Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eiköhän se tankki ole sijoitettu painopisteen kannalta hyvään paikkaan, mutta varmaan ajamisesta tulee jännempää, kun autosta lähtee kisan aikana yli 100kg painoa :cool:

Moottorit saisivat kyllä olla vähän tehokkaampia noin painavilla autoilla. Nehän ovat hitaita kuin mitkä :nope:
Ainakin tuon kuvan perusteella tankki on erittäin korkealla vaikka olisikin painopisteen kannalta pituussuunnassa keskipisteessä. Olisin kuvitellut olevan mahdollista saada bensatankkia alemmaksi eikä ollenkaan tuohon tyyliin aina kuskin hartialinjaan asti ulottuvaksi. Tilavuus tietenkin on mitä on mutta varmasti sieltä jollakulla löytyy viritelmää jossa on saatu tilaa matalammalle tankille. Käänteisenä puolena tietenkin, ettei mitään painavaa jouduta sijoittamaa pysyvästi ylös tankin tieltä. Joku kaksiosainen tai monimuotoinen tankki, kuskin alle menevä ( miten säännöt sallii ) tmv.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jonnekkinhan ne muutkin osat on sijoitettava. Ehkä Ferrari hakee sellaista kompromissia, että auto toimii tietyllä tapaa hyvin raskaana mutta aika-ajoissa sekä loppuvaiheessa kisaa painopiste on tankin tyhjentyessä huomattavasti muita alempana.

Sillä saisi varmistettua kärryn millä on hyvä aika-ajomahdollisuudet ja lopussa hyvät saumat haastaa.

Kisan alussa, kun kaikilla on raskaat kärryt, niin tuskin ohituksia juurikaan tapahtuu. Eiköhän kisat startin jälkeen ole sellaista säästely ajelua.

Mun mielestä tuo on siis hyvä idea :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joku kaksiosainen tai monimuotoinen tankki, kuskin alle menevä ( miten säännöt sallii ) tmv.
Kaksiosainen/monimuotoinen:

6.1.1 The fuel tank must be a single rubber bladder conforming to or exceeding the specifications of FIA/FT5-1999, the fitting of foam within the tank however is not mandatory. A list of approved materials may be found in the Appendix to these regulations.

Kuskin alle:

6.1.2 All the fuel stored on board the car must be situated between the front face of the engine and the driver's back when viewed in lateral projection. When establishing the front face of the engine, no parts of the fuel, oil, water or electrical systems will be considered.

Furthermore, no fuel can be stored more than 300mm forward of the highest point at which the driver's back makes contact with his seat. However, a maximum of 2 litres of fuel may be kept outside the survival cell, but only that which is necessary for the normal running of the engine.

tmv:

6.1.3 Fuel must not be stored more than 400mm from the longitudinal axis of the car.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kiitosta vaan Hokkanen vaivannäöstä. Eipä tuohon pelivaraa paljoa jää - paitsi sille joka keksii sen tämän vuoden "tupladiffun" noista pykälistä.

Olisikohan tuossa tankin leveyssuunnassa vielä löytyvä yllätyksiä ja sivuponttoonien jäähdytyksen järjestelyssä. Toisaalta, eipä niitä innovaatioita tässä vaiheessa toimittajat pääse piirtelemään.
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
240 litraa on 2010 tankin koko internetin mukaan :). mielenkiintoisinta tuossa on miten jousitukset saadaan toteutettua, ne on kuitenkin aika pitkään suunniteltu sen mukaan että auton paino ei paljolla ainakaan ylitä 700 kiloa, jos kisan alussa halutaan ajettava auto niin kisan lopussa sitten maavara nousee> df laskee ja auton käytös muuttunee jonkin verran.

edit: tai sitte jousitus on stoppereiden varassa, mikä ei täysin ongelmatonta ole sekään. kisan alussa tosin voi olla paljonkin ohjelmaa koska ajovirheet ja renkaiden tuhoaminen on helpompaa kun auton paino on tapissa
 
Viimeksi muokattu:

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
240 litraa on 2010 tankin koko internetin mukaan :). mielenkiintoisinta tuossa on miten jousitukset saadaan toteutettua, ne on kuitenkin aika pitkään suunniteltu sen mukaan että auton paino ei paljolla ainakaan ylitä 700 kiloa, jos kisan alussa halutaan ajettava auto niin kisan lopussa sitten maavara nousee> df laskee ja auton käytös muuttunee jonkin verran.

edit: tai sitte jousitus on stoppereiden varassa, mikä ei täysin ongelmatonta ole sekään. kisan alussa tosin voi olla paljonkin ohjelmaa koska ajovirheet ja renkaiden tuhoaminen on helpompaa kun auton paino on tapissa
Mun mielestä joskus häkkisen aikoihin puhuttiin paljon automaattisesti säätyvistä maavarasta. Varsinkin aina span kisan alla. Vai muistanko väärin. No joka tapauksessa eiköhän nyky teknologiasta jotakin lääkkeitä löydy tohonki ongelmaan. Selventäköön joku tietäväinen onko automaattisesti säätyvä jousitus sallittu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
240 litraa on 2010 tankin koko internetin mukaan :).
Törkeen kokonen tankki 2,4 litraselle moottorille.

LMP1 tulee toimeen 90 litralla ja moottori on 5,5-8 litranen. Ja noihan ajaa ihan kivan kauan yhellä tankilla (muutaman tunnin, ettei toi max 2h mikään mahdottomuus olis) Että kauhee toi bensankulutus. (btw diesel LMP:ssä on vaan 81 litranen tankki)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä joskus häkkisen aikoihin puhuttiin paljon automaattisesti säätyvistä maavarasta. Varsinkin aina span kisan alla. Vai muistanko väärin. No joka tapauksessa eiköhän nyky teknologiasta jotakin lääkkeitä löydy tohonki ongelmaan. Selventäköön joku tietäväinen onko automaattisesti säätyvä jousitus sallittu.
Taisi olla niitä aktiivijousituksen ominaisuuksia tuo. Lisäksi sai muistaakseni mm. suorilla nostettua etupäätä ylemmäs (tai laskettua perää) jolloin huippunopeus nousi. Kiellettyjä ovat nykyään käsittääkseni.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Mun mielestä joskus häkkisen aikoihin puhuttiin paljon automaattisesti säätyvistä maavarasta. Varsinkin aina span kisan alla. Vai muistanko väärin. No joka tapauksessa eiköhän nyky teknologiasta jotakin lääkkeitä löydy tohonki ongelmaan. Selventäköön joku tietäväinen onko automaattisesti säätyvä jousitus sallittu.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system while the car is in motion.


Renaultilla ilmeisesti mekaanikot voivat ainakin säätää maavaraa varikkostopeilla (muillakin varmaan) ja Adrian Newey ei ole varma sen laillisuudesta.

A car will start the race at around 800 kg to finish
625 kg: We are talking to vary the ride height (to
there is the least possible variataion) during pit stops
for tires.
There they began to have differences of opinion, Newey questions, while
Bigois said that it is legal if done by a mechanic with a tool
and not by the pilot presses a button
Lähteenä toimii autosportin foorumille postattu käännös ranskalaisesta artikkelista
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
lmp1 autoissa on huomattavasti tehokkaampi aerodynamiikka, lisäksi radat ovat nopeampia kuin formuloissa. muistelisin lukeneeni että r10 olisi kuluttanut 45-55l/100km verrattuna formuloiden 60-75 litraa, radasta riippuen. dieselhän sisältää vähän enemmän energiaa kuin bensiini, ja alhaisempien kierroslukujen ansiosta on ilmeisesti hieman tehokkaampi sisäisten kitkahäviöiden suhteen(vaikkakin osat ovat raskaammat korkean väännön johdosta).

Keskimäärin kuitenkaan f1 moottorin hyötysuhde ei niin radikaalisti eroa muista polttomoottoreista että se selittäisi kulutuseroa, vaan bensaa menee kokoajan suunnilleen tuotetun tehon mukaan.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Samaa jo vähän tuossa kaverin kanssa naureskeltiin, kun tuli Ferrarin kommentit uuden auton kehittämisstrategiasta puheeksi. Viime vuoden auto oli kuulemma suunniteltu varoen, mutta uuden auton kanssa on otettu riskejä suunnittelussa ja metsäänhän sitä kai taas mennään. Oliskohan Schumi jo aavistellut tätä ja tarjotun Ferrarin kolmannen auton tilasta ajatteli paremmaksi hyätä suoraan Mersun puikkoihin? :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Samaa jo vähän tuossa kaverin kanssa naureskeltiin, kun tuli Ferrarin kommentit uuden auton kehittämisstrategiasta puheeksi. Viime vuoden auto oli kuulemma suunniteltu varoen, mutta uuden auton kanssa on otettu riskejä suunnittelussa ja metsäänhän sitä kai taas mennään. Oliskohan Schumi jo aavistellut tätä ja tarjotun Ferrarin kolmannen auton tilasta ajatteli paremmaksi hyätä suoraan Mersun puikkoihin? :D
Voihan se olla, ettei Kerppenin rehtoria paljon kiinnosta patsastella keskikastin tallin varikkomuurilla. Ja vähän jäi sellanen kuva että veti herneet nenään siitä Kimin sadekelirengasepisodista.

Mielestäni Ferrarilla on todellinen riski keskikastissa jauhamisesta. En lupaa syödä hatullista paskaa jos yltävät podiumille parissa kisassa, mutta ainakin tuohon keskikastikuvioon sopisi se, että kuljettaja toi tallille mukanaan rahakkaan sponsorin.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Mielestäni Ferrarilla on todellinen riski keskikastissa jauhamisesta. En lupaa syödä hatullista paskaa jos yltävät podiumille parissa kisassa, mutta ainakin tuohon keskikastikuvioon sopisi se, että kuljettaja toi tallille mukanaan rahakkaan sponsorin.
Totta, totta. Ferrari näyttää juurtuvan tuonne keskikastiin. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että mennään taas noihin vanhoihin aikoihin. Siis tuonne aikaan ennen Schumia ja yöhön. Pitkälti olen Zaikomin kanssa samoilla linjoilla joo. Näyttää siltä, että syvälle mennään ja keskikastiin jäädään. Eikä tuota Ferrarin touhua yhtään helpota se, että suurella todennäköisyydellä Massa ja Alonso tappelee keskenään ihan tosissaan ensi kaudella..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Toiveissa on hyvä elää :rolleyes:

Minä taas veikkaan Ferrarin olevan kova vastus ensi kaudella. Tomba osaa kyllä laittaa auton siihen kuosiin, että taatusti auto on yksi nopeimmista. Nyt kun Kers jää pois ja ei ole mitään kyseenalaistamisia tupladiffun suhteen. Yksi nopeimmista Ferrari olisi ollut viimekin kaudella, jos ei olisi tupladiffuja ollut ja auto olisi alunperin rakennettu ilma Kersiä, josta yllättäen Kimi kärsi luonnollisesti enemmän mut eihän tätä edes Herbert muista.

No sit takas asiaan. Eli kyllä he nopean auton saavat, se on varma. Eri asia on sit miten on luotettavuuden laita? Italiaanot haihattele ja pusuttelee menemään, illat vietetään viinipullojen ja pitkien aterioiden äärellä ja päivällä vedetään lonkkaa siestan merkeissä. Toinen kysymysmerkki on taktiikat? Ei ne ollu kohdallaan viime vuonnakaan ja osittain väärä(luultavasti syntipukki mut aiheeton, ainakin osittain) mies laitettiin sivuun ja hommat jatku yhtä sekavana pidemmän aikaa. Lisäksi on nämä latinohommat. Tallin suuri pomo Monte, joka hyppii jatkuvasti Domen varpaille, joka ei uskalla sanoa/tehdä mitään suurta pomoa vastaan. Arvostus on nollassa lähinnä kaikilla muilla tahoilla paitsi itse Ferrari ja sen duunarit ovat asialle sokeita.

Jotenkin on sellainen tuntuma, että ainakin puoleen kauteen mennään Ferrarin muuten sekoillessa viime kauden tyyliin. Satunnaisia voittoja kuitenkin voi tulla. Loppukaudesta sitten palikat alkavat muuten toimia mut siinä vaiheessa kuskien hermot alkavat kiristyä, ja kaulailu loppuu lyhyeen. Varsinkaan kun Massan sopparia ei luultavasti jatketa, jolloin hänellä ei ole mitään hävittävää. Alonso taas haluaa sen ykköskuskin roolin, kun hän on kerta kaksinkertainen mestari. Ihan samoin kuin Macillä.

Mut pointti on kuitenkin se, että auto tulee olemaan nopea ja se istuu Ferrarin viimeisen kymmenen vuoden ajan kehitetyn rakennuspolitiikan mukaan taatusti Alonson käteen paremmin kuin koskaan Kimin. Alonso ajelee edelleen tyylillä suoraan mutkaan käännetään kaikki ja katotaan ku on tarpeeks kääntyny niin talla pohjaan.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Mielestäni Ferrarilla on todellinen riski keskikastissa jauhamisesta. En lupaa syödä hatullista paskaa jos yltävät podiumille parissa kisassa, mutta ainakin tuohon keskikastikuvioon sopisi se, että kuljettaja toi tallille mukanaan rahakkaan sponsorin.
Kuitenkin tämä sponsorin tuoja on tuplamestari. Tietysti onko tämä tuplamestari jo entinen huippukuski on eriasia, mutta en pelkästään tuon sponsori jutun takia laittaisi Ferraria keskikastiin. Kimi tuskin kamalan paljon paremmin menestyisi Ferrarilla kuin Alonsokaan jos paska kausi on tulossa, joten tiedä sitä.

Itse en sano mitään vielä Ferrarin tulevasta vauhdista, mutta kyllä siellä johto on ihan mullin mallin. Ehkä Ferrari onnistuu, mutta myös muualtakin eurooppaa tai jopa maailmaa kuin vain italiasta niitä johtajia yms voisi hankkia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Briatore Ferrarin puikkoihin, niin siinä olis ehkä kaikkien aikojen porukka kasassa. :D Tulis selvää jälkee kaikista :thumbfh:
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Briatore Ferrarin puikkoihin, niin siinä olis ehkä kaikkien aikojen porukka kasassa. :D Tulis selvää jälkee kaikista :thumbfh:
Stefano saa alennuksen apulaistallipomoksi ja Briatore ottaa ohjat käsiinsä. Ferrarista löytyy yllättäen vaikka mimmoista kielettyä härveliä ja yllättäen myös Massasta tulee turva-auto magneetti.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kuitenkin tämä sponsorin tuoja on tuplamestari. Tietysti onko tämä tuplamestari jo entinen huippukuski on eriasia, mutta en pelkästään tuon sponsori jutun takia laittaisi Ferraria keskikastiin. Kimi tuskin kamalan paljon paremmin menestyisi Ferrarilla kuin Alonsokaan jos paska kausi on tulossa, joten tiedä sitä.

Itse en sano mitään vielä Ferrarin tulevasta vauhdista, mutta kyllä siellä johto on ihan mullin mallin. Ehkä Ferrari onnistuu, mutta myös muualtakin eurooppaa tai jopa maailmaa kuin vain italiasta niitä johtajia yms voisi hankkia.
Eipä pelkän sponsorin takia kukaan Ferrarista mitään väitä, mutta jos tuolla sponssilla on valtaa tallin päätöksiin ( esim kuskien ) niin siitä voi jo jotain päätellä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös