Eskelinen Gt-3 sarjaan

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
400 000 tilaajaa 2,3 miljoonasta televisiotaloudesta on maksukanavalle ihan hyvä markkinaosuus.
Kanavapakettien tilaajien määrät eivät kerro paljoa kanavien katsojamääristä.
Suomessa on tätänykyä 12 maksutonta kanavaa (tai 13, jos Turku-TV lasketaan, kaapelissa lisäksi TV7).
Joista neljä tai viisi kerää eniten katsojia. Se nyt ainakin on selvää, että 2,3 miljoonan yleisölle 12 vapaata kanavaa takaa paljon enemmän tarjontaa kuin silloin kun komoskanavan lanseeraaminen oli kova juttu :eek:

Tosin Eurosportkin on suurelle osalle vähintään jossain määrin maksullinen.
Mutta sitä katsovista tiedetään mitä ihmiset sieltä katsovat oli päivä tai yö. MAXilta ei tiedä katsotaanko suorana alppihiihtoa vai kalastus- tai auton tuunausohjelmia, joten jonkin moottoriurheilusarjan sijoittaminen ohjelmakarttaan olisi varsin hankalaa. Eurosportilla tämä on hoidettu niin, että moottoriurheiluviikonloppuisin on koottu neljän viiden tunnin paketti, jonka jälkeenkin jatketaan sentään urheilulla, eikä mennä katsomaan mitään aikuisten Puuha-Peteä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kanavapakettien tilaajien määrät eivät kerro paljoa kanavien katsojamääristä.
No ei ne poikkea mitenkään ilmaiskanavista tuossa suhteessa. Kanavien näkyminen ei takaa katsojia. Kyse on vain potentiaalisista katsojista.
Mutta sitä katsovista tiedetään mitä ihmiset sieltä katsovat oli päivä tai yö.
Enimmäkseen uusintoja. ;) Tai ainakin niitä sieltä enimmäkseen tulee. Tuskin niillä niin suuria katsojamääriä on kuin suorilla lähetyksillä.
MAXilta ei tiedä katsotaanko suorana alppihiihtoa vai kalastus- tai auton tuunausohjelmia, joten jonkin moottoriurheilusarjan sijoittaminen ohjelmakarttaan olisi varsin hankalaa. Eurosportilla tämä on hoidettu niin, että moottoriurheiluviikonloppuisin on koottu neljän viiden tunnin paketti, jonka jälkeenkin jatketaan sentään urheilulla, eikä mennä katsomaan mitään aikuisten Puuha-Peteä...
Toisaalta, useimmiten ihmisillä on taustalla auki nämä sekametelisoppaa tarjoavat pääkanavat eikä yhden asian erityiskanavat. Kiinnostavat ohjelmat löytyvät kyllä kanavien ohjelmakartoista jos halua on. Vahingossa koukuttaminen ei ole hyvä markkinointistrategia. ;)
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Nyt on käytännössä varmaa että Gt-3 sarjassa ajaa Eskelisen lisäksi 2 muutakin suomalaiskuskia. Ja se kanava asiakin järjestynee joten bensakanisteri pysyy Korvenkadulla vielä toistaiseksi kiinni...:0)..

Btw...gt-1 sarjassa nyt kaksi suomalaista ainakin joten tästä tulee ainakin osallistujamäärältään gt-puolella ennätysvuosi.

Jos ja kun sarja näkyy televisiossa, kukas otetaan kommentaattoriksi....raha voi olla jonkinlainen este, joten järjestetäänkö foorumin ensimmäinen "Haluatko kommentaattoriksi" haku??? Toki lisäksi voisin melkein luvata että jokaisessa ohjelmassa on "Carter's corner"...jos vaan mies keksii jotain sisältöä sinne..:0)..
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuskin hänellä olisi suurta intoa kommentoida sarjoja, joita vihaa :frank:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Tuskin hänellä olisi suurta intoa kommentoida sarjoja, joita vihaa :frank:
Carters cornerissa voidaan hakkeloida railakkaasti Ratelia. Eikä Carter mitään sarjaa vihaa. En usko!

J.T, ketä ne suomalaiset kuljettajat ovat? Ja mikä se mahdollinen kanava on?
Ja mitä ihmettä sinä sen bensakanisterin kanssa siellä pakkasessa heilut? Perheellinen mies!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos ja kun sarja näkyy televisiossa, kukas otetaan kommentaattoriksi....raha voi olla jonkinlainen este, joten järjestetäänkö foorumin ensimmäinen "Haluatko kommentaattoriksi" haku??? Toki lisäksi voisin melkein luvata että jokaisessa ohjelmassa on "Carter's corner"...jos vaan mies keksii jotain sisältöä sinne..:0)..

Zeppi vois olla oiva commentaari....:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos ja kun sarja näkyy televisiossa, kukas otetaan kommentaattoriksi...
Kysy Juha Heinoa. Ainakin selostajalegenda Erkki Vanhasen aisaparina on tullut suoraa puhetta aiheesta ja välillä on irronnut aika hyvää läppääkin – myös niissä kisoissa missä Mikko ei ole ollut ajamassa. Heino on vaan syytä mikittää paremmin, jotta kotiin asti kuuluu muutakin kuin narinaa ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuskin hänellä olisi suurta intoa kommentoida sarjoja, joita vihaa :frank:
Äläs nyt. Hengenheimolaiseni Yhdysvalloissa ovat tehneet komean uran kommentoimalla asioita, joita he vihaavat. Voisin olla vaikka Suomen Robin Miller. ;)

Viha tosin on kovin vahva sana, enkä ole tässä keskustelussa mielestäni missään vaiheessa julistanut vihaavani SRO:n sarjoja. Se, että minulla on mielipide Ratelin touhuista ja tuon sen julki ei tarkoita, että vihaan häntä tai hänen sarjaansa. Se, että pidän monia muita sarjoja mielekkäämpinä kuin FIA:n GT3-sarjaa ei tarkoita, että vihaan FIA:n GT3-sarjaa tai edes GT1:n MM-sarjaa. Ei Millerkään vihannut Champ Caria, vaan hän oli pettynyt ja turhautunut, koska hänen mielestään hänen rakastamaansa asiaa hoidettiin niin huonosti. Vähän samalla tavalla voisin luonnehtia omaa suhtautumistani urheiluautoiluun. Mutta kai noista viesteistä sitten saa sellaisen kuvan, että vihaan urheiluautoilua.

Mielipiteeni Ratelista, SRO:sta ja FIA:n sarjoista sattuu olemaan peruspessimistinen, mutta käsi sydämelle nyt; onko se noilla näytöillä oikeasti mikään ihme? Ja enpä ole nähnyt kenenkään vielä osoittaneen minun olevan perusteellisen väärässä. Voisin siis yhtä hyvin siis väittää, ettei GT-faneilla näytä olevan halua kommentoida rakastamansa sarjan vetäjää tai touhua.
J.T. sanoi:
Toki lisäksi voisin melkein luvata että jokaisessa ohjelmassa on "Carter's corner"...jos vaan mies keksii jotain sisältöä sinne..:0)..
Eiköhän sen sisällön keksiminen tuossa tilanteessa olisi pienin murheista. Jos ei mitään muuta, niin voisin mielelläni vetää niitä varakkaiden GT1-herrasmiesten keskustelukerhoja ja vaikka tehdä haastattelun itsensä Stephane Ratelin kanssa. Kuulostaako hyvältä? Siis mikä mahdollisesti voisi mennä pieleen? :D

Lyhytikäisen blogini nimi muuten oli juuri CARTer's Corner ja olen myöhemmin tuottanut kaikenlaista tavaraa "CARTer's Corner Productionin" nimellä. Ei se sitten ollutkaan niin "viksu" väännös kuin luulin...
järjestetäänkö foorumin ensimmäinen "Haluatko kommentaattoriksi" haku???
Järjestetään vaan. Lähes kaikkeahan tässä elämässä pitää kokeilla, eikö totta?
Ja täällähän sinulla on lähetyksiin valmis studio-tiimi jo kasassa: Vice ja Don Vito voisivat olla lähetysten "good cop", minä "bad cop" ja Pärre "neutral cop." Voisin ruotia ainakin Ratelia ja seurata Della Pennan tiimin edesottamuksia erityisen tarkasti. Pärrekin saisi syljeksiä niin paljon kuin halajaa.

Varasuunnitelmana kannattaa ehkä kuitenkin pitää Maikkarilta potkut saaneen Puhuvan Pään palkkaaminen ihan siltä varalta, etteivät TV-pamput lämpene tälle "mahtavalle idealle." Vauhdin Maailman PG Paukapään kaukainen sukulainen voisi lukea foorumin kirjoittelua ja tekstiviestejä reaaliajassa ja toimia siten J.T:n selostajaparina. Olisi se ainakin urheilutelevisioinnin jollakin tavalla mullistava kokeilu ja saataisiinpa samalla ehkä hieman katettua niitä lähetyskustannuksiakin. :ahem:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
tehdä haastattelun itsensä Stephane Ratelin kanssa. Kuulostaako hyvältä? Siis mikä mahdollisesti voisi mennä pieleen?
Ehdottomasti näin ja näin ehdottomasti! Eräänlainen väijytys, toisin sanoen. Haastattelu voi alkaa mitä mieluisimmissa merkeissä, jos ei suorastaan imartelevissa tunnelmissa, ja sitten kun Ratel nojautuu rentoutuneena läskinahkasohvallaan taaksepäin ja sytyttelee Havannalaistaan, silloin: BLÄM! alkaa tyriä rytkyttävä tenttaaminen ja konseptien kyseenalaistaminen sellaisella vauhdilla, että hän on aina vähintään vastauksen tai kaksi perässä. Mitään ei ole kuitenkaan enää tehtävissä. No, ainahan voi siirtyä mainostauolle.

Televiissiohistoriaa syntyy, nettipalstat laulaa ja.....selostajat vaihdetaan. Töyli-parkakin joutuu kuvaamaan loppu-uransa ajaksi Tapani Kansan juhlakiertueita. Pakko tätä on vielä harkita.

ps. Miller puhui ihan asiaa. Mikä ihmeen ärtsy minuutti?
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Minun mielestä suomen TV:stä puuttu tällaine Millerin tai Carterin kaltainen tyyppi, joka uskaltaa tehdä muutakin kuin kehua "hienosti 17. tullutta suomalaiskuljettajaa" joka todellisuudessa olikin kilpailun viimeinen.

Ongelma on tietenkin se että ensin suuttuu kuskit ja sitten sponssit mutta kun lopulta huomataan että tällä rehellisyydellä saatiinkin pahusvieköön tuplamäärä katsojia niin ei se niin hullu juttu olisikaan.

Ja Carterille olisi luvassa palkaksi piirakkaa niin paljon että kauden jälkeen ei tekisi enää mieli...:ahem:

Älkää ymmärtäkö tätä nyt väärin, siis kyse oli siitä että Toivonen joskus lähetyksessäni väitti olevansa lihapiirakkapalkalla kommentoimassa, tämä teille kaikkein pervoimmille tiedoksi..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja Carterille olisi luvassa palkaksi piirakkaa niin paljon että kauden jälkeen ei tekisi enää mieli...:ahem:

Älkää ymmärtäkö tätä nyt väärin, siis kyse oli siitä että Toivonen joskus lähetyksessäni väitti olevansa lihapiirakkapalkalla kommentoimassa, tämä teille kaikkein pervoimmille tiedoksi..
Se ensiksi mieleeni tullut asia olisi ollut mielekkäämpi palkinto.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minun mielestä suomen TV:stä puuttu tällaine Millerin tai Carterin kaltainen tyyppi, joka uskaltaa tehdä muutakin kuin kehua "hienosti 17. tullutta suomalaiskuljettajaa" joka todellisuudessa olikin kilpailun viimeinen.
Täytyy nyt vähän toppuutella, sillä en minä nyt sentään niin julma ole, että jonkun kuljettajan bussin alle heittäisin vain tuosta syystä. Eihän koulussakaan saa lahjattomia lapsia arvostella ja riepotella. Se on sitten toinen kysymys, että kuinka usein sijalla 17. ajavaa kuljettajaa noin yleensä noteerattaisiin, jos kansallisuus olisi jokin muu...
Ja Carterille olisi luvassa palkaksi piirakkaa niin paljon että kauden jälkeen ei tekisi enää mieli...
Ai muillakin kanavilla on ES:n taksat käytössä? Mutta eihän näiden Ratelin tunnin mittaisten kestävyyskilpailujen aikana ehdi tulemaan edes nälkä...

Jotenkin käsittämätön innostuksesi tätä sarjaa kohtaan on herättänyt pienen mielenkiinnon nähdä ja kuulla miten oikein saat potkittua tähän kaakkiin vauhtia. Eli sikäli jos mukaan vain pääsee, niin voisin periaatteessa lähteä vaikka vain lämmittämään lihapiirakoita vastineeksi siitä että näkisin lähetykset ilmaiseksi. Siis olettaen että JT ja GT maksukanavalle päätyvät. Voisin ottaa mukaani myös omat eväät ja oman bensakanisterin, jos et omaasi halua lainata. ;)
Ongelma on tietenkin se että ensin suuttuu kuskit ja sitten sponssit
Eipä tuo minulle olisi ongelma, koska täällä keskusteleminenkin on vain harrastus eli ei ne varsin odotetut potkut ennen ensimmäisen lähetyksen loppua ja Ratelin mafialta väistämättömästi tulevat uhkauskirjeetkään paljoa hetkauttaisi. Sinusta minä tosin olisin huolissani... :dunno:

Loppuun ihan vakava kymysys: Voiko J.T. kieltää tai vahvistaa, onko Vauhdin Maailman messuilta lupaa odottaa tähän aiheeseen liittyviä uutisia vai joudummeko vielä kauankin odottamaan suomalaiskuljettajien nimiä ja sitä mille kanavalle tämä karavaani lopulta päätyy?
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Pojaat maksaa viulunsa joten he myös kertonevat itse sitten kun haluavat suunnitelmistaan.

Kanavaneuvottelut on vielä menossa mutta paletti alkaa olla selvä ainakin Gt-3 puolesta, nyt laskeskellaan kuinka paljon tämä hupi maksaa...:0(..
Tai mitä kaikkea voidaan ottaa mukaan lähetyksiin niin ettei tuotantobudjetti paisu yli äyräiden.

Kanavasta riippuen, julkaisu tapahtuu sitä kautta mutta sanotaan vaikka näin että en ole yllättynyt jos kahdelta eri kanavalta tulee Gt lähetyksiä...

Ja jos ollaan rehellisiä niin ei tämä sarja helppo ole, ollaan ihan samaa mieltä. Jos olisin lähtenyt ajattelemaan asiaa vain kilpailullisilla perusteilla, en olisi ehkä päätynyt tähän. Mutta juttu on siinä että silloin olisin taas siellä studiossa ja se ei nyt vaan kiinnosta. Kun on kolme suomalaista kuskia mukana ja sen myötä näillä näkymin pääsen paikanpäälle kaikkiin kisoihin, nään siinä hyviäkin puolia paljon vaikka kuskit on puoliammattilaisia tai amatöörejä.

Ja on siinä nyt oma mielenkiintonsa kun tuodaan uusi sarja suomeen, uusi haaste ammatillisesti. Monta mutkaa on matkassa mutta monta on jo oikastukin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Kun on kolme suomalaista kuskia mukana ja sen myötä näillä näkymin pääsen paikanpäälle kaikkiin kisoihin, nään siinä hyviäkin puolia paljon vaikka kuskit on puoliammattilaisia tai amatöörejä.
Voi tämä olla uudenlaisen ajankin alku. F1 ja sen asema on jo pitkään ollut kuin Mooseksen lakitaulut fundamentalisteille täällä Suomessa. Kenties tämä tuleva aluevaltaus voisi onnistuessaan laajentaa monenkin ihmisen perspektiivejä?

Töylillä on nyt kosolti työsarkaa edessä. Melkein jännittää:eek:.
Muista Sisu-pastillit, suo, kuokka ja Jussi.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Hmmm...kohta tämä lähtee käsistä, 4 suomalaiskuski täysin mahdollinen gt-3 sarjaan,kokonaismäärä saattaa nousta 6 jos hyvin menee.

Ainakin kuskit tuntuu innostuneen tästä sarjasta, Sanoma konserni saa tarjota kohta meille rahaa eikä toisinpäin...:0)..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ainakin kuskit tuntuu innostuneen tästä sarjasta
Eihän tuo mikään ihme ole, sillä ihan mieluisia autojahan GT3-sarjassa on. Luultavasti yhtä nopeita ja ehkä nopeampiakin kuin nämä uudet GT1 MM-sarjan autot. Kuljettajan näkökulmasta siis varsin mielekästä touhua. :ahem:
Sanoma konserni saa tarjota kohta meille rahaa eikä toisinpäin...
Viime kauden päätösosakilpailussa näytti olleen mukana neljä suomalaista, mutta ei siitä Hesarin etusivulla näkynyt olleen mitään mainintaa. Mutta jos tuolla perusteella rahaa aletaan jakamaan, niin odotan pääseväni osingoille, koska pidän lähes selvänä, että nämä kuljettajat päättivät lähteä ajamaan Ratelin sarjaa ihan vain minun kiusakseni. :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
GT3 on mun mielestä konseptiltaan periaatteessa ihan hieno ajatus, mutta toteutus tökkii todella pahasti.

Ajatuksenahan oli (ja on) tavallaan monen valmistajan merkkiluokka: tehtaat tekevät tuotantoautosta maltillisesti viritetyn rata-auton väljien sääntöjen puitteissa. Tämän jälkeen FIA:n nimittämä testikuski ajaa kaikilla laitteilla, kunnes painot, kuristimet yms saadaan sellaisiksi, että autot kulkevat jotakuinkin samaa tahtia.

Mittatikuksi valittiin alunperin Cup-Porsche, mutta jo ensimmäisen sukupolven GT3-autot osoittautuivat nopeammiksi... nyt Possuun saa latoa kisaosia kymmenillä tuhansilla, ennen kuin päästään samalle viivalle muiden kanssa. Ollaan siis todella kaukana kisoista, joissa ajaisi Carrera Cupperit, Challenge Ferrarit ym. tasaväkisesti kilpaa.

GT3-autoja kehitetään jatkuvasti, vaikka sen pitäisi luokan hengessä olla turhaa (kaikki erot tasoitetaan kuitenkin). Tämä oli varmaan arvattavissakin, sillä autotehtaat haluavat kilpailla toisiaan vastaan... mutta onko herrasmieskuljettajille ja aloittelijoille suunnattu ja edulliseksi tarkoitettu luokka oikea paikka siihen? Kilpailijat kuitenkin lopulta maksavat kulut.

Mielekkäämmän GT3-luokan olisi mielestäni saanut aikaan laatimalla alun perin kunnolliset, tiukat säännöt ja noudattamalla niitä – ilman mitään jatkuvia tasoituksia (ei siis kuten WTCC:ssä, jossa on olemassa säännöt (S2000-luokka), mutta yksikään auto ei ole niiden mukainen).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
GT3 on mun mielestä konseptiltaan periaatteessa ihan hieno ajatus, mutta toteutus tökkii todella pahasti.
Tuo tuntuu olevan SRO:n perisynti oli sarja tai luokka mikä tahansa. Alkuperäinen idea periaatteessa kantaisi johonkin asti, mutta sitten sitä muokataan, väännellään ja käännellään ja kuten GT1:n tapauksessa jo nyt annetaan erivapauksia sääntöihin, koska alkuperäistä ideaa ei muuten saataisi edes työnnettyä liikkeelle.
Mielekkäämmän GT3-luokan olisi mielestäni saanut aikaan laatimalla alun perin kunnolliset, tiukat säännöt ja noudattamalla niitä – ilman mitään jatkuvia tasoituksia (ei siis kuten WTCC:ssä, jossa on olemassa säännöt (S2000-luokka), mutta yksikään auto ei ole niiden mukainen).
Tässä tullaan jälleen siihen, minkä uskoisin olleen kaikkien kannalta paras ratkaisu. Ei urheiluautoissa tarvitse olla neljää eri sarjatasoa, joista ei kukaan ota mitään selvää. GT1:n piti olla yksityistiimien ammattilaisille, GT2:n ammattilaisille ja amatööreille, GT3:n amatööreille ja GT4:n amatööreille. Poistetaan yläluokka ja annetaan nykyiset GT3-autot ammattilaisille (tai sellaisena esiintyville), niin on tuo talouspuolikin paremmin selitettävissä eikä vain rahasteta vanhoja rikkaita miehiä, jotka haluavat leikkiä kilpakuljettajia. GT4:n luulisi riittävän siihen tarkoitukseen varsin hyvin.
 
Ylös