Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KESÄkausi '09

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Zaikomin jutuista paistaa kyllä läpi se, että hän kuvittelee olevansa jotenkin voittamaton, eikä ymmärrä ollenkaan miten yllättäviä tilanteita liikenne voi eteen heittää.
Sellaisen jännän jutun olen huomannut liikenteessä, että lähes aina varaudun tulevaan liikennetilanteeseen aiemmin kuin edessäni ajava auto. Kai se on jonkinlaista avaruusajattelukykyä, tilanteiden hallintaa, ennakoimista ja ennakoitavuutta. Keskimäärin ajan aika samoja nopeuksia kuin muukin liikenne, mutta koen siis itselläni olevan edun, jonka turvin voisin periaatteessa ajaa samalla riskitasolla suuremmalla nopeudella kuin keskivertoihminen.
Ei ole vielä napsahtanut ja suu menee kiinni sitten kun napsahtaa, mutta toivottavasti ei ota muita mukaansa.

Kannattaa kelata toi Knoukkarin mainitsema reaktioaika.
Kertaakaan en ole joutunut tekemään reaktiojarrutusta muun kuin puskasta eteen ryntäävän eläimen vuoksi. Voishan se tietty olla että sieltä ruusupensaasta joskus hyppäis lapsi eteen? No reaktiot on kyllä riittäneet taajamanopeuksilla elukoiden väistöön.

Eriskummallisen ajojahdin kohteeksi jouduin kyllä. Taitaa olla enemmän ennakkoluuloja kuin ymmärrystä asenteissanne. No jatkakaa samaan malliin. Kannattaisi kuitenkin erottaa ylihössötys ja oikeat riskit.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Quote:
Originally Posted by Zaikom View Post
Tunnen reaktioaikani ja jarrutusmatkani, ja kykenen väistämään yllättävät esteet käyttämilläni nopeuksilla. Mistä siis oikein haluat saarnata kun varaudun juuri niihin asioihin joihin pitääkin?

Jos ajan viittäkymppiä viidenkympinalueella, koulun kolmenkympinalueelle tullessani nostan jalan kaasulta ja siirrän sen jarrun päälle, ymmärrätkö yhtään miten nopeasti auto pysähtyy 40 vauhdista? Nopeammin kuin sillä, joka ajaa 30km/h jalka kaasulla.
Joskus on järkevämpää pitää suunsa kiinni ja antaa toisten epäillä sinua tyhmäksi, kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.Joskus on järkevämpää pitää suunsa kiinni ja antaa toisten epäillä sinua tyhmäksi, kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset.
Nyt osui kyllä niin nappiin....

Zaikomin kommentit (vai pitäiskö Zaikom myös) voisi hinata voorumin kattoon. :D

Edit: Ja lisää...:D
Zaikom:
Keskimäärin ajan aika samoja nopeuksia kuin muukin liikenne, mutta koen siis itselläni olevan edun, jonka turvin voisin periaatteessa ajaa samalla riskitasolla suuremmalla nopeudella kuin keskivertoihminen.:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Yleisesti taajamissa ja erityisesti koulujen ja muiden sellaisten paikkojen läheisyydessä, joissa lapsia liikkuu suht pienetkin ylinopeudet ovat vaarallisia.
Jeps. Penskat on arvaamattomin tekijä liikenteessä, kun eihän ne voi vielä tajuta. Hirvikin liikkuu enämpi ennalta arvattavasti. Koulun kohdalla saa varautua siihin että minkä tahansa tien viereen pysäköidyn auton (tai muun näkemäesteen) takaa singahtaa minä hetkenä hyvänsä vaahtosammuttimen kokoinen otus juosten tai fillarilla.

Knoukkari sanoi:
Ja sen nyrkkisäännön varmaan tiedät, että reaktioaika mukaanlukien pysäys 40km/h vie tuplamatkan 30km/h verrattuna.
Tässäpä se koko jutun clue
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Sellaisen jännän jutun olen huomannut liikenteessä, että lähes aina varaudun tulevaan liikennetilanteeseen aiemmin kuin edessäni ajava auto. Kai se on jonkinlaista avaruusajattelukykyä, tilanteiden hallintaa, ennakoimista ja ennakoitavuutta. Keskimäärin ajan aika samoja nopeuksia kuin muukin liikenne, mutta koen siis itselläni olevan edun, jonka turvin voisin periaatteessa ajaa samalla riskitasolla suuremmalla nopeudella kuin keskivertoihminen.
Niin? Ja? Reagoin itsekin tulevaan keskimääräistä aikaisemmin (ainakin miltä itsestä tuntuu). Mutta en miekään nyt jumalauta luule että se auttaa mua kumoamaan fysiikan lakeja.

Noh, ehkä meissä on juuri se ero, että mie olen oikonut autoni peltejä sen seurauksena että ne saatanan fysiikan lait pätivät sittenkin.. :rolleyes:
ei henkilövahinkoja onneksi
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Eriskummallisen ajojahdin kohteeksi jouduin kyllä. Taitaa olla enemmän ennakkoluuloja kuin ymmärrystä asenteissanne. No jatkakaa samaan malliin. Kannattaisi kuitenkin erottaa ylihössötys ja oikeat riskit.
Juuri tuota valttaakseni en enaa soppaan laittanut omaa lusikkaani, mutta kylla sun taytyis tajuta etta noi sun kommentit on sen aiheuttanut. Aikalailla itsekeskeista ja faktoja valttelevaa kommentointia on tullut, ihan vain mutu-linjalla omasta paremmuudesta ja silla selitettya turhaa riskinottoa.
Joku paiva kylla napsahtaa, josko ei asenne muutu, pelkaan pahoin. :frown:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sellaisen jännän jutun olen huomannut liikenteessä, että lähes aina varaudun tulevaan liikennetilanteeseen aiemmin kuin edessäni ajava auto. Kai se on jonkinlaista avaruusajattelukykyä, tilanteiden hallintaa, ennakoimista ja ennakoitavuutta. Keskimäärin ajan aika samoja nopeuksia kuin muukin liikenne, mutta koen siis itselläni olevan edun, jonka turvin voisin periaatteessa ajaa samalla riskitasolla suuremmalla nopeudella kuin keskivertoihminen.
Eikä tässä vielä kaikki. Yliymmärryksen olevien kykyjeni takia, jos vaikka kosauttaisin neljääkymppiä nassikkaa päin, mun auto joustaa ja suorastaan hivelee yliajettua, toista se on muilla, jotka kolmenkympin vauhdissa aiheuttavat vakavat vammat. Mikäli naperolle kuitenkin jotain pahempaa sattuisi, annan sille nimmarin, tai jos se kuolee annan valokuvani omistuskirjoituksella nassikan vanhemmille.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Zaikomille:
http://www.ennakoiva-ajaminen.fi/tilannenopeus
Vähennä nopeutta, ehkäise onnettomuuksia
Fysiikan lait sanovat, että

* jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu ja
* nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.

Esimerkiksi ajettaessa viittäkymppiä neljänkympin alueella ero nopeudessa ei tunnu suurelta, mutta se on usein tappava. Kun jalankulkija tai pyöräilijä ilmestyy yllättäen auton eteen 20 metrin päässä, rajoitusta noudattava saa autonsa pysähtymään. Viittäkymppiä ajanut osuu häneen 37 km/h nopeudella, jolloin törmäys on useimmiten kohtalokas.
Ja ota tosiaan huomioon, että reaktioaika on vain osa jarrutusmatkaa. :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin? Ja? Reagoin itsekin tulevaan keskimääräistä aikaisemmin (ainakin miltä itsestä tuntuu). Mutta en miekään nyt jumalauta luule että se auttaa mua kumoamaan fysiikan lakeja.

Noh, ehkä meissä on juuri se ero, että mie olen oikonut autoni peltejä sen seurauksena että ne saatanan fysiikan lait pätivät sittenkin.. :rolleyes:
ei henkilövahinkoja onneksi
Mikä tässä on niin vaikeaa? Olen nimenomaan sanonut noudattavani fysiikanlakeja reiluilla turvamarginaaleilla, enkä koe tarpeelliseksi ajaa kävelyvauhtia ilman syytä. Ei ne rajoitukset ole mitään viisastenkiveen hakattuja faktoja jotka pätee joka tilanteeseen. Tarvittaessa ajetaan reilusti allekin, tilanteen salliessa ylikin. Asia vaan sattuu olemaan niin että jos tie on pirun leveä ja näkyvyys hyvä, eikä lapsia näy mailla eikä halmeilla, 30km/h on kuin konttaisi iltalenkillä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
En jaksa palata aiheeseen, mutta totean vaan että sellaisessa treenauksessa jota harrastat kypärä voisikin ihan hyvin olla pakollinen.
Juu ei jaksa palata siihen aiheeseen kun et näytä ymmärtävän tässäkään aiheessa pointtia muun liikenteen huomioimisen vaikeudesta. :nope:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juu ei jaksa palata siihen aiheeseen kun et näytä ymmärtävän tässäkään aiheessa pointtia muun liikenteen huomioimisen vaikeudesta. :nope:
Juup ja sisäpaisti matkan keston kannalta kaupunkiajossa on ihan yks lysti ajaako noeusrajoitusten mukaan vai 10 kmh'n ylinopeudella.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Mikä tässä on niin vaikeaa? Olen nimenomaan sanonut noudattavani fysiikanlakeja reiluilla turvamarginaaleilla, enkä koe tarpeelliseksi ajaa kävelyvauhtia ilman syytä. Ei ne rajoitukset ole mitään viisastenkiveen hakattuja faktoja jotka pätee joka tilanteeseen. Tarvittaessa ajetaan reilusti allekin, tilanteen salliessa ylikin. Asia vaan sattuu olemaan niin että jos tie on pirun leveä ja näkyvyys hyvä, eikä lapsia näy mailla eikä halmeilla, 30km/h on kuin konttaisi iltalenkillä.
Pointti on se, että jos tietyn matkan päässä pusikosta hyppää autotielle lapsi, niin 30km/h vauhdista ehdit pysäyttämään auton just ja just, mutta 40km/h vauhdista et ehdi sitä tekemään vaikka reaktioaikasi olisi 0.00000000107 sekuntia. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Asia vaan sattuu olemaan niin että jos tie on pirun leveä ja näkyvyys hyvä, eikä lapsia näy mailla eikä halmeilla, 30km/h on kuin konttaisi iltalenkillä.
So? Mihin sulla on kiire? Kuinka paljon voitat ajamalla sen 200 metriä 10km/h kovempaa? Mihin käytät voittamasi sekunnit? Sinäsinäsinä? Sulle kaikki heti nyt?

---

Noh, turha kait tätä on jatkaa. Idiootti mikä idiootti. Oppii vasta kun mällää.. toivottavasti ei tapa ketään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juu ei jaksa palata siihen aiheeseen kun et näytä ymmärtävän tässäkään aiheessa pointtia muun liikenteen huomioimisen vaikeudesta. :nope:
Tässä taitaa nyt olla se perinteinen tilanne, että tosiasiassa suurin osa kirjoituksiani vastustavat ajavat vastaavissa tilanteissa hyvin samanlaisilla nopeuksilla kuin minä itsekin (keskimääräistä liikenteen nopeutta). Siksi en oikein ymmärrä tuota hyökkäystä. Joko suuri osa heistä kirjoittaa toista ja ajattelee toista, tai sitten mielessään kuvittelevat erilaista tilannetta kuin mistä kirjoitan. Esim. tilannetta jossa vanhemmat vievät autojaan kouluun pysäköiden tien reunaan, lapset telmivät, näkemä on monin paikoin rajoitettu...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tässä taitaa nyt olla se perinteinen tilanne, että tosiasiassa suurin osa kirjoituksiani vastustavat ajavat vastaavissa tilanteissa hyvin samanlaisilla nopeuksilla kuin minä itsekin (keskimääräistä liikenteen nopeutta). Siksi en oikein ymmärrä tuota hyökkäystä. Joko suuri osa heistä kirjoittaa toista ja ajattelee toista, tai sitten mielessään kuvittelevat erilaista tilannetta kuin mistä kirjoitan. Esim. tilannetta jossa vanhemmat vievät autojaan kouluun pysäköiden tien reunaan, lapset telmivät, näkemä on monin paikoin rajoitettu...
Tämä ao. oli täysin puppua. (ottamatta nyt muuhun mitä kirjoitit kantaa) Kait myönnät sen?
Jos ajan viittäkymppiä viidenkympinalueella, koulun kolmenkympinalueelle tullessani nostan jalan kaasulta ja siirrän sen jarrun päälle, ymmärrätkö yhtään miten nopeasti auto pysähtyy 40 vauhdista? Nopeammin kuin sillä, joka ajaa 30km/h jalka kaasulla.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Toi Nomin linkki oli pirun hyva. Tama pitaisi kaikkien ymmartaa:

Esimerkiksi ajettaessa viittäkymppiä neljänkympin alueella ero nopeudessa ei tunnu suurelta, mutta se on usein tappava. Kun jalankulkija tai pyöräilijä ilmestyy yllättäen auton eteen 20 metrin päässä, rajoitusta noudattava saa autonsa pysähtymään. Viittäkymppiä ajanut osuu häneen 37 km/h nopeudella, jolloin törmäys on useimmiten kohtalokas.
20 metria on aika pitka matka.

Oma tytar kerran menetti pyoran hallinnan loivassa alamaess ja liukui risteyksen puoleen valiin puskan takaa. Itse tulin suoraan takana, huusin jarruttamaan, mutta sinne se liukui. Onneksi Zaikom ei ajanut silla tiella, silla hetkella. :thumbfh:
Nykyaan ajan tuohon risteykseen noin kymppia, vaikka on 30 alue. Sielta fillaritielta tulee lapsia melkein joka paiva.... Sais kaataa ne 2m korkeat puskat perhana.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Pitäskö soittaa myytinmurtajille.. pysähtyykö auto nopeammin 40kmh vauhdista jos kuski pitää jalkaa jarrulla valmiina, vai 30kmh vauhdista kun jalka on kaasulla. Siihen vielä eri kokoisia autoja testiin.
edith: Jarrutus tietysti ennalta määrättömänä hetkenä.

Oisko hyvä häh? Saatais lopullinen selvyys päivänselvään asiaan..
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toi Nomin linkki oli pirun hyva. Tama pitaisi kaikkien ymmartaa:



20 metria on aika pitka matka.

Oma tytar kerran menetti pyoran hallinnan loivassa alamaess ja liukui risteyksen puoleen valiin puskan takaa. Itse tulin suoraan takana, huusin jarruttamaan, mutta sinne se liukui. Onneksi Zaikom ei ajanut silla tiella, silla hetkella. :thumbfh:
Nykyaan ajan tuohon risteykseen noin kymppia, vaikka on 30 alue. Sielta fillaritielta tulee lapsia melkein joka paiva.... Sais kaataa ne 2m korkeat puskat perhana.
Itse ajoin viime vuonna duunista kotiinpäin. Tiesin kokemuksesta yhdestä risteyksestä tulevan usein nassikoita fillarilla ja ajoin siksi noin 30 kmh'n vauhtia. Sillä kertaa sieltä ilmeistyikin (vasemmalta, kolmion takaa) mopo urku auki. Paniikkijarrutuksen jälkeen jäi noin 10 senttiä rakoa, mopokuski ei tainnut edes huomata tilannetta. Jos siitä kolari olisi tullut, niin tuskin se vanhempia oilisi lohduttanut, että vika oli mopokuskin eikä autoilijan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös