausmutkan konservatiivisemmin kolaria vältellen. Väistyy tieltä, mikäli ei saa nappilähtöä Kimiin verrattuna. Ja sieltä takaa ei olla juuri koskaan onnistuttu johtoon lähdössä nousemaan, Montoya tosin kiilasi juuri Kimin eteen kakkospaikalle 2003.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Ilta Sanomat sanoi:
Hamilton otti kohtalonsa raskaasti ja vuodatti katkeria kyyneleitä. Hamiltonin auton vasemman takapyörän ripustus hajosi, kun auto osui kaiteeseen viimeisessä mutkassa.
Näinhän siinä kävi :thumbup:
 
Ylös