Badoerin comeback

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Miten paljon Badoer on testannut vime vuosina...eikös se Gene ole tehnyt testejä? Joten ihmettelen tätäkin.

Onkos sitten Ferrari valinnut Badoerin testiajajksi kehittämään uutta auto.
Mitä järkeä siinäkään olisi? Eivät edes saa Badoerilla lisämäärää testipäiviä muihin talleijin verrattuna.

Schumi olisi kyllä parempi testaamaan, mutta ajatelkaas, jos Sch. oliis
ajanut tuollaisia aikoja kuin Badoer!?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Voi ei, juuri kun olin saanut sepusteltua tämmöisen ajatelman niin siitä aletaan spekuloimaan muualla. No mikäs siinä, ajatelma on niin looginen että jokuhan sen olisi jo kohta löytänyt kuitenkin.

Onko kukaan ajatellut että Badoerin ajattaminen olisi Ferrarille nimenomaan TESTAUSTA ensi kauden autoa varten? Mitkä kaikki asiat puoltaisivat tätä ajatusta?

- Ferrarin mahdollisuudet mestaruuksiin ovat jo menneet
- Badoer on nimenomaan testikuski
- Badoerilla ei ole mainetta rattimiehenä ja hän on tiimipeluri ja tulevaisuutta ei ole muussa tallissa.
- Badoer painottaa koko ajan sitä että kolareihin ei saa sortua = mahdollisimman paljon testiä
- Testaaminen ei ole sallittua keskellä kautta
- Ferrari aikoo panostaa ensi kauden autoon ja tämä vuosi on välivuosi
- Varamiehellä olisi joka tapauksessa vaikea saada pisteitä kylmiltään, koska esim Buttonilla ja Webberilläkin oli vaikeuksia Valenciassa ilman virheitäkin.
- Gene, Bourdais, Piquet jr jne. olisivat ehkä saaneet jonkun jämä pisteen mutta todennäköisesti yliyrittäneet ja ajaneet seinään. Sijoitus 10-11 olisi ollut realistinen

Joten parasta on että Luca testailee autoa ja mahdollisesti jopa uusia osia mahdollisimman paljon ja mahdollisimman tasaiseen tahtiin. Kaikki kisainssit pistetään pelaamaan Kimin pussiin. Ei kolareita, ei sooloilua, ei tähtimeininkiä. Sen Luca taitaa ja siksi hänet on valittu. Tämä saattaa muodostua Ferrarin valttikortiksi ensi vuodelle, eli Alonso korjaa potin Lucan testailuista vuonna 2010. Jos Luca jollain onnenkantamoisella saa jonkun pisteen tai kaksi niin se on vain bonusta. Ferrari on tyytyväinen Lucan panokseen ja miksei olisi, koska monella kuskilla ei olisi pokkaa tuohon hommaan. Ammattimies oikeaan hommaan yli 10:n vuoden kokemuksella.

Kimi saa suhailla ilman huolen häivää täydellisenä ykköskuskina ja ehkä koittaa ottaa jopa voitto riskillä. Joillakin talleilla on tähän varaa.
Eipä tässä mitään hätää. Ihan hyviä ajatuksia. Mutta voisiko Ferrarilla olla tässä vaiheessa uusia osia olemassa? Mitkä ne hemmetin säännöt ja muutokset nyt ensi kautta ajatellen edes oli? Kovin paljonhan ei kai pitänyt muuttua. Renkaanlämmittimet pois jne. Pitää katsoa ensi kisassa onko Badoerin renkaanlämmittimissä sähköjohto paikallaan.:thumbup:
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
No voi härregyyd. Noilla vauhdeilla ja ajolinjoilla mitä Badoer Valenciassa harrasti, ei kyllä saada mitään hyödyllistä testattua. Se on varma.
Onhan niillä saatu testattua Ferrari mestariautoksi yli 50%:n varmuudella viimeisten 12 vuoden ajan. Tulokset puhuvat puolestaan, ei mutu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eihän ne oikeastaan paljoa 2010-specsejä edes voi ajattaa kisoissa, joten mitä siellä sitten testattaisiin... Badoerin testauskuntoa talvitestejä varten?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eihän ne oikeastaan paljoa 2010-specsejä edes voi ajattaa kisoissa, joten mitä siellä sitten testattaisiin... Badoerin testauskuntoa talvitestejä varten?
Oli pakko päästää huutonauru tähän paikkaan. Badoeria valmistellaan kyvykkääksi ajamaan talvitestejä ajattamalla sitä kisoissa. :D

Ei huono!
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No voi härregyyd. Noilla vauhdeilla ja ajolinjoilla mitä Badoer Valenciassa harrasti, ei kyllä saada mitään hyödyllistä testattua. Se on varma.
No ei se varmaan olisi kymmenettä vuotta Ferrarilla testikuskina, jos ei hoitaisi leiviskäänsä sillä saralla. Kilpaa ajaminen ja testaaminen on kaksi ihan eri asiaa, eikä sillä ole merkitystä ajetaanko juuri sitä optimaalisinta ajolinjaa. Voi härregyyd sentään.
 
Viimeksi muokattu:

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Jos Badoer on kisoissa pelkästään testaamassa, alan nähdä hänen valinnassaan järkeä. Olenkin ihmetellyt hänen valintaansa, koska yleensä Ferrari on tällaisissa asioissa fiksu. Jos taustalla on tämä testauskuvio, Ferrarihan on superfiksu! :p
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No ei se varmaan olisi kymmenettä vuotta Ferrarilla testikuskina, jos ei hoitaisi leiviskäänsä sillä saralla. Kilpaa ajaminen ja testaaminen on kaksi ihan eri asiaa, eikä sillä ole merkitystä ajetaanko juuri sitä optimaalisinta ajolinjaa. Voi härregyyd sentään.
Et ilmeisesti tiedä yhtään mistä puhut. Ne asiat, jotka Badoerin Valencian viikonlopun aikana esittämillä ajoilla saadaan testattua, saataisiin testattua myös tehtaalla. Ne asiat taas, joita tehtaalla ei saada testattua, vaativat oikeasti autolla mahdollisimman nopeaa ajoa, jollaista Lucan kohellus ei todellakaan ollut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onko kukaan ajatellut että Badoerin ajattaminen olisi Ferrarille nimenomaan TESTAUSTA ensi kauden autoa varten? Mitkä kaikki asiat puoltaisivat tätä ajatusta?
Muista nyt että Badoer ajaa sen vuoksi että Massa sai jousen päähänsä.

- Ferrarin mahdollisuudet mestaruuksiin ovat jo menneet
No sen ymmärtää että panostetaan ensi kauteen kun tämä kausi on mennyt penkin alle.

- Badoer on nimenomaan testikuski
Testikuljettaja nimitys juontaa kausilta ennen testirajoituksia, jolloin testikuskien tarkoitus oli vähentää kisakuskien taakkaa testauksessa, koska testejä ajettiin niin paljon. Ei noi testikuskit ole mitään superlahjakkaita testaajia, jotka olisi kykyjensä vuoksi valittu pestiinsä. Nykyään testikuljettajat ovat periaatteessa vain varakuljettajia.

- Badoerilla ei ole mainetta rattimiehenä ja hän on tiimipeluri ja tulevaisuutta ei ole muussa tallissa.
Pelkästään se että Badoerilla ei ole mainetta rattimiehenä puoltaa sitä vastaan että häntä käytettäisiin testikuljettajana. Rattimies saa kumminkin aina enemmän autosta irti.

- Badoer painottaa koko ajan sitä että kolareihin ei saa sortua = mahdollisimman paljon testiä
No ei Badoer sitä tuntumaa ajamiseen saa ainakaan kolaroimalla. Menee seuraavakin kisa totutellessa jos pamauttaa seinään heti ekana viikonloppuna. Lisäksi Ferrarilta on sanottu että jos otteet eivät parane niin Badoer ei jatka kuskina ja siinä menisi ne loppukauden "testaukset".

- Testaaminen ei ole sallittua keskellä kautta
Ei ole sallittua ei, mutta Ferrarilta ollaan sanottu että uusia osia ei pitäisi enää autoon tulla. (Itse en kyllä usko tähän.)

- Ferrari aikoo panostaa ensi kauden autoon ja tämä vuosi on välivuosi
Säännöt kumminkin pysyvät suht samana niin jos uudet osat parantavat auton suorituskykyä niin miksei niitä samantien pultattaisi kumpaankin autoon?

- Varamiehellä olisi joka tapauksessa vaikea saada pisteitä kylmiltään, koska esim Buttonilla ja Webberilläkin oli vaikeuksia Valenciassa ilman virheitäkin.
Valencia on niitä ratoja missä ei voi käytännössä voi ohittaa vaikka olisikin nopeampi auto. Lisäksi yliyrittäminen kostautuu todella helposti pusulla seinään. Siksi Buttonilla oli vaikeuksia nousta pisteille.

- Gene, Bourdais, Piquet jr jne. olisivat ehkä saaneet jonkun jämä pisteen mutta todennäköisesti yliyrittäneet ja ajaneet seinään. Sijoitus 10-11 olisi ollut realistinen
Aikamoinen kristallipallo sulla siellä. Voi olla että Gene nähdään vielä loppukaudella auton ratissa. Muista talleista ulospotkittujen kuskien palkkaaminen tallin omien kuskien sijasta ei ainakaan kauheasti tiimihenkeä nosta.
 
Viimeksi muokattu:

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Kiitos että ollaan joka kohtaan tartuttu. Suuri kuva on kuitenkin sellainen että Badoerin ajattaminen on tässä tilanteessa paras valinta Ferrarin mielestä. Parempi testaus kuin seinään ajot. Mm. Coulthard on tarpeeksi fiksu heppu näkemään tämän. Jos kuuntelee liikaa Järvilehdon yksinkertaista pajatusta niin silloin ei sitä näe. Ensi vuonna nähdään oliko valinta oikea vai ei.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Et ilmeisesti tiedä yhtään mistä puhut. Ne asiat, jotka Badoerin Valencian viikonlopun aikana esittämillä ajoilla saadaan testattua, saataisiin testattua myös tehtaalla. Ne asiat taas, joita tehtaalla ei saada testattua, vaativat oikeasti autolla mahdollisimman nopeaa ajoa, jollaista Lucan kohellus ei todellakaan ollut.
Kun nämä ajolinjat kerran ovat niin tärkeitä, niin kävikö mielessä että Badoer ajaa juurikin tämän takia koko loppukauden. Valencia oli vasta pelkkää harjoittelua ja kyllä se vauhti siitä paranee, kunhan tatsi alkaa löytyä.

Ja kyllä sitä hyödyllistä dataa saadaan ilmankin, että autoa viedään jatkuvasti äärirajoilla.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kiitos että ollaan joka kohtaan tartuttu. Suuri kuva on kuitenkin sellainen että Badoerin ajattaminen on tässä tilanteessa paras valinta Ferrarin mielestä. Parempi testaus kuin seinään ajot. Mm. Coulthard on tarpeeksi fiksu heppu näkemään tämän. Jos kuuntelee liikaa Järvilehdon yksinkertaista pajatusta niin silloin ei sitä näe. Ensi vuonna nähdään oliko valinta oikea vai ei.
No täällä on näitä että Tervetuloa foorumille.:D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kun nämä ajolinjat kerran ovat niin tärkeitä, niin kävikö mielessä että Badoer ajaa juurikin tämän takia koko loppukauden. Valencia oli vasta pelkkää harjoittelua ja kyllä se vauhti siitä paranee, kunhan tatsi alkaa löytyä.

Ja kyllä sitä hyödyllistä dataa saadaan ilmankin, että autoa viedään jatkuvasti äärirajoilla.
Saatpa nähdä, että Span jälkeen kuski vaihtuu. Pointti joka tapauksessa oli se, että Badoeria ei laitettu rattiin sen takia, että hän testaisi vaan juurikin palkkioksi pitkästä urasta Ferrarilla.

Ja jotta jotain hyödyllistä dataa saataisiin, pitää kierrosaikojen olla tasaisia ja nopeita.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heh, Badoer...:D

Hän törttöili vielä lisää ajamalla Parc ferme-alueella Sutilin perään..:D

Yet, despite a further embarrassing end when he ran into the back of Adrian Sutil's Force India in parc ferme as he parked up (see Raikkonen did give him tips)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Testikuljettaja nimitys juontaa kausilta ennen testirajoituksia, jolloin testikuskien tarkoitus oli vähentää kisakuskien taakkaa testauksessa, koska testejä ajettiin niin paljon. Ei noi testikuskit ole mitään superlahjakkaita testaajia, jotka olisi kykyjensä vuoksi valittu pestiinsä. Nykyään testikuljettajat ovat periaatteessa vain varakuljettajia.
Nykyään juu, mutta ei sitä Badoeria huonouttaan ole Ferrarilla näin pitkään pidetty. Kuten eri testisessioiden ajoista on nähty, Badoer kykenee kisakuskien kanssa kilpailukykyiseen vauhtiin. Mutta nyt oli vieras auto ja vieras rata. Olennaista oli totutella ja olla kolistelematta. Eikä Valencia ole mitenkään erityisen hyvä testaukseen, joten testausdata ei varmasti ollut etusijalla.

Hyvällä testikuskilla on kaksi tärkeää ominaisuutta. Ajaa keskenään samanlaisia kierroksia ja antaa auton käyttäytymisestä tarkkaa palautetta. Ne viimeiset kymmenykset eivät ole testauksen kannalta niin olennaisia kuin nämä kaksi. Hitaampi testikuski voi siis olla tallin kannalta hyödyllisempi kuin nopea kisakuski, joka ei anna yhtä hyvää palautetta.

En usko tähän ehdotettuun testauskuvioon valintaperusteena, mutta tottahan Luca Badoer muutenkin osaa antaa palautetta autosta (jahka tuntee sen).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nykyään juu, mutta ei sitä Badoeria huonouttaan ole Ferrarilla näin pitkään pidetty. Kuten eri testisessioiden ajoista on nähty, Badoer kykenee kisakuskien kanssa kilpailukykyiseen vauhtiin. Mutta nyt oli vieras auto ja vieras rata. Olennaista oli totutella ja olla kolistelematta. Eikä Valencia ole mitenkään erityisen hyvä testaukseen, joten testausdata ei varmasti ollut etusijalla.

Hyvällä testikuskilla on kaksi tärkeää ominaisuutta. Ajaa keskenään samanlaisia kierroksia ja antaa auton käyttäytymisestä tarkkaa palautetta. Ne viimeiset kymmenykset eivät ole testauksen kannalta niin olennaisia kuin nämä kaksi. Hitaampi testikuski voi siis olla tallin kannalta hyödyllisempi kuin nopea kisakuski, joka ei anna yhtä hyvää palautetta.

En usko tähän ehdotettuun testauskuvioon valintaperusteena, mutta tottahan Luca Badoer muutenkin osaa antaa palautetta autosta (jahka tuntee sen).
Joo samaa mieltä olen kanssasi. Yritin vain lähinnä sanoa että ei Luca Badoeria valittu ainakaan sen vuoksi että hän pystyisi antamaan jotenkin erityisen hyvää palautetta verrattuna muihin kuskeihin. Kyllä kuka tahansa jonka Ferrari olisi valinnut ajamaan pystyisi varmasti samaan. Lähinnä yritän kaataa tämän testaus-teorian, koska se kuulostaa aika naurettavalta vaikka Coulthard onkin sitä mieltä. Olisiko Schumi sitten tullut testaamaan vai ajamaan kilpaa? Entäs Gene? Sanohan Montezemolo että ajopaikka on palkinto Badoerin pitkästä urasta testikuskina...

Periaatteessa yksi juttu mitä Badoer voisi testata olisi se että miten auto käyttäytyy kun laitetaan tankkiin vajaa 200kg bensaa ja ajetaan koko kisa läpi. Tosin täytyisi varmaan muuttaa autoa aika radikaalisti että saisi tankin mahtumaan. Tietenkään mitään järkeähän siinä ei olisi koska rengasseokset varmasti muuttuvat ensi vuodeksi. Puhumattakaan kaikesta muusta...

edit. Niin ja olen edelleen sitä että Badoer tulee huomattavasti parantamaan otteitaan Spassa.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
edit. Niin ja olen edelleen sitä että Badoer tulee huomattavasti parantamaan otteitaan Spassa.
Voi olla, mutta pisteistä ei tule taistelemaan, ei sitten millään. Eli kuten sanoit, on tuo ajattaminen vain kiitos pitkästä työstä. Toisaalta ainahan siinä sivussa voi testata eri asioita viikonlopun kustannuksella Kimiä tai ensi kautta varten.

Ymmärrän kyllä ne harvat sympatiat, jota Badoer kerää. Itsekin tykkään hepusta, mutta esimerkiksi merkkimestaruutta ajatellen hän oli todella huono valinta, vaikka kuinka kaventaisi eroa Spassa. Selvähän se on kuitenkin, että tuosta voi, ja onkin helppo vielä parantaa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Saa nähdä jääkö Spa Lucan viimeiseksi kilpailuksi. Aika paljon huhuja liikkuu että Fisico ajaisi Monzasta eteenpäin Ferrarilla! Force Indialla on jotain velkoja Ferrarin koneista ja Fisico kävisi maksusta. Petrovia ja Liuzzia huhuttu sitten Forcelle.
 
Ylös