Brasilian GP 2009 - Kilpailu

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Lämmittelykierroksella ja ruutuunajokierroksella ei missään nimessä mene yhtä paljon bensaa kuin kunnolla kilpaa ajaessa. Melkein voisi verrata noita turva-auton takana ajamiseen.

45 kilolla pääsee hieman reilut 23 kierrosta "täysiä" tuon 1,97:n mukaan. Mutta tuosta kierrosmäärästä yhden voi hyvinkin napsaista pois noiden kahden hitaamman kierroksen takia.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jännä kisa tulossa, oli keli mikä tahansa. Autot ovat sopivan sekaisin ruudukossa ja radalla voi myös ohittaa. Lisäksi mukana on MM-taistelun panokset. Uskoisin Vettelin ajavan kaikki tai ei mitään -periaatteella, koska mitään hävittävääkään ei ole. Button jääköön ensimmäiseen mutkaan, siitä saa pitää huolen edeltä starttaava kolmikko.

Aikamoista herkkua tarjolla brassikotiyleisölle jo toisena vuonna peräkkäin. Toivottavasti ei pääty yhtä katkerasti kuin viime vuonna.
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Lämmittelykierroksella ja ruutuunajokierroksella ei missään nimessä mene yhtä paljon bensaa kuin kunnolla kilpaa ajaessa. Melkein voisi verrata noita turva-auton takana ajamiseen.

45 kilolla pääsee hieman reilut 23 kierrosta "täysiä" tuon 1,97:n mukaan. Mutta tuosta kierrosmäärästä yhden voi hyvinkin napsaista pois noiden kahden hitaamman kierroksen takia.
Plus se jos rata on kostea verottaa kierroksen pari ja jos se on aivan märkä niin enemmän vielä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lämmittelykierroksella ja ruutuunajokierroksella ei missään nimessä mene yhtä paljon bensaa kuin kunnolla kilpaa ajaessa. Melkein voisi verrata noita turva-auton takana ajamiseen.

45 kilolla pääsee hieman reilut 23 kierrosta "täysiä" tuon 1,97:n mukaan. Mutta tuosta kierrosmäärästä yhden voi hyvinkin napsaista pois noiden kahden hitaamman kierroksen takia.
Totta. Sitä vastaan ennustukset 19 kierroksen stintistä Barrichellolle vaikuttaa vielä kummemmalta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Force Indiahan on pystynyt säästämään aika hyvin bensaa, joten olettaisin Sutilin pysyvän hyvin kärjen mukana (jos selviää startista). Ja toki Adrianille mahdollinen sade kelpaa.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Odotan innolla näkeväni miten Kimin KERS toimii kun tullaan ensimmäisen kierroksen jälkeen pääsuoralle. Niin ja miksei muidenkin KERSit.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Odotan innolla näkeväni miten Kimin KERS toimii kun tullaan ensimmäisen kierroksen jälkeen pääsuoralle. Niin ja miksei muidenkin KERSit.
Käyttääköhän Kimi KERS:iä lainkaan startissa? Kohtalaisen lyhyt maalisuora ja sen jälkeen kuitenkin pitkä suora ja sitten kuitenkin kierrosajan kannalta tärkein paikka se viimeisen mutkan ulostulo. Missähän sitä KERSiä eka kierroksella käytetään. Hmmm..

Selviääköhän tuo mistään, Heikin haastattelusta? Muuten ei taida selvitä, ei edes kisan aikana.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jännä kisa tulossa, oli keli mikä tahansa. Autot ovat sopivan sekaisin ruudukossa ja radalla voi myös ohittaa. Lisäksi mukana on MM-taistelun panokset. Uskoisin Vettelin ajavan kaikki tai ei mitään -periaatteella, koska mitään hävittävääkään ei ole. Button jääköön ensimmäiseen mutkaan, siitä saa pitää huolen edeltä starttaava kolmikko.

Aikamoista herkkua tarjolla brassikotiyleisölle jo toisena vuonna peräkkäin. Toivottavasti ei pääty yhtä katkerasti kuin viime vuonna.
Ottaakohan Vettel nyt sen uuden moottorin, kun lähtöpaikka ei käytännössä paljoa huonone. Mietin sitä, että jos se onnistuu ajamaan tosi hyvän kisan ja mestaruus olisi mahdollista saada vielä vika kisassa, mutta siellä joutuisi ottamaan uuden moottorin ja tippuis mahdolliselta hyvältä lähtöpaikalta alaspäin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Eikös tuossa nyt oo jotain outoa, vai oonko vaan ihan kaffella? Pitäs ennemmin laskea niin että esim. Rubensin bensamäärästä (45,5kg) vähentää sen kahden kierroksen bensamäärän (2*1,97kg). Nyt tiedetään miten paljon tankissa on bensaa lähdössä ja sitten se vaan jaetaan bensiinin kulutuksella per kierros (1,97kg) niin tiedetään montako kierrosta pääsee.

Tuossa alkuperäisessähän lasketaan ensi miten monta kierrosta päästään Q3 bensoilla ja sitten vähennellään parin kierroksen bensankulutusta. Mun mielestä kierrokset ja kilogrammat ei sovi yhteen.
Näinhän se on. Heti kun koittaa tulla pätemään laskutaidoillaan, niin vituiksihan se menee. Tosiaan niistä kierroksista on vähän paha mennä kilogrammoja vähentämään. :rolleyes:
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
Piti hieman lisätä mielenkiintoa kisaan:

Race Specials (How many cars will fail to complete the 1st lap?) =1 or more 2.10
Romain Grosjean (Renault) - will he be classified in the Race? = No 2.25
Jenson Button (Brawn GP) - will he be classified in the Race? = No 4.75
Winning car = Ferrari 11.00
Winning car = Toyota 16.00
Winning car = Williams 19.00
Winning car = McLaren 41.00

Romua/lottoa odotellessa :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Käyttääköhän Kimi KERS:iä lainkaan startissa? Kohtalaisen lyhyt maalisuora ja sen jälkeen kuitenkin pitkä suora ja sitten kuitenkin kierrosajan kannalta tärkein paikka se viimeisen mutkan ulostulo. Missähän sitä KERSiä eka kierroksella käytetään. Hmmm..

Selviääköhän tuo mistään, Heikin haastattelusta? Muuten ei taida selvitä, ei edes kisan aikana.
Kyl mun silmiin pääsääntöisesti on KERS-nappi suhteellisen aikaisinkin pohjassa ollut starteissa, joten jos rata on kuiva ja edessä on sopivia rakosia, niin uskosin että kerskaillaan taas.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
En usko, että Kerssistä on juuri hyötyä lähdössä, kun se alkaa (muistaakseni) toimia vasta 100 km/h nopeudessa, eli ei hirveästi ehdi saada hyötyä. Ensimmäisten mutkien jälkeen ja pääsuoralle tullessa on varmasti hyötyä, mikäli ei ole aivan märkä rata.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Jasso, ei sadekisaa? Tästähän tulee mielenkiintoista. Mites noi sadekelin säädöt vaikuttaa kuivalla?

Eli takaa tulevilla on kuivan kelin säädöt ja edestä lähdetään sadekelin säädöillä...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Timo ja Eki jankutavat Brawnin ½ pisteen tarpeesta voittaa tallimestaruus. Red Bull ei ole ottamassa kaksoisvoittoa kummastakin jäljellä olevasta kisasta, hei :jaska:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Näinhän se on. Heti kun koittaa tulla pätemään laskutaidoillaan, niin vituiksihan se menee. Tosiaan niistä kierroksista on vähän paha mennä kilogrammoja vähentämään. :rolleyes:
Laskettiin yhtä hyvillä kaavioilla:eek: Huomautin tuosta, mutta uskoin jotta on se sit kait oikein, kun kerta niin sanoit.. Heitin uudet laskelmat avauspostaukseen, tuskin sen enempää kehällä olen kuin ammattilaisetkaan noine kaavioineni.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toivottavasti nyt ei rikkonut irrotessaan mitään, tai Vettel voi heittää viimeisetkin toivon rippeet.
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Tässähän saattaa keli olla Kimille kuin nenä päähän.

Tosin ainahan voi, sateen sattuessa, mikä tahansa taktiikka mennä sateen mukana kaivoon. Kuivalla Kimin kevyestä autosta on startissa hyötyä. Kevyt kers-auto, puhtaalla puolella... Hyvä lähtö ja ekalla kierroksella pari sijaa. Palkintopallia odottaessa.
 
Ylös