Autot, moottorit, ratoja... CART -malliin enemmän normaalirataystävällisempiä autoja.
Ongelmahan on se, ettei IRL:n koskaan pitänyt olla CART tai Champ Car. Mutta koska liigan alkuperäinen idea ei toiminut, otettiin käyttöön varasuunnitelma ja sen jälkeen sekosin laskuissa. En tiedä yhtään kuinka mones suunnitelma nyt mahtaa olla menossa? Kuudes? Seitsemäs?
Kyse ei ole niinkään siitä, että tuotetta muutamalla päästäisiin johonkin tiettyyn lopputulokseen, koska IRL on sen alusta asti muuttunut jatkuvasti. Nyt viimeisimpänä "yhdistymisen", murhan ja tapon jälkeen se yrittää epätoivoisesti houkutella Champ Car - faneja ja tyydytellä IRL-faneja Champ Carista tutuilla menetelmillä, onnistumatta siinäkään. Syy tähän on yksinkertainen: Niin kauan kuin IRL:ssä on vähänkään IRL-historiaa, se ei menesty. Vaihtoehtorengastuksen ja P2P:n vastapainona ovat vanhat autot ja tylsät moottorit. CART-tallien ja Champ Car - kuljettajien vastapainona ovat IRL:n epäonnistuneet ovaalikilpailut Iowan maissipelloilla. Tallipäällikköjen vastapainona on kykenemätön johtajisto, joka on juuttunut jonnekin USACin aikaiseen synkkään Indianaan.
Jos yhden asian IRL:ssä saisin muuttaa, niin se ei tosin olisi mikään noista. IRL yrittää nyt kääntää kelloa takaisin vuoteen 1995 ja omaksua kaikki Champ Carin lopunajan hyväksi koetut menetelmät, mutta mitä he eivät tajua on se, että yksi asia tulee aina seuraamaan heitä, vaikka autot, radat ja kuljettajat vaihdettaisiin useampaan kertaan. IRL:n asenne on heidän suurin ongelma. IRL:n työntekijöillä kun tuntuu lähes jokaisella olevan se käsitys, että he ovat Luojan lahja moottoriurheilulle, koska heillä on Indianapolis Motor Speedway. Tämä on helposti ymmärrettävissä, koska Tony Georgen perustettua IRL:n, hän täytti kaikki sarjan tärkeät virat indianapolislaisilla moottoriurheilualan tai liikealan ihmisillä, jotka oli pienestä asti aivopesty pitämään kaupunkiaan "Moottoriurheilun pääkaupunkina" ja Indyä moottoriurheilumaailman Olympos-vuorena. He ovat ylimielisiä, itsekkäitä ja röyhkeitä tämän asian suhteen.
Tony Georgen IRL:ssä yhtään asiaa ei päätetty sarjan hyväksi, vaan vain Indyn suojaksi. Miksei IRL:ssä ole Indyn lisäksi muita 500-mailin kilpailuja? Lähes jokainen NASCAR-kilpailu on 500-mailia, mutta IRL ei voi näin pitkiä kisoja ajaa, koska sen pelätään vahingoittavan Indy 500:n arvoa.
Tämä ei ole vain yhden Champ Car - fanin mielipide, sillä mm. Mid-Ohion jälkeen kuului tyytymättömiä mielipiteitä koskien IRL:n suhtautumista muihin sarjoihin. IMSA:n suojeluksessa oleva Atlantic oli karkoitettu parkkipaikalle ja kun sarjan omistaja Ben Johnston vieraili IRL:n IndyLights-varikolla, niin häneen suhtauduttiin kuin hän olisi yrittänyt kidnapata presidentin tyttäret. ALMS:n henkilökunta on kuulema lopen kyllästynyt siihen, miten IRL:n työntekijät heitä kohtelevat yhteisinä viikonloppuina: ALMS on kakkosdivisioona, jos ei sitäkään ja IRL se ykköstapahtuma, jota kaikki tulevat katsomaan. Ei kannata olla yllättynyt, kun ensi kauden ALMS-kalenteri julkaistaan; yhteiset kisat IRL:n kanssa vähenevät ainakin yhdellä ellei peräti enemmän.
Ylimielisyys näkyy myös siinä, että Scott Dixon on nyt IRL:n laskuopin mukaan menestynein Indy-kuljettaja historiassa. IRL:n mukaan historia ja ajanlasku tosin alkoi vuonna 1996 Orlandosta, jota ennen ajettiin vain "Indytyylisiä" kilpailuja ja sankarit, nimet, tähdet kuten Andretti, Foyt, Mears ja kumppanit ovat vain yhdistettävissä, aivan oikein, Indianapolis 500-ajoon, ei mihinkään sarjaan, joka yhdessä vaiheessa oli lähestulkoon MM-sarja.
Kuitenkin, jos ihan rehellisesti haluat minun vastaavan esittämääsi kysymykseen, niin sanosin, etten halua muuttaa mitään. Mitä vähemmän uppoavaa laivaa yritetään paikata, sen nopeammin se uppoaa. Ehkä sitten voimme aloittaa uudelleen, puhtaalta pöydältä, ilman IRL:n negatiivistä kaikua, jonka Tony Georgekin viime vuonna myönsi olevan olemassa.