GP2 Aasia 2009-10

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Todellisuudessa ja Autosportin mukaan Valsecchi ohitti Filippin "with a spectacular move" ja nousi siten kisan johtoon. Tätä ei kilpailun kannalta melko merkityksetöntä tilannetta ei tietenkään kannata katsojille näyttää, varsin turhaahan se kaikkien kannalta olisikin...
Kommentaattori Rees muotoili tuon näin: "It was a great move actually, it's a shame you missed it" :eek:

Eurosportilla jatketaan tuttua ennakkoon päätettyä linjausta näiden pienemmän prioriteetin ohjelmien kanssa, "kierros X -> kierros Y = pakko leikata pois, ihan sama mitä tapahtuu"
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Selostamattomuudestasi kärsii kyllä vieroitusoireita varmaan muutama muukin moottoriurheilufani. Ainakin meikäläinen tärisi ja vaahtosi tänään aika paljon. Joten eipä tässä kai muuta voi sanoa kuin että we're feeling you bro! ;)
Eihän tässä enää tiedä missä kohtaa J.T. loppuu ja missä CARTer alkaa ;)


Aika lupaava tuo Rossi. Siinäkö jenkkikuski USF1:lle (2011)?
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Ehhehee...:tongue:..Oli ihan hyvää kilvanajoa, tapahtumia ja ohituksia ihan mukavasti. Ei toi nyt niin kamala rata ollut kun varsinkin formulapuolella olevasta keskustelusta voisi päätellä.

Nuo asfaltoidut poistumisalueet toimi ihan hyvin, sinne ois muutama jäänyt jos ne ois ollut hiekasta. Olettaisin että vähän otetaan riskejä enemmän kun tietää ettei sinne jää jumiin vaikka vähän luiskahtaa pitkäksi ja se taas takaa tapahtumia...ehkä...en tiedä...se tasaisuus häiritsi, ei mitään korkeuseroja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eilisen avautumisen jälkeen täytyy sitä kehujakin osata antaa.

Kun lauantain heikoin lenkki saatiin kopista heivattua niin jopas alkoi touhu kuulostaa paremmalta. Eilen kommentaattorina toiminutta kaveria ilmeisesti vasta koulittiin selostajaksi ja tänään hän sai lähetysten vetovastuun itselleen. Tänään kommentaattorina toimi jälleen Risto Virtanen, joka pelasti todella paljon asiantuntemuksellaan ja yksinkertaisesti sillä, ettei hän puhu potaskaa suorassa lähetyksessä. Tämä tosin johti useasti hiljaisiin hetkiin, kun varsinaisella selostajalla ei ollut sanottavaa. Jonkin verran selostajalta tietoa löytyy, mutta paljon väärääkin eetteriin häneltä pääsi. Mäki esimerkiksi ei ajanut tässä sarjassa pari vuotta sitten vaan niinkin vähän aikaa sitten kuin viime vuonna.

Ehkä hiusten halkomista, ehkä suuremmassa kokonaisuudessa asioita, joihin pitäisi kiinnittää huomiota. Aivan kuten muihinkin perinteisiin suomalaisten selostajien tekemiin virheisiin, kuten kuljettajien ja heidän taustojensa tuntemiseen. Brattin kolarin jälkeen olisi ehkä ollut hyvä mainita niille, jotka eivät niin hyvin GP2 Aasian sarjaa tunne, että miten hän ajopaikkansa oli saanut. Pieniä asioita, joista saisi puheenaiheita ja lähetyksessä olisi vähemmän hiljaisia hetkiä. Autojen tunteminen on tietenkin kauden ja (uran?) alussa aina vaikeaa, mutta sitten taas toisaalta, jos joku lähtee/pääsee selostamaan mitä tahansa asiaa, niin onko väärin odottaa häneltä vähintään samaa lähtötasoa kuin itseltä?

Tästä päivästä selostajat kuitenkin saavat minulta vapauttavan tuomion. Kehityskäyrä voi eilisen mahalaskun jälkeen olla vain ylöspäin. Soihdun jo sammutin, mutta heinähanko jää vielä tuohon ulko-oven viereen, jos sitä vaikka pian joutuu taas käyttämään. :p
TIMOMIES sanoi:
Aika lupaava tuo Rossi. Siinäkö jenkkikuski USF1:lle (2011)?
Rossi on aikoja sitten ilmoittanut itsensä USF1:n kolmoskuljettajaksi, mutta mitään virallista vahvistusta tiimi ei ole vielä tehnyt. Vakuuttava debyytti kuitenkin, vaikka viimeisillä kierroksilla iSportin kaksikolle joutuikin antautumaan.

Ja koska GP2:n kohdalla selostajien arvostelemisen lisäksi yksi kantava teema on ollut ratojen kommentointi, niin todettakoon nyt, että minusta Indonesian Sentulkin on ratana parempi kuin tämä Tilken ökkömönkiäinen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja koska GP2:n kohdalla selostajien arvostelemisen lisäksi yksi kantava teema on ollut ratojen kommentointi, niin todettakoon nyt, että minusta Indonesian Sentulkin on ratana parempi kuin tämä Tilken ökkömönkiäinen.
Ja pahin puoli on se, että tämä fiasko tulee ensi vuonna toimimaan näyttämönä useammallekin sarjalle :thumbdown
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
se tasaisuus häiritsi, ei mitään korkeuseroja.
Ainakin nopeassa 2-4 mutkassa on jonkinlainen nyppylä, ilmeisesti 10-12 m korkea. Ei kyllä kieltämättä juurikaan näkynyt tv:ssä. Kuskin penkiltä ilmeisesti kyllä, sillä Razia kommentoi tällaista testien jälkeen viikko sitten:

"The track has fast corners, slow corners like a street circuit, long straights, and is hard on brakes," explained Barwa Addax driver Luiz Razia. "My first impression was very good. You can feel the elevation changes. Going uphill and you can’t see anything and then downhill you see a great view, albeit like a flash."
http://www.formula1.com/news/headlines/2009/10/10138.html
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ardenin Charles Pic otti hiukan yllättäen paalupaikan huomiseen Lähi-Idän GP2 -kiertueen kilpailuun Abu Dhabissa. Valerio ei ottanut qualiin lainkaan osaa, kun romutti auton harjoituksissa.

Eivät vielä käytä tuota V8-layouttia, vaan yhä samaa kuin F1 (5,5km).

Koodi:
 1.  Charles Pic           Arden       1m52.497s
 2.  Oliver Turvey         iSport      1m52.517s  + 0.020s
 3.  Davide Valsecchi      iSport      1m52.603s  + 0.106s
 4.  Jules Bianchi         ART         1m52.842s  + 0.345s
 5.  Alexander Rossi       Meritus     1m52.861s  + 0.364s
 6.  Javier Villa          Arden       1m52.979s  + 0.482s
 7.  Sam Bird              ART         1m53.003s  + 0.506s
 8.  Edoardo Piscopo       DAMS        1m53.086s  + 0.589s
 9.  Giacomo Ricci         DPR         1m53.134s  + 0.637s
10.  Christian Vietoris    DAMS        1m53.183s  + 0.686s
11.  Sergio Perez          Addax       1m53.407s  + 0.910s
12.  Daniel Zampieri       Rapax       1m53.491s  + 0.994s
13.  Giedo van der Garde   Addax       1m53.509s  + 1.012s
14.  Fabio Leimer          Ocean       1m53.611s  + 1.114s
15.  Josef Kral            Super Nova  1m53.685s  + 1.188s
16.  Vladimir Arabadzhiev  Rapax       1m53.687s  + 1.190s
17.  Dani Clos             Trident     1m53.982s  + 1.485s
18.  Max Chilton           Ocean       1m54.036s  + 1.539s
19.  Michael Herck         DPR         1m54.074s  + 1.577s
20.  Luca Filippi          Meritus     1m54.121s  + 1.624s
21.  Marcus Ericsson       Super Nova  1m54.723s  + 2.226s
22.  Plamen Kralev         Trident     1m58.274s  + 5.777s
23.  Will Bratt            Coloni      2m02.517s  + 10.020s
24.  Alberto Valerio       Coloni
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt ainakin selvisi miten Yas Marinaan saadaan luonnetta ja säpinää. Ennen jokaista kilpailua radalla täytyy olla pyörinyt hiekkamyrsky, jotta kuljettajat voivat pistää yhtä hyrskyn myrskyn kuin GP2-kärki eilen pitkässä kisassa. Hurjaa menoa ja kärkikahinaa. Tätä kannatti oikeasti odottaa pari vuosikymmentä vai miten kauan GP2 Middle East - sarjan avauskilpailusta onkaan aikaa? :thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tätä kannatti oikeasti odottaa pari vuosikymmentä vai miten kauan GP2 Middle East - sarjan avauskilpailusta onkaan aikaa? :thumbup:
Onhan toi noloa, notta tätä sarjaa kutsutaa GP2 Aasiaksi. Tekisivät sitten kunnon Aasia sarjan, aloittaisivat silloin, kun vormulat lähtevät Monzasta ja kiertäisivät siinä sitten mukana, ja keväällä vielä sitten kaikki kisat ennen espanjaa (paitsi tietysti Aussit, joka taitaapi olla vähän liian kaukana näille tiimeilla). Jokatapaukseesa: enempi aasiaa, vähempi hiekkarinkejä...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Johan sitä oikeaa Aasian sarjaa kokeiltiin, mutta kysyntää ei ilmeisesti ollut. Ensimmäisellä kaudella kurvailtiin Arabian lisäksi Malesiassa ja Indonesiassa, ja toisella kaudella Malesiassa ja Kiinassa.

Tänä vuonna jopa Qatar piti tiputtaa kalenterista kun tiimit protestoivat kalliita rahtikuluja :eek:

Ensimmäisellä kaudella oli vieläpä alkuperäisen suunnitelman mukaan jokaisen tiimin pakko ajattaa vähintään yhtä aasialaista... ensin aasialainen muuttui ei-eurooppalaiseksi ja sitten aasialaisuus haudattiin vähin äänin kokonaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kyllähän tämä GP2 Arabia tosiaan ajetaan Aasian puolella, mutta tulevalla kaudella myös Euroopan pääsarja GP2 vierailee Aasian puolella peräti kahteen otteeseen (Istanbul ja Abu Dhabin finaali). GP2 Aasialla ei nykyisessä muodossaan ole mitään merkitystä.

Herck saavutti nyt viikonloppuna ensimmäiset pisteensä koskaan, mutta ei minulle ainakaan muuta jäänyt mieleen kuin ne samat sankarilliset törmäilyt ohitustilanteissa.
-
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Yleensä jumbona mateleva DPR kyllä huippuvireessä, sillä ennen näkymättömissä ollut Riccikin on esittänyt jo parin viikonlopun ajan ohituksia ja hyvää taisteluhenkeä kärjessä. Toivottavasti tiimi ei seuraa DAMSin jalanjälkiä, vaan momentum säilyy samanlaisena myös kesällä pääsarjassa.

Ja Valsecchille mestaruus täysin dominoivaan tyyliin. Ei voi kyllä sanoa, että taso olisi kova...
-
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei voi kyllä sanoa, että taso olisi kova...
Taso ei tosiaan ole ollut kovin korkea tässä mini-sarjassa, mutta kisat ovat olleet kyllä erittäin viihdyttäviä.

Ricciä olen luonnollisista syistä seurannut, sillä Atlantic-sarjassa hän osoitti kyllä osaavansa polkea kilpa-autoa eteenpäin. Hyvä että DPR on vihdoin saanut paketin edes vanhan auton kanssa kasaan. Ricci on muuten toisena kuljettajien ja DPR kolmantena tallien sarjapisteissä ennen kauden päätöslähtöjä. :thumbup:
 
Ylös