Esittele oma unelmaratasi

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Kyllähän tuollaisen saa tehtyä vaikka Paintilla.
Eipä ole Macilla Paintia... Kuitenkin, menin ja latasin Gimpin (ja yritin epätoivoisesti oppia käyttämään sitä). Lähinnä kokeilumielessä tein viritelmän, ajatuksia oli ainoastaan pari, ja ne olivat, että ensinnäkin pyrin ottamaan kaikki mutkat kauden 2009 F1-kisakalenterin radoista, ja toiseksi pyrin välttämään näitä paria joka unelmarataan sisältyviä mutkia (Eau Rouge, La Source, Istanbulin kasimutka jne). Lopulta tällaisen viritelmän sain väsättyä:


Ensin pääsuoralta posotetaan Sakhirin radan haastavaan oikea-vasen-oikea-yhdistelmään, josta lähdetään paahtamaan pientä suoraa pitkin. Suoralta hypätäänkin Interlagosiin, Ferra Duran nopeaan tuplaoikeaan, josta jatketaan Pininheirinon tiukempiin mutkiin. Neulansilmästä kiihdytetään vasemmalle kaartaen ja tullaan Istanbul Parkista tuttun tiukkaan vasen-oikea-vasen-yhdistelmään. Sieltä lähdetään vetämään pitkää Kemmelin suoraa, joka vie tietysti Les Combesiin. Sieltä alamäkeen Malmedyn kautta Rivageen, josta matka jatkuu Pouhonin nopeaan tuplaoikeaan. Sieltä otetaan vauhtia kohti Silverstonen Abbey-mutkaa. Siitä ensin tiukasti vasemmalle, loivasti oikealle ja nopeaan Bridgeen, josta Prioryn tiukempi vasen. Sieltä lähdetään Monzasta tuttuun legendaariseen Lesmon tuplaoikeaan, jota seuraakin enää kaksi kaasu pohjassa ajettavaa vekkiä, joista ensimmäinen on Istanbulin mutka 11. Sen jälkeen ollaankin jälleen takaisin pääsuoralla.

Pahoittelen vielä editoinnin heikkoa laatua, ensimmäinen kerta Gimpillä, eikä graafisia hommia muutenkaan ole kovin usein tullut tehtyä.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eipä ole Macilla Paintia... Kuitenkin, menin ja latasin Gimpin (ja yritin epätoivoisesti oppia käyttämään sitä). Lähinnä kokeilumielessä tein viritelmän, ajatuksia oli ainoastaan pari, ja ne olivat, että ensinnäkin pyrin ottamaan kaikki mutkat kauden 2009 F1-kisakalenterin radoista, ja toiseksi pyrin välttämään näitä paria joka unelmarataan sisältyviä mutkia (Eau Rouge, La Source, Istanbulin kasimutka jne). Lopulta tällaisen viritelmän sain väsättyä:


Ensin pääsuoralta posotetaan Sakhirin radan haastavaan oikea-vasen-oikea-yhdistelmään, josta lähdetään paahtamaan pientä suoraa pitkin. Suoralta hypätäänkin Interlagosiin, Ferra Duran nopeaan tuplaoikeaan, josta jatketaan Pininheirinon tiukempiin mutkiin. Neulansilmästä kiihdytetään vasemmalle kaartaen ja tullaan Istanbul Parkista tuttun tiukkaan vasen-oikea-vasen-yhdistelmään. Sieltä lähdetään vetämään pitkää Kemmelin suoraa, joka vie tietysti Les Combesiin. Sieltä alamäkeen Malmedyn kautta Rivageen, josta matka jatkuu Pouhonin nopeaan tuplaoikeaan. Sieltä otetaan vauhtia kohti Silverstonen Abbey-mutkaa. Siitä ensin tiukasti vasemmalle, loivasti oikealle ja nopeaan Bridgeen, josta Prioryn tiukempi vasen. Sieltä lähdetään Monzasta tuttuun legendaariseen Lesmon tuplaoikeaan, jota seuraakin enää kaksi kaasu pohjassa ajettavaa vekkiä, joista ensimmäinen on Istanbulin mutka 11. Sen jälkeen ollaankin jälleen takaisin pääsuoralla.

Pahoittelen vielä editoinnin heikkoa laatua, ensimmäinen kerta Gimpillä, eikä graafisia hommia muutenkaan ole kovin usein tullut tehtyä.
Tuo rata todella toimisi :thumbup: monenlaisia mutkia ja 2 ohituspaikkaa, lähetä profiili postina GPM:lle :D
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mun unelmarata:


Eli lähtö on Suzukan lähtösuoralta ja ratahan ajetaan myötäpäivään. Siispä "First Corner" on se eka mutka, jonka jälkeen vedetään kuuluisat "S"- mutkat ja Dunlopin jälkeen lähdetään kaasuttelemaan mäkeä ylös Eau Rougeen (Eau Rouge muuten peilattuna tässä) Kemmelin suoraa pitkin Span lähtösuoralle, (siis tämä osio aivan vinksinvonksin siitä, mitä se oikeasti on) ja jarrutetaan kovaa La Sourceen, jonka jälkeen lähdetään vetämään kohti Häkkinen Schicanea (omatekemä shikaani, jotta saataisiin rata yhtenäiseksi) jonka jälkeen lyhyt kiihdytys ennen Les Combesia. Tämän jälkeen tulee taas lyhyt suora jonka jälkeen ajetaan Span Rivage mutka, jonka jälkeen kiihdytetään pikaisesti ennen Suzukan Degneriä josta ajetaan samaisen radan Hairpin- mutkan kautta 200R:ään jonka jälkeen vedetään Istanbul Parkin kasimutkasta aina samaisen radan oikealle kääntyvän kinkin läpi, josta palataan takaisin Suzukaan 130R:än läpi ja vielä Casio Trianglen ja Last Curven kautta takaisin pääsuoralle. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Ei oikeen meikää vakuuttanu noi JJ:n ja Keken radat. Seuraavassa oma virtys, omaa rataa ei ole metriäkään, kaikki on apinoitu. (edit. varikkosuora on omaa designia ;))



Ensimmäinen mutka on Nürren alaspäin kääntävä haastava kurvi. Tästä lähdetään nousemaan mäkeä ylös kohti A1-Ringin remus-mutkaa. Tässä jos missä McLaren duo voi osua toisiinsa. Remuksen jälkeen suunnataan mäkeä alas eau rougen lävitse ja pitkin kemmelin suoraa. Suora päättyy todella haastavaan Montrealin ykkös-kakkos-mutkakombinaatioon. Taas pyöritään nurmikolla, jos jarrutus menee pitkäksi. Montrealista hyppäämmen ranskaan ja lennämme lävitse tuplanopeat kurvit ja päädymme lesmoihin. Lesmojen jälkeen taitetaan Nürren nopea kinkki lävitse ja päädytään radan viimeiseen mutkaan, joka onkin Shakirin viimeinen kurvi - mutta peilikuvana.

Ja uusi kierros alkaa...
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Tuo edellinen ei oikeestaan ollu kovinkaan hyvä, tais olla liian pitkä...
No, tässä ois toinen:


Edellisen tyyliin lähtö tapahtuu Suzukan "lähtökuopista" ja ensimmäinen mutka on edelleen tuo First Corner, jonka jälkeen lyhyt kiihdytys ennen Circuit de Catalunyan Campsa- mutkaa, jonka jälkeen lähdetään painamaan alamäkeen kohti Silverstonen Club- mutkia. Clubin jälkeen painetaan kaasupoljin lattiaan jonka jälkeen jarrutetaankin jo Abbeyhin, jonka jälkeen tulee taasen lyhyt suoran pätkä joka johtaa Circuit de Gilles Villeneuven viimeiseen shikaaniin.
Tämän jälkeen ajetaan lyhyt suoranpätkä oikealle kääntyvän kinkin läpi Albert-Parkin viimeisen mutkaparin lävitse kohti Istanbul-Parkin mutkia 7, 8 sekä hieman modifioutu 9 mutka, jonka jälkeen kihhdytetään takasuoraa pitkin Albert- Parkin Waite shikaanin läpi kahden pikaisen kinkin kautta Monzan Variante della Roggiaan johtavalle suoralle, Lesmojen ja Serraglion kinkin kautta Suzukan Degner mutkalle, josta lähtee viimeinen suoranpätkä lyhyen kinkin läpi Donington Parkin Fogarty Esses- shikaanin kautta takaisin lähtösuoralle ja uudelle kierrokselle.
HUOM: Rata voitaisiin vetää myöskin lyhyemmällä tavalla vaikkapa tekemällä Senna mutkasta neulansilmä ja yhdistämällä se lyhyellä suoranpätkällä ja shikaanilla Variante della Roggiaan vievään suoraan. Kuitenkaan jättämättä loppulenkkiäkään pois...
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675


Kierros alkaa Silvertonen pääsuoralta josta pyyhälletään Silverin ensimmäiseen mutkaan Copseen. Siitä sitten jatketaan edelleen Silverstonen nopeaan mutkayhdistelmään: Maggotts - Becketts - Chapel. Tämän jälkeen ajetaan Circuit de Catalunyan radalle, yhteen sen hitaimmista mutkista, La Caixaan jonka jälkeen ylämäkeen Banc De Sabadelliin. Seuraavaksi ajetaan Hungaroringin mutkiin 12 ja 13. Sitten saa vuoronsa Istanbul Parkin kuuluisa 8. mutka josta painetaankin talla pohjassa Spa-Francorchampsin ensimmäiseen mutkaan La Source, josta ajetaan ylämäkeen huikeaan Eau Rougeen. Eau Rougen jälkeen on vuorossa Brasilian Interlagosin Ferradura mutka. Sitten taas takaisin Belgiaan, Pouhon mutkaan ja siitä edelleen Sakhirin moottoriradan mutkiin 12 ja 13. Sitten on vuorossa Monacon radan hitain mutka Loews ja taas takaisin silverstonen Woodcoteen ja uusi kierros alkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voe himpura mitä häkkyröitä. Gesslen rata lienee niitä harvoja joissa on oikeat mitta suhteet.

Itse en tosin jaksa rueta väkertään kun ei oikeen jaksa painttailla, mutta lähtökohtahan on Spa ja siihen lisätään 8 mutka Turkista ja Monzan eka mutka pitkän suoran päätteeksi.
 

ikej

Well-known member
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
90
Tämmöinen tällä kertaa.



Brasilian lähtösuoralta mennään "S" do Sennaan. Siirrytään sulavasti Belgiaan ja painellaan Eau Rouget ja Kemmelit aina läpi Les Combesin. Pätkä suoraa ja mukana on Maggots, Becketts ja Chapel. Ihan siitä syystä että on niin kiva kuunnella aina jykän/timpan mägötsibeketsitsäpeli. :thumbup: Puolivahingossa mukaan jäi lisää Silverstonea ja mennään läpi Stowen aina The Valeen, jonka jälkeen on pieni osa Suzukan Dunlop-mutkaa nimettynä Esa Pakarisen mukaan. Viimeistään Degnereissä joku painaa pihalle loppujen jatkaessa läpi Parabolican ja Monzan lähtösuoran palasen kohti Keimolan seiskamutkaa ja Saunalenkkiä. Saunalenkin jälkeen kaasu pohjassa Suzukan 130R:n läpi ja ollaankin taas lähtösuoralla.:alppu:
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
657
Voe himpura mitä häkkyröitä.

Itse en tosin jaksa rueta väkertään kun ei oikeen jaksa painttailla
Noh sitten on turha käydä haukkumaan jos ei itse kykene parempaan. :wink:

Itse en jaksanut kiireitteni takia käydä mittasuhteita yms. miettimään, koska aloitusviestissähän kirjoitettiin "kokoa oma unelmaratasi lempimutkistasi."
Kuten sanottua, hullunkuriseltahan osa radoista vaikuttaa, hienoa kuitenkin nähdä että osa on viitsinyt käyttää luovuuttaan tässä aiheessa. :thumbup:
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Tämmöinen tällä kertaa.



Brasilian lähtösuoralta mennään "S" do Sennaan. Siirrytään sulavasti Belgiaan ja painellaan Eau Rouget ja Kemmelit aina läpi Les Combesin. Pätkä suoraa ja mukana on Maggots, Becketts ja Chapel. Ihan siitä syystä että on niin kiva kuunnella aina jykän/timpan mägötsibeketsitsäpeli. :thumbup: Puolivahingossa mukaan jäi lisää Silverstonea ja mennään läpi Stowen aina The Valeen, jonka jälkeen on pieni osa Suzukan Dunlop-mutkaa nimettynä Esa Pakarisen mukaan. Viimeistään Degnereissä joku painaa pihalle loppujen jatkaessa läpi Parabolican ja Monzan lähtösuoran palasen kohti Keimolan seiskamutkaa ja Saunalenkkiä. Saunalenkin jälkeen kaasu pohjassa Suzukan 130R:n läpi ja ollaankin taas lähtösuoralla.:alppu:
Paras tähän mennessä :thumbup:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
(1) Kierros lähtee liikkeelle Itävallan jo kuopatun A1-Ringin pääsuoralla ja kevittävällä ensimmäisellä mutkalla.
(2) Siitä lasketaan alaspäin Nordscchleifea mukaillen, käyden Fuchsröhren pohjalla. Rata kaartuu loivasti, kun tulee ylämäki jossa auto pohjaa kunnolla. Mäen huipulla merkin kohdalla on helppo ajautua ulos radalta.
(3) Siitä rata kaartuu Imolan profiilia mukaillen alamäkeen kohti Aque Mineralia.
(4) Seuraa suoranpätkä ja Pouhon.
(5) 2km suoraa, ja vanhan Spa:n huippunopea Masta -sikaani.
(6) Suora jatkuu Nurburgringin sisäänpäin kaltevaan Dunlop -neulansilmään.
(7) Siitä takaisinpäin suoranpätkä, jonka päässä Interlagosilta Senna S mutka.
(8) Siitä ulostulo vie kohti Silverstonen radan loppuosaa, sillan alta mutkitellen jne.
(9) Vielä ei kurvata kohti maalilinjaa, vaan siirrytään ajamaan Suzukaan kohti lusikkamutkaa.
(10) Sen jälkeen tulevat kaiteet lähemmäksi, ja vuorossa on Monacon Tabac -mutka. Uima-allassektio on jätetty pois, ja ajetaan vanhaan malliin suoraan Gazometresin neulansilmään.
Kiihdytys pääsuoralle, ja kierros on valmis. Matkaa tuli lähemmäs 10km.
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Yhden illan luin pelkästään GIMPin ohjetta:eek:

noin 38 mutkaa ja liki 10 km.
1)T1&T2, Sepang, Malesia
2)Eau Rouge, Spa-Francorchamps, Belgia
3)Masta kink, Spa-Francorchamps (vanha), Belgia
4)Double Droite de Villeroy, Dijon, Ranska
5)Sabeliers esses, Dijon, Ranska
6)Eses, Mexico City, Meksiko
7)Peraltada, Mexico City, Meksiko
8)Nordschleife, AVUS, Saksa
9)"täytemutka"
10)Maggots, Beckets &Chapel, Silverstone, Iso-Britannia
11)Paddock Hill bend, Brands Hatch, Iso-Britannia
12)Boschkurve, Österreichring, Itävalta
13)Pouhon, Spa-Francorchamps, Belgia
14)130R, Suzuka, Japani
15)Ferradura, Interlagos, Brasilia
16)Le Mans, Jarama, Espanja
17)Six Freres, Rouen-les-essarts, Ranska
18)Parabolica Ayrton Senna, Estoril, Portugali
19)Barbeque bend&Juksei Sweep, Kyalami, Etelä-Afrikka
Mutkat 16, 18 ja 19 peilattu.
 
Viimeksi muokattu:

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31


Tein tämmöisen tosi hienon MS-Paintilla ja vapaalla kädellä. Liian myöhään tosin huomasin että radan mutkien piti olla jo olemassa mutta ketään ei varmaan haittaa jos tein vähän eri tavalla.

Nickomrata on perusluonteeltaan nopea ja sijaitsee jossain Euroopassa metsäisessä ja mäkisessä maastossa. Ympärillä vallitseva ilmasto on epävakainen. Kuvan korkeuskäyrät vastaavat n. viiden metrin korkeuseroja. Pienemmät kummut eivät näy kuvassa. Turva-alueet ovat hiekasta ja hitaammissa mutkissa katsomot ja reunavallit ovat lähes radassa kiinni (ehkä mutkissa 11, 12 ja 14)

(1): Ykkösmutkan tarkoitus on olla sarjan tunnistettavimpia ja haastavimpia. Pitkältä pääsuoralta tullaan kovilla vauhdeilla jatkuvasti kiristyvään ja alamäkeen kulkevaan mutkaan joka tekee loppujen lopuksi täyden 360 asteen kierroksen kulkien itsensä ali. Jos saisin täysin vapaat kädet suunnitella minkälaisen radan tahansa keskelle aavikkoa, sisällyttäisin tämän mutkan sinne ihan varmasti.

(2) ja (3) Nopea vasen-oikea -mutkayhdistelmä jossa olisi kuitenkin tarkoitus hieman joutua nostamaan kaasua.

(4) ja (5) ovat mäen rinteellä ja siten luonnollisesti kallistettuja. Niiden olisi tarkoitus olla ajettavissa lähes täysiä kallistuksen ansiosta.

(6) erottuu vähän heikosti, sen pitäisi olla pieni Eau Rouge -mainen nopea vasen-oikea -yhdistelmä.

(7) on nopea oikea-vasen -yhdistelmä

(8) ja (9) Nopea vasen-oikea -yhdistelmä. Mutka menee alamäkeen, jonka takia se on ns. pimeä ja jonka seurauksena auto myöskin kevenee, eikä tätä voi selvittää täysillä.

(10), (11) ja (12) Ensin käännytään oikealle, minkä jälkeen välittömästi jatketaan vasemmalle jatkuvasti kiristyvään mutkaan, joka taas kääntyy äkkiä takaisin oikealle ja vielä vasemmalle.

(13) Jälleen kiristyvä ja ylämäen takia loppuosaltaan pimeä mutka, ylämäki ensin painaa autoa lujemmin rataan, mutta loppuu äkisti, minkä jälkeen keventää autoa.

(14) 13. mutka päättyy äkisti hitaaseen ja tekniseen nysväysmutkayhdistelmään, jonka tarkoituksena on tehdä auton säätämistä radalle hankalaksi Span bussipysäkin tapaan.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579


Laitan pidemmät sepustukset myöhemmin. Laittakaa kuitenkin jo nyt palautetta. :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Laitan pidemmät sepustukset myöhemmin. Laittakaa kuitenkin jo nyt palautetta. :ahem:
Äkkiseltään katsottuna vaarallisin varikolle tulo ikinä.

Geplissä voisi kyllä tahkota ihan mielellään :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Nämä unelmaradat ovat kyllä aika lailla pitkiä jokaisella. Itse suurin piirtein katsoin tänään kuinka pitkä tuo oma ratani olisi ja sain tulokseksi noin 8 kilometriä. Kun Spata on pitkä pätkä niin siitä sai noita mittasuhteita otettua.
 
Ylös