Tulipa nyt sitten maratonluettua tämä läpi. Vasta sain netin toimimaan sitten harjoitusten... Oli aivan käsittämätön tapaus taas. Väkisinkin sitä on Barrichellon linjoilla, että ei tämä ole vain jotain perussattumaa.
Harmittavaa oli, että MTV3:n kaksikolta tällä kertaa oli lähetyksessä järki varsin kaukana todellisuudesta. Ehkä se on vain sitä ihmisen harmaata puolta, että suorassa tilanteessa uuden tapahtuman keskellä jumitetaan vain johonkin totuttuun. Liikemäärä, joka tuosta jousen törmäyksestä voidaan laskea, on p=mv=0,8kg*230m/s= 184 kgm/s. Tästä voidaan edelleen laskea iskun impulssi, jos tiedetään iskun vaikutusaika. En ole mikään fyysikko, mutta tälläisiä yleissivistäviä asioita muistelen. Siitä g-voimien arvailusta vielä omia tulkintojani. G-voimahan tarkoittaa sitä, monikokertainen kiihtyvyys (kappaleen nopeuden muutos) on normaaliin vapaan pudotuksen putoamiskiihtyvyteen (maapallolla g=9,8m/s^2) verrattuna. Mikäli mennään vakionopeutta, kuten esim. 350 km/h Monzan suoralla, ei ole silloin yhtäkään geetä (oranssi pallukka on F1-lähetyksen graafissa keskellä).
Seinään törmäyksissä kuljettajan kiihtyvyys on negatiivista, eli vauhti hidastuu suuresta nopeudesta nollaan. Jos ajatellaan, että ajetaan seinään 180 km/h = 50 m/s nopeudella ja pysähtymismatka on kokonaisuudessaan vaikkapa 5 metriä, niin saadaan silloin, että kiihtyvyys a=½D(v^2)/Dx = 250 m/s^2 = 25g. Eli tämä on verrattavissa putoamiskiihtyvyyteen g, vaikka onkin vaakasuuntaista, eikä ylösalaista, kuten pudotessa. Näin ollen niitä geitä voisi löytyä massan törmäyksessä noin 25 kertainen määrä. Jotta törmäyksessä olisi yksi putoamisen g, niin pysähtymismatkan x (m) luvun tulee olla puolet siitä luvun neliöstä, joka nopeudella (m/s) on sillä hetkellä, kun negatiivinen kiihtyvyys (jarrutus/vast.) alkaa.
Tuosta kallonmurtumasta voin kertoa sen verran, mitä tiedän tutun tapauksen pohjalta. Hän oli autokolarissa ja sen seurauksena tuli kallonmurtuma. Joka jo itsessään on aivovamma, koska se murtuma väistämättä ruhjeuttaa aina aivoja, vaikka ei varsinaista luokiteltua aivovammaa tulisikaan. Tällä tutullakin aivoissa oli kaksi ruhjetta. Vaikka kaikki oli päällisin puolin ok, niin pitkän häipyviä ongelmia oli. Näkökyky oli heikentynyt muutaman kuukauden, tämä ilmeni siten, että kaikki näkyi kahtena. Merirosvolappua oli pidettävä. Lisäksi haju- ja makuaisti häipyivät. Lääkäri sanoi, että jos ei puolen vuoden kuluessa tule takaisin, niin ei tule ollenkaan. Kyllä ne silti vähitellen palautuivat, mutta siine meni 2-3 vuotta. Jokainen voi miettiä, mitä pieni näkökyvyn heikkeneminen vaikuttaa esimerkiksi formuloiden parissa.
Massankaan tapauksessa näin aikaisessa vaiheessa on turha iloita vielä mistään. Ellei sitten halua pettyä kovasti. Minusta on outoa myös Ferrarin suhtautuminen asiaan. Ainakin median perusteella he ovat jopa antaneet ilmi valheellista tietoa Massan tilasta. Kyseessä on todellakin hengenvaarallinen tila ja mahdollinen elämän täydellinen muuttuminen. Itse en usko, että Felipe ajaa enää ikinä formulaa. Toivottavasti kuitenkin edes autoa. Ja vähintäänkin, että pystyy huolehtimaan ensin itsestään ja sitten vielä perheestään. Tässä vaiheessa tulee ajatella vain sitä, että näkeekö hän lapsensa syntymän ja pystyykö olemaan täysipäiväisenä isänä. Ferrari tallina tietenkin joutuu miettimään paljon muitakin asioita, mutta ei tässä huokaista saa vielä pitkään aikaan.
Ilmeisesti näin viime yönä unta, koska en sitä muista mistään lukeneenikaan, että Ferrarin porukka oli Massan huoneessa, ja siltä kyseltiin joitakin kysymyksiä. Massa ei reagoinut mitenkään, kun mainittiin Kimi Räikkösen nimi, mutta sitten kun puhuttiin Schumista, niin se hymyili.
Jokohan tässä Ferrari kieltää Räikköseltä rallin? Kohta voivat olla loppukauden ilman kahta kuljettajaa. Saavat Alonson lisäksi tilata talliin vielä pikkunelsonin.