Ihmetyttää, jos Maxin kaltainen ylihintainen maksukanava kaappaa nämä vuosikausia televisiointiongelmien kanssa kamppailleet sarjat itselleen.
Ratelin sarjat eivät ole kärsineet televisiointiongelmista ainoastaan Suomessa, vaan ihan kaikkialla. Tai oikeastaan medianäkyvyysongelmista ja suurista sellaisista. Lyhyiden koosteiden lisäksi harvassa ovat edes kansalliset TV-sopimukset. Nyt mies tietenkin haaveilee toisesta (vai onko tämä jo kolmas?) tulemisestaan ja maksu-tv-korttia hän ei olekaan vielä käyttänyt...
Tosin ei se tuotekaan ole kovin mielenkiintoinen, kun edes urheiluautofanit eivät sitä tunnu haluavan. Yhdessä vaiheessa vaikutti siltä, että ainoastaan Ratel itse jaksoi uskoa GT1-autojen vetovoimaan, jos näin "vauhdinmaailmallisesti" sen ilmaisen.
Ei tuo Räikköstä kannattanutta Pentti Peruskatsojaa estä purkamasta Max-sopimustaan, sillä mitään myyntivalttejahan GT-sarjat eivät koskaan ole olleet suurelle yleisölle... vaikka suomalaisia onkin seikkaillut FIA GT:ssä jo sen ensimmäisestä kilpailusta lähtien.
Ei kai sellaisesta tuotteesta voi mitään myyntivalttia syntyä, jos sitä ei edes aseteta hyllylle? Okei, on GT-autoilu aina välillä jossain sanomalehden sivulla ollut esillä, mutta niin ovat nappulaliigan jalkapallo-ottelutkin. Ja suuremmalla voluumilla useasti vieläpä.
Maikkari on lähes 20 vuoden ajan altistanut suomalaisia ykkösille, joten ei mikään tule sellaista suosiota maksullisella kanavalla saavuttamaan. Maksuttomalla kanavalla jokin ykkösten kaltainen tuote ehkä saattaisi päästä MAXin F1-lähetysten tasolle, mutta tuskin kukaan oikeasti laskee tätä niin, että Räikkösen takia MAXin irtisanovat jäisivätkin tilaajiksi GT-sarjan takia. Yhtä absurdia olisi väittää, että sama ihmiset tilaisivat MAXia tulevaisuudessa loistavan F1-veneiden tarjonnan takia. Ei ole muuten suuri yleisö löytänyt niitäkään, vaikka F1-autojen kanssa ovat samassa paketissa.
Eipä kai kukaan nyt niin naiivi ole, paitsi ehkä herra Ratel, että GT-sarjoista jotain kassamagneettia mihinkään haetaan. GT-autojen MM-sarja on parhaimillaan keskinkertainen ja tarve sille lähes olematon.
WebSlave sanoi:
Eiköhän kyse ole (edelleen)profiloitumisesta moottoriurheilukanavaksi. Tai tarkemmin sanottuna autourheilukanavaksi. GT-oikeudet eivät varmasti ole lähelläkään F1:n tai MotoGP:n hintoja, eivät välttämättä edes MAXin tämänhetkisen tarjonnan (Top Gear etc.) hintoja. Markkinoinnilla luodaan kysyntää, jolla toivotaan saavan vastine tehdylle panostukselle. Busineksessä on aina riskinsä ja sitä tässä varmaan nyt tunnustellaan. Ykköstuotteelle tarvitaan sitä tukevia tuotteita.
Niin. Joo. Juu. Nyt sitä kakkossuunnitelmaa kehiin, kun ykkönen siirtyi ajamaan rallia... Missäköhän tällainen ajattelu oli silloin kun MTV3:n ammattilaiset nauroivat espanjalaismedian jutuille Räikkösen potkuista? :doubtful:
Ratel tietenkin myhäilee, jos Maikkari tähän peliin lähtee. Kyseinen lafka suuressa viisaudessaan sitoutui jo nyt FIA:n rallisarjaan kaikkiin muihin maihin verrattuna älyttömän pitkällä sopimuksella, joten ei taida siinä yhtiössä kyllä olla ihan kaikki "muumit muumilaaksossa" erästä selostajavirtuosoa lainatakseni. Minä ainakin keksin lennosta 15 sarjaa, joiden TV-oikeudet eivät voi mitenkään olla samalla tasolla kuin Ratelin GT-sarjoilla ja joilla voisi ihan oikeasti olla potentiaalisia markkinoita Suomen maassa.
Ai niin, mutta FOMin kanssa tehty sopimus varmaan vieläkin kieltää Maikkaria panostamasta mihinkään oikeasti hyvään moottoriurheilusarjaan. Nyt vain paremmin muotoiltuna, jottei tule taas piiskaa Brysselistä...