Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tämä tosiaan tuskin on ongelma, kun valtaosa sponsoreista on Fernandesin omia firmoja.

Itse kyllä pidän vihreäkeltaista perinteisempänä Lotus-värityksenä, vaikka JPS sinällään legendaarinen onkin. Pelkkä sponsorivärityshän se kuitenkin oli. Mutta mustan ystävänä kokomusta auto kelpaa minulle kyllä.
Juuri nuo legendaarisuus ja musta ovat ne mitkä eniten kolahtaa. Ja olen aina pitänyt sitä JPS-väritettyä autoa historian kauneimpana.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Tämä tosiaan tuskin on ongelma, kun valtaosa sponsoreista on Fernandesin omia firmoja.

Itse kyllä pidän vihreäkeltaista perinteisempänä Lotus-värityksenä, vaikka JPS sinällään legendaarinen onkin. Pelkkä sponsorivärityshän se kuitenkin oli. Mutta mustan ystävänä kokomusta auto kelpaa minulle kyllä.
Hienoahan se olisi saada mustakulta radalle. Jos sponsorien suhteen asia on noin, niin vielä parempi onnistumisen kannalta.

Brittiläinen kisavihreä taas puolestaan ei niin istu tähän nykyiseen konseptiin. Ihan yhtä keinotekoista se on kumminpäin vaan kuitenkin. Mutta huomattavasti tyylikkäämpää käyttää kultaa ja mustaa. Entisaikojen bling bling. :D

Legendaarisuutta kun nyt kuitenkin on haettu perustettaessa F1 Lotus uudelleen. Värivaihe kerrallaan. Ensin vihreä, sitten mustakulta, siten?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Legendaarisuutta kun nyt kuitenkin on haettu perustettaessa F1 Lotus uudelleen. Värivaihe kerrallaan. Ensin vihreä, sitten mustakulta, siten?
Keltainen

Väreissä vaan hypitään yli Gold Leaf ja Essex -värityksistä.

Ruudukkoon kyllä mahtuu yksi lähes kokomusta talli. Aiemmin valkoinen ylivalta jylläsi, mutta onneksi uudet tallit ovat tuoneet hieman lisää väriä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juuri näin. Oikea Lotushan ei tietenkään käyttäisi Lotus-nimeä tai Lotuksen perinteisiä värejä, eikä kukaan näin ollen osaisi aavistaa, että se on oikea Lotus. :p

Minä uskon tämän uusvanhan värityksen olevan, paitsi kunnianosoitus Team Lotuksen perinteille, myös samalla kiusantekoa Dany Baharille, joka haluaa tuoda Group Lotuksen F1-sarjaan samanlaisissa kullanmustissa väreissä.

Toistaiseksi on mahdotonta sanoa minkä näköinen Fernandesin tiimin ensi kauden autosta tulee, kun itse auton muotoilu tulee muuttumaan ja värityksen suunnittelukilpailukin on vasta julistettu avatuksi. Sen verran on kuitenkin varmaa, että John Player Specialin tupakkamainosta ei autoon tule. Ja lätkäistään lopuksi autoon sponsoreiden mainokset, niin eiköhän vaan lopputulos ole jotain aivan erilaista kuin ne klassiset JPS Lotukset.

Mutta auton väritys on kuitenkin loppujen lopuksi sivuseikka. Paljon tärkeämpää on, että Gascoyne saa ensi kauden Lotuksesta huomattavasti tämänvuotista nopeamman ja kilpailukykyisemmän.
Kyllähän nimi ja logo saa olla samat, jos meinaa sama talli olla, mutta tossa värityshommassa on sellainen maku että ratsastellaan legendan maineella. Kannattaisi uusi sivu ja olla sitä mitä ovat. Vihreä väritys oli sikäli ok, että se oli alkuperäinen, vähän niinkuin Ferrari on aina pitäytynyt punaisessa, mutta vanhojen sponsoriteemojen jäljittely menee jo vähän liian pitkälle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Nimen ja värityksen tehtävänä on tehdä tallista ja autoista tunnistettavia. Fernandesin Lotus on jo tällä kaudella tehnyt vihreästä ja keltaisesta oman tunnusmerkkinsä. Nyt on kuitenkin huhuttu, että Renault saa Group Lotuksen sponsorikseen ja että Renault haluaa tunnistautua ensi kaudella Team Lotuksen perillisiksi omimalla mustan ja kultaisen Lotus-värityksen.

Vaihtamalla ensi kaudeksi kulta-mustaan väritykseen ja julkistamalla tämän aikeensa ennen Renaultia, Fernandes siis tekee taktisen puolustusliikkeen ja estää Renaultia tunnistautumasta autonsa värityksellä F1-Lotuksen perinnön kantajaksi. Renault voi tietysti valita ensi kaudella vihreä-keltaisen Lotus-värityksen, mutta silloin heitä pidettäisiin perässähiihtäjinä ja jäljittelijöinä.

Fernandes on hiljattain ostanut oikeudet Team Lotus -nimeen, ja juuri tällaista brändin puolustamista sen aiempi omistaja David Hunt on Tony Fernandesilta peräänkuuluttanut tuoreessa haastattelussaan.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Eikö kukaan enää muista värien alkuperää, kansallisvärejä? Lotus kuuluu olla vihreä, koska se väri on oikeasti British Racing Green!!!

Vaikka toisaalta, musta taisi olla Suomen kansallisväri...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Minä vähän pelkäsin, että Fernandesin tallin autoissa voisi olla ensi kaudella Malesian lipun värit. Kulta-musta on hyvä värivalinta. :)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Irlannin vuoksi on olemassa Brg väritys. Italian alkuperäinen kilpailuväri on muute musta... Ja kiitos lotuksen brg:eestä alunperin luovuttiin...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tätä kansallisuusväriasiaahan on ruodittu täällä ennenkin. Jaguar mm. edusti perinteitä kunnioittaen brittiläisenä tallina BRG:tä, valitettavasti tallin menestys oli mitä oli. Saksan varsinainen kilpailuvärihän on valkoinen, hopea on Mersun oma traditio. sääli, ettei Prostin jälkeen ole ollut ketään edustamassa Ranskan sinistä. :dunno:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tätä kansallisuusväriasiaahan on ruodittu täällä ennenkin. Jaguar mm. edusti perinteitä kunnioittaen brittiläisenä tallina BRG:tä, valitettavasti tallin menestys oli mitä oli. Saksan varsinainen kilpailuvärihän on valkoinen, hopea on Mersun oma traditio. sääli, ettei Prostin jälkeen ole ollut ketään edustamassa Ranskan sinistä. :dunno:
Näinpä. Sinisiä autoja on ikävä. Ja toivon että joku muu muuttaisi auton vihreäksi. Valitettavan yksitoikkoisia autojen värit nykyään
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tätä kansallisuusväriasiaahan on ruodittu täällä ennenkin. Jaguar mm. edusti perinteitä kunnioittaen brittiläisenä tallina BRG:tä, valitettavasti tallin menestys oli mitä oli. Saksan varsinainen kilpailuvärihän on valkoinen, hopea on Mersun oma traditio. sääli, ettei Prostin jälkeen ole ollut ketään edustamassa Ranskan sinistä. :dunno:
Ruoditaas vielä sen verran, että Auto Unionit olivat ihan yhtä hopeisia kuin Mercedesitkin. Samoin ovat olleet tehdas-Audit protoissa monessa käänteessä. Porsche on käyttänyt sekä hopeaa että valkoista ja vain BMW on ollut aina valkoinen.

Itse Lotuksen värimaailmasta sen verran, että hyvän värityksen saa minusta tuoda takaisin, oli se nyt sitten jonkun mielestä huoraamista tai ei. Mitä sponsorilogoihin tulee, niin kaksivärisyys tuskin on suuri ongelma. Lotus ottanee mallia Williamsista, joka on sinnikkäästi pitäytynyt kaksivärisyydessä riippumatta sponsorin omista väreistä, esim. Fernandesin Air Asia olisi punainen jos Tony saisi valita. Williamsin vastaus oli ollut, että tokihan se käy, mutta se maksaa...
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Fernandes totesi juuri Maikkarin lähetyksessä vapaista harjoituksista, että tiimi alkaa todennäköisesti luomaan uutta (omaa) brandia ensi kaudelle. Ymmärsin asian niin, että Lotus-nimestä tullaan luopumaan. Eki ei käännöksessään tätä yhtä suoraan sanonut, mutta se nyt on muutenkin pihalla.

edit. Sama asia Maikkarin nettisivuilta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/11/1223324
 
Viimeksi muokattu:

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67
Nooh, eiköhän ainakin Air Asia ja Tune Group saada kultaisella maalilla. ;) Ja eikös CNN:kin ole valkoisella tänä vuonna, eli samalla värillä kuin TG ja AA, mutta eri värillä kuin heidän oikea logonsa, eli varmaan sekin saadaan kultaiseksi.
Eipä ne parit valkoiset mainokset haittaa paljoakaan tuossa musta-kullassa, kuten tästä voidaan nähdä:
http://www.youtube.com/watch?v=5bYlNsQgwX4
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Fernandes totesi juuri Maikkarin lähetyksessä vapaista harjoituksista, että tiimi alkaa todennäköisesti luomaan uutta (omaa) brandia ensi kaudelle. Ymmärsin asian niin, että Lotus-nimestä tullaan luopumaan.
Eli käy kuin David Hunt pelkäsi. Fernandes taipuu poliittisen ja/tai taloudellisen painostuksen alla ja antaa identtitettivaras Group Lotukselle Team Lotuksen nimen ja koko historian, jota Group ei ole koskaan omistanut ja johon sillä ei ole mitään oikeutta. Toivotaan kuitenkin, että Tony on sanojensa mittainen mies ja ensi kaudella fykkösissä kisaa oikea Team Lotus, eikä mikään Protonin haarakonttori.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli käy kuin David Hunt pelkäsi. Fernandes taipuu poliittisen ja/tai taloudellisen painostuksen alla ja antaa identtitettivaras Group Lotukselle Team Lotuksen nimen ja koko historian, jota Group ei ole koskaan omistanut ja johon sillä ei ole mitään oikeutta. Toivotaan kuitenkin, että Tony on sanojensa mittainen mies ja ensi kaudella fykkösissä kisaa oikea Team Lotus, eikä mikään Protonin haarakonttori.
Jos Fernandesin tuossa haastattelussa kertoma pitää täysin paikkansa, on Lotus-nimen valinnan taustalla ollut pelkän F1-tallin pystyttämisen sijaan huomattavasti isommat suunnitelmat, joihin Group Lotus on kuulunut merkittävänä osana. Jotenkin epäilen, että vaikka Tony lähtisikin omaa brändiä rakentamaan, ei Team Lotus päädy Protonin käsiin.

Sikäli kun Renault-kauppa toteutuu, niin Bahar on kyllä nähty. Kuumaa ilmaa ja pullanmuruja. Perinteikäs Group Lotus jakaa perinteikkäästi rahaa eri kilpatalleille. Chapmanilla toki oli omat rahasotkunsa, mutta luulin, että tarkoitus oli pitää kiinni hieman kunniakkaammista perinteistä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Fernandes totesi juuri Maikkarin lähetyksessä vapaista harjoituksista, että tiimi alkaa todennäköisesti luomaan uutta (omaa) brandia ensi kaudelle. Ymmärsin asian niin, että Lotus-nimestä tullaan luopumaan. Eki ei käännöksessään tätä yhtä suoraan sanonut, mutta se nyt on muutenkin pihalla.

edit. Sama asia Maikkarin nettisivuilta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/11/1223324
Niin, vähän ristiriitaista infoa nyt tulee kyllä.... Tiimi julkistanut paluun legendaariseen musta & kulta väritykseen, samaan aikaan sitten Fernandes tekee tuommoisia lausuntoja... :confused:
Saas nähdä milloin tulee jotain virallista uutista aiheesta....
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Harmin paikka, jos Fernandes luopuu Lotus-nimestä. Sitten tässä auton mustalla ja kullalla värittämisessäkään ei ole mitään järkeä.

Olen kyllä Tonyn kanssa samaa mieltä, että tallin ihmiset ovat tallin nimeä tärkeämpiä. Tonyn tallissa on ainesta tulevaisuuden menestyjäksi täysin tallin nimestä riippumatta. Mutta jos Fernandes lähtee rakentamaan tallilleen uutta brändiä uudella nimellä, niin sitten pitäisi autoonkin ottaa uusi väritys, jolla ei ole menneisyyden painolastia.

Toivottavasti Fernandes ei kuitenkaan myy Team Lotus -nimeä Group Lotukselle, vaan pitää sen omistuksessaan tai vaikkapa luovuttaa sen takaisin David Huntille. Team Lotuksen myyminen Group Lotukselle tahraisi myös Tonyn uuden tallin maineen, mutta kyllähän Fernandesin kaltainen terävä bisnesmies tämän tietysti ymmärtää.

Toivotaan nyt kuitenkin, että asiat vielä kääntyisivät parhain päin ja Tonyn talli saisi jatkaa ensi vuonnakin Lotus-nimellä -- kaikkein mieluiten tietysti Team Lotus -nimellä.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Olenko ymmärtänyt tämän oikein?

Tämän kauden Lotus Racing on ostanut ensi kaudeksi oikeudet Team Lotus -nimeen. Ensi kaudeksi on tulossa myös toinen tulli, joka haluaa kutsua itseään (Renault) Lotukseksi.

Tästä seuraa jollain kummalla tavalla se, että tämä ensimmäinen talli perääntyy ja ottaa jonkin toisen nimen.

Millä perusteella se näin päin menee? Eikös ensin ehtivällä pitäisi olla etuoikeus nimeen?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Millä perusteella se näin päin menee? Eikös ensin ehtivällä pitäisi olla etuoikeus nimeen?
Ehkäpä tässä nykylotuksessa ei olisi paljon mitään oikeaa Lotusta, elleivät he olisi sitä Lotukseksi brändänneet Protonin ja Group Lotuksen tuella. Sittemmin talli hankki itselleen Team Lotus -lisenssin, ja jostain syystä se ei enää kelvannutkaan niille, jotka alunperin olivat sponsoroimassa Lotus-nimeä tallille.

Mitähän järkeä tämän tallin olisi jatkaa Lotus-nimellä, ellei sillä ole muuta yhteyttä vanhaan Lotukseen kuin ostettu nimi, ja ykkösissä olisi toinenkin Lotus joka pärjää paremmin?

:D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toisaalta mitäpä muuta yhteistä vaikkapa nyky-Ferrarilla on alkuperäiseen kuin ostettu nimi?

Ei kai Chapmanilta GM:n ja Artiolin kautta Protonille päätynyt Group Lotus voi olla sen oikeampi Lotus kuin Chapmanilta Collinsin&Wrightin ja Huntin kautta Fernandesille päätynyt Team Lotus?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös