Noista vaihtoehdoista nollatoleranssi. Säännön pitää olla selkeä, eli se mikä taulussa lukee tulisi olla ehdoton maksimi. Nopeudet eivät alene epämääräisellä "kunhan et kovin paljon ylitä"-mentaliteetilla, vaan ihmisten suhtautuminen rajoituksiin täytyy muuttaa. Ja se onnistuu vain rangaistuskäytäntöä muuttamalla. Muutoin ei ole mitään takeita siitä, kuinka lujaa kukakin missäkin ajaa.
Rajoitukset on asetettu sen mukaan, mikä kussakin kohdassa katsotaan turvalliseksi nopeudeksi. Jos sen saa puoliluvallisesti ylittää, koko homma vesittyy. Toki autoilla ja ajotaidoilla on eroja, mutta se ei liity tähän asiaan mitenkään. Samat säännöt kaikille, eikä tilaa henkilökohtaisille arvailuille, että "kyllähän minä voin tässä vähän lujempaakin turvallisesti ajaa".
Joku kysyi miksi ajonopeuksia pitäisi alentaa. Koska nyt rajoituksia ylitetään oman arvion perusteella, eli kaikki eivät pelaa samoilla säännöillä. Tahallisia ylittäjiä toki löytyy jatkossakin, mutta nollatoleranssi tekee normiautoilijoista varovaisempia ja nopeusrajoitusten tarkoitus toteutuu paremmin. Ne eivät ole suositusnopeuksia, vaan maksimeja.
Erityisesti nollatoleranssia ajavat voisivat lukaista, kuinka homma toimii Isossa-Britanniassa:
http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2009/05/31/nollatoleranssi-on-kiusaamista/200913311/145
Tuollainen avoin ja näkyvä systeemi, jossa oikeasti pyritään selkeästi ajonopeuksien alentamiseen piilokyttäyksen sijaan kuulostaa hyvältä. Tietenkään siitä ei pidetä, koska ajatusmaailma on aikojen saatossa mennyt sellaiseksi, että muutaman mailin ylitys ei haittaa. Pitäisi haitata. Lasketaan sitä perusnopeutta sen verran, ettei vaaraa ole.
Lopun viittaus suvaitsemattomuuteen on tässä asiassa absurdi. Lainrikkojat eivät ole ryhmä, johon tuollainen argumentti pätee. Ihmiset toki voivat lainrikkojia ymmärtää, mutta lain/rangaistuskäytännön itsensä ei pidä olla suvaitsevainen.
Olen toki sitä mieltä, että sakon suuruuden tulee olla suhteessa ylitykseen. Eli pieni ylitys aiheuttaa vain pienen näpäytyksen, jolla on enemmän muistutusarvoa kuin taloudellista merkitystä rangaistulle.