Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bahar myös vahvisti Fernandesin hankkiutuneen tilanteeseen, jossa hän yritti kiristää ja rahastaa Lotusta yhteistyöstä. Fernandes heittäytyi kuitenkin aivan liian ahneeksi ja vaati yli kolminkertaista summaa kuin mitä Renault/GENII tarjosi.
Fernandes siis jatkoi David Huntin viitoittamatta jääneellä tiellä ja teki tästä varsin helpon päätöksen autotehtaalle.
Ei nyt unohdeta sitä pikkujuttua, että Fernandes kiistää tämän kaiken. Protonin osuus hankkeessa oli alun perin miljoona dollaria, ja Fernandes olisi halunnut tuon moninkymmenkertaisesti jatkosta? Uskoo ken tahtoo.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bahar myös vahvisti Fernandesin hankkiutuneen tilanteeseen, jossa hän yritti kiristää ja rahastaa Lotusta yhteistyöstä. Fernandes heittäytyi kuitenkin aivan liian ahneeksi ja vaati yli kolminkertaista summaa kuin mitä Renault/GENII tarjosi.
Hintapyynnön kovuus (mikäli totta) riippuu ihan siitä mistä käytiin kauppaa. Nyt Lotus ei saa sillä rahallaan (toistaiseksi ) kuin tarran Renaultin kylkeen ja sanan nimeen. Eiköhän Fernandesin kanssa keskusteltaessa ole ollut vähän enemmästä kyse.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mutta tuonhan me jo tiesimme... ;)

Bahar myös vahvisti Fernandesin hankkiutuneen tilanteeseen, jossa hän yritti kiristää ja rahastaa Lotusta yhteistyöstä. Fernandes heittäytyi kuitenkin aivan liian ahneeksi ja vaati yli kolminkertaista summaa kuin mitä Renault/GENII tarjosi.
Fernandes siis jatkoi David Huntin viitoittamatta jääneellä tiellä ja teki tästä varsin helpon päätöksen autotehtaalle.
Kuka oikeasti enää uskoo tätä Baharia ja Renaultia? Ensin puhutaan omistuksesta ja 7-vuoden sopimuksesta. Jossain vaiheessa puhutaan jopa 50% omituksista. Loppuen lopuksi kyse onkin sponsoruudesta :eek: Ja joku hehkuttaa vielä aidon Lotuksen paluusta.

Seuraavaksi kuulemme, että sopimuksen purkamisen syynä onkin ollut suorituskyvyn puute. Mutta tässä syynä onkin taas raha. Aika amatöörimaista toimintaa Lotus Carsilta, kun eivät osaa edes tiedottaa faktoja, vaan pitää keksiä ja parannella tosiasioita. Nyrkkipajan/konkurssikypsän yrityksen toimintaa tuollainen, ei menestyvän ja kunnianhimoisen yrityksen.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hintapyynnön kovuus (mikäli totta) riippuu ihan siitä mistä käytiin kauppaa. Nyt Lotus ei saa sillä rahallaan (toistaiseksi ) kuin tarran Renaultin kylkeen ja sanan nimeen. Eiköhän Fernandesin kanssa keskusteltaessa ole ollut vähän enemmästä kyse.
Se on mitä ilmeisimmin juuri näin:
Taner Bahar sanoi:
We were not afraid of partnering with Mr Fernandes, but as I said, there is one way that Lotus does business - and this is getting involved and not just putting the logo on the car. We need to be involved in the management. We need to take decisions together. We need to fund it together as well, which is fine, but it cannot just be that we are seen as a sponsor, we pay the cheque and everything else is run by someone else. That is something that we will never do. And even if it is a public perception, it will never happen.
Jännää, ettei Lotuksen ainoa tapa tehdä bisnestä olematta pelkkä sponsori, kuitenkaan näytä koskevan mitään muuta kuin yhteistyötä Team Lotuksen kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jännää, ettei Lotuksen ainoa tapa tehdä bisnestä olematta pelkkä sponsori, kuitenkaan näytä koskevan mitään muuta kuin yhteistyötä Team Lotuksen kanssa.
Oletat, että Lotus olisi jotain velkaa Fernandesille ja 1Malaysia Racingille. Se ei ole. Ei yhtään sen enempää kui McLarenille tai Williamsillekaan.

Fernandesilla ei ole mitään etuajo-oikeutta Lotuksen tukeen. Hänellä on vain yksi kertaalleen kuopattu nimi ja taakkanaan ilmeisen paljon kyseenalaisia toimia sen lyhyen ajan aikana kun Lotus häntä tuki. KV Racing-yhteistyö selittyy autotehtaan yhteydellä Cosworthiin ja ART on Ferrarin ja Nicolas Todtin sormenjälkiä täynnä. Nämä ovat yhteistyökuvioita, joihin Lotus on uuden toimitusjohtajansa omasta aloitteesta sitoutuneet. Fernandes sen sijaan tunki itse itsensä Protonin rahojen toivossa Lotuksen kylkeen ja mikään varsinainen uutinen ei ole, ettei Bahar ole missään vaiheessa tästä pitänyt.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Oletat, että Lotus olisi jotain velkaa Fernandesille ja 1Malaysia Racingille.
En ymmärrä, miksi minun oletetaan olettavan jotain tällaista. En oleta. Ihmettelen vain miksi "Lotus way" ei kohtaa todellisuutta F1:ssä sen enempää kuin muissakaan formulasarjoissa, joissa se on mukana kykenemättä hallitsemaan sponsoroimiaan talleja. That is something that we will never do.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Luettu on. Perustuu samaan kommenttiin kuin tuossa ylempänä linkitetty James Allenin juttu. Siinä tosin oli myös Fernandesin komentti:
Complete rubbish. We never ever talked about numbers. Proton paid us US$ 1 million in sponsorship. I offered him to be joint venture partners, I offered share swap, we did everything.
Baharin kommentti liian kalliista sopimuksesta on sikäli erikoinen, että hän ei kerro millaisesta sopimuksesta olisi ollut kyse. Tuskin ainakaan pelkästä tarrasta autoon (kuten Renault GP:n kohdalla), sillä that is something that we will never do.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tonylla taitaa olla kiire myydä Protonin lisenssoimat tuotteet pois ennen lisenssin umpeutumista vuodenvaihteessa. Verkkokaupassa jopa 75 % ale.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Gascoyne hauskuttaa Twitterissä (muutaman tunnin takaa)

"Interesting to read dany Behar's comments about wanting to work with us, don't think anyone here noticed that!!!"
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Dany Bahar sanoi:
We tried (to do a deal with Lotus Racing), but when the counter proposals are so ridiculous, there is no point to continue to talk. (The Renault deal) was one third of the cost.
Tony Fernandes sanoi:
Complete rubbish. We never ever talked about numbers. Proton paid us US$ 1 million in sponsorship. I offered him to be joint venture partners, I offered share swap, we did everything.
(Lähde: James Allenin blogi)

Selvä pyy. Fernandes on siis tarjonnut Baharille oman tallinsa osakkeita vastineeksi Lotus Carsin osakkeista. Bahar pitänee oman yhtiönsä osakkeita suunnattoman arvokkaina ja häntäpäässä ajavan Fernandesin tallin osakkeita käytännössä arvottomina.

Saattaa olla, että Bahar on laskenut Fernandesin kerjänneen kuudenkymmenen miljoonan (dollarin/punnan?) arvoista osakkuutta Lotus Carsissa vastineeksi omista arvottomista osakkeistaan. Siksi Bahar on pitänyt kahdenkymmenen miljoonan hintaista sponsorisopimusta Genii Capitalin kanssa huomattavasti halvempana vaihtoehtona. ;)

Fernandesin tuorein selonteko Baharin ja Lotus Racingin käymistä neuvotteluista on luettavissa Autosportin verkkosivuilla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Malesialainen autoalan journalisti Paul Tan on vieraillut hiljattain Team Lotuksen tehtaalla Norfolkissa. Artikkeli vierailusta on luettavissa täällä ja vierailun aikana tehdyt haastattelut Jarno Trullin, Heikki Kovalaisen ja Mike Gascoynen kanssa ovat katsottavissa täällä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kattosin jo että onpa siellä halpaa kamaa myynnissä. Sitten katoin shipping informationin: £25 Kiittimoi.
Sama huomattiin itse kimppatilausta järjestettäessä. Yli 10 tuotetta niin postikulut, alv ja tullit tekevät jotain 60 euroa :thumbfh:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös