-Japé-
Well-known member
- Liittynyt
- 18.11.2005
- Viestit
- 1290
Markkinointiin ja mediaan liittyviä kysymyksiä on sivuttu muutamissa ralli topiceissa ikään kuin ohi varsinaisen aiheen, joten siksi tämä.
Muutamat kysymykset on askarruttanut silloin tällöin jo vuosia.
-Miksi autotehtaat, sponsorit ja media on (ollut) kiinnostuneempi F1sistä kuin Rallin MM sarjasta?
-Miten autotehtaat mieltävät mikä laji on mahd. merkille sopiva?
Nämä asiat/asetelmat ovat tietty muuttuneet vuosikymmenien aikana. Mielestäni autotehtaiden kiinnostus oli lajien kesken oli melko tasaista aina B-ryhmän kieltämiseen saakka, jonka jälkeen ralli tippui F1:sen matkasta.
Itse näkisin luonnollisena, että F1/Proto tyyppiset luokat keräisivät urheiluautovalmistajia, kuten Ferrari, Lamborghini, Porsche, Lotus...jne. Myös Mercedesin ja BMW imago sopii liene F1:siin(?) toisaalta kyseiset merkit ovat myös olleet osittain rallissa esim. 70-80-luvulla. Mielestäni esim. Toyota ja Renault(pitkästä F1 historiastaan huolimatta) sopisivat johonkin muuhun lajiin vähintään yhtä hyvin kuin F1siin, esim. WTCC, Ralli, tms.
Ongelman ydin lienee onkin, millaiseksi mielletään Rallin imago lajina ja mitkä merkit kokevat sen sopivan itselleen? Soralla/lumella pöllytys on hyvin kaukana urbaanin kuluttajan automaailmasta, toistaalta vähintään yhtä kaukana on esim. F1. Vaikka on ehkä ymmärrettävää esim. nelivetoon painottuneiden merkkien vaikuttaminen rallissa, kuten Audi, Subaru, niin sama asia voi rallin imagossa myös muodostaa sen heikkouden - mikäli rallin imago on muuttumassa soveliaaksi vain nk. crossover tuotteille. Rallin vahvuuksia lienee auton "yhdennäköisyys" kuluttajatuotteiden kanssa, kuten myös WTCC. Tätä ominaisuutta autovalmistajat eivät mielestäni kuitenkaan juuri pidä merkittävänä/hyödynnä esim. Citroën. Pelkästään Rallin MM sarjan kalleus ei selitä tehdastallien katoa, sillä samalla perusteella F1 olisi kuollut jo kauan sitten. Syyt on todellisuudessa muualla, kertokaapa niistä. F1:sissä on tunkua, Rallissa katoa..
Muutamat kysymykset on askarruttanut silloin tällöin jo vuosia.
-Miksi autotehtaat, sponsorit ja media on (ollut) kiinnostuneempi F1sistä kuin Rallin MM sarjasta?
-Miten autotehtaat mieltävät mikä laji on mahd. merkille sopiva?
Nämä asiat/asetelmat ovat tietty muuttuneet vuosikymmenien aikana. Mielestäni autotehtaiden kiinnostus oli lajien kesken oli melko tasaista aina B-ryhmän kieltämiseen saakka, jonka jälkeen ralli tippui F1:sen matkasta.
Itse näkisin luonnollisena, että F1/Proto tyyppiset luokat keräisivät urheiluautovalmistajia, kuten Ferrari, Lamborghini, Porsche, Lotus...jne. Myös Mercedesin ja BMW imago sopii liene F1:siin(?) toisaalta kyseiset merkit ovat myös olleet osittain rallissa esim. 70-80-luvulla. Mielestäni esim. Toyota ja Renault(pitkästä F1 historiastaan huolimatta) sopisivat johonkin muuhun lajiin vähintään yhtä hyvin kuin F1siin, esim. WTCC, Ralli, tms.
Ongelman ydin lienee onkin, millaiseksi mielletään Rallin imago lajina ja mitkä merkit kokevat sen sopivan itselleen? Soralla/lumella pöllytys on hyvin kaukana urbaanin kuluttajan automaailmasta, toistaalta vähintään yhtä kaukana on esim. F1. Vaikka on ehkä ymmärrettävää esim. nelivetoon painottuneiden merkkien vaikuttaminen rallissa, kuten Audi, Subaru, niin sama asia voi rallin imagossa myös muodostaa sen heikkouden - mikäli rallin imago on muuttumassa soveliaaksi vain nk. crossover tuotteille. Rallin vahvuuksia lienee auton "yhdennäköisyys" kuluttajatuotteiden kanssa, kuten myös WTCC. Tätä ominaisuutta autovalmistajat eivät mielestäni kuitenkaan juuri pidä merkittävänä/hyödynnä esim. Citroën. Pelkästään Rallin MM sarjan kalleus ei selitä tehdastallien katoa, sillä samalla perusteella F1 olisi kuollut jo kauan sitten. Syyt on todellisuudessa muualla, kertokaapa niistä. F1:sissä on tunkua, Rallissa katoa..