Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ranskalainen sivusto TomorrowNewsf1.com väittää kuullensa ehdottoman luotettavasta lähteestä, että Lotus Racing sai sovittua Renault-moottorin käyttöönsä sillä ehdolla, ettei talli käytä ensi kaudella Lotus-nimeä. (Google-englanninnos.) Tätä taustaa vasten on vaikea ymmärtää, miksi Tony Fernandes sanoi Maikkarille, että heidän Lotus-nimen käyttönsä riippuisi sopimuksesta Group Lotuksen kanssa.

Ranskalaisartikkelissa sanotaan myös, että sopimus Renault-moottorista on vain yhden vuoden mittainen. Periaatteessa Fernandesin F1-tiimi voisi siis kilpailla ensi kaudella (ja mahdollisesti vielä sitäkin seuraavalla) Renault-moottorilla sekä perinteisellä mustalla ja kultaisella Lotus-värityksellä, mutta jollain muulla nimellä kuin Lotuksena. Vuonna 2012 tai 2013 Fernandesin talli voisi taas vaihtaa toiseen moottoritoimittajaan (mahdollisesti takaisin Cosworthiin). Siihen mennessä kiista Team Lotus -nimestä olisi varmaankin jo perusteellisesti selvitetty ja Tonyn tiimi voisi taas ottaa sen käyttöönsä.

Toisaalta Fernandes tuntuu Maikkarin haastattelussa harkitsevan vakavasti kokonaan Lotus-nimestä luopumista ja uuden ikioman brändin perustamista, jolloin he pääsisivät rakentamaan omaa brändiään täysin omilla ansioillaan jo kaudesta 2011 alkaen. Aloittelevalle tallille tämäkin on varmasti houkutteleva vaihtoehto, ja ensimmäisen vuoden flirttailu Lotus-nimen kanssa haalistuisi ajan myötä ihmisten mielissä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tätä taustaa vasten on vaikea ymmärtää, miksi Tony Fernandes sanoi Maikkarille, että heidän Lotus-nimen käyttönsä riippuisi sopimuksesta Group Lotuksen kanssa.
Ken ties väitteet Group Lotuksen halukkuudesta sponsoroida Genii Capitalin F1-tallia pitävät paikkansa ja Bahar on asettanut vaatimuksen olla myymättä moottoreita Team Lotukselle ehdoksi mainosmiljuunille. Näin ollen riidan sopiminen Group Lotuksen kanssa voisi muuttaa myös moottorisopimuksen ehtoja.

Mulle ei tosin ole ihan selvää Renault-tallin ja Renault'n F1-moottoreita valmistavan osaston omistussuhteet ja hallinto. Ymmärtääkseni tehdas omistaa moottoripajan edelleen itse, mutta on Geniin tallissa "vain" nimisponsorina. Näin ollen Group Lotuksen ja Genii Capitalin välisten sopimusten ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa Renault'n ja Team Lotuksen välisiin sopimuksiin... Se miten asiat käytännössä menevät kulisseissa onkin sitten ihan eri asia.
Ranskalaisartikkelissa sanotaan myös, että sopimus Renault-moottorista on vain yhden vuoden mittainen.
Pitää paikkansa. Sopimuksen pituus mainittiin sekä Renault'n että Lotus Racingin tiedotteissa, kun moottorisopimus julkaistiin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mulle ei tosin ole ihan selvää Renault-tallin ja Renault'n F1-moottoreita valmistavan osaston omistussuhteet ja hallinto. Ymmärtääkseni tehdas omistaa moottoripajan edelleen itse, mutta on Geniin tallissa "vain" nimisponsorina. Näin ollen Group Lotuksen ja Genii Capitalin välisten sopimusten ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa Renault'n ja Team Lotuksen välisiin sopimuksiin... Se miten asiat käytännössä menevät kulisseissa onkin sitten ihan eri asia.
Joidenkin tietojen mukaan (muistelen näin spekuloidun aiemmin samaisella TomorrowNewsf1-sivustolla) moottorivalmistaja Renault omistaisi edelleen 25% Renault F1-tallista, mutta Group Lotus olisi aikeissa ostaa tämän 25% omistuksen parin vuoden päästä, nykyisen Concorde-sopimuksen päättyessä. Jos moottorivalmistaja Renaultin suhteet F1-talliin heikentyisivät näiden huhujen mukaisesti, niin moottorivalmistaja Renault voisi olla tulevina vuosina vapaampi solmimaan moottoritoimitussopimuksen Fernandesin omistaman Team Lotuksen kanssa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Joidenkin tietojen mukaan (muistelen näin spekuloidun aiemmin samaisella TomorrowNewsf1-sivustolla) moottorivalmistaja Renault omistaisi edelleen 25% Renault F1-tallista, mutta Group Lotus olisi aikeissa ostaa tämän 25% omistuksen parin vuoden päästä, nykyisen Concorde-sopimuksen päättyessä. Jos moottorivalmistaja Renaultin suhteet F1-talliin heikentyisivät näiden huhujen mukaisesti, niin moottorivalmistaja Renault voisi olla tulevina vuosina vapaampi solmimaan moottoritoimitussopimuksen Fernandesin omistaman Team Lotuksen kanssa.
Pieni autovalmistaja ja sijoitusyhtiö on mielestäni aika kyseenalainen yhdistelmä pitkäjänteisen talliprojektin kannalta. Jos nykyisellään Renaultilla on vaikeuksia selvityä kustannuksista, tuntuisi oudolta sen helpottuvan jatkossa. Sijoitusyhtiö hakee arvonnousua ja rahoilleen vastinetta, joten kuinka pitkäjänteinen projekti on kyseessä?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ehkäpä Renault tosiaan voisi jossain vaiheessa selventää Huntille ja muutamalle muullekin kuinka autonvalmistajat käytännössä osallistuvat moottoriurheiluun. Fordillehan selvisi jo 60-luvulla, että esimerkiksi Ferrari S.p.A. ja Scuderia eli "Team Ferrari" ovat erillisiä yhtiöitä ja Genii Capitalkaan ei tosiaan ostanut osuutta Renault'sta, vaan Renault F1 Teamistä. Huntin logiikalla Genii voisi varmaan jatkaa nykyisellä nimellään myös ilman ranskalaistehtaan lupaa, koska ne ovat aina olleet kaksi erillistä yhtiötä. Varsinkin kun Renault F1 Team ei ole koskaan edes käyttänyt Renault’n autotehtaan merkkiä.

Onneksi kuitenkin kuka tahansa täysjärkinen tajuaa, että Lotus ja Team Lotus ovat historiallisesti autonvalmistaja ja autonvalmistajan kilpatalli. Molemmilla on samat perustajat ja omistajat sekä yhteisessä käytössä yhä Lotus Carsin omistuksessa oleva ACBC-logo. Fernandesin hankkiman merkin alaisena Lotus ei koskaan juhlinut yhtään maailmanmestaruutta ja nyt jo jopa BBC muotoilee uutisen 1Malaysia Racingin ensi vuoden värityksestä näin:
BBC.com sanoi:
It has been speculated in F1 that Fernandes has pushed ahead with plans to use the black and gold colour scheme following the row over the ownership of the Lotus name because he knows it will anger Lotus Cars and Proton.
Koko väritys-uutinen ja -kilpailu ei ole siis muuta kuin epätoivoisen miehen lapsellista kiusantekoa ja osoittaa hyvin, miksi Lotus haluaa suojella brändiään joutumasta tämän käsiin.

Ja onhan se kyllä varsin johdonmukaista, että Fernandesin halutessa käyttää JPS:n värejä, se on upea kunnianosoitus legendaariselle merkille, mutta kun Bahar haluaa tuoda Lotuksen omissa perinteisissä vihreäkeltaisissa takaisin moottoriurheiluun, niin se leimataan nostalgialla ratsastukseksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ehkäpä Renault tosiaan voisi jossain vaiheessa selventää Huntille ja muutamalle muullekin kuinka autonvalmistajat käytännössä osallistuvat moottoriurheiluun. Fordillehan selvisi jo 60-luvulla, että esimerkiksi Ferrari S.p.A. ja Scuderia eli "Team Ferrari" ovat erillisiä yhtiöitä ja Genii Capitalkaan ei tosiaan ostanut osuutta Renault'sta, vaan Renault F1 Teamistä. Huntin logiikalla Genii voisi varmaan jatkaa nykyisellä nimellään myös ilman ranskalaistehtaan lupaa, koska ne ovat aina olleet kaksi erillistä yhtiötä. Varsinkin kun Renault F1 Team ei ole koskaan edes käyttänyt Renault’n autotehtaan merkkiä.

Onneksi kuitenkin kuka tahansa täysjärkinen tajuaa, että Lotus ja Team Lotus ovat historiallisesti autonvalmistaja ja autonvalmistajan kilpatalli. Molemmilla on samat perustajat ja omistajat sekä yhteisessä käytössä yhä Lotus Carsin omistuksessa oleva ACBC-logo. Fernandesin hankkiman merkin alaisena Lotus ei koskaan juhlinut yhtään maailmanmestaruutta ja nyt jo jopa BBC muotoilee uutisen 1Malaysia Racingin ensi vuoden värityksestä näin:
Koko väritys-uutinen ja -kilpailu ei ole siis muuta kuin epätoivoisen miehen lapsellista kiusantekoa ja osoittaa hyvin, miksi Lotus haluaa suojella brändiään joutumasta tämän käsiin.

Ja onhan se kyllä varsin johdonmukaista, että Fernandesin halutessa käyttää JPS:n värejä, se on upea kunnianosoitus legendaariselle merkille, mutta kun Bahar haluaa tuoda Lotuksen omissa perinteisissä vihreäkeltaisissa takaisin moottoriurheiluun, niin se leimataan nostalgialla ratsastukseksi.
Sanopas Carteri, onko Lotus Renault GeniBenettoni LAADA teidän "Ei pinnalisten" fanien arvossa? Kuinka korkealle arvostat tuon tullessa radalle?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Huntin logiikalla Genii voisi varmaan jatkaa nykyisellä nimellään myös ilman ranskalaistehtaan lupaa, koska ne ovat aina olleet kaksi erillistä yhtiötä.
Höpö höpö. Se, mitä yrityskauppoihin kuuluu ja mitä ei, on tapauskohtaista. Lotusten tapauksessa on kuitenkin täysin selvää, ettei Proton ole koskaan omistanut Team Lotusta ja Group Lotuksen esiintyminen F1-mestarina on räikeä vale. Autotehdas ja kilpatalli ajautuivat eri omistajille jo ennen malesialaisten sekaantumista kumpaankaan.

Chapmanin perikuntahan myi Group Lotuksen GM:lle jo 1986. CARTerin logiikalla Team Lotuksella ei kai ollut tuon jälkeen mitään oikeutta nimeensä ja logoonsa, ja GM:stä tuli kerta rysäyksellä seitsemän kertainen valmistajien maailmanmestari.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Huntin logiikalla Genii voisi varmaan jatkaa nykyisellä nimellään myös ilman ranskalaistehtaan lupaa, koska ne ovat aina olleet kaksi erillistä yhtiötä. Varsinkin kun Renault F1 Team ei ole koskaan edes käyttänyt Renault’n autotehtaan merkkiä.
Tässä puhutaan kuitenkin vähän eri kaliiberin automerkeistä: Lotus on pieni superautojen valmistaja ja Rellu on suuri siviiliautojen valmistaja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkäpä Renault tosiaan voisi jossain vaiheessa selventää Huntille ja muutamalle muullekin kuinka autonvalmistajat käytännössä osallistuvat moottoriurheiluun. Fordillehan selvisi jo 60-luvulla, että esimerkiksi Ferrari S.p.A. ja Scuderia eli "Team Ferrari" ovat erillisiä yhtiöitä ja Genii Capitalkaan ei tosiaan ostanut osuutta Renault'sta, vaan Renault F1 Teamistä.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Renault (autotehdas) ja Ferrari (autotehdas) ovat F1-tiimiensä (vähintään osa)omistajia. Mutta Lotus Cars ei ole koskaan omistanut Team Lotuksesta palaakaan. "Käytännössä" Lotus siis ole rinnastettavissa noihin kahteen muuhun.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onko joku muukin kanssani sitä mieltä, että "oikean Team Lotuksen" kuuluisi olla:
1. Brittiläinen (edes muodollisesti)
2.jotenkin kytköksissä (muutenkin kuin nimensä puolesta) urheiluautoja valmistavaan Group Lotukseen?
Toivottavasti esim. McLaren Racing (Team McLaren F1) ja McLaren Automotive eivät ajaudu samanlaiseen tilanteeseen mahdollisten omistajanvaihdosten ja yrityskauppojen myötä. :dunno:
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Ainoa oikea Team Lotus oli se Colin Chapmanin aikainen Team Lotus.
Se että ostaa oikeudet kyseiseen nimeen ei tee tallista mielestäni oikeaa Team Lotusta.

Team Lotus-nimi ei kuulu Group Lotuksellekkaan, mutta jos tosiaan F1:iin tulisi tiimi nimeltä Lotus-Renault, siinä ei olisi mielestäni mitään väärää. Kyseinen edustaisi kuitenkin Lotus Carsia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko joku muukin kanssani sitä mieltä, että "oikean Team Lotuksen" kuuluisi olla:
1. Brittiläinen (edes muodollisesti)
2.jotenkin kytköksissä (muutenkin kuin nimensä puolesta) urheiluautoja valmistavaan Group Lotukseen?
Toivottavasti esim. McLaren Racing (Team McLaren F1) ja McLaren Automotive eivät ajaudu samanlaiseen tilanteeseen mahdollisten omistajanvaihdosten ja yrityskauppojen myötä. :dunno:
Minä olen alkanut olemaan sitä mieltä. Ihan turha Fernandesin tiimin oikeana Team Lotuksena olemista pelleillä, elleivät onnistu tekemään sitä yhteistyössä autonvalmistaja Lotuksen kanssa. Autonvalmistaja Lotuksella ei ehkä ole oikeuksia Team Lotus -brändin käyttöön ja historian saavutuksiin, mutta se on silti se oikea tämän päivän Lotus. Tällä kaudella voivat Fernandesilla olla Lotus -talli, kun se yhteistyökuvio siinä ilmeisesti oli.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ehkäpä Renault tosiaan voisi jossain vaiheessa selventää Huntille ja muutamalle muullekin kuinka autonvalmistajat käytännössä osallistuvat moottoriurheiluun. Fordillehan selvisi jo 60-luvulla, että esimerkiksi Ferrari S.p.A. ja Scuderia eli "Team Ferrari" ovat erillisiä yhtiöitä ja Genii Capitalkaan ei tosiaan ostanut osuutta Renault'sta, vaan Renault F1 Teamistä. Huntin logiikalla Genii voisi varmaan jatkaa nykyisellä nimellään myös ilman ranskalaistehtaan lupaa, koska ne ovat aina olleet kaksi erillistä yhtiötä. Varsinkin kun Renault F1 Team ei ole koskaan edes käyttänyt Renault’n autotehtaan merkkiä.
Viimeaikaisten mediaspekulaatioiden mukaan Renault F1-tallin enemmistöosakkuuden myynti viime vuoden lopulla sijoitusyhtiö Genii Capitalille viittaisi autonvalmistaja Renaultin haluun vetäytyä kokonaan F1-sarjasta -- tai vaihtoehtoisesti haluun siirtyä yksinomaisesti erilaisten F1-tallien moottoritoimittajaksi ilman omaa nimitallia. Tällaista spekulaatiota tukevat huhut, että autonvalmistaja Renault olisi halukas myymään viimeisetkin osakkeensa Renault F1-tallista Group Lotukselle parin vuoden päästä. Jos näin käy, niin Renault-nimi todennäköisesti poistuu Genii Capitalin omistaman tallin nimestä.

Tällainen hiljainen vetäytyminen F1-tallin ylläpitämisestä olisi mainittujen spekulaatioiden mukaan autonvalmistaja Renaultille kunniallinen tapa poistua F1-sarjasta. Renaulthan on allekirjoittanut nykyisen Concorde-sopimuksen ja sitoutunut siinä toimimaan F1-tallina vuoden 2012 loppuun saakka.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mitenkäs tämä nyt liittyy mitenkään tähän Lotus asiaan, kun perustaja on ne erottanut siis Team Lotuksen ja Group Lotuksen.
Colin Chapman varmaankin erotti firmat, jotta jos toinen menisi nurin, niin edes toinen selviäisi. Tuskin hänen tahtonsa/tarkoituksensa oli nykytilanne, jossa malesialaiset tappelevat F1-tallin nimestä. Uskon siis, että Chapman haluaisi nykyäänkin varmaan, että sekä Lotus- urheilu- että kilpa-autot olisivat kytköksissä toisiinsa muutenkin kuin vain ostettujen nimioikeuksien kautta. En halua riidellä tästä asiasta, haluan vain, että Chapmanin edes henkinen side merkkien välillä jotenkin säilyisi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uskon siis, että Chapman haluaisi nykyäänkin varmaan, että sekä Lotus- urheilu- että kilpa-autot olisivat kytköksissä toisiinsa muutenkin kuin vain ostettujen nimioikeuksien kautta. En halua riidellä tästä asiasta, haluan vain, että Chapmanin edes henkinen side merkkien välillä jotenkin säilyisi.
Tämän hän takasi Lotuksen tuotemerkillä. Ilman sitä ei ole Lotus-autoja. Ilman sitä ei ole Lotus Carsia ja ilman sen käyttöoikeutta ei ole myöskään Team Lotusta. Olisi perin kummallinen sattuma, mikäli useita ACBC-merkkejä omistavan Lotuksen ulkopuolelta löytyisi yksi muuten täysin samanlainen merkki, joka olisi täysin Lotuksen oikeuden tavoittamattomissa. Huntin pelasti tuolloin se, ettei hän ollut käyttänyt logoaan missään. Nyt tilanne tietenkin on muuttunut. Varsinkin kun Fernandes poseeraa kameroiden edessä Lotus Carsin omistamalla logolla varustettu hattu päässä maailman mediassa.

Otto tuntuu myös täysin unohtaneen sen, että Lotus Cars on aina markkinoinut tuotteitaan yhteisen perustajnsa kilpa-autoilusaavutuksilla. "Designed by masters of Grand Prix racing" tai sitten nämä Elan-mainokset 60- ja 70-luvuilta.

Chapmanin kuoleman ja yrityskauppojen jälkeen Lotus ei enää voittanut yhtään maailmanmestaruutta ja vuonna 1988 rekisteröitiin Fernandesin nyt ostama Team Lotus-logo, mutta mitään arvokasta Team Lotus ei enää Lotukselle tuon jälkeen tuottanut.

Mutta mikä merkki oli Lotuksen F1-, Indy- ja urheiluautoissa käytössä ennen sitä? Ja kuka omisti sen silloin ja omistaa edelleen? Vastauksessa piilee Chapmanin perintö ja Lotuksen historia.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Olisi perin kummallinen sattuma, mikäli useita ACBC-merkkejä omistavan Lotuksen ulkopuolelta löytyisi yksi muuten täysin samanlainen merkki, joka olisi täysin Lotuksen oikeuden tavoittamattomissa.
Kummallista tai ei, näin se nyt vaan on.
Huntin pelasti tuolloin se, ettei hän ollut käyttänyt logoaan missään.
Mutta eihän tämä kai pidä paikkaansa. Ja vaikka pitäisikin, pelasti miltä?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös