Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Dome mielellään näkee, ettei johtajistoon tule vaihdoksi. Kourassa vuoronumero 1.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kotiryhmä valvoo 2011 Ferrarin taktiikat

Turun Sanomat 26.11 2010 23:24:37

Ferrari hävisi yhtä hämmästyttävällä tavalla F1-autoilun maailmanmestaruuden tällä kaudella kuin miten sen voitti kolme vuotta aiemmin.

Ferrarin Fernando Alonso johti 15 pisteen erolla Red Bullin Sebastian Vetteliä ennen Abu Dhabin päätöskisaa, mutta poistui paikalta neljällä pisteellä kaatuneena.

2007 ennen Brasilian päätöskisaa McLarenin Lewis Hamilton johti 17 pisteen erolla Ferrarin Kimi Räikköstä, mutta suomalaiskuski koukkasi niin Hamiltonin kuin tämän tallikaverin Alonson ohitse yhden pisteen erolla mestaruuteen.

Pistesysteemit olivat toki erilaiset. Räikkösen nousu mestaruuteen oli vieläkin satumaisempi, mutta Ferrarille tappio sattui vähintään yhtä kipeästi kuin tuolloin McLareniin.

Chris Dyer oli Räikkösen kilpainsinöörinä voittamassa mestaruutta. Nyt australialaosteknikko oli taktiikkavastaavana ohjaamassa Alonsoa tappioon.

Italialaislähteiden mukaan Dyerin rooli muuttuu ensi vuodeksi. Luultavaa on, että keskikesällä McLarenilta Maranelloon värvätty suunnittelujohtaja ja taktikko Pat Fry nousisi merkittävään rooliin Ferrarin varikkomuurilla.

Tekninen johtaja Aldo Costa tosin paljasti La Repubblica -lehdessä, että Ferrari perustaa McLarenin tapaan kisataktiikkoja valvomaan ns. kotiryhmän, joka on jatkuvassa yhteydessä varikkomuurille.

– Kauempana hektiseltä kisapaikalta voi tehdä analyyttisemmin ja järkevämmin päätöksiä strategiapuolella, Costa selvitti.

Ensi vuoden Ferrarille lyödään rajusti paineita. Costa odottaa, että edelleen Nikolas Tombazisin johdolla suunniteltava auto ottaisi jo talvella nopeudessa kiinni Red Bullin, koska hänen mukaansa kauden aikana tehtävässä kehitystyössä Maranello kyllä pärjää hyvin Adrian Neweyn johtamille Red Bull-joukoille.

– Olemme muuttaneet työtapojamme. Tästä aiheutui tietynlainen itsensähakemisprosessi, joka toi vaikeuksia suunnitteluun yhdessä vanhentuneen tuulitunnelimme kanssa. Nyt lähdemme tekemään ääriautoa sääntöjen puitteissa paremmin rataoloja vastaavassa tuulitunnelissa, Costa julisti.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Italialais huhujen mukaan (olikohan Gazzetta della sport) Pat Fry olisi isossa osassa ensi vuoden auton suunnittelussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Voi todellakin olla näin. Jonkinlaisia tiedustelijoita tarvittaisiinkin sillä toisinaan paineet ovat erittäin kovat ja ylimääräiset häiriöt eivät ole hyväksi. Tiedustelijat tai tarkkailijat voisivat poimia tietyt viestit ja pitää huomattavasti paremmin taktikot omassa työssään ilman, että jatkuvasti tarvitsisi olla varpaillaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heikki Kulta sanoi:
2007 ennen Brasilian päätöskisaa McLarenin Lewis Hamilton johti 17 pisteen erolla Ferrarin Kimi Räikköstä, mutta suomalaiskuski koukkasi niin Hamiltonin kuin tämän tallikaverin Alonson ohitse yhden pisteen erolla mestaruuteen.

Pistesysteemit olivat toki erilaiset. Räikkösen nousu mestaruuteen oli vieläkin satumaisempi, mutta Ferrarille tappio sattui vähintään yhtä kipeästi kuin tuolloin McLareniin.
Kulta muistaa, että oli erilaiset pistesysteemit, mutta silti kirjoittaa, että Kimi tuli 17 pisteen takaa viimeisessä kisassa (vaikka jaossa oli vain 10 pistettä voittajalle). ;)
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Auton suunnittelu ja tekninen puoli kiinnostaa aina. Osaako joku sanoa hyötyikö F10 kuuden asteen kulmaan asetetusta moottoristaan?

Jotenkin jäi sellainen kuva että F10 oli melko konservatiivisesti suunniteltu, vaikka Costa tuossa TS:n artikkelissa vakuuttaa että ensi kaudelle tulee (taas) ääriauto.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Auton suunnittelu ja tekninen puoli kiinnostaa aina. Osaako joku sanoa hyötyikö F10 kuuden asteen kulmaan asetetusta moottoristaan?
Sai alkukaudella moottoreita paukkumaan, jonka johdosta sai tehdä moottoriin muutoksia. Kai se hyöty on tuokin. :thumbup:
No vakavasti, tuskimpa sitä on vahingossa kulmaan laitettu, eiköhän sillä jotain aerodynaamista tai painojakaumaan vaikuttavaa hyötyä saatu.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sai alkukaudella moottoreita paukkumaan, jonka johdosta sai tehdä moottoriin muutoksia. Kai se hyöty on tuokin. :thumbup:
No vakavasti, tuskimpa sitä on vahingossa kulmaan laitettu, eiköhän sillä jotain aerodynaamista tai painojakaumaan vaikuttavaa hyötyä saatu.
Ferrari sai isomman tupladiffun sijoitetuksi kun kallisti moottoria. Muistelen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Jättääkö pääjohtaja Ferrarin?

Formulamaailmassa liikkuvat huhut spekuloivat Ferrarin puheenjohtajan Luca di Montezemolon jättävän mahdollisesti autourheilun taakseen ja siirtyvän poliittiselle uralle.

Ranskalainen F1-journalisti Jean-Louis Moncet kertoo Auto Plus -lehden kolumnissaan, että Ferrarin puheenjohtaja on kutsunut koolle median edustajia Fioranoon 16. joulukuuta.

Montezemolon asettama päivämäärä tiedotustilaisuudelle on vain kaksi päivää sen jälkeen, kun Italian parlamentti äänestää maan pääministerin Silvio Berlusconin luottamuksesta.

- Mitä hän kertoo meille? Kenties hän haluaa puhua politiikasta, spekuloi Moncet.

Italialaismediassa Montezemolo on jo nimetty Berlusconin potentiaaliseksi seuraajaksi.

- Hän voi käyttää arvostettua asemaansa liikemaailmassa lähtöalustana poliittiselle uralle samaan tapaan kuin Berlusconi teki 1990-luvun alussa, kommentoitiin italialaismediassa. (MTV3)
Monte Berlusconin seuraajaksi, Agnelli Monten paikalle?...

Tommorrownewsf1 on myös kommentoinut hieman tuota ja ynnä muuta.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Ferrarin pääpomo: Hulluksi haukuttu Alonso osoitti luonnetta

Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo jatkaa mestaruustaistelun hävinneen kuljettajansa Fernando Alonson suitsuttamista.

Ferrarin kausi päättyi katkeraan tappioon, mutta Monzemolo jaksaa kaivaa esiin kaudesta myös positiivisia puolia. Alonson nousu mukaan mestaruustaisteluun kauden jälkipuoliskolla saa Ferrari-pomolta varauksetonta kiitosta. Alonso oli 47 pisteen päässä sarjan kärjestä heinäkuussa Britannian GP:n jälkeen.

- Fernando ajoi ällistyttävän kauden ja sopeutui hyvin perheeseemme. Hän osoitti uskomatonta luonnetta, etenkin kun jotkut sanoivat hänen olevan hullu, kun hän kertoi heille vielä taistelevansa mestaruudesta Abu Dhabissa, kehui Montezemolo.

Montezemolo uskoo myös Felipe Massan pääsevän vaikeiden aikojen jälkeen ensi kaudella taas vauhtiin.

- Felipellä oli kiperä kausi, mutta hän kykenee nousemaan jälleen sille tasolle, millä hän kilpaili kaudella 2008 ja tuli maailmanmestariksi, vaikkakin vain muutaman sekunnin ajaksi, lohdutti Montezemolo.

MTV3
Ferrari osasi reagoida Alonson tulisuuteen, toisin kuin Mclaren aikoinaan.

Ferrarilla riemuitaan "järjettömän tekopyhyyden" poistamista

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali otti mielihyvin vastaan tallimääräyskiellon poistamisen F1-säännöistä.

- Lopultakin hyvästelemme tämän järjettömän tekopyhyyden, Domenicali kommentoi.

Ferrari sai tämänvuotisen Saksan GP:n tallimääräyksestään 100 000 dollarin sakon.

- Meille formula 1 on joukkueurheilua. Olemme aina säilyttäneet tämän näkökannan. Lajia pitäisi myös käsitellä sellaisena. Säännöissä on jo mukana kohtia, jotka estävät tiettyjen tilanteiden hoitamisen äärimmäisellä tavalla. Nyt tehty päätös on erittäin tärkeä, Domenicali sanoi.

Tallimääräykset olivat kiellettyjä kausilla 2003-2010. (MTV3)
Ferrari sai sitä mitä halusi.

Ferrari menee sääntöjen äärirajoille

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali toivoo tallinsa tekniseltä osastolta ensi kaudeksi autoa, jossa on rohkeita ratkaisuja.

- Kun tekninen johtajamme Aldo Costa puhui äärimmäisestä suunnittelusta, halusi hän kannustaa kaikkia insinöörejämme panostamaan innovaatioihin, mikä tarkoittaa formula ykkösissä kaikkien osa-alueiden tutkimista aivan sääntöjen määrittämille äärirajoille. Toivon, että niin todella tapahtuu, Domenicali kertoo.

Domenicalin mukaan Ferrari ei saa joutua takaa-ajajan asemaan missään vaiheessa kautta.

- Haaste on vaikea, koska toimimme erittäin kilpailullisessa ympäristössä. Tiedämme, että kaudella 2011 meillä täytyy olla heti alusta lähtien auto, jolla pystyy voittoihin, jotta meidän ei tarvitse ottaa koko ajan muita kiinni, kuten kävi tänä vuonna.

Domenicali myöntää italialaistallin kehitystyön suunnan olleen välillä hukassa päättyneellä kaudella.

- Teknisestä näkökulmasta meidän täytyy yrittää välttää virheet, jotka johtivat ajoittain askeliin taaksepäin sen sijaan, että olisimme menneet eteenpäin. Ensi kausi on hyvin pitkä. Emme voi sallia sellaista, että emme käytä kaikkea potentiaaliamme jokaisessa kisassa. Etenkin kauden 2010 alussa hukkasimme tilaisuuksia, joissa olisimme voineet noukkia arvokkaita pisteitä. Maksoimme siitä raskaasti lopussa tilinteon hetkellä.

Ferrari-tallin organisaatioon on luvassa muutoksia.

- Teemme muutoksia, mutta ne paljastetaan oikealla hetkellä, Domenicali myönsi (MTV3)
Näillä näkymin jouluaaton tienoilla Ferrari ilmoittaa organisaatio muutoksista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrarin perinteiset jouluriehat on pidetty ja Turrini on kysellyt Lucalta kysymyksiä jotka blogilaiset ovat saaneet esittää. Eurudyx jo ehti kertoa että käyvät siellä kuumana Kimi-lausahduksen takia...
Turhaan käyvät. Montezemolo on kerrankin puhunut jokseenkin järkeviä (olettaen, että Turrinin kuvaus asioista on jokseenkin todenmukainen).

(Kolmen auton järkevyydestä en ole samaa mieltä, mutta ainakin Luca on sen suhteen lausunnoissaan johdonmukainen. En myöskään näkisi Ferrarinkaan kannalta mielekkäänä tilannetta, jossa tallissa olisi sekä Alonso että Schumi.)
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Blah. Molo jatkoi taas uusien tallien dissaamista. Kolmannessa autossa ei ole sitten yhtään mitään järkeä, ainakaan kun olis tarkoitus mennä kohti budjettikattoa. Mieluummin katselen Hispaniaa viis kierrosta kärjen takana kuin Rossia Ferrarilla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pahoittelut aiheesta eksymisestä, mutta kertokaapa saapasmaan kieltä ja kulttuuria tuntevat: onko italialaisten puhe (tai kirjoitus) tosiaan poikkeuksetta naurettavan pateettista, vai onko pompöösi poljento ominaista Nicolen käännöksille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta varsinaiseen kommenttiisi; on se huvittavaa kun täytyy iskeä sanan voimalla Räikköseen kun taas samassa hengenvedossa ylistetään Alonsoa ikäänkuin mies ei olisi tehnyt mitään alokasmaisia virheitä koko kauden aikana - paitsi Monacon harjoituksissa. Sama mies katsoo kahden miehen viime kautta ja ne jotka ovat seuranneet molempia saattaa pitää Monten lausuntoja hieman epäjohdonmukaisina ja subjektiivisina...
Montezemolo kiitti Räikköstä. Ja totesi täysin totuudenmukaisen mielikuvansa - mitenkään "iskemättä sanan voimalla" - että Kimi ajaa rallissa ulos turhan usein.

Mielestäni Alonsoa ja Kimiä ei tuossa mitenkään verrata. Eihän edes ole selvää, että asiat tulivat tuolla tavalla peräkkäin. Kyseessähän on Turrinin tiivistelmä yli kahden tunnin löpinöistä.

Ja vaikka miesten viime kausia vertaisikin, niin on yksiselitteisen selvää, että Alonson kausi oli merkittävästi Kimin kautta parempi ja myös selvästi vähemmän virheitä sisältävä.

Ja toki Montezemololla on myös oikeus olla subjektiivinen. Ferrarin edustajana milteipä velvollisuus.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Montezemolo kiitti Räikköstä. Ja totesi täysin totuudenmukaisen mielikuvansa - mitenkään "iskemättä sanan voimalla" - että Kimi ajaa rallissa ulos turhan usein.

Mielestäni Alonsoa ja Kimiä ei tuossa mitenkään verrata. Eihän edes ole selvää, että asiat tulivat tuolla tavalla peräkkäin. Kyseessähän on Turrinin tiivistelmä yli kahden tunnin löpinöistä.

Ja vaikka miesten viime kausia vertaisikin, niin on yksiselitteisen selvää, että Alonson kausi oli merkittävästi Kimin kautta parempi ja myös selvästi vähemmän virheitä sisältävä.

Ja toki Montezemololla on myös oikeus olla subjektiivinen. Ferrarin edustajana milteipä velvollisuus.
Yhtälailla kun bloggaajilla on oikeus kritisoida häntä :wink:

En lähde tähän väittelyyn, menee turhaan pelkäksi hiustenhalkomiseksi mutta Otto Hokkanen... kysymyksesi on nyt välitetty italialaisille ja odottelen heidän vastaustaan :ahem:
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Pahoittelut aiheesta eksymisestä, mutta kertokaapa saapasmaan kieltä ja kulttuuria tuntevat: onko italialaisten puhe (tai kirjoitus) tosiaan poikkeuksetta naurettavan pateettista, vai onko pompöösi poljento ominaista Nicolen käännöksille?
Vastaus Eurydyxiltä, italialainen jolla on erinomainen englanninkielentaito:

Nicole, olen lukenut käännöksiäsi ja voin vakuuttaa sinulle ettei niissä ole mitään vikaa: kääntäisin itse ne samalla tavalla. Se on Turrinin tyyli ja jos joku ei arvosta niitä niin niiden ei tulisi lukea niitä enään.

En pidä yleistämisestä joten kerro tälle kundille että italialaiset eivät kirjoita tällä tavalla, haluan lisätä; VALITETTAVASTI. Rakastan Turrinin tyyliä ja yleensä niillä jotka eivät pidä hänestä puuttuu huumorintaju!

Suomalaisesta artikkelista koskien Montea... Ferrari jatkaa itsensä nolaamista ja olen siitä iloinen!!
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Koen tarpeelliseksi tähdentää, että suomen kielessä pateettinen tarkoittaa mahtipontista, eikä sitä, mitä englannin kautta kuvittelisi.
En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat :confused:

Kyllä minä ymmärsin että mahtipontisuus on se 'häiritsevä tekijä' mutta juuri se mahtipontisuus on minusta hauskaa. Ja kannatan sitä myös. En usko monenkaan italialaisen toimittajan uskaltavan edes ajatella kirjoittavansa samalla tavalla.

Ja vielä, jos kyseessä olisi joku tavanomainen toimittaja niin en viitsisi edes kääntää hänen artikkeleitaan. Niissä täytyy olla se 'jokin' mikä tekee kääntämisen mielenkiintoiseksi :wink:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös