Lienee vielä niin, ettei vuoden päästä ole näitä voittaja-autoja ja paikkoja tarjolla senkään vertaa kuin nyt. Ellei sitten RB:in kanssa ole jotakin puhuttuna mistä emme tiedä - tai parin muun tallivaihtoehdon.
Mietitäänpä, millä autoilla niitä F1-osakilpailuja ja mestaruuksia on viime vuosina voitettu:
2007: Ferrari & McLaren
2008: McLaren & Ferrari
2009: Brawn & Red Bull
2010: ??? Kukaan ei tiedä.
2011: Kukaan ei tiedä sitäkään vähää.
Olisi typerää uskotella, että Ferrari ja McLaren olisivat jatkossa niitä talleja, joilla EI ajeta mestaruudesta. Joten on oletettavaa, että ensi kauden mestaruudesta taistellaan juuri näillä autoilla. Red Bull oli vahva nyt päättyneen kauden lopussa, mutta on otettava huomioon, että RB pääsi nousemaan Brawnin kanssa osakilpailuvoittoihin 2009 osittain siksi, että Ferrari ja McLaren olivat tehneet linjauksensa auton kehittelyssä KERSiin panostamalla ja rämpivät siksi. Toisaalta Brawn sai etua siitä, että tupladiffusööri oli käytössä heti kauden alusta lähtien JA että autoa oli kehitetty tuulitunneleissa etc. Hondan rahoilla kuukausitolkulla.
Tätä etulyöntiasemaa ei Red Bullilla ja Brawnilla (nyk. Mercedes GP) ole enää ensi kaudella.
Red Bullin vahvuus 2009 oli aerodynaamisen paketin vahvuudessa, mutta moottorien epäluotettavuus vei sitten mahdollisuuden taistella mestaruudesta. Tämä epävarmuus tulee leijumaan myös Red Bullin yllä kaudella 2010. On myös muistettava, että vaikka Adrian Newey on nero F1-autojen suunnittelussa, niin hänenkin uralleen mahtuu epäonnistumisia (mm. McLarenin delfiininokka, joka ei ikinä päässyt radalle - oliko se 2004??). Onnistuuko Newey-Renault -yhdistelmä olemaan voittava paketti kaudella 2010?
Mercedeksen suurin valttikortti kaudelle 2010 tulee olemaan Ross Brawn. Hän on kiistattomasti osoittanut olevansa F1-maailman "master mind". Minkälainen menestys siitä seuraisi, jos Newey ja Brawn yhdistäisivät voimansa samassa tallissa! Enivei, Mercedes on linjannut käyttävänsä omaan talliin vähemmän rahaa kuin McLareniin, joten on selvää, että myös kehityspanokset ovat silloin rajoitetummat, kuin 2008 Hondan rahoilla tehty vuoden 2009 voittaja-auto.
Uskooko joku, että 2010 mestaruustalli ja -kuljettaja tulisi näiden listattujen tallien ulkopuolelta?
Tai uskooko joku, että Ferrari ja McLaren epäonnistuisivat autojensa kanssa toisen vuoden putkeen?
Luuleeko joku, että 2011 (Kimin uumoiltu paluu sapattivuodelta) Kimille löytyisi alle auto, jolla voisi taistella osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruudesta? Ferrarille Kimi ei voi palata ja McLarenilla on pitkäaikaiset sopimukset molempien kuljettajien kanssa. Kimi oli hyvin suora, avoin ja rehellinen sanoessaan: "McLaren tai ei mitään." Kyllä Kimi ymmärtää, että mestaruudesta taistellaan jatkossa vain Ferrarilla ja McLarenilla.
Tästä johtopäätöksenä: Kimi voisi palata 2011 vain McLarenille, mikäli siellä olisi kuljettajan paikka vapaana.
Oma johtopäätökseni on se, että Kimi jää nyt sapattivapaalle F1-luokasta eikä palaa sinne enää takaisin, mistä olen tietysti kovinkin harmissani. On käsittämätöntä, että kuljettajat kuten Barrichello tai Heidfeld pystyvät löytämään auton allensa kaudelle 2010, mutta Kimi valtavana lahjakkuutena ei. Sitä ei meikäläisen oikeudentajulla pystytä selittämään.